Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - فراخوان شعر و ترانه برای کودکان زباله گرد با دبیری «بابک صحرایی» و داوری سیروس الوند، حامی و بابک زرین برگزار می‌شود . این فراخوان توسط پویش «بدسرپرت تنهاتر است» اجرا می‌شود. در این فراخوان از شاعران و تراسرایان دعوت می شود که پدیده زباله‌گردی و رنجی که کودکان در چرخه طاقت‌فرسای کار متحمل می‌شوند را با زبان شعر و ترانه به تصویر بکشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سیروس الوند، حامی و بابک زرین مسابقه شعر و ترانه با موضوع پدیده زباله‌گردی کودکان را داوری خواهند کرد. بابک صحرایی نیز به عنوان دبیر و عضو هیات داوران این رویداد را مدیریت و داوری خواهد کرد.
بابک صحرایی درباره مضامین آثار ارسالی می‌گوید: «بازنمایی شرایط دشوار کودکان زباله‌‌گرد و بیان رنج‌هایی که متحمل می‌شوند، پیامدهای خشونت‌ فیزیکی، جسمی، عاطفی و جنسی علیه کودکان زباله‌گرد، عواقب اخراج زودهنگام از دنیای کودکی و ورود به چرخه کار، مسئولیت شهروندان، جامعه و مسئولان برای حذف پدیده زباله‌گردی کودکان، حقوق کودکان زباله‌گرد و حق برخورداری آن‌ها از آموزش و امکانات رایگان از جمله مضامینی است که برای سرایش آثار پیشنهاد شده است.»
افزایش پدیده زباله گردی کودکان در شهرهای بزرگ، به خصوص در سال‌های اخیر نگرانی فعالان اجتماعی و متخصصان حقوق کودک را در پی داشته است. طبق یافته‌های کتاب «یغمای کودکی» _که به تازگی توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان منتشر شده است_ تنها در شهر تهران بیش از 4700 کودک زباله‌گرد بیش از 10 ساعت در روز کار می کنند و شب‌ها را در گودها، کوره‌های متروکه و مراکز دفع پسماند سر می‌کنند، آن‌ها از کمترین امکانات بهداشتی و سلامت محروم هستند و قربانی انواع خشونت می‌شوند.
به گفته صحرایی ماجرای کودکان زباله‌گرد وقتی تاسف‌برانگیزتر می‌شود که بدانیم سهم آن‌ها از تجارت میلیاردی زباله موسوم به طلای کثیف کمتر از 3 درصد است و تنگناهای اقتصادی سبب شده کودکان ایرانی نیز به چرخه زباله‌گردی بپیوندند.
بابک صحرایی فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی برای تفکیک زباله، شکل گیری مطالبات اجتماعی برای مقابله با رانت و فساد ایجاد شده برای حذف زباله‌گردی کودکان را از جمله اهداف برگزاری این مسابقه عنوان می‌کند و می‌گوید: هنر و ادبیات همواره به عنوان مهم‌ترین ابزارهای فرهنگ‌سازی و آموزش و آگاهی عمومی می‌توانند نقش بی‌بدیلی در این عرصه داشته باشند. بیان رنج‌ها و آسیب‌هایی که کودکان در چرخه طاقت‌فرسای کار متحمل می‌شوند و پیامدهای ناگواری که کار کودک به خصوص زباله‌گردی در پی خواهد داشت در قالب ترانه که همواره زبان گویای زخم‌های جامعه بوده است می‌تواند به آگاهی عمومی و ترغیب جامعه برای ریشه‌کن کردن این معضل اجتماعی کمک کند.
بر اساس اعلام روابط عمومی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» علاقه‌مندان تا آخر شهریور ماه فرصت دارند آثار خود را همراه با مشخصات کامل به نشانی childrenb97@gmail.com ارسال کنند.
برگزیدگان آبان‌ماه در مراسمی با عنوان «آرزوهای خط‌ خطی» و به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه کودکان معرفی خواهند شد.
در اینجا می‌توانید گزارش ویدیویی کارگاه ترانه‌ی «بابک صحرایی» را مشاهده کنید

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۰۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حمایت از شاعران جوان/زادگاهم مرا شاعر کرد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – سولماز پورنعمت: در لابلای چالش‌های امروزی پای صحبت‌های شاعری جوان از روستای «حور» از توابع شهرستان نمین نشستیم شاعری دهه هفتادی که از قریحه والای شعری برخوردار است و از تخلّص «دالغین» بهره می‌جوید اکثر اشعار ایشان به زبان ترکی و مضامین اشعار وی اجتماعی، دینی، پند و اندرز و وعظ و حکمت است.

