Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@00:31:03 GMT

رسانه‌ها قدرت ملی را به‌ وجود می‌آورند

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۸۴۸۴

رسانه‌ها قدرت ملی را به‌ وجود می‌آورند

امیری با تاکید بر ضرورت آشنایی خبرنگاران با تاریخ و فرهنگ ایرانی، گفت: رسانه‌ها قدرت ملی را به وجود می آورند و خبرنگار مسئولیت پذیر و متعهد بین تلقی خود و واقعیت‌ها فاصله می‌اندازد تا تحلیل‌ها تعیین کننده، واقع بینانه و جذاب باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «حسینعلی امیری» شنبه شب (۱۹ مرداد) در آئین تجلیل از خبرنگاران مازندران در شهرستان محمودآباد افزود:  تاریخچه مطبوعات ایران و نقش آن  در تاریخ سیاسی و اجتماعی همواره  با آزاد اندیشی و آزادی فکر در اذهان متبادر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون پارلمانی رییس جمهوری با اشاره به اینکه  ۱۱۳ سال از انقلاب مشروطه می گذرد و وقتی اسم مشروطه می آید، همزادی خبرنگاران و رسانه ها با مشروطه مطرح است، گفت : نظام تفکیک قوا و عدالت که مبانی دموکراسی است، از دوره نهضت مشروطه با جان نثاری ها و  زحمات علما، اندیشمندان و آزادیخواهان درحوزه و دانشگاه به دست آمد و مشروطه خواهان گام به گام با خبرنگاران و رسانه ها همراه بودند.



امیری با بیان اینکه طی ۴۰ سال گذشته نیز نقش مطبوعات در توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور تعیین کننده بوده است، افزود: رسانه ها از نهضت مشروطه تا کنون در هموار کردن مسیرها برای پیروزی نقش کلیدی داشته اند.



وی به نقش رسانه ها و خبرنگاران در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در دوره هشت سال دفاع مقدس نیز شاهد به شهادت رسیدن تعداد زیادی از جوانان انقلابی به عنوان خبرنگار، گزارشگر و فیلمبردار بودیم که گاهی جلوتر از رزمندگان برای اطلاع رسانی  فعالیت می کردند و حماسه عشق آفریدند.



معاون پارلمانی رییس جمهوری نقش رسانه ها را در تاریخ ایران مهم و برجسته توصیف کرد و اظهار داشت: در ادبیات سیاسی مشروطه  از رسانه و مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می شود و امروز که سبک زندگی مردم تغییر کرده است رسانه و مطبوعات از زاویه ای بالاتر از  سه قوه دیده می شوند.



وی نقش مطبوعات و رسانه را در توسعه جوامع  یکی از مهمترین نقش ها دانست و با تاکید بر این که تحولات  جامعه به این پدیده وابسته است، گفت: مطبوعات و رسانه چشمان ناظر و تیزبین و صادق هستند و خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی بر عملکرد دولت ها،حکومت ها و نظام های سیاسی نظارت می کنند.



امیری با بیان اینکه نقش مطبوعات امروز فراتر از رکن چهارم دموکراسی است، افزود:  امروز رسانه مهمترین و موثرترین عنصری است که به افکار عمومی شکل می دهد ، مهندسی افکار عمومی را بر عهده دارد و حتی قدرت ملی را به وجود می آورد.



وی ادامه داد: تحولات سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی در مسیر رسانه و گذر از آن اتفاق می افتد ، لذا امروز مطبوعات در کشورمان ظرفیت تاثیر گذاری فوق العاده ای دارند و سطح آزادی های موجود به ظرفیت  رسانه ها وابسته است.



معاون پارلمانی رییس جمهوری با اظهار این که مشروعیت و مقبولیت رسانه رسمی در مقام نظارت بر قدرت مسئولان ، نطام سیاسی و کارگزاران باید مورد توجه قرار بگیرد و  حمایت شوند ، گفت: این به نفع نظام و کارگزاران و مسئولان است.



وی یکی از مزیت های به رسمیت شناختن مشروعیت و مقبولیت رسانه های رسمی را جلوگیری از گسترش شایعات و مدیریت پر هزینه آن دانست و افزود: اصحاب رسانه و مطبوعات هم باید به نحوی عمل کنند تا  صحت داده‌ها با چالش مواجه نشود چرا که امانت داری، بی‌طرفی و کار حرفه‌ای پیش نیازهای اعتماد جامعه نسبت به این نهاد تاثیر گذار است.



