Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@23:29:29 GMT

چرا بهترین تغذیه برای نوزادان شیر مادر است؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۸۵۳۶

چرا بهترین تغذیه برای نوزادان شیر مادر است؟

نوزادمان دل‌درد داشته باشد، گوشی را برمی‌داریم و برحسب تجربه از مادربزرگ و عمه و خاله و قدیمی‌تر‌ها دنبال راه‌حل می‌گردیم. تجربه دوممان هم که باشد خودمان دست به کار می‌شویم و آب قند درست می‌کنیم و به خورد نوزاد می‌دهیم. نوزاد زردی هم که داشته باشد، شیرخشت و دمنوش‌های تجویزی را آماده می‌کنیم و خوشحال هم می‌شویم که بدون رفتن به دکتر کودک‌مان را خوب کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همه این کار‌ها را می‌کنیم که فقط دکتر نرویم؛ چون فکر می‌کنیم دارویی که دکتر می‌دهد برای کودک‌مان خوب نیست، صلاح نیست از نوزادی دارو بخورد و بهتر است گیاهی درمان شود. خانه مادربزرگ و پدربزرگ‌ها هم که همیشه این را می‌شنویم: «یه سر قاشق از غذای خودمون هم بهش بده مزه دهن بچه‌م عوض شه؛ طوریش نمی‌شه»، اما پای حرف دکتر‌ها و پرستار‌های بخش نوزادان که بشینیم، از اتفاق‌هایی باخبر می‌شویم که دلیلش همین خوراکی‌هایی است که برای درمان دل‌درد و زردی و .. به نوزاد می‌دهند. نوزادانی که سالم و سلامت فقط به خاطر آب قند زیاد، دارو‌های گیاهی و انواع چیز‌هایی که به‌نظر ما خیلی ساده می‌آیند، ممکن است باعث مرگشان شود.
گوارش معده نوزاد آهسته‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید
با این حال صرف گفتن اینکه نوزادان تا ۶ ماهگی هیچ‌چیز نباید جز شیر مادر بخورند، والدین را قانع نمی‌کند. باید به این آگاهی رسید که اگر نوزاد قبل از ۶ ماهگی چیزی جر شیر مادر بخورد، چه اتفاقی برای او رخ می‌دهد؟ به علت عدم رشد کامل اسنفکتر مری در نوزاد و اینکه گوارش در معده نوزاد بسیار آهسته صورت می‌گیرد، دادن غذا‌های کمکی جامد و مایع مانند آب قند، آب میوه، میوه، عسل، سفیده تخم مرغ، غذای پودرشده، نان و .. می‌توانند مشکلات بسیار زیاد گوارشی برای نوزاد ایجاد کنند و گاهی حتی موجب مرگ نوزاد می‌شود.

چرا نباید به نوزاد آب‌قند بدهیم؟
آب قند از تجویز‌هایی است که عموما برای همه نوزادان از سمت قدیمی‌تر‌ها می‌شود و بهبود موقتی نوزاد کافی است تا این محلول را به‌عنوان بهترین و کم‌ضررترین دارو معرفی کنند؛ اما آب‌قند ضرر‌هایی دارد که می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به کودک وارد کند.

- قند موجود در آب قند در معده تولید گازکربنیک می‌کند و موجب نفخ نوزاد می‌شود.

- آب قند کودک را دچار سیری کاذب می‌کند و اشتهایش را برای خوردن شیر مادر کم می‌کند.

- نوزاد در مقایسه شیرینی شیر مادر و آب قند، گرایش بیشتری نسبت به خوردن آب قند پیدا می‌کند.

غذا‌های کمکی هم به هیچ‌وجه نباید به نوزاد زیر ۶ ماه داده شود؛ اما چرا؟

- غذا‌های کنسرو شده: به علت افزودنی‌ها، نمک زیاد و ایجاد عفونت متابولیسم این نوع غذا‌ها نباید به نوزادان داده شود.

- آجیل: انسداد مری

- عسل: حاوی اسپور است و موجب مسمویت بوتولیسم می‌شود.

- ماهی: به‌علت داشتن جیوه موجب تحریک و ایجاد آلرژی می‌شود.

