Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@04:53:44 GMT

ماجرای ورود سموم شیمیایی به سد قشلاق کردستان چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۳۳۹۸

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان درباره منابع آلاینده آب استان همچون واژگونی تانکرها و سموم شیمیایی کشاورزی و اینکه گفته می‌شود فاضلاب 51 روستا به سد قشلاق سنندج می‌ریزد، گفت: وظیفه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهرها و روستاها برعهده شرکت های آبفا و آبفار است و شرکت آب منطقه‌ای اعتبار خاصی را در این زمینه ندارد اما هم نسبت به این مسئله بی تفاوت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، کامران خرم در بازدید از ایسنا اظهار کرد: زهاب‌های کشاورزی و ورود واریزه‌های سم و کود ناشی از عملیات مختلف کشاورزی، فاضلاب های بهداشتی (انسانی) و فاضلاب های صنعتی به منابع آبی و نیز واژگونی تانکرها بویژه در محورهای مواصلاتی مجاور رودخانه ها جزو مهمترین تهدیدات کیفی منابع آب هستند.

وی تصریح کرد: در واقع علاوه بر کمبود زیرساخت ها و نبود اعتبارات مالی لازم در برخی بخش‌ها به ویژه در خصوص احداث تصفیه خانه های فاضلاب در روستاها (توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی) بعضا ضعف فرهنگ عمومی در حفاظت کمی و کیفی منابع آبی را نیز می‌توان به عنوان عمده ترین عوامل افزایش آلودگی منابع آبی برشمرد که نیازمند عزم جدی مسئولین و مردم به منظور ارتقاء فرهنگ اجتماعی فرهنگ اجتماعی جامعه و نیز همکاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی در این زمینه است.

وی در مورد وضعیت آب سد قشلاق اظهار کرد: حوزه آبریز 51 روستا در محدوده دریاچه سد قشلاق قرار دارند اما اینگونه نیست که فاضلاب کل این روستاها تجمیع شده باشد و به دریاچه سد قشلاق بریزد. ذکر این نکته ضروریست که به دلیل فاصله زیاد عمده روستاهای بالادست مخزن سد، بخشی از این مواد آلاینده توسط جریان رودخانه خود پالایش شده و همچنین بر اثر انجام فعل و انفعالات شیمیایی و تابش آفتاب در طول مسیر رودخانه به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وی ادامه داد:  خروجی آب شرب به جهت انجام کامل فرآیندهای شیمیایی در محل تصفیه خانه سنندج توسط شرکت آبفا، عاری از هرگونه آلودگی و مواد آلاینده بوده و به صورت مستمر و با زمان بندی منظم تحت پایش شبکه بهداشت و درمان استان و این شرکت قرار دارد.

خرم ادامه داد: در این مکان مشکل عمده ما 2 روستای بزرگ حسین آباد و سراب قامیش بودند که خوشبختانه تصفیه خانه روستای حسین آباد به بهره برداری رسید و تصفیه خانه سراب قامیش نیز توسط شرکت آبفار در دست احداث بوده که امیداوریم سال آینده به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان درباره وضعیت کیفیت آب شرب شهر سنندج به شهروندان این اطمینان را داد که این آب دارای کیفیت‌های لازم آب شرب بوده و طی آزمایش‌های صورت گرفته هیچگونه آلودگی غیرعادی در آن مشاهده نشده است و پی در پی نیز توسط شرکت آبفا، دانشگاه علوم پزشکی و شرکت آب منطقه‌ای آزمایش و نمونه‌برداری‌های لازم بر روی آن صورت می‌گیرد.

خرم درباره افت سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های قروه و دهگلان اظهار کرد: این دو شهر منابع آبی زیرزمینی مناسبی دارند اما متاسفانه این منابع رو به افول و نابودی است و آب شرب این منطقه به نقطه سربه سر رسیده که برای تامین آب آنها قرار است از آب سد آزاد استفاده شود.  

