Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سایت فردو یکی از سایت‌های بسیار فعال ما است و همکاری‌های مختلف ایران در رابطه با این سایت در چارچوب برجام با کشورهای مختلف از جمله با اروپا و روسیه در حال انجام است و نیازهای زیرساختی علمی و فنی صنعت هسته‌ای و صنایع دیگر را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور پیش از ظهر امروز (سه شنبه) با حضور در سایت فردو در مراسمی کلنگ احداث مرکز تحقیقات ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزتوپ‌های پایدار را به زمین زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرکز به گفته صالحی قرار است طی دو سال ساخته و تجهیز شود و در فاز اول ساختمان این مرکز برای 20 فروردین سال 99 آماده خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این مراسم در جمع تعدادی از خبرنگاران داخلی اظهار کرد: تولید ایزتوپ پایدار به روش‌های مختلف انجام می‌شود و ایران امروز این قابلیت را دارد که علاوه بر تولید ایزتوپ پایدار بروز سانتریفیوژ از طریق تبادل شیمیایی، نفوذ حرارتی، تقطیر غشایی و تقطیر تدریجی این کار را انجام دهد. ما پیش از این در سطح آزمایشگاهی تولید ایزتوپ پایدار را به روش‌های فوق انجام داده‌ایم اما الان ضرورت است تا این روند را توسعه دهیم.

وی گفت: بنایی که به این منظور در نظر گرفته شده شامل 5 هزار متر مربع و 8 کارگاه و 8 آزمایشگاه است و به عقیده بنده در غرب آسیا این کار بی‌نظیر خواهد بود و کشوری را سراغ ندارم که با این روش‌ها در غرب آسیا توانسته باشد وارد مرحله تولید ایزتوپ‌های پایدار شود.

صالحی ادامه داد: سایت فردو در سه چهار سال گذشته بسیار فعال بوده است و حدود 16 هزار متر مربع به ساختمان‌های این سایت اضافه شده است. فردو یکی از تاسیسات مهم برای امور زیرساختی در صنعت هسته‌ای محسوب می‌شود.

وی گفت: مرکز ملی مواد دو سال پیش تاسیس و تجهیز شد و امروز خدمات این مرکز در اختیار صنایع کشور قرار می‌گیرند همچنین مرکز ملی خلا 20 فروردین سال جاری افتتاح شد که این مرکز هنوز البته تکمیل نشده اما بخش‌های از آن فعالیتش شروع شده و طی زمان تکمیل خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: اگر فعالیت فردو را با فعالیت این سایت در سه چهار سال گذشته مقایسه کنیم باید بگویم این مرکز بسیار پیشرفت داشته است هم به لحاظ تکنولوژی، ساختمان و فناوری و هم به لحاظ نیروی انسانی. ما توانسته‌ایم محققان بسیاری را در سطوح مختلف به ویژه سطح دکترا و کارشناسی ارشد به کار بگیریم و به جرئت می‌توانم بگویم سایت فردو امروز بسیار فعال است.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سایت فردو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۹۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران

مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: ستاد ملی مدیریت گردوغبار کشور اعلام کرده اگر دریاچه نمک آسیب ببیند، فلات بخش مرکزی نیز آسیب خواهد دید و کانون گردوغبار و ریزگردها در منطقه فعال خواهد شد. - اخبار استانها -

محمدحسین بازگیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، در پاسخ به شرایط فعلی دریاچه نمک و وجود ریزگردها در این منطقه اظهار داشت: دریاچه نمک، یکی از فرصت‌های خوب استان قم است که بین سه استان قم، اصفهان و سمنان قرار گرفته و وسعتی حدود 200 هزار هکتار دارد و از دشت مسیله پشتیبانی می‌کند و خوشبختانه هنوز به وضعیتی که گرد و غبار و ریزگرد ایجاد کند نرسیده است.

وی افزود: بخشی از آن به دلیل قرار گرفتن در محیط مناسب است که در سمت استان سمنان، کویر مرکزی ایران واقع شده و وجود پارک ملی، خود یک زون حفاظتی برای دریاچه به حساب می آید، در سمت استان اصفهان هم پناهگاه حیات وحش یخاب وجود دارد و در سطح استان قم، شرایط مناسب‌تری از لحاظ میزان رطوبت و آب دریاچه را داریم.

