Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در هجدهمین گام از مسیر حرکت خود با تغییراتی گسترده روبرو شده و به جشنواره هنرهای نمایشی کانون تغییر نام داده، فراخوان خود را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این رویداد هنری در ۱۷ دوره گذشته تنها به ارایه نمایش‌های عروسکی اعضا و مربیان کانون اختصاص داشت اما اکنون با تغییراتی گسترده، نمایش‌های‌ صحنه‌ای و زنده-عروسکی را هم شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس فراخوان و شیوه‌نامه اصلی برگزاری جشنواره هنرهای نمایش کانون که از سوی معاونت فرهنگی کانون منتشر شده است این رویداد هنری با شعار «نمایش، تمرین زندگی، ساختن آینده» در سه بخش نمایش «زنده_عروسکی»، «کتاب‌خانه‌ای» (نمایش خلاق و بازی‌های خلاق) و «نمایش‌نامه‌نویسی» برگزار خواهد شد.

 

بر همین اساس در این دوره از جشنواره سه گروه شامل اعضا (۱۲ تا ۱۸ سال) و اعضا ارشد کانون (۱۸ تا ۲۴ سال) هم‌چنین مربیان و کارشناسان کانون (به عنوان عوامل موثر در تولید نمایش) شرکت داده ‌می‌شوند.بر اساس فراخوان هجدهمین جشنواره شیوه‌های اجرای نمایش این‌گونه تعریف شده است که «نمایش عروسکی» تئاتری است برای کودکان یا نوجوانان که در قالب اجرای صحنه‌ای و دارای تعریف دست‌کم، یکی از تکنیک‌های عروسکی باشد.

 

هم‌چنین در تعریف «نمایش صحنه‌ای» آمده است تئاتری که در قالب اجرای صحنه‌ای و با حضور بازیگر یا بازیگران باشد و نمایش «عروسکی- زنده» تئاتری است که در قالب اجرای صحنه‌ای و تلفیقی بین بازیگر و عروسک باشد.

 

بر همین اساس تکمیل و ارسال فرم شماره یک و ثبت شماره عضویت اعضا و اعضای ارشد کانون، به همراه مشخصات کامل گروه، انتخاب عوامل نمایش به تفکیک اعضای دختر یا پسر، رعایت شئونات دینی، فرهنگی و عرفی، توجه به ترکیب اعضا و اعضای ارشد در یک گروه (در یک گروه ۶ نفره باید ۴ نفر عضو ۱۰ تا ۱۸ سال و ۲ نفر عضو ارشد باشند.)، استفاده از حداکثر ۸ نفر به عنوان بازیگر و عروسک‌گردان به همراه مربی، استفاده از یک نفر به عنوان کارگردان، اجرای نمایش در مدت زمان ۳۰ تا حداکثر ۴۵ دقیقه از جمله شرایط شرکت در جشنواره اعلام شده است.

 

در همین حال نمایش‌های تولیدی که از ابتدای سال ۹۷ تا آذر سال ۹۸ تولید شده‌اند امکان حضور دارد.

 

هم‌چنین استفاده از ادبیات فولکلور قصه‌ها، حکایت‌ها، متل‌ها، ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات پرکاربرد بومی بهره‌گیری از کتاب‌های کانون، بیشترین حضور اعضاء و اعضای ارشد در یک نمایش، استفاده خلاقانه از فضای نمایشی برای انتقال پیام غیرمستقیم، باورپذیری شخصیت‌های نمایش برای مخاطب، نوآوری در شکل به کارگیری اعضا در نمایش‌ها و بازی‌های خلاق و اجراهای عمومی نمایش‌ها در استان‌ها از شاخص‌های ارزیابی این دوره است.

