Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:00:26 GMT

احزاب و ضرورت تعامل با دنیا

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۲۴۰۰

احزاب و ضرورت تعامل با دنیا

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، باور کارشناسان بر این است که احزاب می توانند با نمایندگی طیف های مختلف فکری در جامعه امکان گفت وگو و تعامل و در نتیجه تقویت مشارکت سیاسی و در کنار آن تقویت همبستگی ملی را فراهم سازند. با این حال، علیرغم اینکه در تاریخ معاصر کشور احزاب زیادی اعلام موجودیت کرده و تلاش های فراوانی نیز در راستای تقویت حیز و حزبگرایی به عنوان مهمترین شکل مشارکت سیاسی صورت گرفته است، هنوز کشور ما از نظر شاخص های تحزب و حزبگرایی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر،  بنابر آمار موجود صدها حزب در کشور وجود دارد، اما بیشتر آنها در زمان انتخابات فعال می شوند و با از میان رفتن فضای انتخاباتی آنها نیز از  میان می روند. حال سؤال این است که چرا احزاب در معنای واقعی در کشور شکل نمی گیرند؟

نظر به اهمیت موضوع، گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا اقدام به برگذاری میزگردی با عنوان «احزاب و مشارکت سیاسی» با حضور دو تن از فعالین سیاسی اصولگرا کرده است. «علی کیهانیان» و «مهدی عبدخدایی» در این میزگرد به بیان نظات خود در باره چرایی ضعف حزب و حزب گرایی در کشور پرداختند.

در ادامه دیدگاه ها و نظرات علی کیهانیان آمده است.

احزاب نقاط، اتصال تعامل با دنیا

کیهانیان در ابتدای سخنانش گفت: ما اگر بخواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم می بایست نقاط اتصال با دنیا را هم فراهم کنیم. احزاب می تواند یکی از نقاط اتصال با دنیا باشند. در چارت سازماندهی حلقوی که ملت است و حکوت و حاکمیت، حاکمیت در مرکز قرار می گیرد و حول آن ارکان حکومت قرار می گیرند و سازمان های مردم نهاد که احزاب و تشکل های سیاسی نیز از جمله آنها به شمار می روند یکی از این ارکان است.

برای مثال، در نظام حکومتی و حاکمیتی ما رئیس قوه قضائیه وجود دارد، اما رئیس قوه قضائیه در دنیا همتای سیاسی و سازمانی ندارد. یعنی در خارج از کشور و در روابط بین الملل هیچ حق امضائی از رئیس قوه قضائیه قابل قبول نیست. یعنی هیچ معاهده یا توافق نامه ای نمی تواند امضاء کند. شخصی که نماینده جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی به حساب می آید وزیر دادگستری است. وزیر دادگستری در عمل نماینده رسمی کشور در بیرون از مرزهای ما است اما بالاترین مقام قضایی در کشور رئیس قوه قضائیه است.

ضرورت بومی سازی حزب و حزبگرایی

وی در ادامه عنوان داشت: وضعیتی وجود دارد که ما را به این سمت سوق می دهد که احزاب را در کشور بومی کنیم. سؤالی که پیش می آید این است که چگونه احزاب را بومی کنیم؟ جواب این است که از ظرفیت اجتهاد و جریان روشنفکری به شکل ترکیبی استفاده کنیم و نیروهای متخصصی را در عرصه سیاسی در سه سطح محلی، ملی و منطقه ای تربیت کنیم. همچنان که مراکز آموزش پزشکی موظف هستند پزشک تحویل جامعه بدهند، همچنان که حوزه های علمیه موظف هستند که علما و مراجع تقلید تحویل جامعه بدهند و همچنان که دانشگاه های خبری موظف هستند چهره های خبری و رسانه ای تحویل جامعه بدهند احزاب و تشکل های سیاسی نیز باید موظف باشند که بر مبنای اصول بومی نظام، هم اصول اعتمادی و هم اصول اعتقادی فراد را سازماندهی بکنند. این از وظایف وزارت کشور است. در اصل 26 قانون اساسی آمده است که حاکمیت از نیروهای مردم نهاد استفاده کنند و احزاب سیاسی را شکل دهند تا رابطی باشد بین ملت، حکومت و حاکمیت.

چرایی پا نگرفتن حزب در ایران

کیهانیان عنوان داشت: اما چرا چنین موضوعی تا الآن پا نگرفته است؟ تا زمانی که مقام معظم رهبری انحصاراً همچون تمام تشکل ها و جریان های مردمی جلسه ای مختص احزاب  برگذر نکنند این قضیه حل نمی شود. بنابر این، اگر همانطور که مقام معظم رهبری با شعرا جلسه دارند و با دیگر اقشار هم جلسه می گذارند، روزی را به احزاب اختصاص دهند و با آنها جلسه برگذار کند نقش احزاب در کشور تثبیت خواهد شد.

