Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:31:58 GMT

استاندار همدان: منبت ملایر را ثبت جهانی می کنیم

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۴۳۷۱۶

استاندار همدان: منبت ملایر را ثبت جهانی می کنیم

سید سعید شاهرخی شامگاه دوشنبه در آئین آغاز به کار سومین جشنواره "ملایر، شهر ملی منبت" افزود: ملایر در ثبت این صنعت و برگزاری جشنواره های ملی منبت سنگ تمام گذاشت که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه ملایر یکی از نقاط منحصر به فرد کشور و استان همدان است و دارای ویژگی های بارز و برجسته ای است ادامه داد: این شهرستان ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی دارد که بیش از ۲۴۰ اثر آن ثبت ملی شده که موجب افتخار ایران زمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار همدان بیان کرد: امروز به واسطه مردمان پرتلاش و هنر سرپنجه های هنرمندان این خطه شاهد برگزاری سومین جشنواره ملی منبت ملایر هستیم.

شاهرخی با اشاره به دیگر ویژگی های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و اجتماعی این شهرستان گفت: بر اساس داشته های خوب موجود در سراسر استان، سند راهبردی سه ساله را تدوین کردیم که جهت گیری ها در حوزه های مختلف در سه سال پیش رو برنامه ریزی شد.

وی ایجاد اشتغال، بهبود معیشت مردم و رونق تولید را از اولویت های این سند برشمرد و افزود: ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری تا سال ۱۴۰۰ باید در استان انجام و طی سه سال ۶۰ هزار شغل ایجاد شود.

استاندار همدان سهم ملایر در این سرمایه گذاری را ۳۰ هزار میلیارد ریال و میزان اشتغال را ۱۰ هزار مورد عنوان کرد و ادامه داد: سالانه ۲۰ هزار شغل در استان همدان ایجاد می شود.

شاهرخی همچنین وجود راه های مواصلاتی، شبکه ریلی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت عظیم گردشگری را از دیگر شاخص های ملایر در راستای تحقق این سند برشمرد و گفت: در حوزه کشاورزی ملایر جایگاه ویژه ای دارد و انگور این شهر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان ثبت شد.

وی یادآور شد: در این راستا طی سه سال آینده باید در ۶۰۰ هکتار از باغ های ملایر طرح فراز اجرا شود که میزان تولید این محصول را تا سه برابر افزایش می دهد.

استاندار همدان ایجاد ۲۱۰ هکتار گلخانه در استان طی سه سال آینده را از دیگر برنامه های تدوین شده در این سند راهبردی عنوان و بیان کرد: سهم ملایر در ایجاد کشت گلخانه ای ۲۵ هکتار تا سال ۱۴۰۰ است که باعث ایجاد اشتغال، بهبود معیشت و رونق تولید می شود.

شاهرخی با اشاره به وجود ۳۰ نوع مواد معدنی در استان و ظرفیت ویژه صنعت و معدن گفت: فرآوری سنگ یکی از اقدامات ما در سند راهبردی توسعه است که در این زمینه طرح های خوبی در دست اجرا داریم. و

وی بیان کرد: در این رابطه فرآوری سنگ در ملایر با میزان سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که توسعه و تقویت واحدهای تولیدی و صنعتی دیگری همچون ذوب آهن و فولاد نیز در دست اقدام است.

استاندار همدان همچنین به جایگاه رفیع ملایر در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: ۱۵ نوع صنایع دستی در ملایر داریم که هر یک ویژگی های بی بدیلی است.

شاهرخی وجود حدود پنج هزار کارگاه فعال منبت و فعالیت حدود ۹ هزار استادکار و منبت کار و اشتغال بیش از ۲۵ هزار هنرمند در این صنعت را بی بدیل دانست و گفت: در نشستی که به تازگی با حضور نمایندگان ملایر و مدیرکل میراث فرهنگی همدان با علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور داشتیم، به توافق رسیدیم که تا پایان شهریور به تعهداتمان برای رفع ایرادهای ثبت جهانی این صنعت عمل کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در مرحله نخستی که نماینده سازمان جهانی صنایع دستی برای بازدید به ملایر می آید، شاهد جهانی شدن صنعت منبت باشیم که در قطعی شدن آن شک نداریم.

استاندار همدان با اشاره به ظرفیت های گردشگری ملایر، پیگیری پرونده ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان را در دستور کار عنوان کرد و افزود: پرونده ارگ نوشیجان در نوبت ثبت جهانی است که امیدواریم پس از ثبت جهانی منبت شاهد جهانی شدن این اثر مهم تاریخی باشیم.

به گزارش ایرنا، سومین جشنواره ملایر، شهر ملی منبت شامگاه دوشنبه با حضور استاندار همدان، نمایندگان مردم ملایر در مجلس، فرماندار ویژه ملایر، امام جمعه ملایر و جمع کثیری از مسئولان استانی و شهرستانی، هنرمندان صنعت مبل و منبت و شهروندان ملایری در باغ تاریخی سیفیه آغاز به کار کرد.

این جشنواره به مدت ۱۰ روز ادامه دارد.

۷۵۲۸/۲۰۹۰

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۳۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در عملیات «وعده صادق» قصد انتقال پیام قدرت بازدارندگی به استکبار جهانی را داشت

به گزارش جام جم آنلاین همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد در دیدار با جانبازان سرافراز ۷۰ درصد شهرستان همدان، اظهار داشت: جانبازان سرافراز سلامتی خود را برای اعتلای ارزش‌های قرآنی و دینی و مانایی این سرزمین هدیه کردند و سال‌ها در معرکه‌های سخت حضور پیدا کردند تا عزت ایران‌اسلامی حفظ شود.

استاندار همدان با بیان اینکه سختی‌ها و مشکلات زندگی، جانبازان سرافراز را از مسیر خود منحرف نکرده و همچنان پایبند به اصول اعتقادی خود هستند، افزود: اجر‌ و پاداش الهی خانواده‌های جانبازان کمتر از خود ایثارگران نیست چرا که سختی‌ها برای رضای خدا تحمل کردند.

وی با اشاره به اینکه بحمدالله پیروزی بزرگی در مقابل صهیونیست جنایتکار به دست آوردیم و اقدام دلاورمردان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه بود، بیان کرد: رژیم جعلی صهیونیستی و جنایتکار انسان‌های بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشد و پاسخگو نیست اما بزرگ مردان جبهه مقاومت این هیمنه‌ی پوشالی را شکستند.

قاسمی‌فرزاد در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در عملیات «وعده صادق» قصد کشتار مردم و تخریب خانه‌ها را نداشت و فقط قصد انتقال پیام قدرت بازدارندگی به استکبار جهانی را داشت.

دیگر خبرها

  • یکصد داور جهانی و آسیایی قضاوت مسابقات کاراته را برعهده دارند
  • ایران در عملیات «وعده صادق» قصد انتقال پیام قدرت بازدارندگی به استکبار جهانی را داشت
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند 
  • پایان مسابقات فوتسال جام رمضان ملایر
  • دیدار امام جمعه همدان و استاندار با اعضای شورای تأمین استان همدان
  • دیدار نماینده ولی‌فقیه در استان و استاندار با اعضای شورای تأمین استان همدان
  • آمادگی ایجاد کمپ بین‌المللی کاراته کشور در همدان را داریم
  • نارضایتی استاندار همدان از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات
  • بازدید ۱۵۷ هزار نفری مسافران از موزه‌های همدان