 

در همین حال تمرین زندگی و تجربه ناشناخته‌ها برای ساختن آینده، فراهم کردن فضایی مناسب برای کسب و تبادل تجربه و افزایش دانش نظری و مهارت‌های فردی و اجتماعی اعضاء، ایجاد زمینه برای جذب، پرورش و پایدار سازی اعضاء، خلق موقعیت موثر برای تشویق اعضا و ایجاد انگیزه در علاقه‌مندان، ایجاد بستری برای سنجش و بازخورد آموزش‌های سالانه در حوزه هنر نمایش و کشف و پرورش استعدادهای نمایشی اعضا و مربیان از هدف‌های اصلی برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی کانون اعلام شده است.

 

لازم به یادآوری است با توجه به این‌که این دوره از جشنواره با نگاه پرورشی برگزار می‌شود، نیروهای کانون باید اعضاء و اعضای ارشد را به‌درستی راهنمایی و در حوزه امور تخصصی تربیت کنند و مربیان، کارشناسان و کارمندان کانون نمی‌توانند به عنوان بازیگر یا عروسک‌گردان ایفای نقش کنند و تنها به عنوان عوامل پشت صحنه (نویسنده، کارگردان، طراح و سازنده عروسک، طراح صحنه و لباس، شاعر، آهنگساز، گریمور، طراح پوستر و بروشور و...) می‌توانند حضور داشته باشند و فعالیت‌های بازیگری و عروسک‌گردانی فقط باید از سوی اعضاء انجام شود.

 

هجدهمین جشنواره هنرهای نمایش کانون در دو سطح استانی و کشوری برگزار می‌شود و پس از برگزاری مرحله استانی از هر استان سه نمایش به مرحله کشوری راه پیدا می‌کند.

 

هم‌چنین در بخش نمایش‌نامه‌نویسی نیز از آن‌جایی که نمایش‌نامه رکن اساسی اجرا و زیربنای فکری نمایش است، به منظور ایجاد تمرکز در نگارش متون و توجه به رعایت مضمون و ساختار درست، این بخش در دو مرحله برگزار می‌شود و در نهایت سه نمایش‌نامه به عنوان آثار برگزیده معرفی خواهد شد.

 

متن کامل فراخوان هجدهمین دوره جشنواره هنرهای نمایشی کانون در پایگاه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی www.kanoonnews.ir منتشر شده است.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید قربان دعای عرفه روز خبرنگار عید قربان خبرگزاری شبستان اصفهان خطبه های نماز عید قربان شبستان یزد مراسم دعای عرفه جشنواره هنرهای نمایشی جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۰۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی پردیس تئاتر شهرزاد از ۱۰ نمایش در سال جدید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش های «چه کسی جوجه تیغی را کشت»،  «سنتز»، «بیژن و منیژه»، «رجوع»، «برف»، «بامانی» در پردیس تئاتر شهرزاد و «کورلی»، «لورل و هاردی» و«شهرجادو» در بوتیک تئاتر ایران روی صحنه می‌روند.

در این دوره علاوه بر هنرمندان مطرحی نظیر بهرام افشاری، نادر فلاح و شکرخدا گودرزی با توجه به سیاست‌های مدیریت این مجموعه در جهت معرفی وجذب استعداد‌های جوان در حوزه تئاتر و حمایت از گروه‌های جوان تئاتری، تعدادی از باکس‌های نمایشی این مجموعه در اختیار نمایش‌های تازه‌ای از کارگردانان جوان قرار گرفته است.

به غیر از حمایت از «رپرتوار آموزشگاه پانیذ » با اجرا‌های متفاوت ۲۰ گروه جوان، «رجوع» نوشته کیمیا خلج و کارگردانی سعید حشمتی از تاریخ ۲۲ فروردین هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره ۳ روی صحته رفته. نمایش «برف» نوشته  سیدمحمد طباطبائی و به کارگردانی فرهاد باقری اثر دیگری از یک گروه جوان است که از ۱۹ فروردین ماه ساعت ۱۹:۳۰ درسالن شماره ۳ اجرا میشود.

طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته و به جهت حمایت از نمایش‌هایی با مخاطب کودک ونوجوان کنسرت نمایش «بامانی» که عبد آتشانی طراح آن است از ۳۰ فروردین با بازی مسعود جوادیان، پیمان کلانتری روی صحنه می‌رود.