میلاد فطین متولد ۱۳۷۳ است و با قریحه شاعری خوبی که دارد در بین شاعران استان اردبیل و منطقه آذربایجان جایگاه خوبی پیدا کرده است وی عضو انجمن شعر و ادب شهرستان نمین است و در اکثر جلسات ادبی استان اردبیل حضوری چشمگیر داشته و اشعار ایشان به طور مستمر در نشریات استان به چاپ می‌رسد.

از جمله افتخارات این شاعر جوان می‌توان به انتخاب جوان نخبه در عرصه شعر در جشنواره ادبی استان اردبیل در سال ۱۳۹۷، مقام برتر در جشنواره بین‌المللی «سردار دل‌ها» در سال ۱۳۹۹، برگزیده اختتامیه بین‌المللی شعر تورکی «اورک لر سرداری»، نفر اول شعر ترکی شهر خدا و کنگره ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل اشاره کرد.

از شعر شاعران برجسته استان بهره گرفتم

میلاد فطین در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های شعرهای بنده استفاده از کلمات اصیل محلی است اظهار کرد: در کنار شعر به جمع آوری لغات اصیل محلی مشغول شدم و این باعث شد دایره لغات بنده قوی شود.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر سرودن شعر، اسیر تشویق‌های محافل نشدم افزود: با توجه به شرایط شغلی که دارم در حد توان از شعرهای شاعرانی چون «نادر الهی» و دیگر شاعران بزرگ بهره گرفتم و همچنان مطالعه و کسب تجربه را عامل موفقیت می‌دانم.

این شاعر جوان به اولین تجربه شعری خود اشاره کرده و می‌گوید: اولین شعر خود را در دوران سربازی و در سال ۱۳۹۳ با یک شعر مذهبی شروع کردم.

حرمله ایسته دی اوز نقشینی تصویره چکه

فاطمه دیده سی نین قلبینه بیر یاره اکه و...

وی ادامه داد: از دوران نوجوانی به شعر و ادبیات علاقه خاصی داشتم و در زمان خدمت هر موقع احساس غریبی به من دست می‌داد و وقت آزاد داشتم شروع به نوشتن می‌کردم اما همیشه احساس می‌کردم شعرهایم ضعیف است.

میلاد فطین از تاثیر آشنایی خود با شاعری در فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: تشویق‌های این شاعر و آشنایی با ایشان برای ادامه سرودن کافی بود او به من روح بخشید و از آن روز شاعر شدم و هر روز می‌نوشتم و می‌نویسم.

وی با تاکید بر اینکه آدمی همیشه با زیبایی نفسی تازه می‌گیرد ادامه داد: من همیشه می‌گویم زادگاهم مرا شاعر کرد روستای «حور» بهشت طبیعت استان اردبیل است و این زیبایی‌ها در قریحه شعری بنده تاثیر زیادی داشته و دارد.

نقد، شعر را صیقل می‌دهد

وی با بیان اینکه هیچ وقت شعر چند زبانه ننوشته‌ام افزود: من شعر را با «قوشما» (بایاتی) شروع کردم و امروز با بهره‌گیری از شاعران بزرگ استان و کشور غزل می‌نویسم.

این شاعر جوان به اولین شعر خوانی خود در محفل ادبی در یکی از روستاهای شهرستان اشاره و اظهار کرد: اولین شعر خودم را در حضور شاعران شهرستان در روستای «نیارق» خواندم و مورد تشویق شاعران حاضر قرار گرفتم. آن روز آنچنان برای بنده خوشایند بود که از همان روز تصمیم گرفتم در انجمن‌های شعر شهرستان و استان شرکت کنم.

فطین با بیان اینکه نقد شعر را صیقل می‌دهد افزود: من از اوایل شروع به شعر خوانی در محافل، نقد را آزاد گذاشتم و اجازه دادم شعرهایم توسط شاعران بزرگ استان نقد و بررسی شود.

وی با اشاره به مشکلات شاعران اظهار کرد: مشکلات فقط در شعر و انجمن‌های شعر نیست تمام انجمن‌های هنری استان با مشکلاتی مواجه هستند و عرصه شعر کمی بیشتر دچار فراموشی و کم لطفی قرار گرفته است.

