Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال آزاد شدن نفتکش حامل نفت ایران به گوش می‌رسد، نفتکش گریس-۱ همچنان در نزدیکی سواحل شرقی منطقه جبل‌الطارق به سر می‌برد. ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱ بین الملل دیپلماسی ایران نظرات - اخبار بین الملل -

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، از ساعاتی پیش برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر احتمال آزاد شدن نفتکش گریس-1 که روز پنج‌شنبه 13 تیر در آب‌های تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس توقیف شده بود، منتشر کرده‌اند؛ اما بررسی‌های تسنیم با استفاده از اطلاعات پایگاه‌های بین‌المللی کشتیرانی حاکی از این است که تا لحظه ارسال این گزارش هنوز تغییری در وضعیت این نفتکش حامل نفت ایران رخ نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اطلاعاتی که در پایگاه تخصصی Vesselfinder در مورد نفتکش گریس-1 درج شده و احتمالاً همین اطلاعات برخی رسانه‌ها را به اشتباه انداخته است، نفتکش گریس‌-1 عازم بندری در کشور مراکش است و در روز 19 می به مقصد خواهد رسید. این در حالی است که حدود 3 ماه از تاریخ مذکور گذشته و این تاریخ نمی‌تواند درست باشد.

از طرفی حتی اگر فرض کنیم که تاریخ مذکور به اشتباه ذکر شده است و تاریخ درست همان 19 آگوست (28 مرداد) باشد، باز هم یک ناهمخوانی در اطلاعات دیده می‌شود زیرا فاصله منطقه جبل‌الطارق تا بندر اغادیر یعنی دورترین بندر مهم کشور مراکش نسبت به این منطقه [جبل‌الطارق) را با سرعت 12 نات (معادل 22 کیلومتر دریایی در ساعت) می‌توان تنها ظرف 36 ساعت طی کرد. به عبارت دیگر اگر نفتکش گریس-1 آزاد شده باشد باید حداکثر تا روز 23 مرداد به بندر اغادیر مراکش برسد.

نکته مهم دیگر اینکه خبر آزاد شدن نفتکش گریس-1 و حرکت کردن آن به سمت مراکش برای اولین بار حدود ساعت 7 بعدازظهر امروز دوشنبه به وقت تهران منتشر شد و این بدان معناست که نفتکش گریس-1 تا لحظه ارسال این گزارش باید با احتساب سرعت 12 نات -که برای کشتی‌ها سرعت بالایی محسوب نمی‌شود- به آب‌های غرب تنگه جبل‌الطارق یا حداقل به میانه این تنگه رسیده باشد. اما این نفتکش در حال حاضر همچنان در شرق منطقه جبل‌الطارق لنگر به سر می‌برد و سرعت آن نیز در پایگاه اینترنتی Vesselfinder بین صفر تا 0.1 نات درج شده است که از متوقف بودن آن در یک محل مشخص (طول و عرض جغرافیایی 36°0659.5"N 5°1808.1"W) حکایت دارد.

با توجه به شواهد و قارئن موجود به نظر می‌رسد که نفتکش گریس-1 هنوز آزاد نشده است.

منابع مطلع نیز به خبرگزاری تسنیم گفتند که هنوز هیچ تغییری در وضعیت کشتی گریس 1 اتفاق نیفتاده است.

با این حال برخی منابع می‌گویند که احتمال آزاد شدن این نفتکش طی روزهای آینده وجود دارد. چرا که توقیف این کشتی هیچ وجهه قانونی و حقوقی ندارد.

انتهای پیام/

R1535/P/S8,88,89,95/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۳۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان

بحران پناهجویان یکی از بزرگترین چالش‌های اتحادیه اروپاست به طوری که سالانه ده‌ها هزار نفر از کشور‌های آفریقایی با کمک قایق‌های ابتدایی اقدام به گذر از دریای مدیترانه به امید رسیدن به قاره سبز می‌کنند. با این حال، این گذرگاه‌های دریایی برای پناهجویان بسیار مرگبار هستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد از وقوع حادثه مرگبار دیگر برای قایق پناهجویان آفریقایی در دریا خبر داد. 

این آژانس در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در این باره نوشت: یک قایق حامل ۷۷ پناهجوی آفریقایی در آب‌های نزدیک جیوتی واژگون شد. طی این حادثه ۱۶ پناهجو جان باخته و از سرنوشت ۲۸ تن دیگر اطلاعی در دست نیست. 

در ادامه این پیام آمده است: متاسفانه این قایق حامل کودکان نیز بوده است. تیم‌های امداد و نجات جیبوتی در حال امدادرسانی برای یافتن مفقود شدگان این حادثه هستند. 

این دومین حادثه از این دست در سواحل جیبوتی طی ۲ هفته اخیر محسوب می‌شود. در حادثه مشابه ۲ هفته پیش، واژگونی یک قایق حامل پناهجویان که شامل کودکان نیز بود ۳۸ کشته برجای گذاشت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد
  • ۲ سواری حامل سوخت قاچاق در نهبندان توقیف شد
  • شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین
  • آخرین وضعیت ساخت بزرگراه شوشتری در تهران | ۲۶ معارض تجاری و مسکونی در مسیر این بزرگراه خریداری شد
  • توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل
  • کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند
  • کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند
  • ۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
  • با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد
  • بررسی وضعیت آزاد راه شیراز اصفهان