او در ادامه گفت: مقام معظم رهبری بارها اشاره کرده اند که من با احزاب مخالف نیستم، اما به شرط ها و شروط ها. ایشان یک خط فکری برای احزاب تبیین می کنند. می فرمایند که احزاب باید یک استراتژی و یک ایدئولوژی برای خود تدوین کنند و سپس بر اساس این استراتژی یا ایدئولوژی عضوگیری کنند، جمعیت سازی کنند و اقتدار ایجاد کنند و در مسیر رسیدن به رشد و کمک به حاکمیت حرکت بکنند. این یک نکته اساسی است.

باور کیهانیان بر این است که: خود احزاب، یعنی شخصیت های سیاسی که وارد عرصه اجتماع می شوند باید عملکرد شان یک پشتوانه فکری و پاسخگویی هم داشته باشد. یعنی اگر فلان نماینده مجلس وارد عرصه سیاسی شد و در مجلس حضور پیدا کرد چه اشخاصی پاسخگوی عملکرد او هستند. یک پزشک وقتی دچار خطا می شود در نظام پزشکی از او شکایت می شود. نظام پزشکی باید تعیین کند که آیا از او خطای سر زده است. بعد در نظام قضائی اقدام به محاکمه او می شود. یعنی او متهم به انجام خطا شده و حالا  در نظام قضایی باید جرمش ثابت شود. نظام پزشکی ناظر و پاسخگوی عملکرد پزشک است. حالا، نماینده مجلسی که بر مبنای یک شعار ملی و محلی و یا بین المللی وارد مجلس می شود چه کسی باید پاسخگوی عملکرد او خواهد بود. حضرت اما در این مورد یک جمله کلیدی دارند. ایشان می فرمایند: مجلس در رأس امور است.

هیأت ها حزب نیستند

کیهانیان گفت: کدام مرجع تقلید یا هیأت مذهبی پاسخگوی عملکرد این نماینده مجلس است. بنابر آمار موجود ما در استان تهران 25 هزار هیأت داریم. بنده در اغلب هیأت ها عضو هستم و سازمان تبلیغات مجوز آنها را صادر می کند. تمام هیأت ها گفتمان سیاسی را در بالای منبر ممنوع کرده اند. یعنی احزاب سیاسی را از یک مرض واگیردار بدتر می دانند. بنابر این احزاب چون می توانند منفذی برای ورود بیگانگان در داخل کشور باشند به دلیل بعضی از محدودیت هایی که وجود دارد، برای مثال بحث ممنوعیت فعالیت اقتصادی، یا اینکه بنیه مالی ندارند، یا اینکه در سیستم استخدامی کشور کسانی که وابستگی حزبی داشته باشند و وابستگی جناحی داشته باشند جذب نمی شوند. منِ دبیر کل هم که برای استخدامی فرم پر می کنم وابستگی حزبیم را بیان نمی کنم. برای مثال پریروز در یکجایی رزومه ارائه کردم و از بیان اینکه دبیر کل «جمعیت حامیان انقلاب اسلامی» هستم خودداری کردم.

بنابر این، جمیع مسائل و حرکت هایی که اتفاق می افتد موافق رشد شکل گیری احزاب در کشور نیست اما الزام آن و وجود احزاب ضروری به نظر می رسد.

وی معتقد است: اگر احزاب بخواهند در کشور رشد کنند باید ابتدا بومی شوند و از ظرفیت های دانشگاهی و حوزوی همزمان استفاده شود. همچنین باید توجه کرد که از نظر جریان فکری و اعتقادی، خدای ناکرده از تشیع منحرف نشوند و به سمت غرب یا شرق گرایش پیدا نکنند. نکته بعدی اینکه کسانی که وارد عرصه سیاسی می شوند آزمون و خطاهای خود را در ظرفیت های حزبی اعمال کنند، بعد به عرصه سیاست وارد شوند. یعنی یک گواهی عضویت در حزب را داشته باشند. برای مثال نمایندگان مجلس از کانال احزاب وارد عرصه سیاسی شوند.

