Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در ایالات متحده، شاهد تحولات زیادی بودیم که یکی از این تحولات، خروج آمریکا از قرداد بین‌المللی برجام بود. در روز 18 اردیبهشت ماه سال 1397 بود که این کشور رسما از برجام خارج شد. این تصمیم باعث شد تا نرخ ارز در کشورمان با نوسانات زیادی روبرو شود و نرخ ارز از کانال 4 هزار تومان به 19 هزار تومان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش تند نرخ ارز باعث شد در مرداد ماه 97 «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی، با رای هیات دولت، مدیریت بانک مرکزی را به عنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری پولی کشور بر عهده بگیرد که بعد از آن شاهد تعدیل نرخ ارز تا کانال 11 هزار تومان بودیم.

مرداد ماه سال گذشته بود که تصمیم برآن شد که برای آرامش در بازار ارز، بازار متشکل ارزی شکل بگیرد که به گفته کارشناسان بازیگران اصلی این بازار، صرافی‌های مجاز، بانک‌ها و بانک مرکزی بودند که قرار بود، معاملات بر اساس ثبت سفارش و به صورت آنلاین انجام شود.

«محمود جامساز»، تحلیلگر مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا ابتدا در خصوص مدل تعیین نرخ ارز در کشور بیان کرد: برای یک اقتصاد دولتی که بانک مرکزی آن زیر نظر دولت بوده، طبیعی است که نرخ ارز توسط دولت به صورت دستوری مشخص شود. این موضوع را باید بپذیریم که هیچ‌گاه ما نتوانسته‌ایم در بازار آزاد به نرخ واقعی برسیم.

وی ادامه داد: نرخ ارز به صورت مدیریت شده توسط دولت اداره می‌شود و اگر در این مدت نرخ ارز توانسته با این نوسانات کم استقلال پیدا بکند به دلیل وجود ذخایری ارزی است که دولت در اختیار داشته و توانسته با آن ذخایر، بازار را مدیریت کند؛ چرا که دولت بزرگترین عرضه کننده و تقاضا کننده ارز است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تشبیه بازار متشکل به بهره بانکی اظهار کرد: بازار متشکلی که دولت به دنبال آن است هدفی جز مشخص کردن نرخ ها ندارد اما مشخص کردن نرخ‌ها را می‌توان در بهره بانکی دید چرا که آن هم به صورت دستوری تعیین می‌شود و خارج از این نرخ، اگر کسی بخواهد معامله‌ای انجام دهد یعنی بیشتر از سقف بهره بانکی معامله کرده است.

او افزود: اگر قرار باشد که در رابطه با ارز نیز همین سیاست اعمال شود بازار متشکلی که تشکیل می شود، در نهایت این دولت است که نرخ ارز را مشخص می کند البته صرافی ها نیز در این مسئله نقش خواهند داشت. اما این قضیه باز به عرضه بانک مرکزی در مورد دلار یا سایر ارزهای معتبر بستگی دارد چرا که هم اکنون کشور ما با کمبود نقدینگی مواجه است. بنابراین دولت تا حدی می‌تواند نقش مدیریت ارز شناور را ایفا کند. در این مدت شاهد بودیم که دلار میانگین، 11 الی 12 هزار تومان نوسان داشته است.

جامساز با بیان اینکه بازار متشکل ارزی قرار بود تشکیل شود اما هنوز به صورت رسمی تشکیل نشده است، درباره تشکیل بازار غیر متشکل ارزی بیان کرد: سازوکار بازار متشکل ارزی هنوز مشخص نیست اما باید به این مسئله اشاره کرد که همواره در کنار یک بازار متشکل، یک بازار غیر متشکل نیز شکل می‌گیرد چرا که در بازار متشکل تقاضای افراد به درستی پاسخ داد نمی‌شود. یعنی آنقدر ارز وجود ندارد که به هر فردی به میزان دلخواهش ارز تعلق بگیرد، بنابراین زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد و تقاضا بیشتر از عرضه می‌شود، طبیعی است که افراد به بازار غیر متشکل روجوع کنند.

