خرداد؛ دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: آقای سید‌محمد خاتمی مورد احترام همه گروه‌های اصلاح‌طلبی است اما جریان اصلاحات که فاقد رهبری رسمی و تشکیلاتی است به سازماندهی و رهبر نیاز دارد.

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران از رایزنی سران جبهه اصلاحات به محوریت سید‌محمد خاتمی برای بازسازی جبهه اصلاحات از جمله نحوه ورود آن به انتخابات خبر داد.

این رایزنی فرادستی با جمعی موثر از اشخاص ذی‌نفوذ جبهه اصلاحات انجام می‌شود و قرار است ضمن بازسازی جبهه اصلاحات، وضعیت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات به ریاست محمدرضا عارف و اختلافاتی که بر سر ادامه‌ی آن است، را بررسی کند. شورایی که مدیریت و خروجی آن محور نقدهای جدی از جانب اصلاح‌طلبان بوده است. غلامحسین کرباسچی اما امید دارد که این نهاد بتواند علاوه بر هدف اولیه خود درباره ریشه‌یابی و حل مشکلات شورای عالی اصلاح‌طلبان، الزامات جدی‌تر امروز جریان اصلاحات را نیز برطرف کند. الزاماتی که او آنها را «تعریف شفاف اصلاحات»، «‌هدف»، «روش» و «مدیریت» برای طی مسیر می‌خواند و تاکید می‌کند که «آقای سید‌محمد خاتمی مورد احترام همه گروه‌های اصلاح‌طلبی است اما جریان اصلاحات که فاقد رهبری رسمی و تشکیلاتی است به سازماندهی و رهبر نیاز دارد.»شورای عالی اصلاحات که اخیرا نام خود را با تصویب کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور به «جبهه ائتلاف اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» تغییر داد درگیر مشکلات تشکیلاتی جدی است. مدیریت محمدرضا عارف در شورای عالی اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید محور نقدهای جدی بوده و هست. اخیرا نیز سعید حجاریان مستقیما وی را مورد خطاب قرار داد و اعلام کرد که باید برای مجلس آینده به دنبال یک رئیس قوی بگردیم تا اصلاح‌طلبان را هدایت کند.اکنون نهاد عالی اصلاحات قرار است برای خروج اصلاحات از بن‌بست به‌وجود آمده و تصمیم‌گیری کند. بنا به شنیده‌های سازندگی این امکان وجود دارد که ساز و کار انتخاباتی و ستادی این جبهه نیز مانند گذشته به صورت یک ستاد ملی و مستقل از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به محوریت یک شخصیت ملی و فراحزبی اصلاح طلبان تشکیل شود. 

 

اصلاحات نیازمند رهبری سیاسی است 

 

غلامحسین کرباسچی می‌گوید: جریان اصلاحات نه در گذشته که در وضعیت فعلی نیز بمعنای واقعی رهبر نداشته و ندارد اما نیازمند رهبری است که برنامه، خط مشی و استراتژی آن را تعیین کند.

 

