Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:37:05 GMT

«قسم» نیازمند تعادل بیشتری در روایت است

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۳۷۵۹

«قسم» نیازمند تعادل بیشتری در روایت است

قسم فیلمی که با جمعیتی زیاد در یک لوکیشن اتوبوس می‌گذرد و جز تک سکانس‌های محدودی خارج از اتوبوس قرار نیست روایت خود را در جای دیگری ادامه دهد.

اینکه آیا فیلم توانسته است در این لوکیشن ثابت، جذابیت‌های لازم را برای خلق یک درام سینمایی ایجاد کند یک بحث است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و اینکه فیلم به دلیل فضای محدود لوکیشنی، حجم بالای بازیگر، مشقات جای گیری درست و حرکت دوربین و خلق میزانسن‌های حساب شده کار پر زحمتی را پشت سر گذرانده است بحث دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

قسم اگرچه با نقص‌های جدی در فیلمنامه و به ویژه در شخصیت پردازی کاراکترهای اثر روبروست اما در کارگردانی حرف‌های خوبی برای گفتن دارد و فیلمِ سختی به ویژه در دکوپاژ، جای گیری، حرکت دوربین و میزانسن از آب درآمده است.

بی شک کسانی که به سختی کار فیلمسازی واقف باشند به خوبی می‌فهمند که محسن تنابنده در کارگردانی اثر کار چندان آسانی را در پیش روی نداشته است و همین انتخاب لوکیشن اتوبوس برای روایت قصه فیلم نشان از آن دارد که فیلمساز قصد ساختن فیلمی ساده را ندارد چرا که در این صورت می‌توانست با انتخاب یک فضای لوکیشنی وسیع‌تر، ثابت و سهل‌تر روایت خود را با مخاطره جدی روبرو نکند اما تنابنده انتخاب سخت‌تر را می‌پذیرد و اگرچه دست به ریسک می‌زند اما فیلمی تاثیر گذارتر در پرونده سینمایی خود ثبت میکند.

قسم در کارگردانی اگر چه از نقاط قوت بالا و لحظه‌های درخشانی برخوردار است اما در لحظاتی نیز به ویژه در ریتم و ضرباهنگ فیلم لنگ می‌زند و از یک یکدستی لازم برخوردار نیست به گونه‌ای که در صحنه‌هایی به شدت متشنج، درگیر و کوبنده ظاهر می‌شود و در لحظاتی به شدت کشدار، پرسکوت و کسل کننده می‌شود و این عدم تعادل در ضرباهنگ فیلم سبب می‌شود تا یکدستی لازم در پی ریزی درام اثر شکل نگیرد.

شاید ضعف دیگر فیلم در کارگردانی اثر را بتوان در باورپذیر نشدن بازی نابازیگران فیلم جستجو کرد که در بیشتر اوقات انگار قرار است تنها به بیان دیالوگ و گفتگویی خام در بین آنها سپری شود و اگر تلاش‌های حسن پورشیرازی و مهناز افشار در زنده نگه داشتن لحظات فیلم نبود، فیلم قطعا روح بازیگری خود را از دست می‌داد.

خارج از فضای کارگردانی در مبحث فیلمنامه فیلم قسم نیز ما با نقاط قوت و ضعف بسیاری روبرو می‌شویم و بی‌شک مهمترین مشکل فیلمنامه تنابنده در ضعف عمده در شخصیت پردازی اثر است. کاراکترهای زیادی که در یک جا گرد هم جمع شده‌اند و هیچکدام نه به یک تیپ خوب تبدیل می‌شوند و نه یک شخصیت موثر و پیش رونده در درام را شکل می‌دهند.

آدم‌هایی که فقط حرف می‌زنند و کنش‌های‌شان برای مخاطب چندان جدی و اثر بخش نمی‌شود. اما در کنار این ضعف در شخصیت پردازی به هیچ وجه نباید از ایجاد نقاط عطف، گره افکنی و بازی‌های خوبِ روایتیِ تنابنده در فیلمنامه اثر غافل شد.

خلق خرده روایت‌ها و تزریق به جای آن در خلال روایت اصلی فیلم به خوبی توانسته است در ایجاد کشمکش و درگیر کردن مخاطب موفق عمل کند و هر کجا که قرار است مخاطب دست به قضاوت بزند چالشی جدید را در فیلم ایجاد کند.

در واقع باید گفت قسم با تمام ضعف‌هایی که به آن وارد است اما همان طور که گفته شد فیلمی بسیار پر زحمت و سخت است و نقاط قوت آن انقدری هست که به توان از برخی کاستی‌های آن گذشت.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینما مهناز افشار محسن تنابنده قسم نقد فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۳۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل از هفتم اکتبر با سرعت بیشتری شهرک می‌سازد

اسنادی که به دست روزنامه گاردین رسیده نشان می‌دهند رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر تاکنون شهرک‌سازی‌های خود در قدس شرقی را تسریع کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین اسناد برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهند کابیه رژیم صهیونیستی از زمان شروع جنگ اخیرش از بعد از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی علیه نوار غزه شهرک‌سازی‌های خود را در سراسر قدس شرقی تسریع کرده و از شش ماه پیش تاکنون بیش از ۲۰ پروژه مرتبط با شهرکسازی در این منطقه را که مجموعا شامل هزاران واحد مسکونی می‌شوند، تصویب کرده یا به پیش برده است.

