Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@04:24:34 GMT

9 تا 13میلیارددلار درآمد نفت ایران درسال 1398

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۴۶۴۹۸

9 تا 13میلیارددلار درآمد نفت ایران درسال 1398

ساعت 24 - درحالی که ایران شاید گمان نمی کرد تحریم نفت ایران از سوی امریکا و شرکتهای بزرگ برای خرید وسرمایه گذاری تداوم داشته باشد اما واقعیت این است که اکنون 10 ماه از این تحریم ها می گذرد و درآمد ایران از صادرات نفت به شدت آسیب دیده است.برپایه پیش بینی پژوهشکده امنیت اقتصادی ایران درامد حاصل از صادرات نفت خام ایران امسال رقمی برابر با 9 تا 13میلیارد دلار خواهد بود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درگزارش تهیه شده این پژوهشکده آمده است: تأثیر  تحولات  بازار  نفت  بر  اقتصاد  ایران را  می توان  از  دو  منظر  تحولات  قیمتی  و  تحولات  مقداری  متأثر  از تحریمهای  آمریکا    بررسی  کرد.  تحولات  قیمتی  را می توان  در درآمدهای نفتی بررسی کرد. میزان صادرات  نفت کشور تحت تأثیر تحریمهای نفتی با کاهش شدید مواجه شده است. به طور کلی، دور دوم تحریمهای یک جانبه آمریکا که از 13آبان 1397علیه ایران اجرایی شده است،  شامل  1-تحریمهای  مربوط  به  بخشهای  عملیات بنادر و کشتیرانی  شامل  خطوط  کشتیرانی  جمهوری اسلامی ایران ،  خط کشتیرانی جنوب و شرکتهای تابع، 2-تحریمهای مربوط به مبادلات نفتی مرتبط با شرکت ملی نفت ایران، نفتیران، شرکت تانکر ایران شامل خرید نفت، فراورده های نفتی یا محصولات پتروشیمی از ایران، 3-تحریمهای مربوط به مبادلات مؤسسه های مالی خارجی با بانک مرکزی ایران، 4-تحریمهای مربوط به سرویس های انتقال پیام ویژه به بانک مرکزی ایران و مؤسسه های مالی ایران، 5-تحریمهای مربوط به بیمه و بیمه اتکایی ایران و 6-تحریمهای مربوط به کل بخش انرژی ایران خواهد بود.در  بخش  صادرات  پتروشیمی،  به  دلیل  ماهیت  محصولات  پتروشیمی  که  امکان  خرده فروشی،  مخفی  کردن  مبدأ صادرات  محصولات  و  فعالیت  بخش  خصوصی  در  آن  بیشتر  بوده، اثرگذاری  تحریمها کمتر است. در واقع ایران حداقل 350نوع محصول پتروشیمی با صدها خریداربه دهها مقصد صادراتی دارد که این تنوع محصول و  مشتری و  همچنین  شرایطمختلفی که  صادرات  محصولات  پتروشیمی  در  حمل  زمینی و  دریایی دارد ،تحریم پذیری  این  صنعت  را  کمتر  کرده  است.  در  چنین شرایطی،این امیدوجود  دارد  که تحریم  اخیرشرکتهای پتروشیمی ایران،امکان  صادرات و فروش  محصولات  پتروشیمی از  راههای جدید اگرچه  با  دادن تخفیف و مشکلات فراوان ناشی ازتبادل مالی،ادامه یابد، اما در خصوص صادرات نفت خام و میعانات گازی شرایط بسیار پیچیده تر بوده و تأثیرپذیری صادرات نفت خام و میعانات گازی از تحریمها به مراتب بیشتر است.یکی از آثار تحریمهای نفتی بر بخش انرژی کشور، خروج شرکتهای فعال در حوزه انرژی از جمله نفت و گاز کشور است. به دنبال اعمال تحریمها  علیه  بخش  انرژی  کشور،  می توان  گفت،  تمام  قراردادها  و تفاهم های  امضا  شده  با  شرکتهای  بین المللی ملغی شده است. در این بین، نام شرکتهایی  مانند  توتال فرانسه،  پرتامینای اندونزی،   انجی فرانسه ،  ساگای نروژ،  انی ایتالیا،  اواموی اتریش ،  باسفوینترشال آلمان و  شل انگلیسی-هلندی   مشاهده  می شود.  به طور  کلی،  با  اجرایی شدن  تحریمها،شرکتها  و  بنگاههایی که منافع یااشتراک  منافع  زیادی باایالات متحده  آمریکادارند  به  دلیل  ترس  از مجازاتهای تحریمی، حاضر به ادامه همکاری هادر پروژه های مختلف انرژی کشور نیستند. خروج شرکت سیانپیسی چین از پروژه توسعه فاز 11پارس جنوبی نیز نشان میدهد که در زمان تشدید تحریمها، نه تنها شرکتهای خصوصی، بلکه شرکتهای دولتی حتی شرکتی دولتی چین با وجود ارتباطات اقتصادی زیادی که  بین  ایران  و  چین  برقرار  است  نیز  از  اختیار  کافی  برای  مقابله  با  تحریمهای  آمریکا  برخوردار  نیستند  و تحت فشارهای آمریکا سرمایه گذاری در قراردادی را که با ایران منعقد کردهاند را لغو می کنند.