او با اشاره به برخی صحبت‌های اخیر عباس عبدی، حسین مرعشی و احمد زید‌آبادی درباره نیاز جریان اصلاحات به رهبری جدید گفت: «رهبری مفهوم مشخصی دارد، رهبری این نیست که فقط به صورت نمادین بگوییم آقای خاتمی رهبر تشکیلاتی اصلاحات است. آقای خاتمی فردی شناخته شده، مورد احترام و فرهیخته است و از بهترین شخصیت‌هایی است که در عرصه سیاسی فعالیت می‌کند اما موضوع رهبری یک جریان سیاسی امری متفاوت و نیازمند ساز و کار تشکیلاتی در جبهه اصلاحات است. اصلاحات از ابتدا تا‌کنون رهبری نداشته است که اکنون بگوییم نیازمند رهبر جدید است. آقای خاتمی مورد احترام همه بوده و هستند اما آیا به واقع آقای خاتمی اصلاحات را رهبری می‌کنند؟ اینکه زمانی در جریان انتخابات یا در مسئله و حوزه دیگری ایشان اظهار نظری کنند و همه به نظر ایشان احترام بگذارند به معنای رهبری نیست. رهبری یعنی ورود به مسائل، مدیریت و ساماندهی آنها.»کرباسچی در تشریح ویژگی‌های رهبری یک جریان سیاسی می‌گوید: «رهبری یعنی اینکه اگر زمانی به مشکلی برخورد کردیم او بیاید و مشکل را حل‌و‌فصل کند. اگر نقصی وجود دارد رفع آن نقص توسط رهبری جریان انجام شود. اگر لازم شد در نقاط حساسی حضور یا عدم حضور افراد را مدیریت کند. قبول مسئولیت در زمان‌های حساسی که باید عواقب یک تصمیم برعهده گرفته شود از نقش‌های مهم رهبر یک جریان است. رهبری تنها وجه علاقه و احترام از طرف اعضاء و گروه‌ها نیست و باید تمامی جنبه‌ها را دنبال کند. نه آقای خاتمی هرگز چنین ادعایی داشته‌اند که رهبر مجموعه جریان اصلاحات هستند و نه جریان اصلاحات با هم بر سر رهبری جریان اصلاحات توافق کرده‌اند. گروه‌های جریان اصلاحات به آقای خاتمی بسیار علاقه‌مند هستند اما اینگونه نیست که همه با هم توافق کرده‌اند که در شرایط فعلی ایشان رهبر جریان اصلاحات تلقی شوند. شاید جمله درست‌تر این باشد که جریان اصلاحات پیش از آنکه به «رهبرجدید» نیاز داشته باشد از اساس نیازمند «رهبر» است».

 

اصلاحات فاقد سازماندهی است 

 

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران تاکید دارد که تشکیل هر نهاد تازه‌ای در جریان اصلاحات باید با هدف اصلی ایجاد یک سازماندهی جدی در این جریان پیگیری شود.وی در این خصوص می‌گوید: «اصلاحات یک سازماندهی جدی می‌خواهد که آن را تعریف کند. به این معنی که از اساس اصلاحات چیست‌؟ چه مفهومی را دنبال می‌کند‌؟ به دنبال اصلاح چه مواردی است‌؟ از 76 تا به امروز جریان اصلاحات مکرر گفته است که می‌خواهد اصلاحات کند اما هرگز روشن نکرده است به دنبال اصلاح چه چیزی است. آیا می‌خواهد سیاست را اصلاح کند یا اولویت آنها اصلاح اقتصاد است؟ اصلاحات باید روشن کند که می‌خواهد دولت را اصلاح کند یا اصلاح مسائل اجتماعی را دنبال ‌کند یا اینکه به طور مثال به دنبال اصلاح و از بین بردن فساد در جامعه است. اصلاحات به مفهوم کلی کلمه چه ایده‌ای را در سر دارد‌؟ آیا اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند که آزادی‌های اجتماعی و مدنی در جامعه کم است و باید فضا را برای افزایش آنها اصلاح کرد‌؟»کرباسچی در این باره تاکید دارد که «‌پس از تعریف و مشخص کردن هدف خود، باید روش کار خود را مشخص کند. استراتژی و تاکتیکی را که می‌خواهد اصلاحات را از طریق آن در جامعه پیاده کند، باید روشن کند. به طور مثال شفاف بگوید می‌خواهم از طریق انتخابات و مشارکت اجتماعی راهبردهای اصلاحاتی خود را پیش ببرم یا می‌خواهم از طریق انگیزش اجتماعی و افکار عمومی و حرکت‌ها و جنبش‌های اجتماعی و یا تنها می‌خواهم با اظهار نظر در مطبوعات و شعارهای رسانه‌ای حرکت کنم.»

