Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتاق تجارت افغانستان اعلام کرد که با تشدید تنش‌های اسلام‌آباد-دهلی‌نو و مسدود شدن گذرگاه مرزی «واگه» صادرات این کشور به هند کاهش یافته است. ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳ بین الملل آسیا-اقیانوسیه نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پس از آنکه دولت هند خودمختاری جامو و کشمیر را لغو کرد تنش‌ها بین هند و پاکستان به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته که مبادلات تجاری افغانستان و هند را تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت پاکستان روابط بازرگانی خود را با هند قطع کرده است و پس از آن گذرگاه واگه را به روی رفت و آمد کامیون‌های ترانزیتی حامل کالاهای صادراتی افغانستان مسدود کرده است.

گذرگاه زمینی موسوم به واگه در پاکستان یکی از مسیرهای اصلی و نزدیک ترین مسیر صادرات میوه‌های خشک و تازه افغانستان به هند محسوب می‌شود که از دو روز پیش مسدود شده است.

اتاق تجارت افغانستان تصریح کرد که مسدود شدن این گذرگاه بازرگانان افغان را با مشکل روبرو کرده است.

«خانجان الکوزی» معاون اتاق تجارت افغانستان گفت: بسته شدن این گذرگاه، آن هم در اوج فصل برداشت میوه‌های تازه؛ بر صادرات این کشور اثر منفی می‌گذارد و کشاورزان کم درآمد و بازرگانان زیانمند خواهند شد.

این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی اتاق تجارت افغانستان نشان می‌دهد که سالانه این کشور از طریق بندر واگه پاکستان 40 هزار تن میوه صادر می‌شود.

برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که افزایش تنش‌های اسلام‌آباد-دهلی‌نو به ضرر افغانستان است زیرا می‌تواند پروژه‌های بزرگ اقتصادی مانند «تاپی» را نیز با مشکل روبرو کند.

پیش از این نیز پاکستان به دلیل تشدید تنش‌ها با هند حریم هوایی خود را به روی افغانستان مسدود کرده بود که این کار میلیون‌ها دلار به شرکت‌های هوایی در افغانستان ضرر رسانده است.

پاکستان واردات کالاهای هندی به افغانستان از طریق گذرگاه «واگه» را ممنوع کرد محدویت‌های بندر «واگه» پاکستان بزرگترین مانع گسترش تجارت افغانستان با هند

انتهای پیام/.

R1447/P/S8,87,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۰۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد

در اولین دیدار کاری رئیس جمهور در اسلام‌آباد وزیر امور خارجه پاکستان به دیدار سید ابراهیم رئیسی آمد و از مواضع تهران در منطقه به ویژه در حمایت از فلسطین قدردانی کرد.

دریافت 980 KB

دیگر خبرها

  • امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد
  • اخراج پناهجویان قانونی روابط کابل اسلام آباد را بهم خواهد زد
  • نامگذاری یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های اسلام‌آباد به نام «ایران»
  • (تصاویر) بیلبوردهای استقبال از رئیسی در اسلام آباد پاکستان
  • فیلم| دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد
  • فیلم/ دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد
  • تلاش تهران و اسلام‌آباد برای تقویت روابط دو جانبه
  • تاکید کابل-اسلام‌آباد بر ایجاد ساختار مشترک مدیریت پناهجویان
  • ایجاد ساختار مشترک کابل و اسلام آباد برای بازگشت مهاجرین افغانستانی
  • کاهش حجم مبادلات تجاری میان افغانستان و پاکستان