یکی  دیگر  از  آثار  تحریمهای  نفتی،  کاهش شدید درآمدهای ارزی کشور است.  درآمدهای نفتی در  بودجه سال 1398حدود 29میلیارد دلار در نظر گرفته شد که مبنای آن نیز فروش حدود 5/1میلیون بشکه نفت در روز با احتساب قیمت  54دلار بود. مؤسسه SVBدو سناریو را برای صادرات نفت ایران در ماههای بعد از می 2019پیش بینی کرده است که در سناریوی پایین  فشار بیشتر آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران  ایران حدود   470تا  500هزار بشکه و در سناریوی بالا  ایجاد محدودیت های بیشتر آمریکا برای کاهش صادرات نفت، اما نه برای صفر کردن صادرات حدود 670تا 850هزار بشکه در روز نفت صادر خواهد کرد.با توجه به شرایط کنونی که تحت تأثیر تشدید تحریمهای آمریکا و لغو معافیتهای خرید نفت از ایران قرار دارد،  پیش بینی کارشناسان انرژی پژوهشکده تدبیر اقتصاد بر این است که فروش نفت کشور در سال جاری به طور متوسط بین 500تا 700هزار بشکه در روز باشد. براساس این، با قیمتهای حدود  60دلار به ازای هر بشکه، درآمدهای نفتی کشور حدود 11تا 15میلیارد دلار خواهد بود. با در نظر گرفتن تخفیف قیمتی حدود 10دلار برای فروش هر بشکه نفت، خالص درآمدهای نفتی کشور رقمی حدود 9تا 13میلیارددلار خواهد بود.هرچند با توجه به تحریمهای نقل وانتقال مالی، امکان ورود بخش عمدها ی از این درآمدها به کشور وجود نخواهد داشت، اما امکان انجام تهاترهای نفت با کالا وجود خواهد داشت و شرایط تأمین بخشی از نیازهای کالایی کشور را فراهم خواهد کرد. با این حال، پیش بینی های یادشده به معنای این است که حدود 55تا 70درصد  از  درآمدهای  نفتی  پیش بینی  شده  در  بودجه  کشور  محقق  نخواهد  شد  که  این  مسئله می تواند  موجب کسری بودجه شدیدی در سال جاری شود. علاوه بر آسیبها و تهدیدهای ناشی از بروز کسری بودجه با کاهش درآمدهای نفتی، احتمال بروز فساد در فروش نفت، خروج شرکتهای معتبر و ورود شرکتهای کم کیفیت تر در پروژه های بخش انرژی و جاماندگی از بهره برداری از ذخایر مشترک از دیگر آثار تحریمهای اخیر است.راهکارهای پیشنهادی در این راستا توجه به موارد زیر ضروری است:

