Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روز نهم ماه ذی الحجه حاجیان در سرزمین عرفات حج خود را آغاز می‌کنند و باید تا غروب این روز در عرفات حضور داشته باشند. مرسوم است در این روز دعای عرفه امام حسین (ع) خوانده شود که دارای فضیلت بسیار است.

در ادامه احادیثی درباره این روز پر خیر و برکت را بخوانید: 

احادیثی از پیامبر اسلام (ص) درباره روز عرفه

ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَهَ

خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمی‏ رهاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صحیح مسلم، ج ۴، ص ۱۰۷.


إنَّ اللَّهَ یُباهِی مَلائِکَتَهُ عَشِیَّهَ عَرَفهَ بِأهلِ عَرَفَهَ فَیَقولُ: اُنظُروا إلی عِبادی أتَونی شُعثاً غُبراً

خداوند در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه می‏ بالد و می‏ گوید: بندگانم را بنگرید! ژولیده و غبار آلود، نزد من آمده‏ اند

مسند أحمد، ج ۲، ص ۲۲۴.


أعظَمُ أهلِ عَرَفاتٍ جُرماً مِنِ انصَرَفَ و هُوَ یَظُنُّ أنَّهُ لَن یُغفَرَ لَهُ

گناهکارترین فرد در عرفات کسی است که از آن‏جا باز گردد در حالی که گمان می‏ برد آمرزیده نخواهد شد.

بحار الأنوار، ج ۹۹، ص ۲۴۸.

حدیثی از امام علی (ع) درباره روز عرفه

مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلّا بِعَرَفَاتٍ

برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی‏ شوند

دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۲۹۴.

احادیثی از امام جعفر صادق (ع) درباره روز عرفه

إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَتَجَلَّی لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ یَقْضِی حَوَائِجَهُمْ وَ یَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ یُشَفِّعُهُمْ فِی مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ یَأْتِی أَهْلَ عَرَفَةَ فَیَفْعَلُ ذَلِکَ بِهِم‏.

خداوند بزرگ پیش از آنکه در روز عرفه بر اهل عرفات تجلّی کند، بر زائران قبر حسین (علیه السلام) تجلّی می‏ کند، و حاجاتشان را بر می‏ آورد و گناهانشان را می آمرزد، و شفاعتشان را در باره دیگران می‏ پذیرد، آن گاه به اهل عرفات توجه می‏ کند و با آنان نیز این گونه رفتار می‏ نماید.

کامل الزیارات، ص:۱۷۰

یا بشیر إن المؤمن إذا أتی قبر الحسین ع- یوم عرفة‌ای بشیر!

اگر مرد با ایمانی در روز عرفه به قصد زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) حرکت کند و در فرات غسل کند و سپس عازم زیارت قبر آن بزرگوار شود، به ازای هر قدمی که بر می دارد ثواب یک حج با تمام مناسک و شرایطی که دارد، در نامه اعمال او ثبت می‏ گردد.

کافی، ج‏ ۴، ص: ۵۸۰

تَخَیَّر لِنَفسِکَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد، فإنَّهُ (یَومَ عَرَفَه) یَومُ دُعاءٍ و مَسألَهٍ

هر چه می‏ خواهی برای خود دعا بخوان و [در دعا کردن]بکوش که آن روز [روز عرفه] روز دعا و درخواست است.

التهذیب الأحکام، ج ۵، ص ۱۸۲

 فضیلت عرفه از منظر ائمه اطهار

نقل است از رسول خدا (ص) پرسیدند:‌ چه کسی از اهل عرفات، گناهش از همه بزرگ‌تر است؟ حضرت فرمود: کسی که عرفات را درک کرده باشد و گمان کند خداوند او را نیامرزیده است. (سنن الکبرى، ج ۵، ص ۱۹۲)

امام سجاد (ع) در روز عرفه صدای نیازمندی را شنید که گدایی می‌کرد. به او فرمود: وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا درخواست می‌کنى، درحالی‌که در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادران هستند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود. (جعفریات، ج ۱۱۴، ص ۴۱۵)

امام باقر (ع) فرمود: هیچ‌کس چه نیکوکار و چه بدکار در عرفات وقوف نمی‌کند، مگر اینکه خداوند دعایش را مستجاب می‌کند. (تنبیه الغافلین، ص ۴۸۹)

از امام صادق (ع) سؤال شد: عرفات را چرا عرفات نامیده‌اند؟

حضرت فرمود: جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز عرفه به این مکان آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت:‌ ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد. (اصول کافی، ج ۷۴، ص ۴۰۲)

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عرفه ائمه اطهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از ۲۰۰ المان شهری در قم

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: از شاخص‌ترین پروژه‌های نورپردازی شهری در سال گذشته که در کل کشور بی نظیر محسوب می‌شود، انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم (ص) به طول ۷۵۰۰ متر بود که با بیش از ۲۰ هزار متر اقلام نورپردازی و جدیدترین روش‌ها انجام شد.

پیام جوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم، اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰ المان شهری در قم جانمایی شد.

وی با اشاره به نصب المان خورشید نما در ورودی‌های شهر، افزود: این المان به صورت هوشمند و بر اساس تقویم عمل می‌کنند و اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام می‌دهد.

مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: نورپردازی میادین اصلی شهر همچون نورپردازی خیابان صفائیه، خیابان امام خمینی (ره) و خیابان انقلاب، نورپردازی دامنه کوه خضر و کوه دوبرادران از پروژه‌های شاخص نورپردازی در سال ۱۴۰۲ است.

جوادیان با تاکید بر اینکه بسیاری از المان‌های شهری که مردم همواره آن را مطالبه می‌کردند طی سال ۱۴۰۲ تحقق پیدا کرد، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰ المان در مکان‌های مختلف جانمایی شده است.

وی تاکید کرد: بیش از ۶۰ المان با مضامین ماه رمضان و بیش از ۶۰ المان با مضامین عید نوروز تحت یک جشنواره با عنوان «شهرنگار» با حضور ۷۰۰ هنرمند از سراسر کشور با اولویت هنرمندان بومی قم طراحی و در کمیته داوران انتخاب شد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: از شاخص‌ترین پروژه‌های نورپردازی شهری در سال گذشته که در کل کشور بی نظیر محسوب می‌شود، انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم (ص) به طول ۷۵۰۰ متر بود که با بیش از ۲۰ هزار متر اقلام نورپردازی و جدیدترین روش‌ها انجام گرفت.

جوادیان مقابله با مظاهر نازیبایی در شهر را یکی دیگر از کارکردهای سازمان سیما و منظر شهرداری دانست و تاکید کرد: بعضی از تابلوها صنوف و دیگر المان‌هایی که در شهر وجود داشت، شرایط مناسبی نداشت که در قالب پروژه حذف زوائد بصری اقدام به جمع‌آوری این المان‌ها یا تابلوها شد.

کد خبر 745527

دیگر خبرها

  • واکاوی فقهی - حقوقی مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی
  • عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است
  • دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد
  • عملیات وعده صادق خسارات جبران ناپذیری را برای رژیم صهیونیستی داشت
  • گزیده خطبه های ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد
  • عهد و پیمان مردم ایران با آرمان‌های انقلاب تا همیشه محکم است
  • انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از ۲۰۰ المان شهری در قم
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • اینجا «بقیع» سند مظلومیت دیرینه شیعه
  • تخریب بقیع زخم کهنه تاریخ اسلام است