Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@15:49:35 GMT

منطق حمایت حاج قاسم از ظریف

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۳۴۵۶۶

منطق حمایت حاج قاسم از ظریف

دوگانه سازش‌ ـ مقاومت، از جمله دوگانه‌هایی است که غربی‌ها برای دامن زدن به آن در ایران،‌ مورد توجه قرار داده و روی آن کار می‌کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه‌ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاه‌ها و نظریات اصلی و اساسی خود می‌پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه یادداشت دکتر یدالله جوانی را در هفته نامه صبح صادق می‌خوانید:


صبح روز سه‌شنبه 15 مرداد،‌ سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با لباس رسمی در محل وزارت امور خارجه حاضر شد و با دکتر محمدجواد ظریف دیدار کرد. این دیدار توأم با حمایت سردار از ظریف، با واکنش‌های متفاوت مثبت و منفی مواجه شد؛ همان‌گونه که تحریم وزیر امور خارجه کشورمان از سوی دولت آمریکا، تحلیل‌های متفاوت و بعضاً متضاد را به همراه داشت.

در فضای رسانه‌ای و محافل سیاسی کشور،‌ از خوش‌بینانه‌ترین تا بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها،‌ در زمینه تحریم دکتر ظریف از سوی آمریکا به لحاظ چیستی و چرایی ارائه شد. البته پدیدآیی چنین نگاه‌های متفاوت نسبت به پدیده‌های سیاسی، تا حدودی طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است؛ اما باید توجه داشت تحلیل‌ها و جهت‌گیری‌ها، نباید مخدوش‌کننده منافع ملی،‌ تولیدکننده فرصت برای دشمن و موجب از دست رفتن فرصت‌های پدیدآمده و ناشی از رفتار دشمن برای کشور باشد. داشتن تحلیلی درست در میان نیروهای جبهه انقلاب اسلامی در زمان حاضر، بیش از هر زمان دیگری لازم است.

بیشتر بخوانید: فایننشال تایمز: ایران ظریف را در کنار سردار سلیمانی دارد

دشمن کینه‌توز انقلاب اسلامی و ملت ایران، ‌به دلیل شکست‌های راهبردی در همه میدان‌های نبرد، به خدعه و نیرنگ رو آورده است. در چنین شرایطی همه نیروهای مدافع جریان انقلاب، اسلام ناب محمدی(ص) و نظام مقدس جمهوری اسلامی با محوریت ولایت فقیه، ‌باید با داشتن تحلیل‌های دقیق، ‌هوشمندانه و مبتنی بر بصیرت دینی،‌ خدعه‌ها و مکرهای نظام سلطه با محوریت آمریکا را خنثی کنند.

برای رسیدن به یک تحلیل درست و منطقی نسبت به تحولات و پدیده‌های سیاسی، ‌باید با دور شدن از علقه‌های حزبی و حب و بغض‌های سیاسی از یک ‌سو و با لحاظ کردن عناصر اصلی تحلیل صحیح بر مبنای دین از دیگر سو، به آن تحلیل دست یافت. در منظومه فکری رهبر حکیم انقلاب اسلامی، توجه به مبانی و اصول، آرمان‌ها و واقعیت‌ها، ‌عناصر سه‌گانه‌ای هستند که در دستیابی به یک تحلیل درست نقش دارند.

داشتن نگاه آرمانی توأم با واقع‌بینی، ‌شرط لازم برای دستیابی به تحلیل درست نسبت به پدیده‌های پیچیده سیاسی است. تقویت این نگاه در نیروهای جبهه انقلاب اسلامی در وضعیت کنونی، بیش از هر زمان دیگری لازم است. با این مقدمات، برای گرفتار نشدن در دام تحلیل‌های عجیب و غریب و بعضاً متناقض و متضاد نسبت به دیدار سردار سلیمانی با ظریف، باید منطق این دیدار و حمایت را از منظر و دیدگاه حاج قاسم مورد توجه قرار داد.