-توجه به مسئله "تداوم یا ماندگاری تحریمها"و چاره جویی برای مقابله با اثرات ماندگاری تحریمها  

-برنامه ریزی دقیق به منظور مدیریت بهینه درآمدهای محدود ارزی کشور

 - تمرکز بر روشهای نامتعارف فروش نفت با تأکید بر مشتریان خرد

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۶۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران رکن اصلی جهش تولید

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ملت زنده ایران از دشمنی‌ها فرصت ساخت» به سخنرانی روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران پرداخت و نوشت: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح دیروز در دیدار هزاران نفر از کارگران، با تشکر صمیمانه از تلاش، نجابت و همت جامعه کارگری، بوسه پیامبر (ص) بر دستان پینه‌بسته یک کارگر را بالاترین تجلیل از کار و کارگر خواندند و افزودند: اسلام برای کار و عمل، ارزش و احترام ذاتی قائل است و بر اساس آموزه‌های قرآنی و روایی، تلاش هر فرد برای کسب روزی و نان حلال، همچون عبادات، عمل صالح محسوب می‌شود.
ایشان توجه افکار عمومی به «نگاه اسلام به کار و کارگر» را ضرورتی مهم و زمینه‌ساز پیشرفت کشور دانستند و افزودند: دنیای مادی برای کارگر، صرفاً به عنوان وسیله تولید ثروت، اهمیت قائل است اما اسلام به علت قائل بودن ارزش مبنایی برای کار، کارگر را نیز دارای ارزش ذاتی می‌داند؛ به‌گونه‌ای که به فرموده پیامبر خاتم (ص)، خداوند هرکسی که کارش را درست، متقن و محکم انجام دهد، دوست دارد.

رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر هدف اصلی امریکایی‌ها از تحریم یعنی تبعیت و تسلیم محض ملت ایران و جمهوری اسلامی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، گفتند: آنها می‌خواهند ثروت، آبرو و سیاست‌های ایران مانند برخی کشورها، در دست آمریکا باشد اما نظام اسلامی و غیرت اسلامی و ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران محال است که تسلیم زورگویی آنها شوند. ایشان، تحریم‌ها را باعث صدمه زدن به اقتصاد کشور و ایجاد مشکلات اقتصادی خواندند اما افزودند: همین تحریم‌ها موجب شکوفایی استعدادها و بروز ظرفیت‌های داخل کشور هم شده است.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ابر پروژه چندمنظوره‌ای که اروپایی‌ها نتوانستند ولی مهندسان ایرانی ساختند» نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر یک روزه به سریلانکا، به همراه رئیس‌جمهور سریلانکا ابر پروژه چند منظوره ۲ سد و نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی اومااویا را به شکل رسمی افتتاح کرد و سپس مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور، در کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر کلمبو برگزار شد. دیدار دوجانبه، نشست هیئت‌های عالی‌رتبه مشترک دو کشور، مراسم امضای اسناد و برگزاری نشست مطبوعاتی دیگر برنامه‌های این سفر بود. رئیس‌جمهور در بدو ورود به محل اجرای ابر پروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس‌جمهور سریلانکا، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

