Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@09:29:52 GMT

آرامگاه ثبت ملی شده «یعقوب لیث صفاری» تخریب شد

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۱۹۰۹

آرامگاه ثبت ملی شده «یعقوب لیث صفاری» تخریب شد

ساعت 24-یک فعال میراث فرهنگی استان خوزستان از تخریب شدن آرامگاه یعقوب لیث صفاری که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است، خبر داد.

قاسم منصور آل کثیر از فعالان میراث فرهنگی خوزستان گفت: اخیرا آرامگاه تاریخی یعقوب لیث در شهرستان دزفول و درون محوطه تاریخی جندی شاپور بر اثر آنچه که اشتباه پیمانکار عنوان شده تخریب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آل کثیر افزود: به راحتی با اشتباه خوانده شدنِ تخریب یک اثر تاریخی و ثبت ملی شده نباید از موضوع گذشت کرد. تخریب یک اثر تاریخی موضوع ساده ای نیست که بگویند اشتباه شد. نظارت عالی بر روی نحوه عملیات مرمت چرا تا این اندازه باید ضعیف باشد.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری که با شماره ۲۵۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این فعال میراث فرهنگی اظهار کرد: چندی پیش نیز بخش هایی از بقاع تاریخی سادات تفاخ در لگیطه (شوش) بر اثر سهل انگاری و عدم توجه و رسیدگی تخریب شد.

وی با بیان اینکه، طی سالهای گذشته نیز بخشی از آرامگاه دانیال نبی (ع) نیز تخریب شد که پس از اعتراض دوستداران میراث فرهنگی شوش عنوان شد که آوار شدن دیواره ها در برنامه اجرایی مرمت بوده است. حال آنکه تخریب ناگهانی و  شبانه آن باعث احتمال خطرات جانی می توانست باشد.

آل کثیر گفت: بسیاری از بقاع تاریخی خصوصا در شوش که به تاریخ اسلامی آن کمتر توجه شده از جمله بقاع تاریخی تفاخ، شهر اسلامی مگرنات، سیداحمد، و ... در حال حاضر در معرض تخریب آسیب های جدی قرار گرفته اند که مستلزم بررسی و رسیدگی مستمر مسئولان‌ میراث فرهنگی است.

این دوستدار میراث فرهنگی تاکید کرد: آنچه دوستداران و فعالان میراث فرهنگی را بیش از هر چیز نگران می کند سهل انگاری یا ناتواناییِ لازمِ فنی در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی است.

منبع: مهر

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۱۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی از بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی خبر داد

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز خبر داد.

به گزارش ایسنا، عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در ایام نوروز، بالغ بر ۳ میلیون نفر تا دیروز از اماکن، موزه‌ها، محوطه های تاریخی و پایگاه های میراث فرهنگی بازدید داشتند که رقم بسیار مهمی است.

وی افزود: در این زمینه استان فارس با حدود ۷۴۰ هزار نفر بازدید مقام اول را دارد و پس از آن اصفهان و تهران و موزه های ستادی در تهران بالاترین میزان بازدید را داشته‌اند.

این خبر تکمیل می شود.

دیگر خبرها

  • بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی
  • اسرائیل با حذف میراث باستانی به دنبال نفی تاریخ فلسطین است
  • آرامگاه حافظ در صدر استقبال گردشگران نوروزی
  • فهرج یزد، روستای هدف گردشگری می‌شود
  • ضرغامی: بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز
  • ضرغامی: بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی تاکنون بازدید کردند
  • ضرغامی عنوان کرد: بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز
  • ضرغامی از بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی خبر داد
  • تخریب یک بنا در دزفول برای حفظ جان شهروندان
  • نیشابور، شهری اساطیری