این اقتصاددان بیان کرد: هر چه دولت بیشتر دچار کمبود ارز قرار شود از وزن بازار متشکل کم شده و به وزن بازار غیر متشکل اضافه می‌شود. در بازار غیر متشکل ارزی نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا، انتظارات تورمی و تاثیرات دیپلماسی سیاسی تعیین می‌شود. بنابراین نرخ ارز با تشکیل یک بازار متشکل ثبات نخواهد داشت چراکه ما در وضعیتی هستیم که درآمدهای ارزی کشورمان کم‌تر از قبل شده فلذا دولت در تنگنا قرار گرفته و اگر این درآمدهای ارزی کم شود، قاعدتا درآمدهای ریالی دولت که به نوعی مربوط به این درآمدهاست کم خواهد شد.

او در ادامه گفت: به این ترتیب تورم افزایش پیدا می‌کند چراکه دولت به دنبال بدست آوردن هزینه‌های جاری خود به بانک مرکزی رجوع می‌کند که در نهایت نقدینگی از 3000 میلیارد تومان نیز فراتر خواهد رفت. کمااینکه دولت قادر نیست نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند.

این اقتصاددان یادآور شد: به هر حال باید توقعات ایران و آمریکا تعدیل شود و ایران به یک نحوی با اروپا به نتیجه‌ای برسد و اروپا بتواند به گونه‌ای بخشی از نیازهای ارزی کشورمان را جبران کند اما این مسئله بدلیل امضا نشدن FATF بعید است؛ چراکه خیلی از شرکت‌های محلی به لحاظ ریسکی که در ایران به دلیل عدم شفافیت پولی وجود دارد با ایران همکاری نخواهند کرد چراکه آن شرکت‌ها مستقل هستند و تمایل دارند در کشوری  با ریسک اقتصادی کم سرمایه‌گذاری کنند تا بدانند هر زمان که بخواهند، می‌توانند سرمایه خود را با اصل و فرع آن از کشور مربوطه خارج کنند.

جامساز با بیان اینکه مقدار ارز ارزان مشخص است و باید در راستای واردات کالای اساسی بکار برود بیان کرد: اینکه ارز دولتی چگونه تخصیص پیدا می‌کند با توجه به فسادی که در دستگاه بوروکراسی وجود دارد و عواملی که رانت دارند و بیشتر مشتریان این عرصه نیز همان ها هستند من معتقدم به نتیجه ای نمی‌رسد.

او ادامه داد: ما به غیر از کالاهای اساسی نیازمند این مسئله هستیم که درهای اقتصاد کشور بر روی جهان گشوده شود.  ما نیازمند این هستیم که تجارت خارجی ما آزاد شود تا بتوانیم صادرات و واردات داشته باشیم. ما نمی‌توانیم یک دیوار مرئی دور کشور خود کشیده و در انزوا قرار بگیریم؛ امرز فقط مسئله معیشت مردم نیست که اهمیت ندارد بلکه مردم لیاقتی، بیشتر از تامین معیشت خود دارند. آنها نیازمند رفاه، مسکن، آموزش و درمان هستند و باید همه این ها محقق شود؛ اما این ارزی که اختصاص به کالای اساسی داده شده حتی اگر طبق روال منطقی و با نظارت کامل دولت پیش برود باز هم نیازهای مردم را رفع نمی‌کند و پتانسیل اعتراضات مردمی را کاهش نمی‌دهد. آزادی مبادله یکی از حقوق اساسی انسان هاست که جلوگیری از مبادله، یک کار غیر قانونی است.

خبرنگار: علی چاهه

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ارز اقتصاد تورم بازار متشکل ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۸۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی

 لطف‌الله سیاهکلی درخصوص نوسانات بازار ارز در یک ماهه نخست سال و تحولات در عرصه اقتصادی کشور که منجر به ایجاد نگاه تورمی در میان مردم شده، گفت: وقتی که در بازار اقتصادی ما ثبات وجود نداشته باشد مردم برای حفظ قدرت خرید یا ارزش پول و سرمایه‌شان به نماد‌هایی از اقتصاد روی می‌آورند که پایداری یا ارزش افزوده دارد. مردم عاقل هستند، می‌فهمند و می‌دانند کدام بخش از اقتصاد لنگ می‌زند و کدام بخش پایداری دارد.