 

اصلاحات و انتخابات 

 

در روزهای اخیر موضوع شرکت یا عدم شرکت در انتخابات به بحث مهمی در بین اصلاح‌طلبان تبدیل شده بود. موضوعی که کرباسچی از بلاتکلیفی همیشگی اصلاح‌طلبان در ماه‌های منتهی به انتخابات از آن گلایه می‌کند و می‌گوید: «در 22 سال گذشته هر زمان که انتخاباتی در پیش داشته‌ایم، به صورت ثابت تمامی مباحث مربوط به شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مطرح شده و هنوز هم مطرح می‌شود. زمان آن فرارسیده که اصلاحات یک‌بار برای همیشه تعیین کند که آیا می‌خواهد از طریق انتخابات به مسائل ورود کند یا با مقوله انتخابات کاری نداشته و به دنبال ورود به مسائل و اصلاح آنها از طریق انگیزش اجتماعی و بسیج کردن مردمی است.»وی ادامه می‌دهد: «جریان اصلاحات باید در این شرایط اعلام کند که از اساس انتخابات را قبول ندارد و به دنبال راه‌های دیگری برای اثرگذاری است اما اگر قرار است از طریق انتخابات کار پیش برود باید واقع‌بین بود. جریان اصلاحات باید قبول کند که انتخابات همواره به همین شکل برگزار شده و خواهد شد، عده‌ای رد صلاحیت می‌شوند و عده‌ای تایید صلاحیت شده‌اند. بنابراین باید یک تعیین تکلیف در خصوص انتخابات صورت بگیرد. یک مجموعه جریان سیاسی که می‌خواهد در سطح کلان در جامعه سیاسی کشور حضور داشته باشد نمی‌تواند همیشه بلاتکلیف باشد.»

 

اصلاحات به سازماندهی نیاز دارد

 

اگرچه تشکیل نهاد عالی اصلاحات با هدف حل و فصل مشکلات شورای عالی اصلاحات بیان شده است اما دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید: «ای کاش این نهاد در راستای سازماندهی جریان اصلاحات نیز گام بردارد.» او فقدان سازماندهی را مشکل مهم جریان اصلاحات می‌خواند و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا شورای عالی اصلاحات که برای خود رویکردهای فراانتخاباتی نیز قائل است در مسیر سازماندهی گام بر نداشته و نمی‌دارد، پاسخ می‌دهد: « از ابتدا فلسفه تشکیل شورای عالی اصلاحات مباحث انتخاباتی بوده است و تا به حال در این شورا غیر‌‌از مسائل مربوط به انتخابات بین احزاب اصلاح‌طلب هیچ وحدت نظری وجود نداشته است. 

 

رصد و پایش گروه‌های اصلاح‌طلب در کارکرد شورای عالی تعریف نشده و خروجی این رصد و پایش توسط شورا مورد قبول دیگر جریان‌های اصلاح‌طلب نخواهد بود چرا که از اساس چنین ظرفیتی در شورای عالی وجود ندارد.»وی تاکید می‌کند که اصلاحات به سازماندهی نیاز دارد و می‌گوید: «مجموعه نیروهایی که خود را اصلاح‌طلب معرفی می‌کنند باید در یک تفاهم هدف و روش و مدیریت اجرای هدف را معرفی کنند، در مرحله اول نیروهای اصلاح‌طلب باید مجموعه‌ای فراتر از مجموعه‌هایی که به دنبال مباحث انتخاباتی هستند، تشکیل دهند. این مجموعه باید اصلاحات را تعریف کند.‌ای کاش اولین قدم این نهاد بالادستی که خبر تشکیل آن به تازگی رسیده است، تعریف اصلاحات و تبیین هدف و روش و مدیریت آن باشد.»

 

منبع: سازندگی

برچسب ها: غلامحسین کرباسچی ، اصلاحات

منبع: خرداد

کلیدواژه: غلامحسین کرباسچی اصلاحات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت khordadnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاً با آدرس ایمیل [KHABARBAN] مکاتبه فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون گذشت!

وزیر راه: تمام کارمندان وزارت راه تا پایان سال خانه‌دار می‌شوند/ تکلیف بی‌مسکن‌های دیگر چه می‌شود؟

توالت همراه "کیم جونگ اون" بخاطر جلوگیری از افتادن مدفوع‌اش به دست دشمنان!