مدیرکل محیط‌زیست استان قم با بیان اینکه متأسفانه به دلیل قطع حقابه ها و خشکسالی گسترده، اکوسیستم این منطقه به شدت شکننده شده است، گفت: متأسفانه کم کم با تهدید این فرصت گرانبها روبه‌رو می‌شویم و حق آبه هایی که باید به تالاب‌های اقماری دریاچه، مثل؛ تالاب مُرّه، تالاب حوض سلطان، تالاب بند علی خان در استان تهران و ...  برسد، نرسیده و رودخانه‌ها، ورودی و آوردهای گذشته را ندارد، در بالادست، هم سدهای زیادی و هم برداشت‌های زیادی داشتیم.

بازگیر عنوان کرد: آبی که هم اکنون در رودخانه شور، تالاب مُرّه به استان می‌رسد، با خودش آلودگی همراه دارد و آب سالمی نیست، اما کارهای خوبی هم در دست اقدام است، از جمله؛ دریاچه نمک که در پایین دست یک حوزه آبخیز بزرگ قرار گرفته، یکی از زیرحوزه های فلات مرکزی ایران است که 9 استان در این حوزه آبخیز مشترک و سهیم هستند که به دریاچه نمک منتهی می‌شود.

وی تصریح کرد: لازمه مدیریت و ساماندهی آن کارهای فرااستانی است که در سفر قبلی رئیس جمهور به استان قم، موضوع دریاچه نمک در یک کارگروه ملی به تصویب رسید و بیش از یک سال کار انجام شد و یک برنامه جامعی برای مدیریت این حوزه تهیه و با دستگاه‌های مختلفی که مرتبط با این حوزه اند، همچون وزارت کشور، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، وزارت صمت و ‌... تبادل اطلاعات صورت گرفت و در این راستا طرحی نوشته شد که در ششمین جلسه ستاد ملی تالاب های کشور به تصویب رسید.

مدیرکل محیط‌زیست استان قم اظهار داشت: جایگاه این ستاد در ذیل قانون حفاظت و مدیریت تالاب‌های کشور است و با حضور 10 عضو کابینه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود و شأن مصوبات این ستاد شبیه مصوبات ستاد هیئت دولت است.

بازگیر درباره پروژه‌های الویت دار طرح جامع دریاچه نمک گفت: کارهایی که باید در سطح کل حوزه صورت پذیرد، مشخص شده و برنامه 5 ساله برای آن تصویب و از اسفند ماه ابلاغ شده که در دستور کار همه دستگاه‌ها باید قرار گیرد.

 وی افزود: برای تحقق پیدا کردن این اقدامات، یک کارگروه ویژه تخصصی باید شکل گیرد که ستاد، مسئولیت این کارگروه را به استاندار محترم قم داده و استانداران سایر استان‌های حوزه و دستگاه‌های مرتبط هم در این کارگروه حضور دارند.

مدیرکل محیط زیست استان قم تصریح کرد: ستاد ملی مدیریت گردوغبار کشور  اعلام کرده اگر دریاچه نمک آسیب ببیند، فلات بخش مرکزی نیز آسیب خواهد دید و کانون گردوغبار و ریزگردها در منطقه فعال خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • نقش آفرینی مراکز نوآوری در حفظ و ترویج قانون جهش تولید دانش‌بنیان
  • لزوم توسعه تعاونی‌ها و ترویج فرهنگ کار در ایلام
  • بازدید رئیس شبکه دامپزشکی فریمان از کارخانجات خوراک دام فریمان
  • رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شمال شرق : شکوفایی و بالندگی امروز کشور ثمره خون شهدا
  • رئیس سازمان انرژی اتمی: امنیت نیروگاه‌ها و مراکز هسته‎‌ای کشور به طور صددرصد برقرار است/ با عبور از سال ۱۴۰۰ تا به امروز ظرفیت فعال در سایت‌های ۲ و ۳ سه نیروگاه اتمی بوشهر در مقایسه با پیش از آن ۱۲ برابر شده است
  • وجود ۳۰۸ خانه بهداشت فعال در چهارمحال و بختیاری
  • پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات
  • توسعه بازارهای روز ، اولویت شهرداری شهرکرد