وی ادامه داد: بنابراین طبیعی است که وقتی ناپایداری در قیمت ارز داریم این پالس را به مردم می‌دهد که ارزش ریال رو به سقوط است، لذا وقتی شرایط اینگونه رقم می‌خورد مردم ریال را نگه نمی‌دارند بلکه به سمت حفظ ارزش پول خود می‌روند؛ به سمت مواردی مانند دلار، طلا، زمین یا کار‌های دلالی زودبازده می‌روند و نمی‌گذارند که پولشان بماند، چون قدرتش کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش ایلنا، نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: دولت و سیاست‌های بانک مرکزی این پالس را دادند و مردم هم پیش بینی می‌کردند، این نوع رفتار کاملا در چارچوب اقتصاد منطق دارد، بر دولتمردان است که سیاست‌های ثبات بازار را داشته باشند، اما وقتی خود دولت ارز را گران می‌کند، وقتی که دولت کالا‌هایی که خودش تولید می‌کند مانند فولاد و محصولات پتروشیمی را با قیمت‌های جهانی می‌فروشد نه با قیمت‌های واقعی و همه چیز را ما به قیمت‌های جهانی گره می‌زنیم، خب مردم هم می‌روند و در قیمت‌های جهانی زندگی می‌کنند و ثروت خود را به آن وادی می‌برند.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم چشمشان را ببندند تا ثروت‌شان آب شود و از دستشان خارج شود.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: این‌ها عواملی است که موجب می‌شود اتفاق عجیبی در بازار رقم بخورد و این سیر صعودی است. پیش بینی من این است که نیمه دوم امسال شرایط اقتصادی سخت‌تر خواهد شد. باتوجه به بودجه‌ای هم که برای سال ۱۴۰۳ تصویب شده و خود آن هم تورم‌زا است باز هم پایه پولی ما دچار مشکل خواهد شد و ضعف ریال پیدا می‌کنیم و این هم مجدد به بازار دلالی، فساد و رانت می‌انجامد.

نماینده مردم قزوین در پاسخ به این سوال که «به نقش دولت اشاره کردید، معتقدید دولت ارز را گران می‌کند؟»، اظهار داشت: ببینید مسئول ارز در کشور دولت است دیگر، ما بازیگر اقتصادی دیگری را در بازار نمی‌بینیم. ارز را دولت نگه می‌دارد، دولت توزیع می‌کند، دولت قیمت‌گذاری می‌کند خب بخشی را هم عرض کردم که از روی بی‌ثباتی افزایش قیمت داریم، چون متقاضی پیدا می‌کند. در واقع عرضه و تقاضا قیمت را جا به جا می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی ارز گران می‌شود و پیش‌بینی این است که گران‌تر شود، خب تقاضا زیاد می‌شود وقتی که تقاضا بالا برود این نگرانی را ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در واکنش به این مساله که «صحبت‌ها و مواردی که از سوی دولتی‌ها مطرح شود و از آن به عنوان پالس دلار ۱۰۰ هزار تومانی برداشت می‌شود چه اثری دارد»، عنوان کرد: اگر ارز بخواهد به ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومان برسد ما باید حتما فروپاشی اقتصاد را مدنظر داشته باشیم. جیب مردم دیگر جایی برای خالی کردن ندارد، جیب‌ها سوراخ شده است.

یکی می‌گفت کفگیر ما ته دیگ خورده، دیگری می‌گفت خوش به حال شما برای ما کفگیر دیگ را سوراخ کرده و از آن هم رد شده است. الان به نظر من جیب مردم دیگر سوراخ شده است، تا حالا اگر ما از جیب مردم استفاده می‌کردیم، الان دیگر این امکان نیست.

سیاهکلی در پاسخ به این سوال که «آیا تغییر در تیم اقتصادی دولت از سطح معاون اول تا سایر نفرات مانند وزرای اقتصادی یا رییس بانک مرکزی را لازم و مفید می‌دانید؟»، گفت: جا‌به‌جایی عناصر تاثیری در روند کار ندارد یعنی سیاست‌های دولت باید در حوزه اقتصاد اصلاح شود وگرنه شما یکی را برمی‌دارید و یکی دیگر را می‌گذارید حدود ۵ تا ۱۰ درصد در کار تغییر ایجاد می‌کند، تغییرات بنیادی ایجاد نمی‌کند. نمی‌گویم تاثیر ندارد، اما یک مُسکن می‌شود و فرصتی به دولت می‌دهد برای گرانی‌های بیشتر.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • مدیران نگران چه هستند؟
  • کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مسائل توزیع برق مرکزی
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • پیشرفت‌های چشمگیر ایران در منطقه و جهان با کاربست های فناوری
  • فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی
  • قالیباف : مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیر قابل تحمل شده
  • تاکید رئیس مجلس بر لزوم اتفاق نظر دولت و مجلس برای مقابله با مشکلات ارزی
  • ایتالیا کمبود پزشک را از خارج جبران می‌کند