این شاعر اهل نمین افزود: شهرستان نمین شاعران بزرگی از جمله: جعفر ابراهیمی متخلص به «شاهد»، اسکندر نجفی سوها، علاالدین اشرفی و … دارد اما انجمن فعال و ثابتی که بتوان در آن اشعار شاعران مورد نقد و بررسی قرار گیرد وجود ندارد و از بزرگان شعر نمین انتظار بیشتر از اینها است.

فطین نبود حمایت‌های مالی برای چاپ کتاب شاعران و نویسندگان را یادآور شد و بیان کرد: بنده دو جلد کتاب شعر آماده چاپ دارم که امسال یکی از آنها را منتشر خواهم کرد.

ترانه سرایی هنر هر شاعری نیست

این شاعر جوان و ترانه سرا با بیان اینکه ترانه سرایی با سرودن شعر متفاوت است هر شاعری نمی‌تواند ترانه سرایی کند و برعکس هر ترانه سرایی هم نمی‌تواند عزل بنویسد افزود: من به ترانه سرایی علاقه دارم و امروز اکثر خواننده‌ای برتر استان و حتی کشوری با ترانه‌های بنده آشنا هستند.

وی با بیان اینکه شاعران نادرترین افراد جامعه هستند و همانند کودک نیاز به توجه دارند تصریح کرد: از مسؤولان شهرستان می‌خواهیم به شاعران بویژه به نسل جوان توجه ویژه داشته باشند.

فطین با اشاره به اینکه شاعران در فراز و نشیب‌ها همیشه استوار بوده‌اند افزود: مسؤولان شرایط را برای رشد و شکوفایی شعر شهرستان فراهم نمایند نشست‌های نقد و بررسی شعر می‌تواند شاعران جوان را رشد و نمو دهد.

وی با بیان اینکه شعر در خانه شعر رشد می‌کند نه در اجتماع اظهار کرد: سال‌ها پیش ده‌ها انجمن شعر در استان و به تبع آن شهرستان نمین فعال بودند اما امروز فقط چند تا انجمن فعالیت می‌کنند آن هم کم فروغ هستند.

فطین با بیان اینکه آینده رشد و نمو یک درخت بستگی به مهارت و تجربه باغبان دارد و شعر نیز مانند درخت بستگی به ذوق و قریحه شاعر دارد، خاطرنشان کرد: اگر به شاعران فضا داده شود و انجمن‌ها فعال و کارگاه‌های آموزشی برگزار شود قطعاً شعر شهرستان در استان حتی کشور حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

شاعیرلر اؤد کیمی هئیی آلیشیرلار

دومان دا یاغیرلار چن ده یاغیرلار

اوره یی هرزامان دولسا بونلارین

اؤزلرین کاغاذین اوسته بوغورلار

فرهنگ اهدای کتاب باید ترویج یابد

فطین با بیان اینکه شعر در تکامل و تربیت نوجوانان و جوانان بی تاثیر نیست تصریح کرد: در یک دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که عده‌ای از مردم زیاد در قید مسائل فرهنگی نیستند و باید مردم را بار دیگر با محافل فرهنگی آشتی بدهیم.

شاعر و نویسنده اهل نمین با بیان اینکه شاعران در فروش کتاب خود با مشکلاتی مواجه هستند، افزود: دستگاه‌های دولتی با خرید کتاب و اهدای آن ضمن کمک به شاعران و نویسندگان فرهنگ اهدای کتاب را احیا کنند.

گذشته شعری شهرستان نمین قابل افتخار است و باید مسؤولان شرایط را برای ادامه این جریان افتخارآمیز فراهم نمایند انجمن‌های شعر شهرستان در رده‌های مختلف سنی فعال گردد. کارگاه‌های آموزشی راه اندازی شود تا شاعران جوان بتوانند از اساتید شعری استان و شهرستان بهره مند شوند.

کد خبر 6078146

دیگر خبرها

  • فراخوان نخستین دوره رویداد ملی حامی هنر منتشر شد
  • فراخوان مردمی «وعده صادق» در استان گلستان منتشر شد
  • فراخوان حمایت از کاربرد هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌های درمانی منتشر شد
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی عکس "یاریگران زندگی" 
  • نیکی مظفری و بهنام شرفی در «مرگ با طعم نسکافه» همبازی شدند
  • از هم بازی شدن نیکی مظفری و بهنام شریفی تا خبر از اجرای« گمشده»
  • لزوم حمایت از شاعران جوان/زادگاهم مرا شاعر کرد
  • فراخوان سی‌ویکمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی منتشر شد
  • فراخوان دوره‌های ارتقای قاریان و دعاخوانان منتشر شد
  • مردی که دنیا را فروخت