Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@12:38:13 GMT

باز هم آتش‌سوزی در بازار تبریز

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۴۳۳۰

باز هم آتش‌سوزی در بازار تبریز

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز گفت: آتش سوزی در مغازه‌ای واقع در پشت بازار امیر تبریز اطفاء شد.

محمد قلیزاده در این خصوص اظهار کرد: این آتش سوزی که در یک باب مغازه فروش کیف رخ داده بود در لحظات اولیه وقوع توسط آتش نشانان مهار شد.

وی افزود: هم اکنون آتش‌نشانان مشغول عملیات لکه گیری و ایمن سازی هستند و با تلاش آتش نشانان از گسترش و سرایت حریق به سایر مغازه‌ها پیشگیری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار تبریز بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان به‌شمار می‌رود که در شهر تبریز در ایران واقع شده‌است. این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است.

بازار تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این بازار از بازارچه‌ها دالان‌ها، تیمچه‌ها سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته‌است. پیش‌تر به جهت قرارگرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جادهٔ ابریشم و گذر روزانهٔ هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده‌است.

این بازار حدود ۳ سدهٔ پیش و پس از وقوع زمین‌لرزهٔ تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شده‌است. بازار تبریز در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست، ولی بسیاری از جهان‌گردانی که از سدهٔ چهارم هجری تا دورهٔ قاجاریان از این بازار بازدید کرده‌اند، دربارهٔ آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند.

این بازار با داشتن حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و اما با آتش سوزی گسترده در تاریخ ۹۸/۲/۱۹ بخشی از این بازار فروریخت و بیش از ۱۰۰ ها مغازه در شعله های ویران کننده سوخت.

لازم به یادآوری است که حدود ساعت ۲۳ شب 19 اردیبهشت امسال بود که خبر آتش‌سوری در سرای دو دری (ایکی قاپیلی) بازار تاریخی تبریز به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و باتوجه به گستره‌ی آتش‌سوزی، مردم تبریز تا ساعات اولیه صبح بیدار مانده و لحظه به لحظه اخبار مربوط به اطفای حریق را پیگیری می‌کردند.

نگرانی اصناف بابت از بین رفتن اموالشان و همچنین نگرانی مردم از آسیب دیدن بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده، باعث ایجاد تجمع در ورودی‌های منتهی به سرای دو دری شده بود.

عوامل آتش‌نشانی و اورژانس از همان دقایق اولیه وقوع حادثه در صحنه حاضر شده و عملیات مهار آتش و امدادرسانی به مصدومان حادثه را پیگیری کردند، همچنین نیروهای انتظامی، سپاه و ارتش نیز با حضور در محل حادثه ضمن برقراری نظم و امنیت، آتش‌نشانان را در مهار حریق یاری کردند. در نهایت پس از پنج ساعت تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان، حریق به طور کامل مهار شد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۴۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار گاز در روستای آساوله سنندج یک مصدوم برجا گذاشت

دریافت 10 MB

به گزارش خبرنگار مهر، آزاد طهماسبی شامگاه یکشنبه در مورد جزئیات آتش‌سوزی در یک کارگاه در آساوله سنندج به خبرنگاران اظهار کرد: به محض تماس با سامانه ۱۲۳ ۲ اکیپ ۵ نفره از نیروهای ایستگاه ۲ آتش‌نشانی و ایستگاه یک اکیپ برای پشتیبانی به محل اعزام شدند.

وی تصریح کرد: نشت گاز ال.پی، جی و وجود شعله روشن همزمان با نشت این گاز در کارگاه عامل اصلی وقوع این حادثه آتش‌سوزی بوده است.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: متأسفانه در این حادثه یک نفر مصدوم و دو مغازه نیز دچار خسارت جدی شدند.

طهماسبی افزود: انفجار ناشی از این حادثه به دو باب منزل مسکونی در روبروی این کارگاه خسارت جزئی وارد کرده است‌.

وی اضافه کرد: صدای دو انفجار شدید ناشی از این حادثه آتش‌سوزی تمام مردم این روستا را در لحظات اولیه به محل کشاند.

وی با بیان اینکه نیروهای آتش‌نشانی با حضور به موقع آتش را در کوتاه‌ترین زمان مهار کردند: گفت: متأسفانه حریق به یک مغازه گاز پرکنی سرایت کرده بود که آتش این مغازه نیز مهار شد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری سنندج تصریح کرد: تنها مصدوم این حادثه فردی بود که در لحظه نخست و در کارگاه دچار مصدومیت شده است.

وی اضافه کرد: انفجار اولیه همچنین به کرکره‌ها و شیشه مغازه‌های اطراف آسیب وارد کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: فرد مصدوم نیز توسط آمبولانس ۱۱۵ به مرکز درمانی انتقال پیدا کرد.

کد خبر 6084881

دیگر خبرها

  • آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان
  • مهار آتش سوزی در یک کارگاه آهنگری در محدوده بازار
  • انفجار گاز در آساوله سنندج یک مصدوم برجا گذاشت
  • مهار آتش سوزی یک باب مغازه در بندرعباس
  • انفجار گاز در آساوله سنندج حادثه آفرید
  • انفجار گاز در روستای آساوله سنندج + فیلم
  • انفجار گاز در روستای آساوله سنندج یک مصدوم برجا گذاشت
  • تصاویری از عملیات تطفای حریق در بازار بندرعباس
  • لحظه آتش سوزی در بازار بندرعباس | چندین مغازه در آتش سوختند | ویدئو
  • مغازه تشک فروشی در آتش سوخت