Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-20@00:52:01 GMT

سامانه جامع روابط کار، سدی مقابل کارفرمایان متخلف

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۴۶۸۸۳

سامانه جامع روابط کار، سدی مقابل کارفرمایان متخلف

به گزارش سرويس ساير رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از شیکه خبر:
حاتم شاکرمی با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: با راه اندازی سامانه جامع روابط کار تمامی دادخواست ها در این سامانه ثبت خواهند شد و با انعکاس شفاف روابط بین کارگر و کارفرما، سامانه اجازه ثبت قرارداد سفید امضاء را نخواهد داد.
وی با بیان اینکه شفافیت موضوع اصلی راه اندازی این سامانه است، افزود: وزارت کار و رفاه اجتماعی کد کارفرمایی تمامی کارگاه ها را در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای استفاده از این سامانه همه کارگران و کارفرمایان کشور حداقل یکبار باید با مراجعه به پیشخوان های دولت احراز هویت شوند و پس از آن در صورت مراجعه هر کدام از کارگران و کارفرمایان نیازی به ثبت اطلاعات فردی آنها نیست و سامانه با توجه به ثبت اطلاعات انجام شده به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

او گفت: هم اکنون به سمت الکترونیکی کردن خدمات پیش می رویم که برای تحقق این مهم باید یکسری از دستورالعمل ها و آیین نامه ها اصلاح شود. با اصلاح دستورالعمل ها و آیین نامه های ناقص، این سامانه کمک شایانی به ثبت قراردادهای شفاف بین کارگران و کارفرمایان خواهد کرد.
شاکرمی در ادامه با بیان اینکه عمده قراردادهای شفاهی در بخش خدمات هستند گفت: وجود قراردادهای سفید امضاء خیلی هم موجب احساس نگرانی بابت تضییع حداقل های پیش بینی شده در قانون نخواهد شد.
وی گفت:هیئت های تشخیص، سالانه 400 هزار پرونده را بررسی می کنند.
علی خدایی - عضو کارگری شورای عالی کار گفت: امروز با وجود وضعیت بد اقتصادی و معیشتی امنیت شغلی اولویت اصلی بازار کار است و نبود امنیت شغلی اجازه اعتراض را از کارگر گرفته است.
او گفت: در صورت راه اندازی سامانه جامع روابط کار، اگر ثبت قراردادها در این سامانه انجام شود هیچ کارفرمایی نمی تواند قرارداد سفید امضا ثبت کند.
نکته مهم در سامانه جامع روابط کار ضمانت اجرایی این سامانه است که باید با برگزاری جلسات تکمیلی به نتایج یکسان دست پیدا کنیم.
خدایی افزود: هم اکنون با کارفرمایان شناسنامه دار مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی کارفرمایان متخلفی هستند که قرارداد سفید امضا می کنند.

او با بیان اینکه مشکل اصلی تخلف قرارداد سفید امضاء در اصناف است، گفت: برآوردها حاکی از وجود 3.5 میلیون نفر کارگر زیرزمینی در کشور است که در کارگاه های فاقد هرگونه قرارداد و بیمه تامین اجتماعی و نظارت وزارت کار و رفاه اجتماعی کار می کنند.
خدایی گفت: این سامانه بانک جامع اطلاعاتی کاملی برای حوزه روابط کار خواهد بود که می توان با استناد به آن با اطلاعات دقیق و آمار موثق صحبت کرد نه بر اساس احساسات.
وی افزود: در حال حاضر قراردادهای سفید امضا جرم است و اگر اثبات شود کارفرما حتما جریمه خواهد شد.
خدایی افزود: هم اکنون بیش از 96 درصد قراردادهای مکتوب و ثبت شده که قابل بررسی باشند موقت هستند.
آهنی ها، عضو کارفرمایی شورای عالی کار در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: امروز قراردادهای سفید امضا در بخش های کاری و تولیدکنندگان اصلا مطرح نیست. شاید در برخی صنوف که یکی دو نفر کارگر دارند این تخلف صورت می پذیرد و چیزی نیست که عام باشد.
وی افزود: باید پایه همه کارها بر اساس قانون باشد و همکاری همگانی برای اجرای قانون در جامعه الزامیست.

آهنی ها در ادامه با شاره به اینکه قانون به کارفرما این اجازه را داده که با کارگر هم قرارداد دائمی و هم موقت ببندند، گفت: بحث مهم اینست که وقتی بحث اقدام قانونی در میان باشد و از سویی دیگر مخاطرات زیادی از جمله امنیت شغلی، مسائل اقتصادی و بازار در میان باشد بالطبع کارفرما با توجه به پارامترهای موجود از راهکارهای قانونی استفاده می کند که هیچ اشکالی در آن دیده نمی شود.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۶۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی مقابل سپاهان باید مساوی می‌شد / باشگاه ذوب‌آهن باید قرارداد محمد ربیعی را تمدید کند

بازیکن تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان گفت: یک بازی منظم و بابرنامه ارائه داد اما متاسفانه روی یک اتفاق برای حریف پنالتی شد و بازی را واگذار کردیم اما بازی می‌توانست مساوی تمام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کمال‌الدین کامیابی‌نیا شامگاه _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ پس از شکست تیم فوتبال ذوب‌آهن مقابل سپاهان در بازی معوقه هفته هفدهم لیگ‌برتر در میکسدزون ورزشگاه نقش‌جهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازی خیلی‌خوبی بود و فکر می‌کنم هر کسی بازی را دید از تماشای دربی اصفهان لذت برد. امروز تیم ما خیلی‌خوب بازی کرد و یک بازی منظم و بابرنامه ارائه داد اما متأسفانه روی یک اتفاق برای حریف پنالتی شد و بازی را واگذار کردیم.