احزاب و انتخابات پیش رو

کیهانیان به موضوع مشارکت در انتخابات پیش رو نیز پرداخت و در این مورد گفت: به نظر من  شرکت اکثریت مردم در انتخابات یا تعداد آرای اکثریت مردم در انتخابات نهادینه شده است. مشارکت در انتخابات از این میزان نهادینه شده که نظام را تضمین می کند کمتر نخواهد بود. ما در تمام دوره ها 60 تا 70 درصد مشارکت داشته ایم. مشارکت در ریاست جمهوری به خاطر اینکه در سطح ملی برگذار می شود همیشه بالاتر است. اما در انتخابات مجلس، شورای شهر و شورایاری مشرکت پایین تر است. بنابر این مشارکت تضمین شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی نهادینه شده است.

او در نهایت عنوان داشت: نکته بعدی این است که  در بین جامعه آماری که برای مشارکت در جامعه وجود دارد بعضی از افراد دارای آرای سیال یا خاکستری هستند. در اینجا نقش احزاب مشخص می شود. همه مردم که در هیأت ها حضور پیدا نمی کنند. عده ای از افراد علاقمند به کار فکری و علمی هستند، برخی نیز به شعر و هنر علاقه دارند و بعضی ها هم  جذب احزاب و تشکل های سیاسی می شوند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۲۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق تمام معادلات دنیا را تغییر داد

به گزارش خبرنگار مهر، سرتیپ دوم پاسدار اباذر سالاری ظهر سه شنبه در نشست با اعضای شورای شهر بندرعباس، با اشاره به ایام سالروز تأسیس سپاه پاسداران اظهار داشت: وقتی اقدامات امام راحل (ره) را مرور می‌کنیم کارهایی معجزه وار را می‌بینیم به عنوان مثال تأسیس سپاه پاسداران حاکی از نگاه دوراندیشانه امام بود و امروز تأثیر این دوراندیشی را به وضوح می‌بینیم.

وی در بیان خاطره‌ای افزود: قبل از انقلاب مستشاران آمریکایی پایبند به هیچ اصولی در کشور نبودند و گاهی به حریم‌ها و حرمت‌ها تعدی می‌کردند از طرفی هم کسی جرأت نمی‌کرد با آن‌ها برخورد کند اما امروز به لطف الهی و رهبری امامین انقلاب، نظام ما به حدی از اقتدار رسیده است که اگر کسی جسارتی به منافع ایران اسلامی کند حتی اگر خارج از مرزها هم باشد تنبیه خواهد شد.

سردار سالاری با اشاره به ضرورت تأسیس تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه از ابتدای انقلاب برای خدمت‌رسانی به مردم شکل گرفت و در ۸ سال دفاع مقدس بهترین نیروهای خود را تقدیم کرد.

وی عنوان‌کرد: فلسفه وجودی سپاه پاسداران فدایی شدن برای ملت ایران، نظام اسلامی و انقلاب اسلامی ایران است و به هیچ وجه این نهاد منافع خود را دنبال نمی‌کند.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان تاکید کرد: اقداماتی که سپاه در عرصه نظام‌های بین‌الملل انجام داده است بی‌نظیر است و با رشادت‌های حاج قاسم و رزمندگان اسلام بلای خانمان سوز داعش از سر همه ملت‌های مسلمان و غیر مسلمان دفع شد.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: همه حاکمان جور و ظلم از آمریکای جنایتکار تا کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر دور هم جمع شده‌اند تا جنایات انسانی علیه مردم بی‌دفاع غزه انجام دهند و نه تنها از این اقدامات اعلام برائت نمی‌کنند بلکه مدام صهیونیست‌ها را به ادامه جنایات تشویق کرده و به لحاظ مالی و اقتصادی حمایت می‌کنند.

سردار سالاری اذعان کرد: متأسفانه در داخل کشور بعضی‌ها قائل بودند که ما نیاز به دو مجموعه نظامی نداریم و باید یکی نیروهای نظامی را منحل کنیم از طرفی برخی‌ها دنیا را دنیای گفتمان می‌دانستند در حالی که امروز شاهدیم هیچ چیزی را در برابر مدعیان دروغین حقوق بشر نمی‌توان با گفتمان و دیپلماسی حل کرد.

وی ادامه داد: عملیات وعده صادق تمام معادلات دنیا را به هم ریخت چرا که تا پیش از این حتی کسی جرأت نمی‌کرد در الفاظ چیزی به آمریکا و اسرائیل بگوید اما ایران به برکت نظام ولایی خودش در مقابل چشمان دنیا اراده خود را در مقابل صهیونیست‌ها به نمایش گذاشت.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان خاطرنشان‌کرد: اراده خدا این بود که کل مردم دنیا شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی را ببینند.

کد خبر 6086535

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • ضرورت ایجاد هماهنگی میان فعالان اجتماعی
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا
  • بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا
  • عملیات وعده صادق تمام معادلات دنیا را تغییر داد
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