بعضی‌ها می‌پرسند این دیدار و حمایت خوب بود یا بد؟ عده‌ای هم در پاسخ،‌ مبتنی بر نگاه کاملاً‌ سیاسی خود سریع قضاوت کرده، آن را خوب یا بد تفسیر می‌کنند! تحلیل‌های برآمده از معیارهای حزبی و گروهی ریشه‌دار ‌در حب و بغض‌های صرفاً سیاسی نسبت به افراد و جریان‌ها ‌نمی‌تواند تحلیل‌های درستی باشد.

اکنون در کشور، ‌یک نگاه خاص و منفی نسبت به دولت کنونی و عناصر اصلی این دولت و از جمله شخص آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه وجود دارد. اگر در تحلیل هر پدیده و موضوع مرتبط با این دولت،‌ این نگاه به عنوان معیار حاکم ایفای نقش کند، بدیهی است که آن تحلیل نمی‌تواند یک تحلیل صحیح و برآمده از معیارهای دینی باشد. آنگاه بر مبنای چنین تحلیل‌هایی:

1ـ نوع نگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نسبت به دولت و عناصر اصلی آن مانند ظریف‌، که عموماً با تعریف و حمایت همراه است؛ قابل درک و فهم نخواهد بود.

2ـ بیانیه سپاه در حمایت از آقای ظریف به دنبال تحریم وی از سوی آمریکا پذیرفتنی نخواهد بود.                                  

3ـ نامه سردار سلیمانی به دکتر روحانی و تصریح بر «بوسیدن دست» رئیس‌جمهور در این نامه،‌ محل اشکال جدی واقع می‌شود.

4ـ اکنون رفتن سردار سلیمانی با لباس رسمی سپاه پاسداران به وزارت خارجه و حمایت از دکتر ظریف ‌امری نادرست تلقی می‌شود.

بدیهی است با رهایی از معیارهای تنگ‌نظرانه و تمسک به عناصر سه‌گانه تحلیل صحیح،‌ منطق سردار سلیمانی در نوشتن آن نامه و رفتن به این دیدار و اعلام حمایت از ظریف، ‌هم قابل درک بوده و هم عملی بهنگام و در راستای منافع و مصالح کشور ارزیابی می‌شود.

بسیار روشن است که یکی از سیاست‌ها و راهبردهای آمریکایی‌ها برای پیشبرد اهداف‌شان در ایران، ایجاد و تقویت گسل‌های قومی‌ـ مذهبی از یک‌سو و شکل‌دهی به دوگانه‌های بر هم زننده وحدت ملی و انسجام اجتماعی از دیگر سو است.

دوگانه سازش‌ـ مقاومت، از جمله دوگانه‌هایی است که غربی‌ها برای دامن زدن به آن در ایران،‌ مورد توجه قرار داده و روی آن کار می‌کنند. در ادبیات مربوط به این دوگانه، سردار سلیمانی نماد مقاومت و دکتر ظریف نماد سازش معرفی می‌شوند. حکمت،‌ درایت و تدبیر، ‌آن است که دلسوزان انقلاب اسلامی و مدافعان عزت‌ و استقلال ملی‌ نگذارند دشمنان کینه‌توز با این‌ دوگانه‌ها، ‌جامعه انقلابی ایران و مردم کشورمان را به دو بخش در مقابل هم تقسیم کنند.

سیاست و رویکرد نظام و رهبری عزیزتر از جان‌مان، تقویت و همگانی کردن گفتمان مقاومت فعال، ‌کم‌رنگ کردن و در نهایت محو دوگانه ‌سازش‌ـ مقاومت است. وقتی آمریکایی‌ها مستأصل و گرفتار آمده در بن‌بست،‌ دکتر ظریف را برخلاف همه مقررات بین‌المللی تحریم می‌کنند، بدیهی است که باید از این امکان و شرایط پدیدآمده به مثابه فرصتی در راستای کم‌رنگ کردن دوگانه سازش‌ـ مقاومت استفاده شود.