میوه و آب میوه: به‌علت اسید بالا باعث ایجاد مشکلات مری و معده می‌شود.     منبع:زندگی آنلاین

منبع: پارسینه

کلیدواژه: نوزاد تغذیه شیرمادر دل درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۸۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص درمانی رازیانه

آفتاب‌‌نیوز :

گل‌ها دارای رنگ زرد و به صورت چتر مرکب قرار گرفته اند. میوه‌های رازیانه کوچک و به طول تا ۱۲ و عرض تا ۴ میلی متر هستند. همه‌ی قسمت‌های گیاه معطر است. قسمت مورد استفاده‌ی گیاه اکثرا میوه است، ولی از ریشه و برگ آن نیز استفاده به عمل می‌آید. محل رویش گیاه در ایران: گرگان، مازندران، گیلان، آذربایجان، کردستان، کرمان و خراسان است

 تاریخچه:

در یونان بر طبق افسانه ها، دانش را شبیه زغالی سوزان می‌دانستند که در ساقه‌ای از رازیانه محصور شده است؛ و تمدن‌های کهن مصر، هند، چین، و یونان این گیاه دارویی را می‌شناختند. در قرون وسطی، این گیاه بسیار مصرف می‌شد. ثروتمندان دانه‌ی رازیانه را به ماهی و غذا‌های گیاهی خود اضافه می‌کردند و فقرا به عنوان بازدارنده‌ی اشتها برای اعیاد مذهبی آن را نگه می‌داشتند. تمام قسمت‌های گیاه برای چاشنی، و ساقه‌های آن به صورت سبزی مصرف می‌شده است. دانه‌ی رازیانه در طب سنتی به عنوان ضد نفخ معروف است. رازیانه به عنوان طعم دهنده در شکلات، لیکورها، دارو و غذا و به ویژه در نان شیرینی، ترشی‌های شیرین و ماهی مصرف می‌شود. روغن رازیانه برای مراقبت از سبزی جات و میوه‌های انبار شده در برابر نفوذ قارچ‌های بیماری زا به کار می‌رود. زنبورداران، این گیاه را برای تولید عسل می‌کارند. بهداشتی‌ها، مصرف آن را به عنوان پادزهری برای گیاهان سمی، قارچ‌ها، مارگزیدگی توصیه می‌کنند. هم چنین برای درمان ورم معده و روده، سوء هاضمه به کار می‌رود، افزون بر آن به عنوان شیر افزا، خلط آورو قاعده آور، موثر شمرده می‌شود. چای حاصل از دانه‌های خرد شده‌ی رازیانه برای شست و شوی چشم مصرف شده است و برطبق شواهد، رازیانه‌ی پودر شده، کک را از لانه‌ی سگ و طویله دور می‌کند.

فر آورده‌های گیاهی:

این فراورده‌ها به صورت تی بگ حاوی ۲ گرم پودر میوه، شربت یا قطره‌های ضد سرفه، خلط آور، مقوی معده وضد نفخ به خصوص جهت کودکان وجود دارد. هم چنین محصولاتی نظیر دراژه، شربت‌های شیرین و آب میوه‌ها از آن تهیه و عرضه شده اند.

عوارض جانبی:

مصرف رازیانه در حد دارویی دارای عارضه نیست. ولی مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث استفراغ و یا حساسیت فوری گردد. هم چنین مصرف آن در زنان باردارتوصیه نمی‌شود و در افرادی که سرطان وابسته به استروژن دارند نیز نباید مصرف شود

طریقه و میزان مصرف:

از ۱ تا ۷ گرم میوه‌ی خشک رازیانه در روز توصیه شده است. برای مصرف باید میزان مذکور را با آسیاب پودر نموده و به طور مستقیم با غذا‌ها و یا بر روی آن یک لیوان آب جوش ریخته، ۱۵ دقیقه صبر نمود و ÷س از صاف کردن، محصول آن را میل کرد.

مهمترین اثرات گزارش شده رازیانه:

ضددرد، ضد باکتری، ضد آندروژن، ضد ورم، ضد سم، ضد نفخ، ضد اسپاسم، ضد ویروس، ضد سرفه، افزایش دهنده‌ی میل جنسی، مقوی قلب، هضم کننده، معرق، ادرار آور، خلط آور، قارچ کش، استروژنیک، محرک معده، افزایش دهنده‌ی شیر، مسهل، مقوی معده، کرم کش و نارکوتیک

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بهترین زمان برای تولد نوزاد (فیلم)
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • ضرر‌هایی که نوشیدن قهوه به همراه دارد
  • راهنمای خواندن نماز والدین | بهترین زمان برای خواندن نماز پدر و مادر
  • خواص درمانی رازیانه
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • آکنه نوزادی چیست؟