بر اساس این گزارش وزارتخانه‌ها و دفاتر متعلق به کابینه رژیم صهیونیستی با شراکت گروه‌های راست افراطی که سابقه اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان در بخش‌هایی از این شهر را دارند، متصدی بزرگترین و مناقشه‌برانگیزترین پروژه‌های شهرکسازی در قدس شرقی هستند.

روزنامه گاردین تحلیل کرد، تصویب و ساخت سریع این شهرک‌ها که ضد قوانین بین‌المللی انجام شده‌اند احتمالا آسیب بیشتری به روابط کابینه رژیم صهیونیستی با دولت جو بایدن وارد خواهند کرد.

«ساری کرونیش»، یک عضو سازمان حقوق بشری اسرائیلی موسوم به «بیمکوم» گفت: «تسریع این برنامه‌ها در ۶ ماه گذشته بی سابقه بوده است. هر چند بعد از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ خیلی از نهاد‌های تعطیل یا فعالیتشان محدود شد مقام‌های برنامه‌ریزی کننده به پیشبرد این پروژه‌ها با سرعتی بی‌سابقه ادامه داده‌اند.»

شهرک‌های جدید قرار است در بخش‌هایی از شهر قدس که در سال ۱۹۸۰ به صورت یکجانبه توسط رژیم صهیونیستی منضم شدند برای اکثریت یهودی در سرزمین‌های اشغالی ساخته شود و احتمالا برای هر گونه طرحی به منظور تشکیل یک کشور فلسطینی با پایتختی قدس شرقی مانع ایجاد خواهد کرد.

این در حالی است که از بعد از جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه بار دیگر به اصطلاح «راه‌حل دو دولتی» مورد توجه برخی کشور‌های غربی و حامیان آن‌ها قرار گرفت.

چندی پیش آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس تحریم‌هایی را علیه شهرک نشین‌های اسیرائیلی ساکن کرانه باختری در واکنش به تشدید خشونت از سوی این شهرک نشین‌ها اعمال کردند.

در گزارش گاردین تصریح شد، مقام‌های برنامه‌ریزی کننده در تل‌آویو ساخت دو شهرک را در قدس شرقی از زمان بروز جنگ اخیر غزه تصویب کرده‌اند؛ این‌ها اولین شهرک‌هایی هستند که این رژیم بعد از گذشت بیش از یک دهه برای ناحیه قدس شرقی تصویب کرده است.

کابینه رژیم صهیونیستی طبق این اسناد در آستانه اجرای پروژه یک شهرک جنجالی مجهز به دیوار‌ها و دروازه‌های امنیتی موسوم به «کیدمات زیون» واقع در قلب محله فلسطینی راس العمود در شرق این شهر قرار دارد.

رژیم صهیونیستی ساخت شهرک کیدمات زیون را ۴۸ ساعت بعد از حمله هفتم اکتبر حماس به سرزمین‌های اشغالی تصویب کرد. کابینه این رژیم رسما شروع به مشارکت در این پروژه با برگزاری یک جلسه برنامه‌ریزی در یک ماه قبل از عملیات طوفان الاقصی کرده بود.

سازمان ملل اخیرا در گزارشی اعلام کرد سیاست‌های کابینه کنونی رژیم صهیونیستی که به عنوان راستگراترین کابینه تاریخ این رژیم قلمداد شده و شامل راستگرا‌های افراطی دارای روابط نزدیک با شهرک‌نشین‌ها است در سطحی بی سابقه همراستا با جنبش شهرک‌نشینی در سرزمین‌های اشغالی بوده است.

در این گزارش سازمان ملل آمده است، شهرک‌های اسرائیلی ساخته شده در اراضی اشغالی فلسطین چنان بی‌سابقه گسترش یافته‌اند که احتمال تشکیل کشور فلسطین را با خطر نابودی مواجه کنند.

به نوشته گاردین ۴۰ درصد از جمعیت حدودا یک میلیون نفری شهر شهر قدس را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند. کابینه‌های متوالی رژیم صهیونیستی حفظ اکثریت یهودی در این شهر را به عنوان هدف خود تعیین کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی قسمت شرقی شهر قدس را در جریان جنگ ۶ روزه ۱۹۶۷ تصرف کرد و سپس در اقدامی که از سوی اکثریت جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد به سرزمین‌های اشغالی ملحق کرد. طبق قوانین بین‌المللی اسکان دائمی در مناطقی که به طور نظامی اشغال شده‌اند، غیرقانونی است.

دیگر خبرها

  • گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • ظهور یک ستاره در روزهای افت سپاهان (عکس)
  • کدام نقطه ایران در روزهای اخیر باران بیشتری بارید؟
  • اسرائیل از هفتم اکتبر با سرعت بیشتری شهرک می‌سازد
  • رمان قتل داریوش مهرجویی به کجا رسید؟
  • همای سعادت بر شانه افعی تهران / در «افعی تهران» تعادل برقرار است
  • چند توصیه برای کاهش خطر زمین‌ خوردن در دوران سالمندی
  • آینده مبهم جنجالی‌ترین خرید فصل رئال
  • اورانوس در اعماق خود مقدار زیادی متان دارد