وی افزود: به‌نظر من بازی می‌توانست مساوی تمام شود. به مجموعه خوب سپاهان تبریک می‌گویم و امیدوارم هر دو تیم در ادامه بتوانند نتایج خوبی بگیرند. آقای حیدری امروز هم خیلی‌خوب قضاوت کرد و به‌نظر من آن صحنه پنالتی هم درست بود اما روی صحنه‌های ۵۰-۵۰ به‌سود سپاهان سوت می‌زد. در مجموع خیلی سوت می‌زد اما به‌هر حال بازی است و امیدوارم همان‌طور که ما تلاش می‌کنیم، داوران هم بیشتر تلاش کنند و در هفته‌های آینده قضاوت خوبی داشته باشند.

کاپیتان این فصل تیم فوتبال ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: توقع از داوران زیاد است. امیدوارم به تیمی مانند ذوب‌آهن که به‌دنبال بیانیه دادن نیست، نگاه دیگری داشته باشند. ما نمی‌گوئیم که به‌سود ما سوت بزنند، اما اگر صحنه‌ها را بازبینی کنید، می‌بینید در بعضی صحنه‌ها اصلاً نیاز نبود سوت بزنند. صحنه‌هایی را سوت زدند که می‌توانست خطا نباشد.

کمال‌الدین کامیابی‌نیا درخصوص صحنه‌ای که معتقد بودند بازیکن سپاهان باید اخراج می‌شد گفت: ما توقع داریم همان‌طور که باشگاه‌مان حرفه‌ای عمل می‌کند و اصلاً دنبال بیانیه دادن نیست، داوران هم بیشتر دقت کنند. تیم‌های دیگر با بیانیه دادن روی داورها فشار می‌گذارند اما تیم باریشه ذوب‌آهن با نظم کار خودش را انجام می‌دهد. البته همان‌طور که بازیکنان اشتباه می‌کنند، داوران هم اشتباه می‌کنند.

وی همچنین درباره شرایط فعلی ذوب‌آهن تصریح کرد: تیم جوانی داریم و امسال ناخواسته اتفاقاتی هم برای تیم ما افتاد اما روند بازی تیمی ما خیلی خوب است و با برنامه بازی می‌کنیم. بدشانسی‌هایی در نیم‌فصل دوم آوردیم، اما هم موقعیت ایجاد می‌کنیم و هم با نظم بازی می‌کنیم. در بازی با تراکتور هم از موقعیت‌هایمان خوب استفاده کردیم و توانستیم به برد برسیم. امروز هم از دقیقه ۸۰ به بعد چند موقعیت ۱۰۰ درصد داشتیم که می‌توانستیم بازی را مساوی کنیم. هفته به هفته تلاش می‌کنیم تا رتبه‌مان را ارتقا بدهیم.

هافبک باتجربه گاندوهای اصفهانی همچنین راجع‌به جو ذوب‌آهن پس از استعفای محمد ربیعی عنوان کرد: محمد ربیعی نمی‌خواست جایی برود. می‌خواست یک شوک به تیم بدهد که جواب داد. تیم جوانی داریم و باید بیشتر تلاش کنیم. اگر باشگاه بخواهد واقعاً در سال‌های آینده نتیجه بگیرد، باید یک برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد و حتی باید قرارداد آقای ربیعی تمدید شود تا بتواند افکارش را طی سال‌های بعد اجرا کند و در نهایت ثمره‌ای ببینیم و باشگاه بتواند نتیجه خیلی خوبی بگیرد.

صحبت‌های کمال‌الدین کامیابی‌نیا:

کد خبر 745605

دیگر خبرها

  • کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره از طريق سامانه خودنویس امکان‌پذیر شد
  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ هزینه عقد قراردادهای اجاره بین مالک و مستاجر به صفر رسید
  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ با سامانه خودنویس هزینه عقد قراردادهای اجاره بین مالک و مستاجر به صفر می‌رسد
  • حذف شناسه پرداخت تامین اجتماعی برای تسهیل و پیشگیری از اشتباه
  • بازی مقابل سپاهان باید مساوی می‌شد / باشگاه ذوب‌آهن باید قرارداد محمد ربیعی را تمدید کند
  • ثبت برنامه ماهانه واحدهای تولیدی الزامی شد
  • کسب رتبه نخست پاسخگویی گلستان در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات 
  • ثبت برنامه ماهانه واحد‌های تولیدی در سامانه جامع تجارت الزامی شد
  • ثبت برنامه ماهانه واحدهای تولیدی در سامانه جامع تجارت الزامی شد
  • جشن بزرگ کارگری در میبد