امیری به پیشرفت سریع فناوری های اطلاعاتی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت : روزگار امروز دیجیتالی است و خبرنگاران باید بیشترین استفاده را از این فناوری ها ببرند تا "خبر" بجا، بموقع  و با سرعت منتشر شود و البته  نباید محتوا و صحت  فدای سرعت شود.



وی افزود: متاسفنه در برخی رسانه ها مشاهده می کنیم که اهل ادبیات نیستند و در شان مردم عزیز و شریف ایران کار نمی کنند. ایرانیان مردمی باادب هستند، امروز یکی از ضرورت های غیرقابل اجتناب، استفاده  از ادبیات فاخر در خبرها است.



معاون رئیس جمهور گفت: معتقدیم شیوه های مدرن امر به معروف و نهی از منکر از طریق مطبوعات است. توصیه ما به مسئولان این است که بایداز مطبوعات حمایت قضایی خوبی داشته باشند. در دولت تدبیر و امید، این موضوع جدی است. امروز دسترسی به اطلاعات حقوق شهروندی محسوب می شود وخبرنگار ورسانه جزء لاینفک جامعه مدنی هستند.



وی افزود: امروز خوشبختانه جامعه خبری ، رسانه ها و خبرگزاری ها به بلوغ خوبی رسیده اند و  سیر تکاملی رسانه در حال انجام است و این که در مازندران تعداد زیاد و قابل توجهی رسانه دارای مجوز هستند، نشانگر رو به رشد بودن بلوغ سیاسی  خبرنگاران و رسانه ها در کشور است.



امیری گفت: خبرنگاران کم توقع ترین قشر جامعه هستند و اینکه امروز محفل صمیمی و باشکوهی با تعامل بین استاندار، خانه مطبوعات، انجمن های صنفی و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مازندران تشکیل شده باید قدردانی کرد.



معاون پارلمانی رییس جمهور با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا که در مزار شریف به شهادت رسید، افزود: روز شهادت این شهید سرافراز "روز خبرنگار" نام گذاری شده است و این فرصتی برای تجلیل از خبرنگاران است. دولت و نظام باید از قدرت خبرنگار بیشتر استفاده کند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز خبرنگار خطبه نماز جمعه دعای عرفه مراسم دعای عرفه خطبه های نماز جمعه گروه های سرود مساجد طرح ملی هوای تازه خبرنگار روز خبرنگار امیری خبرنگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۸۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همشهری آنلاین و روزنامه جام جم در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته نشدن

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر نصراللهی، سخنگوی هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی، گفت: دادگاه رسیدگی به پرونده‌های سایت رجانیوز، همشهری آنلاین و روزنامه جام جم امروز با حضور اعضای منصفه در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.

وی افزود: رسیدگی به پرونده مدیر مسئول سایت خبری رجانیوز با اعلام رضایت شاکی و توضیح رجانیوز در سایت خود، منتفی اعلام شد.

سخنگوی هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی، گفت: امروز همچنین پرونده مدیر مسئول همشهری آنلاین رسیدگی شد. اعضای هیئت منصفه، مدیر مسئول همشهری آنلاین را با اکثریت مطلق آرا مجرم ندانستند.

نصراللهی با بیان اینکه آخرین پرونده‌ای که امروز بررسی شد، پرونده مدیر مسئول روزنامه جام جم بود، گفت: هیئت منصفه به اتفاق آرا، متهمان را مجرم ندانستند.

کد خبر 6085833

دیگر خبرها

  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • نگاهی به مطبوعات امروز/ تعطیلی شنبه آری یا خیر؟
  • سه گروه اصولگرایان از نظر عباس عبدی : از "ارزشی های واقعی" تا "بی شخصیت های هتاک"
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • رای دادگاه مطبوعات برای همشهری آنلاین و جام‌جم
  • رای دادگاه مطبوعات برای همشهری‌ آنلاین و روزنامه جام‌جم
  • همشهری آنلاین و جام جم در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته نشدند
  • می‌خواهند همان بلایی که سر تلویزیون آورند را، سر پلتفرم‌ها هم بیاورند/ آیینه شبکه نمایش خانگی را نشکنید
  • همشهری آنلاین و روزنامه جام جم در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته نشدن
  • در دادگاه مطبوعات امروز چه گذشت؟