حرف‌هایی تکان‌دهنده درنمایش «عطر آدم»

سرود-نمایشِ «عطرِ آدم»، به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرشیدی‌سپهر،   که هدف اصلی‌اش، ایجاد آرامش در مخاطبان است نمایشی است که این روز‌ها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. این نمایش که به گفته کارگردان برای گذرمردم از این سال‌های سخت طراحی شده؛ تلاشی است برای ارتقای برخی از مهارت‌های فردی.

این نمایش از روز چهارشنبه ۱۵ فروردین در پردیس تئاتر شهرزاد، سالن شماره ۲ روی صحنه رفته است.

مدت زمان اجرای این نمایش یک ساعت‌ونیم است و هر روز به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۱۵ روی صحنه می‌رود.

نمایش «سنتز»؛ تاریخ و مسأله شر

نمایش «سنتز» با رخنه به داده‌های تاریخی، داستان ابراهیم پیامبر را به عنوان الگویی ارزشمند برگزیده تا به نقد جامعه معاصر خود و خشونت موجود در آن به نام دین، عرف و سنت بپردازد. جامعه‌ای که پدران و مردانش اراده مطلق خود را جایگزین رأفت الهی کرده‌اند.

نمایش «سنتز» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا اخوان که اسفند سال گذشته در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته بود، دور جدید اجرا‌های خود را از ۱۵ فروردین از سرگرفته است.

در این اثر نمایشی، نادر فلاح و دو دخترش یسنا و حسنا فلاح به‌عنوان بازیگر حضور دارند.

تئاتر موزیکال «بیژن و منیژه» از ۲ اردیبهشت در شهرزاد

نمایش «بیژن و منیژه» جدیدترین اثر شکرخدا گودرزی در مقام کارگردان و با تهیه‌کنندگی مهدی بخشیانی است.

در این اثر نمایشی که از دوم اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود قربان نجفی، شهرام نجاتی، رضا عمرانی، محسن بهرامی، سحر یافتیان و پارمیس هوبخش، علی‌رضا عابدی، زهره کدخدازاده، اشکان شریعتی، سیاوش خادم حسینی، آیسان نوریان و اسد پورحمزه و شکرخدا گودرزی ایفای نقش می‌کنند.

این نمایش داستان بیژن سردار جوان ایرانی است که به مقابله و جنگ با گرازان می‌رود و در این مسیر دلباخته منیژه می‌شود که دختری تورانی است.

رکوردشکنی میلیاردی بهرام افشاری

تئاتر «چه کسی جوجه تیغی را کشت» پیش از شروع اجرا‌ها و در پیش‌فروش بیش از ۱۰۰۰۰ بلیت فروخت و در هفته نخست اجرا به فروشی بیش از ۴ میلیارد دست یافت.

این اثر نمایشی، به تهیه کنندگی محمد قدس که از ۱۵ فروردین روی صحنه رفته، در دوره اجرای قبلی توانست نظر مخاطبان تئاتر و هنرمندان را به خود جلب کند.

تئاتر «چه کسی جوجه تیغی را کشت» با بازی بهرام افشاری و تینو صالحی هر روز در دو سانس در ساعت‌های ۱۸:۱۵ و ۲۰:۱۵ در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلم‌های ماندگار کانون پرورش تماشایی شد/ «پریسان» به پرتغال رفت
  • اهدای ۴۵ قفسه کتاب به مدارس ۱۰ استان
  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان
  • برترینهای مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در کرمان
  • ارسال ۶۶ هزار و ۷۸۰ جلد کتاب به مراکز کانون پرورش فکری
  • واکنش رامبد جوان به «دشمن خدا»
  • رامبد جوان از ته دل خندید!
  • احیای رصدخانه نجوم ایلام پس از ۱۳ سال تعطیلی‌
  • میزبانی پردیس تئاتر شهرزاد از ۱۰ نمایش در سال جدید
  • قطب‌الدین صادقی و ۴ پروژه تئاتری/ از کاخ سعدآباد تا کانون