ابر پروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است. با اجرای طرح چند منظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که همزمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات انجام خواهد شد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کارگران رکن اصلی جهش تولید» نوشت: دیدار نمایندگان کارگران کشور با مقام معظم رهبری فرصت مناسبی بود تا ایشان به تبیین ابعاد گوناگون شعار امسال (جهش تولید با مشارکت مردم) بپردازند. جمعیت ۱۴ میلیون نفری کارگران با خانواده‌های آنان که حدود نیمی از جمعیت کشور را دربر می‌گیرند مخاطب اصلی سخنان حضرت آقا برای تحقق شعار سال بودند.
بیش از یک دهه است که زلف شعار سال به مسائل اقتصادی گره خورده و رهبر معظم انقلاب در هر سال بخشی از نقشه جامع اقتصادی کشور را مطرح می‌کنند و مسئولان کشور در تمامی سطوح را به هم‌افزایی برای تحقق آن قسمت از شعار سال و فتح قله‌های مرتبط با آن فراخوانده‌اند. در حقیقت شعارهای سال در یک دهه اخیر مانند تکه‌های یک پازل جامع و کامل از اقتصاد بومی و مقاومتی است.
به نظر می‌رسد در نگاه رهبر عزیز انقلاب، مردم ایران (با ویژگی‌های منحصر به فرد نظیر نجیب، باهمت، باعزت نفس، باهوش، خداباور، از خودگذشته، باغیرت، مصمم، با فرهنگ، مهربان، بااحساس، مقاوم، دشمن ستیز و آینده نگر) به عنوان نخ تسبیح اقتصاد و جهش تولید باید ایفای نقش کنند. پس از شناسایی مزیت‌ها، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات داخلی برای جهش تولید و بهره‌گیری از فناوری‌های بومی‌سازی شده، بی‌تردید باور و اعتماد به نیروی کار و سرمایه انسانی ملی، بیشترین و مؤثرترین نقش را در جهش تولید ایفا می‌کند.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «اصفهان میخی بر تابوت اسرائیل» را برگزید و نوشت: در واقع ایران عملیات وعده صادق را به تنهایی انجام داد که جدیت «سیلی» نواخته‌شده را بیش از پیش قابل توجه می‌کند. حمله موشکی آن شب ایران، همچنین محدودیت‌های صبر و تغییر راهبردی تهران از احتیاط به تهاجم حساب‌شده را نشان داد که مداخله ۳ قدرت هسته‌ای غرب و «برگ انجیر عربی» اردن را برای مقابله با این حمله ضروری کرد. ایرانی‌ها از اقدامات نظامی خود با بیانیه‌هایی عمومی حمایت کردند و تصاویری از فرماندهان خود در حال برنامه‌ریزی عملیات به اشتراک گذاشتند. در مقابل پاسخ رژیم صهیونیستی در حادثه اصفهان مبهم و ضعیف بود و تنها اطلاعات پراکنده‌ای به مطبوعات ایالات متحده و فلسطین اشغالی درز کرد که تلاشی ضعیف برای حل و فصل این موضوع داشتند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز واکنش رژیم صهیونیستی را به سخره گرفت و ریزپرنده‌های اسرائیلی را بی‌اهمیت خواند و آنها را به «اسباب‌بازی‌هایی که بچه‌های ما با آن بازی می‌کنند» تشبیه کرد.

ضدحمله نظامی رژیم صهیونیستی در حال حاضر به طور گسترده به عنوان یک اقدام احمقانه تلقی می‌شود که حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی توسط چهره‌هایی مانند وزیر امنیت داخلی «ایتمار بن‌گویر» که آن را «مضحک» توصیف می‌کند، مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

این ناکارآمدی آنجا برجسته شد که با وجود نمادین بودن اصفهان - محل تأسیسات هسته‌ای نطنز - برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم که از مدت‌ها پیش خود را به عنوان یک سرباز استوار در برابر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران معرفی می‌کرد، واکنش اسرائیل به طور مبهمی منفعل به نظر می‌رسید.