وی همچنین در مورد اقدامات صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه ای جهت جلوگیری از کاهش آب های زیرزمینی دشت‌های ممنوعه قروه و دهگلان گفت: استقرار گروه‌های گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب زیرزمینی و سطحی، نصب و بهره برداری از 2 هزار و 50 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق و حجمی هوشمند تا پایان سال گذشته، پلمپ و مسلوب المنفعه کردن بیش از 500 حلقه از چاه های غیرمجاز حفر شده در این مناطق و پلمب چاه های غیرمجاز مشمول قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه حفر شده، اصلاح پروانه های بهره برداری متناسب با وضعیت اقلیم و کشت منطقه با همکاری سازمان جهادکشاورزی در سال های اخیر دراین راستا صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای وظیفه تامین آب در بخش‌های کشاورزی و شرب و صنعت را برعهده دارد که برای تامین آب نیاز به سدهاست، افزود: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا سال 1425 نیاز آبی شرب کل استان از محل منابع آبی مطمئن، تامین و در نظر گرفته شده است که عمده آن از سدهای استان تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان عنوان کرد: در جواب افرادی که مدعی هستند سدسازی سیاست درستی نبوده و با مسایل زیست محیطی سازگار نیست باید بگوییم که تمامی پروژه‌های سدسازی استان دارای مطالعات زیست محیطی بوده است. در جایی که منابع آبی و زیرزمینی مطمئنی را نداریم به جز احداث سد نمی‌توان منابع آب آنجا را تامین کرد که یکی از اهداف احداث سدهای استان کردستان همین مسئله تامین آب شرب است.

وی با بیان اینکه به احداث سدهای جدید هم نیاز داریم، ادامه داد: هیچ سدی در استان نبوده که بدون اینکه به آن نیاز داشته باشیم احداث شده باشد چون همگی براساس نیاز بوده و همچنین مازاد بر نیاز هم تاسیسات هم ایجاد نکرده‌ایم.

خرم، حجم مخازن تمامی سدهای استان را بالغ بر 2 میلیارد و 548 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان مدیریت حدود 1.4 میلیارد مترمکعب آن در اختیار ما نبوده و فقط 1.4 میلیارد مترمکعب از آن را در اختیار داریم.

وی در ادامه سخنان خود یا اشاره به اینکه بخش کشاورزی یکی از ظرفیت‌های اصلی استان است، ذکر کرد: 120 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در حال حاضر آبی است اما خوشبختانه با توجه به پیگیری مسئولان و نمایندگان استان، در تیرماه امسال توانستیم مجوز تبدیل 96 هزار و 104 هکتار دیگر از اراضی استان را به اراضی آبی بگیریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود میانگین بارندگی استان را 13.5 میلیارد مترمکعب و 460 میلی‌متر در سال عنوان کرد و افزود: با توجه به بارش‌های مناسب در سال جاری وضعیت منابع آبی استان به نسبت سال گذشته و چند سال اخیر شرایط مطلوبی داشته است به طوری که میانگین باران استان در سال آبی جاری برابر با 633 میلی‌متر(معادل 18.5 میلیارد مترمکعب) بوده است که در مقایسه با سال آبی قبل و آمار بلندمدت شاهد 33 و 38 درصد افزایش هستیم.

وی اضافه کرد: این وضعیت بارشی سبب افزایش حجم جریان‌های سطحی در تمام حوضه های آبریز و ورودی به مخازن سدهای در حال بهره برداری استان شده است. از سوی دیگر در خردادماه سال جاری نسبت به ابتدای سال آبی(مهرماه سال 1397) و خردادماه سال قبل، به ترتیب 83.1 و  38.6 میلیون متر مکعب از کسری مخازن آبخوان های آبرفتی استان جبران شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سد قشلاق منابع آلاینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۳۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ عشایر در پیشوا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای شهرستان‌های استان تهران، بخشدار جلیل آباد در این باره گفت: هر سال ، همزمان با فصل بهار ، کوچ عشایر روستای قشلاق جلیل آباد به سمت ارتفاعات دماوند و سردسیر آغاز می شود.
بوالحسنی افزود: هر سال در اوایل اردیبهشت ماه اهالی روستا برای چرای دام هایشان به ارتفاعات دماوند کوچ می‌کنند و در مرداد ماه به سمت روستا باز می‌ گردند.
وی اضافه کرد: این قشر زحمتکش  مشکلاتی از جمله راه کوچ رو، غذای دام در زمستان و بیمه و مسکن  دارند که به زودی در مراجع بالادستی پیگیر  حل و رفع آنها می‌شویم.
در روستای قشلاق جلیل آباد به غیر از دام‌های سنگین موجود در روستا فقط ۵هزار دام سبک وجود دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



دیگر خبرها

  • ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران
  • ماجرای ورود پارک علوم و فناوری به فیلمنامه‌نویسی
  • ورود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر به کردستان
  • چالش تامین کودهای کشاورزی در خراسان شمالی
  • ماجرای سرقت وسایل زنان هوادار تراکتورسازی از امانات ورزشگاه (+عکس)
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان
  • آغاز کوچ عشایر در پیشوا
  • ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود ۴۱ درصد کمک‌ها به شمال غزه
  • وجود بیش از حد مجاز مواد شیمیایی ابدی در منابع جهانی آب
  • ماجرای ورود جواد خیابانی به عرصه گزارشگری + فیلم