بذرپاش گيت| استعفا يا استيضاح؛ تصمیم مجلس انقلابی چه خواهد بود؟

هشدار مجلس به رئیس جمهور و وزیران

خبر بعدی:

اقامه باشکوه عزای حسینی با حفظ اصول بهداشتی انجام شود/ خبرنگاری با حفظ اصل تقوا، شغلی مقدس است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بر لزوم برپایی شعائر الهی در محرم و برپایی باشکوه عزاداری سیدالشهدا با رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ آیت‌الله علم‌الهدی در بیست و سومین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس، مطالبی در مورد عید غدیر خم، علت اهمیت این عید و «عیدالله اکبر» خواندن آن، لزوم برپایی شعائر الهی در محرم و برپایی باشکوه عزاداری سیدالشهدا با رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، روز خبرنگار و فاجعه دل‌خراش بیروت را در قالب «خطبه مجازی» جمعه ۱۷ مردادماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام) بیان کردند که در ادامه می‌خوانید:

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله، اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمد عبده و رسوله و اشهد ان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و اولاده المعصومین هم حجج الله علی الخلق اجمعین.

اللهم صل وسلم علی عبدک و حبیبک و رسولک محمد سیدالاولین و الآخرین و علی عترته الهداة المعصومین سیما علی امام المنتظر المهدی روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه.

عبادالله، اوصیکم و نفسی باتقوالله

همه شما برادران، خواهران و خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم.

امروز مصادف است با عید سعید غدیر که این روز به همه شما برادران، خواهران و شیعیان جهان تبریک عرض می‌کنم؛ علت این‌که عید غدیر عید هست برای ما، تنها با خاطر این خاطره نیست.

 

عید غدیر، دکترین سیاسی جریان رهبری حکومت اسلامی است

عظمت و اهمیتی که عمدتاً عید سعید غدیر از نظر ما دارد این است که غدیر در هرسالی برای مردم آن سال و روز عید است چون غدیر یک گفتمان و اندیشه خاص اجتماعی و به تعبیر دیگر، یک «دکترین سیاسی» در جریان رهبری و حکومت امت اسلام در هر زمانی است.

آن روزی که وجود مقدس پیامبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه) مبعوث به رسالت شدند و رسول‌الله (صلوات‌الله‌علیه) رهبری جهان بشریت را به دست گرفتند، تا آن زمانی که پیغمبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه) از مکه به مدینه هجرت فرمودند و امت اسلامی را تشکیل دادند، در ابتدا ایشان رهبری امت را در جریان وحی تثبیت کردند یعنی وقتی وحی بر رسول‌الله (صلوات‌الله‌علیه) نازل می‌شود و پیغمبر اکرم دارای یک رسالت الهی است، رهبری و مدیریت امت و جامعه اسلامی را در جریان وحی تثبیت فرمودند.

 

رهبری سیاسی و مرامی، دو جریان آمیخته با هم با یک ماهیت

بحث در اصل این است که آیا رهبری امت که در حقیقت به‌وسیله پیغمبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه) تأسیس شد، آیا در آن زمان، آوردن قرآن، نزول وحی، ابلاغ حلال و حرام خدا به مردم با مسئله رهبری امت به‌وسیله پیغمبر، دو جریان بود یا این‌که دو جریان آمیخته با هم و یک ماهیت بود؟ یعنی بنا بود رهبری امت در شعاع و جریان وحی قرار بگیرد و لذا بعد از رحلت رسول اکرم (صلوات‌الله‌علیه) نیز باید رهبری امت در تداوم وحی محقق شود و رهبری امت در جریان وحی باشد.

درست است پیغمبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه) از دنیا رفتند اما عناصر و انسان‌هایی به‌عنوان مظهر عظمت ذات مقدس پروردگار که در علم وحی و وحی شناسی، افضل و برترین انسان‌های این امت هستند، در جامعه وجود داشت بنابراین باید رهبری در تداوم وحی باشد؛ رهبری در اساس امت اسلام تنها یک انتخاب نیست، یک انتصاب نیز نیست، رهبری نصب الهی است و نصب الهی این است که در تداوم جریان وحی، رهبر باید ساخته‌شده برای رهبری از طرف ذات مقدس پروردگار باشد، غدیر یک گفتمان و اندیشه در مدیریت و حاکمیت جامعه اسلامی و امت هست که رهبری در تداوم وحی قابل تحقق است، منهای جریان وحی و جریان وابسته به وحی، رهبری امت در هیچ عنصر و هیچ فرضیه‌ای قابل تحقق و اجرا نیست.