علاوه بر این برنامه هسته‌ای ایران نیز به طور متناقضی به عنوان ابزاری قدرتمند در زرادخانه راهبردی تهران جلوه می‌کند. هشدار صریح جمهوری اسلامی در مورد بازنگری احتمالی در دکترین هسته‌ای خود در پاسخ به تهدید فزاینده رژیم صهیونیستی، به رغم فتوای (دستور فقهی) رهبر معظم، آیت‌الله خامنه‌ای علیه سلاح‌های اتمی، حاکی از یک موضع پیشرو جدید است.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «شکست دارو یار؟»را برگزید و نوشت: در هفته‌های پایانی سال ،۱۴۰۲ کمبود دارو دوباره خبرساز شد و کار به جایی رسید که بیماران دیگر به جای هفت سین و آجیل شب عید به دنبال انسولین، وارفارین، داروهای پیوندی و… بودند. در واکنش به این مسئله، صدای محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بلند شد. این هفته حسینعلی حاجی دلیگانی، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، به ماده ۲۳۴ قانون آئین نامه داخلی مجلس اشاره کرده و گفته که موضوع دارو تاکنون چهار مرتبه در جلسه نظارتی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، اما هنوز مشکل مردم در حوزه کمبود و گرانی دارو حل نشده است. آخرین جلسه نظارتی در این زمینه در ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ بوده که رئیس مجلس به وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی فرصتی دو ماهه برای اصالح وضعیت داد. این نماینده در ادامه با اشاره به دو اتفاقی که قرار بود در حوزه دارو رخ دهد، توضیح داده است: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد آن را مردم پرداخت کنند، اما در حال حاضر این هزینه بین بیمه و مردم نصف شده است. از سوی دیگر بیش از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مسئول این قضیه بودند؛ به نحوی که بانک مرکزی باید به موقع منابع ارزی را تأمین می‌کرد که این اتفاق صورت نگرفت. همچنین به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، هم سازمان برنامه و بودجه تاکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان طلب داروسازان و داروفروشان را نداده و هم سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت نکرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کپسول نفتی مهار تورم» نوشت: در دهه‌های اخیر مشاهده شده است که کشورهای صادرکننده نفت با پدیده تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. یک سوال کلیدی این است که آیا درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود یا اینکه نوع هزینه‌کرد دولت‌ها و عدم تنظیم منابع و مصارف باعث وجود تورم مزمن در کشورهای صادرکننده نفت می‌شود. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که وجود درآمدهای نفتی برخلاف تلقی‌های رایج نه تنها اثر تورمی ندارد، بلکه باعث کاهش قدرت تورم‌زایی نقدینگی نیز می‌شود. مطالعه‌ای که در پژوهشکده پولی و بانکی انجام شده است، نشان می‌دهد که افزایش درآمدهای نفتی و افزایش نسبت واردات به GDP می‌تواند اثرگذاری رشد نقدینگی بر تورم را کاهش دهد. این نتایج برخلاف دیدگاه‌های متداول است که ذات داشتن درآمدهای نفتی را باعث افزایش تورم عنوان می‌کنند.

طبق بررسی‌های این پژوهش مهم‌ترین عامل ایجادکننده تورم در کشور رشد نقدینگی است، اما مساله مهمی که در این پژوهش به آن پاسخ داده شده، این است که چه عاملی باعث اختلاف ایجادشده مابین نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم در ایران است؟ اختلاف مابین نرخ رشد نقدینگی و تورم در میان ۱۴ کشور نفتی مورد بررسی طبق داده‌های مربوط به ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ حدود ۷ درصد ارزیابی می‌شود. طبق بررسی‌ها این اختلاف در کشورهای نفتی در سال‌هایی که درآمد نفتی بیشتر است، بیشتر می‌شود و برای مثال در ایران دهه ۱۳۵۰ یا ۱۳۸۰ به بیش از ۱۰ درصد می‌رسد. نکته جالب در این پژوهش این است که مکانیزم اثرگذاری افزایش نسبت واردات بر GDP به سمت تقاضای پول در کنار عرضه پول توجه دارد. بنابراین نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که وجود درآمدهای نفتی، فی‌نفسه عاملی برای وجود تورم نیست، بلکه به نظر می‌رسد که عدم توازن میان منابع و هزینه‌های دولت در قالب کسری بودجه که دلیل رشد طولانی‌مدت نقدینگی است، عاملی برای ایجاد تورم مزمن در کشورها است.

کد خبر 747716

دیگر خبرها

  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • افزایش صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • رشد صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟
  • ثبت بالاترین رکورد صادرات فرآورده‌های نفتی در بندر خرمشهر
  • ثبت بالاترین رکورد صادرات فرآورده های نفتی در تاریخ بندر خرمشهر