کم‌رنگ کردن این دوگانه و تقویت گفتمان مقاومت فعال در کشور، ‌تنها راهبرد درست برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است. بر اساس سیاست‌ورزی مبتنی بر خرد و بصیرت‌ دینی، باید به جای برخورد حذفی با افراد، راهبردهای نادرست را از صحنه خارج کرد.

راهبرد مذاکره با آمریکای دارای خلق و خوی استکباری و شیطانی،‌ راهبرد درستی نیست و نمی‌توان با این راهبرد منافع ملی را تأمین کرد. اکنون با رفتارهای از سر استیصال آمریکا، مانند ‌تحریم دکتر ظریف یک فرصت طلایی برای حذف راهبرد مذاکره و سازش در کشور پدید آمده است.

استفاده از این فرصت برای حذف راهبرد «مذاکره‌ـ سازش» به جای تضعیف یا حذف افراد، عین هوشمندی سیاسی مبتنی بر بصیرت دینی و در راستای تأمین منافع ملی است. کاری که سردار سلیمانی انجام داد، ‌نمونه و مصداقی از یک رفتار برآمده از هوشمندی سیاسی مبتنی بر بصیرت دینی، ‌برای حذف یک راهبرد ناصحیح و تقویت راهبرد صحیح، یعنی گفتمان مقاومت است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: دادگاه نجفی بازار سکه و ارز اخبار خودرو نفتکش انگلیسی وزارت خارجه سردار حاج قاسم سلیمانی آمریکای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دکتر روحانی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۴۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه تحلیل و بررسی مسائل منطقه برگزار شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از هرمزگان، جلسه تحلیل و بررسی مسائل منطقه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با حضور دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، موضوع دقیق این جلسه پاسخ مقتدرانه ایران و جبهه مقاومت به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی بود.

احمدی‌نیا، تحلیلگر مسائل منطقه علاوه بر ابراز خشنودی از عملیات وعده صادق بیان کرد: به اذعان تمام تحلیلگران نظامی دنیا، اسرائیل هیچگاه این اتفاق مهم را پیش بینی نمی‌کرد، و اعتراف کرد تحلیلگران ما اشتباه کرده‌اند و پاسخ ایران دور از تصور ما بود.

وی افزود: تا قبل از این اتفاق مبارزه ایران با اسرائیل در سایه بود و غیر مستقیم پاسخ می‌داد، اما برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها، معادلات جمهوری اسلامی ایران ۴۵ سال بعد از انقلاب، از لحاظ راهبردی عوض شده است و برای اولین بار از خاک ایران به رژیم صهیونیستی حمله کرده است.

احمدی نیا گفت: در این واقعه قدرت اراده ملت ایران، به تمام دنیا نشان داده شد، زیرا امروزه جنگ جنگ اراده‌ها است، و اگر اسرائیل دوباره کاری کند، دیگر پاسخ ما نیابتی نخواهد بود و مستقیم از خاک جمهوری اسلامی به آنها حمله خواهیم کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما پایه‌گذار عملیات شبانه هستیم و در جنگ بین ایران و عراق طبق اصل غافلگیری عمل کردیم، اما اکنون عملیات ما غافلگیرانه نیست و آشکار محض است، آنگونه که ایران قبل از حمله به تمام دنیا اعلام کرد، و قریب به ۲۰ کشور دنیا در این عملیات هوا را قرق کرده بودند تا از موشک‌های ایران پیشگیری کنند.

خبرنگار: نسیم اسپید

انتهای خبر/

کد خبر: 1228246 برچسب‌ها بسیج دانشجویی

دیگر خبرها

  • تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور
  • حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • پشت پرده مقاومت رئیسی برای عزل وزیر اقتصاد /همین افاضات برای برکناری آقای وزیر کافی نیست؟
  • جلسه تحلیل و بررسی مسائل منطقه برگزار شد
  • چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها
  • حمایت قاطع آقاتهرانی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /جزئیات جلسه کمیسیون فرهنگی با سردار رادان
  • سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد | حمایت مجلس از اجرای طرح نور