 

تنها رهبری وابسته به جریان وحی رسمیت دارد

این‌که غدیر هرسال که برای ما تجلیل می‌شود، تجدید خاطره آن روزی که پیغمبر (صلوات‌الله‌علیه)، امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را سر دست بلند کردند نیست بلکه غدیر در هرسال برای ما تجدید می‌شود، تذکر یک گفتمان هست، معرفت‌شناسی نسبت به اندیشه اصیل و اسلام ناب محمدی است، یعنی رهبری در تداوم وحی و ما نیز امروز آن رهبری را در اسلام و امت اسلام به رسمیت می‌شناسیم که آن حاکمیت الله هست که در جریان وحی و وابسته به وحی باشد، رهبری مرامی و سیاسی، آمیخته با هم در امت معنا می‌دهد، رهبری سیاسی جدای از رهبری مرامی، یک رهبری غاصبانه است، یک رهبری دروغین و ادعاشده بدون محتوا، بدون واقعیت و فاقد حقیقت است.حاکمیت و رهبری امت اسلام در تداوم وحی قابل قبول و پذیرش برای همه مسلمانان هست در غیر این صورت اگر رهبری در تداوم وحی قرار نگیرد، مورد قبول نیست؛ آنچه امروز ما با تمام جوامع و فرق اسلامی‌داریم همین مسئله است، این‌که در آن زمان رئیس مملکت چه کسی شد خیلی برای ما مهم نیست ولو این‌که با غصب حق امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، انحراف رهبری از خط امامت یک ضایعه در اسلام به وقوع پیوست که آثار سوء آن تا این زمان نیز حس می‌شود اما قضیه تاریخ برای ما یک اولویت و اصالت نیست، آنچه برای ما مطرح است، یک عقیده، گفتمان و اندیشه است.

امت را پیغمبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه) تأسیس کردند، رهبری امت به‌وسیله پیغمبر در واقع آمیختن یک رسالت الهی و یک مأموریت آسمانی با مدیریت جامعه بوده و امروز در جریان رهبری و حاکمیت مدیریت جامعه اسلامی، به‌عنوان یک دکترین سیاسی حساب شده و اخذ شده از قرآن و آموزه‌های پیغمبر اکرم برای ما مطرح هست.

 

چرا عید غدیر «عیدالله اکبر» است؟

نکته دیگری که در اینجا برای ما قابل‌تأمل است، این است که چرا عید غدیر را «عیدالله اکبر» می‌گویند؟ یعنی آن عیدی که از طرف خداوند برای ما جعل‌شده و به خدا منسوب است، دو عید است، عید فطر و عید قربان اما غدیر را ما عیدالله اکبر می‌گوییم یعنی عیدی که به خدا منسوب است و بزرگ‌تر از دو عید است، علت آن چیست؟

عید فطر عید غفران و آمرزش خداست، ذات مقدس پروردگار در نتیجه یک ماه روزه گرفتن، عبادت کردن و اطاعت کردن، بندگان خودش را مشمول رحمت و غفران خود قرار داده است، روز پایان این جریان عبودیت را ما عید می‌گیریم؛ عید قربان نیز عید وصال و تقرب الی الله است، این دو مسئله یعنی غفران الهی و تقرب به خدا جز با وابستگی به جریان امامت و ولایت محقق نمی‌شود یعنی مغفرت الهی شامل کسانی است که در حقیقت در اخلاص توحیدی خودشان، حاکمیت را از آن خدا بدانند و به مدیریت و حاکمیت مظهر خدا در زندگی اجتماعی تن بدهند.

تقرب الی الله نیز بدون کمال توحید امکان ندارد و در کمال توحید، اعتقاد به این است که حاکمیت مخصوص خداست، نمی‌شود گفت بنده‌ای مقرب درگاه الهی قرار می‌گیرد اما بدون این‌که حاکمیت را متصل به ذات مقدس پروردگار بداند، غدیر یعنی عید ولایت و نقطه خاص مظهر حاکمیت الهی که جریان امامت هست، مشخص‌شده است، عیدی است که هم به عید قربان و هم به عید فطر کمال می‌دهد لذا این عید را عیدالله اکبر نام‌گذاری می‌کنیم.

