Web Analytics Made Easy - Statcounter

عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمین به شمار می‌رود به نحوی که برخلاف برخی از اعیاد، مورد اختلاف نبوده و همه فرق مسلمین این روز را عید محسوب می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، در تعالیم دینی چهار روز است که به عنوان عید تعیین شده که از جمله آنها می‌توان به عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این میان عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمین به شمار می‌رود به نحوی که برخلاف برخی از اعیاد، مورد اختلاف نبوده و همه فرق مسلمین این روز را عید محسوب می‌کنند.

 

از جمله آموزه‌های اسلام برای تکامل و رشد انسان‌ها، ایثار از جان و مال در راه خداوند یگانه است، به این معنا که انسان، همه دارایی‌ها و امکاناتش را امانتی الهی بداند که باید در طریق بندگی هزینه کند.

 

قربانی کردن نیز نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی‌ها و جلوه‌ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خداوند متعال است.

 

 

خداوند متعال اصل قربانی کردن را از شعائرالله دانسته و آن را نشانه بزرگداشت و سپاسگذاری مؤمنان بر نعمت هدایت معرفی کرده و قربانی‌کننده را در گروه و خیل محسنین و نیکوکاران داخل کرده است.

 

در قرآن کریم آمده است: «وقتی شما قربانی می‌کنید آنچه که متعلق به خدا است، تقوای شماست نه گوشت و پوست قربانی» بنابراین در قربانی کردن هر چند ظاهر کار سر بریدن است؛ اما واقعیت قضیه نهایت تسلیم، سرسپردگی، عشق و علاقه بنده به مولای خود است و در واقع قربانی کردن نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره و نوعی جهاد با نفس در جهت زدودن تعلقات و وابستگی‌های دنیوی و مادی و رهایی از زندان مال پرستی و دنیاطلبی است.

 

آداب و رسوم مردم همدان در عید قربان

 

عید سعید قربان در همدان همانند سایر استان‌ها دارای آداب و رسومی است، آداب و رسومی که ریشه در باورهای کهن این منطقه دارد، در این بین حضور در نماز عید قربان، قربانی کردن و قربانی دادن نمود بیشتری در بین مردم دارد و مردم استان با انجام دادن این فریضه الهی جلوه‌ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی را نشان می‌دهند.

 

مردم همدان در روز عید قربان برای برپایی نماز عید، به مصلی‌ها و مساجد می‌روند، پس از نماز اغلب افرادی که قبلا به حج تمتع مشرف شده‌اند، گوسفندی قربانی کرده و میان فامیل، همسایه‌ها و مستمندان تقسیم می‌کنند.

 

 

در برخی مناطق قبل از شب عید قربان جلسه‌ای برای متوفی که هنوز یک سال از فوتش نگذشته می‌گیرند، دوستان، اقوام و همسایه‌ها به منرل متوفی می‌روند و با ذکر فاتحه‌ای با خانواده مرحوم ابراز همدردی می‌کنند، سپس اعلام می‌شود که مراسم قربانی فردا صبح در منزل متوفی انجام خواهد شد و صبح روز عید اقوام آشنایان در منزل میت جمع شده، گوسفند را نیز به آنجا می‌برند و قبل از طلوع آفتاب و پس از قرائت فاتحه گوسفند را قربانی و گوشت آن را بین اقوام و نیازمندان توزیع می‌کنند.

 

حنا بستن گوسفند قربانی، تزئین گوسفند قربانی، بردن گوسفند به عنوان پیشکش برای عروسی که تازه عقد شده، سرمه کشیدن چشم گوسفند قربانی، گذاشتن حبه‌ای قند یا تکه‌ای نبات در دهان گوسفند قربانی از جمله آداب و رسومی است که در برخی نقاط خراسان‌جنوبی همچنان همانند گذشته اجرا می‌شود.

 

دستگیری از نیازمندان، صله رحم و عیادت از بیماران  از ویژگی‌های بارز عید قربان است که مردم همدان  طبق سنت دیرینه آن را اجرا می‌کنند.

 

 

اعمال عید قربان در اسلام

 

روز دهم ذیحجه که روز عید قربان است بسیار روز شریفی است و برخی از اعمال آن عبارت است از غسل، دعا، نماز، قربانی کردن ، زیارت امام حسین(ع) و خواندن دعای ندبه، مستحب است.

 

روزه گرفتن در عید قربان مانند عید فطر بر اساس منابع دینی حرام است.

 

 

 

پایان پیام/89

منبع: شبستان

کلیدواژه: عید قربان دعای عرفه نماز عید قربان روز خبرنگار مراسم دعای عرفه خطبه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه عرفه دهه ولایت و امامت عید سعید قربان اداب و رسوم عید سعید قربان استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۳۹۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب آداب آبادانی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، کتاب «در جستجوی آداب آبادانی» در مکتب معماری یزد، گزیده‌ای از مقالات این حوزه به قلم محمدرضا اولیا و با مقدمه‌ای از هادی ندیمی و به کوشش گروه پژوهشی والا در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.

این کتاب در زمینه معماری ایرانی اسلامی و مرمت حکمت و هنر اسلامی آثار برجسته‌ای دارد. مقالات این اثر  به صورت پراکنده در بازه زمانی ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰ در نشریه‌های مختلف به چاپ رسیده و در این کتاب تدوین و منتشر شده است.

سحر قناعتی گزارش می دهد : 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • ساعت دقیق بازی ایران و قرقیزستان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • (تصاویر) قلم خالق بر بوم گلستان
  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان
  • گریه‌های شدید مشتریان پژو پارس بعد از دو برابر شدن قیمت + ویدئو
  • روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است
  • کارایی‌های عجیب کارت ملی در ایران؛ از خرید خودرو تا گوسفند!
  • طرح عفاف و حجاب با عنوان «نور» در بیجار اجرا می شود
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی