Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-23@11:17:42 GMT

برده‌داری در غرب آفریقا جان می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۴۶۵۶۹

برده‌داری در غرب آفریقا جان می‌گیرد

"بلسینگ" تنها یک دختر 6 ساله بود که به کمک هماهنگی‌های مادرش به یک کارگر خانگی بی‌جیره و مواجب در شهر "ابوجا"ی نیجریه تبدیل شد. خانواده‌ای به او قول دادند که در ازای کار وی را به مدرسه بفرستند.

به گزارش عصر ایران به نقل از "رویترز"،  مادر "بلسینگ" برای تغذیه مناسب سه فرزندش با مشکل روبه‌رو بود. اما وقتی "بلسینگ" به "ابوجا" رسید، به جای رفتن به مدرسه مجبور به کار شبانه روزی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر مسئولیتی را فراموش می‌کرد با شلاق الکتریکی کتک می‌خورد و مجبور به خوردن باقی‌مانده غذاهای فاسد بود.

بعدها زمانی که مادرش برای نزدیک شدن به فرزندش به "ابوجا" نقل مکان کرد، امکان ملاقات تنهایی با او را نداشت.

او گفت: آنها می‌گفتند نباید هیچ چیزی را به مادر و خانواده‌ام بگویم. من نباید به آنها می‌گفتم که چه اتفاقاتی برایم می‌افتد. من نباید هیچ چیزی را برای دیگران تعریف می‌کردم.

زنی با اسم مستعار "کلودیا اوسادولور" در سال‌های قبل در دام بردگی جنسی افتاده است/ او به کمک یک بنیاد خیره خیاطی می‌کند/ رویترز

آنها می‌گفتند اگر کسی از من پرسید  که چه حال و احوالی دارم باید بگویم خوب هستم و همه چیز عالی می‌گذرد.

از زمان ورود اولین برده‌های ثبت‌شده آفریقایی به شمال آمریکا بیش از 400 سال می‌گذرد و با این وجود برده‌داری و استفاده از شلاق همچنان به عنوان یک دغدغه امروزی باقی مانده است.

براساس تخمین‌های سازمان ملل بیش از 40 میلیون نفر به کار اجباری، ازدواج اجباری و استثمار جنسی وادار می‌شوند.

بلسینگ 11 ساله یکی از همین قربانیان است که در سال 2016  و پس از 2 سال سوء استفاده و انزوا توسط "بنیاد مبارزه با قاچاق و کار اجباری زنان و کودکان" (WOTCLEF)  نجات یافت. او همچنان تحت مراقبت این موسسه قرار دارد.

براساس گزارش سال 2017 نهاد حقوق بشری " بنیاد حرکت آزادانه" و دفتر بین‌المللی کار، برده‌داری در آفریقا بیشتر از هر جای دیگری شایع است و از  هر 1000 نفر در این منطقه 7 نفر برده به شمار می‌آید. این گزارش برده‌داری را " شرایط استثمار یک فرد تعریف می‌کند که به دلیل تهدید، خشونت، اجبار، سوء استفاده، قدرت یا فریب امکان ترک یا امتناع از کار یا شرایط را ندارد".

کلودیا اوسادولور به نیت پیدا کردن کار به روسیه رفته و در آنجا به برده جنسی تبدیل شده است

قاچاق کارگران جنسی که بسیاری از آنها با تصور به دست آوردن کار دیگری فریب می‌خورند، یکی از شایع‌ و گسترده‌ترین موارد سوء استفاده از برده‌داری‌های مدرن در این روزهاست.

تجربه "کلودیا اوسادولور" و "پروگرس اومویه" نشان می‌دهد که فقر آسیب‌پذیری زنان در برده‌داری‌های مدرن را افزایش داده است.

"اوسادولور" زندگی سختی را در شهر "بنین" در جنوب نیجریه گذراند و از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به توصیه یکی از نزدیکانش برای پیدا کردن به روسیه رفت و هزینه سنگینی را در این راه پرداخت. او با سه دختر ناشناس دیگر در ژوئن 2012 به روسیه رفت اما توسط یک " مادام" برای کار در یک مرکز جنسی انتخاب شد.

او تبدیل به یک کارگر جنسی شد و "مادام" هر دو هفته یک‌بار تقریبا بیشتر پول وی را به زور می‌گرفت.

او پس از ملاقات با نماینده سازمان ملل در امور مهاجران در یک ایستگاه مترو موفق به فرار شد و هنوز آسیب‌های روحی و جسمی زندگی گذشته خود را به دوش می‌کشد.

اوسادولور از اینکه زنده مانده خوشحال است و اینک با کمک بنیاد خیریه  در نیجریه در شهر "بنین" دوره‌های خیاطی را گذرانده و در این حوزه فعال است.

اومویه 33 ساله نیز پس ترک نیجریه در سال 2015 به دام بردگی افتاد. او قصد داشت برای کار به اروپا برود. او 2290 دلار آمریکا را قرض گرفت و آن را به یک عامل قاچاق مسافر پرداخت تا با گذر از صحرای آفریقا و لیبی به اروپا برسد.

مقصد نهایی اکثر مسافران قاچاق در آفریقا به صورت پیش‌فرض کشورهای اروپایی هستند. با این وجود بسیاری از آنها در هنگام رسیدن به لیبی به زندان رفته و برخی دیگر  به عنوان کارگر یا کارآموز فروخته می‌شوند.

به گزارش برخی از گروه‌های نجات بشری، برخی از این افراد در بازارهای برده فروشی به فروش می‌رسند. پژواک سردی که از تجارت برده صدها سال قبل در منطقه "صحرای آفریقا" همچنان شنیده می‌شود.

اومویه در لیبی به صورت تمام وقت برای یک خانواده مرفه در طرابلس کار کرد و بیشتر مواقع گرسنگی کشید.

وی در این باره گفت: آنها برای سه ماه کار هیچ دستمزدی به من پرداخت نکردند.

عامل قاچاق دیگری به او قول داد در فرار به وی کمک کرده و او را به ایتالیا می‌فرستند. اما پلیس لیبی به مدت 6 ماه وی را بازداشت کرد و پس از چند ماه به کمک برنامه دولتی "کمک به مهاجران و پناهندگان" به کشورش بازگشت. این برنامه به بیش از 14 هزار نیجریه‌ای کمک کرد که به خانه خود بازگردند.

"بلسینگ" و "کلودیا اوسادولور" اسامی مستعاری هستند که برای محافظت از این افراد انتخاب شده‌اند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: برده داری نوین آفریقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۶۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی راه‌های توسعه تجارت با آفریقا

به گزارش قدس خراسان، در نشست مشترک کمیسیون‌های «مدیریت واردات و بازرگانی داخلی» و «توسعه صادرات» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با عنوان «تبیین راه‌های تجارت با آفریقا» برگزار شد، چشم‌انداز تجارت با آفریقا، چالش‌ها و روش‌های پرداخت و نقل‌وانتقال مالی در تجارت با این قاره، چالش‌ها و روش‌های ترابری و حمل‌ونقل با آفریقا و چالش‌ها و روش‌های مدیریت اطلاعات و تحقیقات بازار در این قاره مورد واکاوی قرار گرفت. بررسی موردی بازار تانزانیا، از دیگر مباحث محوری این نشست بود. در این جلسه، بر لزوم رفع موانع و چالش‌های زیرساختی اقتصادی کشور در راستای توسعه تجارت با آفریقا تأکید شد.

«حسین محمدیان»، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی، با اشاره به اتخاذ تصمیماتی بعضا غیرکارشناسانه در حوزه اقتصاد کشور، اظهار کرد: این تصمیمات موجب شده در صادرات و توسعه تولید با چالش‌های جدی مواجه باشیم.

وی در خصوص الزامات تحقق شعار سال اذعان کرد: اگر اعتقاد کامل به مشارکت مردم وجود داشته باشد و امور به آنان واگذار شود، قطعاً همین مردمی که مشارکت خود در عرصه‌های گوناگون را در دهه‌های اخیر نشان داده‌اند، می‌توانند اقتصاد کشور را روی ریل توسعه بازگردانند.

محمدیان در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به لزوم توسعه تجارت با قاره آفریقا و استفاده از مزیت ارتباط تجاری با بازارهای این قاره، تصریح کرد: بر اساس آمار گمرک، میزان صادرات استان در سال گذشته به ۱ میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار رسید و مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی استان ما افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و عراق هستند. در این میان، هیچ کشور آفریقایی در میان ۱۰ بازار اول صادراتی ما قرار ندارد؛ در حالی که کشورهای این قاره بازار بکری به شمار می‌روند که می‌توانیم از آن به منظور توسعه صادرات و افزایش مراودات تجاری استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد، رفع تعهد ارزی را مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان کشورمان عنوان کرد و افزود: در این شرایط، پذیرش تمامی ریسک‌ها برای صادرات کالا و خدمات به کشورهای آفریقایی توجیه اقتصادی نخواهد داشت و صادرکنندگان کشور نمی‌توانند از فرصت‌های موجود در این بازار بکر استفاده کنند. البته گفت‌وگوهایی برای معافیت صادرات زیر یک میلیون دلاری از رفع تعهد ارزی با دولت شده است که در صورت تحقق می‌تواند بهبودی اندک در این شرایط ایجاد کند؛ اما نمی‌توان آن را درمانی قطعی قلمداد کرد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که در صورت رفع تمام محدودیت‌های صادراتی کشور، امروز چیزی برای صادرات نداریم؛ چراکه تمام مزیت‌های صادراتی خود از جمله زعفران، پسته و فرش را از دست داده‌ایم. باید از خود بپرسیم در سال‌های گذشته سایر کشورها برای توسعه صادرات خود چه کرده‌اند و ما چه کرده‌ایم؟ آیا اعتقادی به صادرات و بخش خصوصی در کشور ما وجود دارد؟ و اینکه امروز وضعیت زیرساخت‌های انرژی و وضعیت تولید ما چگونه است؟

وی افزود: امیدوارم بتوانیم هرچه سریع‌تر از وضعیت کنونی که با محدودیت‌های متعددی در حوزه تجارت مواجهیم، خارج شویم و از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم. در حال حاضر، ما از تجارت جهانی دور شده‌ایم. البته این دلیل نمی‌شود که کار خود را رها کنیم بلکه همواره به تلاش خود ادامه می‌دهیم.

حمل‌ونقل کالا و انتقال ارز؛ دو چالش عمده تجارت با آفریقا

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه با بیان اینکه آفریقا قاره مهمی برای تجارت جهانی است، گفت: در تجارت با کشورهای آفریقایی با چالش‌هایی از جمله فاصله زیاد و دشواری نقل‌وانتقال ارز مواجه هستیم؛ اما پتانسیل‌های خوبی برای توسعه تجارت با کشورهای این قاره وجود دارد. از آنجا که واردات و صادرات دو بال تجارت خارجی هستند، باید به فکر ایجاد تراز تجاری مناسب در تجارت با کشورهای این قاره باشیم.

وی ادامه داد: قطعاً توسعه صادرات بسیار مهم است؛ اما باید در راستای متناسب سازی تراز تجاری خود از طریق واردات کالاهایی از جمله محصولات غذایی، کشاورزی و معدنی از این قاره اقدام کنیم.

بامشکی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقتضائات تحقق شعار سال گفت: در این زمینه باید به وضعیت مردم به عنوان افرادی که باید در تحقق شعار سال نقش‌آفرینی کنند، توجه نمود. هم‌اکنون بخشی از نیروی کار متخصص و عادی در تکاپوی مهاجرت از کشور هستند. از سوی دیگر، از فعالان اقتصادی حمایتی نمی‌شود. امیدواریم با تغییر سیاست‌ها این شرایط تغییر کند و بتوانیم در راستای تحقق این شعار قدم برداریم.

ضرورت پرهیز از تداخل رویکرد سیاسی با برنامه‌های تجاری در مراودات اقتصادی با آفریقا

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه، با اشاره به لزوم پرهیز از تداخل رویکرد سیاسی با برنامه‌های تجاری در مراودات اقتصادی با قاره آفریقا اظهار کرد: کشورهای این حوزه برای فعالیت اقتصادی درازمدت بسیار مناسب هستند و بازار مطلوبی برای کالاهای کشور ما به شمار می‌روند؛ لذا ضروری است از اعمال رویکرد سیاسی دربرنامه‌ریزی برای تعاملات تجاری با این کشورها پرهیز شود.

«عبدالله یزدانبخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه، با اشاره به مشکلات موجود در مسیر تولید و تجارت، بیان کرد: هم‌اکنون واردات و صادرات و صنعت کشور درگیر کمبود منابع مالی و چالش‌های ارزی است و امیدواریم در سال جدید و در راستای تحقق شعار سال این مشکلات کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: میان رشد و جهش تولید تفاوت‌هایی وجود دارد و برای تحقق جهشی که مدنظر مقام معظم رهبری است، نیازمند کمک و همراهی دولت با بخش خصوصی فعال در عرصه تولید هستیم.

صادرات استان در سال ۱۴۰۲ به ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید

در ادامه این نشست، «علی غفوری‌مقدم»، معاون توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز از اهمیت بازار بکر آفریقا برای ایران که در پی توسعه بازارهای هدف خود است، سخن گفت و بیان کرد: هدفگذاری صادراتی استان در سال گذشته ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار با اولویت ۱۵ کشور همسایه بود که بیش از این میزان محقق شد و صادرات استان به حدود ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید. هدفگذاری صادراتی استان در سال جاری نیز ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: در کنار استراتژی حفظ بازارهای موجود به دنبال توسعه بازار هستیم و یکی از اولویت‌های ما در این راستا بازار بکر قاره آفریقا است. با وجود محدودیت‌های مالی و حمل‌ونقل، اما پتانسیل‌های بسیاری جهت تجارت با کشورهای این قاره وجود دارد.

معاون توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه به بیان اقدامات انجام شده در راستای توسعه تجارت با آفریقا پرداخت و گفت: در سال گذشته همایشی برای توسعه تجارت با آفریقا برگزار کردیم و برای نیمه نخست امسال نیز، برگزاری چند رویداد برنامه‌ریزی شده و در این راستا، پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های این قاره حضور فعال خواهد داشت.

وی با تأکید بر لزوم متناسب‌سازی تراز تجاری با کشورهای آفریقایی، افزود: در این راستا می‌توان به واردات محصولات کشاورزی و معدنی مورد نیاز کشورمان اقدام کرد.

«مرتضی قندچی»، نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست به شناخت محدود فعالان اقتصادی از قاره آفریقا و فرصت‌های تجاری موجود در آن اشاره کرد و افزود: در راستای توسعه روابط تجاری با این قاره، لازم است اقداماتی از جمله تعیین تعرفه ترجیحی گمرکی با کشورهای این حوزه و تسهیل حمل‌ونقل میان ایران و کشورهای آفریقایی صورت پذیرد.

تجارت ایران با آفریقا در برابر گردش مالی حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلاری آن قاره ناچیز است

در ادامه این جلسه، «مسعود برهمن»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افریقا به ایراد سخن پرداخت. وی با بیان اینکه باید با مطلع کردن فعالان اقتصادی کشور از ظرفیت‌های تجاری چشمگیر قاره آفریقا تلاش کنیم که حضور خود در این بازار را افزایش داده و سهم بیشتری از آن نصیب کشورمان شود، گفت: بازار آفریقا شامل ۵۵ کشور است. این قاره ۳۰ درصد معادن دنیا را در خود جای داده و تولیدکننده مواد اولیه کشاورزی و صنعتی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان تجارت ما با کشورهای آفریقایی حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که در مقابل حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی این قاره، رقمی ناچیز به شمار می رود. دلیل این امر را می‌توان در عدم رویکرد مناسب در قبال تجارت با این کشورها و تحریم‌ها و موانع پیش روی تجارت در کشورمان جست‌وجو کرد.

برهمن با اشاره به افزایش توجه فعالان اقتصادی کشور به حضور در بازار آفریقا، تصریح کرد: در سال‌های گذشته فعالان بسیار کمی در این بازار حضور پیدا می‌کردند، اما امروزه با توجه به کاهش مصرف و رکود بازار داخلی، تمایل شرکت‌ها به صادرات تولیدات خود به سایر کشورها از جمله کشورهای آفریقایی به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی برای حضور موثر در این بازار لازم است تا دخالت‌های دولتی از میان برود و دولت تنها نقش تسهیل‌گر و تأمین کننده زیرساخت‌ها را داشته باشد و تجار و فعالان بخش خصوصی بتوانند آزادانه در این بازارها فعالیت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افریقا با تأکید بر اینکه آفریقا ظرفیت جذب تمامی کالاهای ما را دارد، عنوان کرد: فضای کار در همه زمینه‌ها در این قاره وجود دارد با این حال پیش‌نیازهای حضور در این بازار، تهیه یک برنامه و نقشه راه مدون است. بدین منظور ابتدا باید ظرفیت‌های نسبی و مطلق کشورمان احصاء شده و بازارهای محصولات و خدمات ارزیابی گردد.

وی ادامه داد: برای حضور در یک بازار جدید، نیازمند آمار و اطلاعات قابل استناد و معتبر و نیروهای فنی و مشاورانی هستیم که به رصد بازارها بپردازند.

برهمن تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما برای حضور موثرتر در بازار آفریقا این است که هریک از استان‌های کشور تمرکز خود را بر ارتباط با یکی از کشورهای این قاره بگذارند و در این خصوص، اتاق مشترک ایران و آفریقا نقش تسهیل کننده دارد.

وی همچنین از حضور در نمایشگاه‌ها، سفر هیات‌های تجاری و ایجاد نمایشگاه دائمی از ظرفیت‌های اقتصادی استان در این کشورها، به عنوان اقداماتی در راستای افزایش تبادلات تجاری با کشورهای این قاره نام برد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا با اشاره به آخرین وضعیت حمل‌ونقل میان ایران و آفریقا، عنوان کرد: هم‌اکنون خط‌های منظم کشتیرانی به شرق آفریقا به صورت منظم و ماهیانه وجود دارد. همچنین قرار است پروازهای مستقیم به تعدادی از کشورها ایجاد شود، اما در حال حاضر می‌توان با پروازهای واسطه به این کشورها سفر کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰ مرکز تجاری در آفریقا ایجاد شده است و این آمادگی وجود دارد که مشاوره و کمک‌های لازم به فعالان اقتصادی از طریق این مراکز ارائه شود.

حجم مبادلات تجاری میان ایران و تانزانیا ۷۰ میلیون دلار است

«سید علی موسوی»، مدیر مرکز تجاری ایران در تانزانیا نیز در این جلسه به بیان مزایای تجاری این کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری میان ایران و تانزانیا ۷۰ میلیون دلار است. این امکان برای شرکت‌های ایرانی فراهم شده که در پروژه‌های ملی و بین‌المللی تانزانیا ورود کنند. این پروژه‌ها حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، درمانی، گردشگری، صنعت و معدن و خدمات فنی و مهندسی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فرصت‌ها، حضور در نمایشگاه‌های این کشور است. شرکت‌هایی که در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند، از حمایت مرکز بهره‌مند می‌شوند. همچنین فعالان اقتصادی می‌توانند در زمینه‌های مختلف از ما مشاوره بگیرند. انتقال پول در مراودات با تانزانیا نیز از طریق صرافی‌ها و بانک‌ها به صورت واسطه‌ای انجام خواهد شد.

هاشمی، مشاور حمل و نقل اتاق مشترک ایران و آفریقا نیز گفت: ترانزیت کالا از ایران به کشورهای آفریقایی از طریق مسیر دریایی حدود یک ماه زمان می‌برد و این آمادگی وجود دارد صادرات کالا از جنوب ایران به تمامی کشورهای آفریقایی انجام شود.

«امیرحامد رضایی»، مشاور بین‌الملل اتاق مشترک ایران و آفریقا نیز در این نشست گفت: در حال حاضر، با کشورهای محدودی در این قاره مراودات تجاری داریم. آفریقایی‌ها خواهان خدمات فنی و مهندسی ما هستند. همچنین آنان این درخواست را دارند که فعالیت‌های اقتصادی با مسائل سیاسی ترکیب نشود، بخش خصوصی واقعی در این کشورها حضور پیدا کند و انتقال تکنولوژی انجام شود.

موسوی، مشاور مالی و بانکی اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا نیز در این نشست به تشریح نحوه انجام مراودات مالی و ارزی میان ایران و کشورهای آفریقایی پرداخت.

دیگر خبرها

  • ادعای عجیب: یورگن کلینزمن، گزینه تراکتور!
  • تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند
  • شناسایی باند‌های سازمان یافته تجارت جنسی در طرح نور
  • شناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی
  • حمله مرگبار پلیس آمریکا به بیمار جنسی؛ او به سراغ دختـر ۷ ساله آمده بود! | فیلم
  • ببینید | تصاویر ضبط شده از تله مرگبار پلیس آمریکا برای یک بیمار جنسی
  • خانه خوبان ؛ محمد نوری
  • واکاوی راه‌های توسعه تجارت با آفریقا
  • خروج سربازان امریکایی از خاک نیجر در غرب آفریقا
  • محافظت‌کار: تیم‌های قوی‌تر از ذوب‌آهن را برده‌ایم