 

شعائر عید غدیر را با احسان‌ها و اکرام‌ها اجرا کنیم

برادران و خواهران باید توجه داشته باشند که شعائر غدیر، شعائر الله و شعائر الهی است، شعائر غدیر را حتماً محترم بدانند؛ سلسله مراسمی قبلاً در بین ما مرسوم بود که دیدوبازدیدهایی داشتیم و رفت‌وآمدهایی که طبیعتاً در موقعیت امروز ابتلا به این بیماری منحوس امکان ندارد و اجرای این برنامه‌ها ممکن است موجب توسعه و شیوع این بیماری شود لذا باید این مراسم را به‌صورت دیگری جبران کرد؛ آن دیدوبازدیدها که در کنارش صله‌رحم نیز بود را حتماً باید با رسیدگی‌ها، احسان‌ها و اکرام‌ها جبران کنیم تا شعائر عید غدیر را رعایت کرده باشیم.

غیر از مسئله تزیینات و چراغانی‌هایی که شهرداری بر حسب وظیفه خودش در خیابان‌های شهر انجام می‌دهد، مردم متدین در مغازه‌ها، تکاکین و سردر خانه‌ها باید این اظهار خوشبختی را در چراغانی‌ها و زینت آرایی که به وجود می‌آورند حتماً نشان دهند و به این وسیله شعائر غدیر را محترم بشمارند؛ یکی از مسائلی که جزو شعائر غدیر هست، مسئله اطعام در روز عید غدیر است.

 

با رعایت اصول بهداشتی، اطعام عید غدیر را احیا کنید

عزیزان ما در نهادهای مقدس در سایه برنامه‌های مواسات و سازندگی به یک برنامه اطعام دست زدند اما این فضیلت را باید همه خانواده‌های متدین، مسلمان و شیعه انجام بدهند، یعنی حداقل در امروزی که این اطعام‌های دسته‌جمعی امکان ندارد، در منزل خودتان به یاد امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و اطعام روز غدیر، غذایی را تهیه کنید و به همسایه‌ها، قوم‌وخویش‌ها و افراد دیگر با حفظ اصول بهداشتی برسانید که این اطعام غدیر در حقیقت یکی از شعائر غدیر هست که باید احیا شود.

شعائر غدیر را در دو قالب باید ببینیم، یکی در احسان عملی، احسانی که معلوم باشد این حرکت عاطفی احسان و کمک به دیگران در راه عشق امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و بزرگداشت روز عظمت مولا انجام‌گرفته است که دراین‌ارتباط، برنامه‌هایی برای رزمایش مواسات در این روزها در نظر گرفته‌شده که ان‌شاءالله مورد اجرا و عمل قرار بگیرد اما این‌که هر علاقه‌مند به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و هر دلداده به ایشان به‌عنوان عشق به مولا دست به این کار بزند، احتیاج به یک فعالیت شخصی دارد که خود شما تحت عنوان احسان و اکرام علوی انجام بدهید.

نباید به خاطر سختی برگزاری، شعائر محرم تعطیل شودهمان‌طور که در هفته قبل عرض کردم، خداوند تعظیم شعائر را از تقوای دل‌ها معرفی می‌کند، یعنی در سایه تعظیم شعائر، دل‌ها تقوا پیدا می‌کند و تقوای دل به تقوای عمل می‌انجامد، ان‌شاءالله در تعظیم شعائر سعی کنید پیش‌قدم باشید و با ابتکارات خودتان تعظیم شعائر را انجام دهید؛ از عزیزان سرهیأت ها و عزیزانی که تولیت عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) را به عهده داشتند، تقاضا دارم این پیش آمد ویروس و بلای منحوس نباید موجب شود اگر دیدید اقامه عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) برای حفظ اصول بهداشتی و حفظ دستورات تشکیلات ستاد مقابله با کرونا زحمت دارد و مشکل هست، از اصل عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) خدای‌نکرده منصرف شوید و بگویید امسال که مسائل با این مشکلات روبرو هست، ما اقدامات هرساله را از نظر نذورات و شعائر حسینی انجام نمی‌دهیم، این درست نیست.

 

اقامه باشکوه عزای حسینی با حفظ اصول بهداشتی انجام شود

از همه هیئات محترم، همه دسته‌جات حسینی و همه عزیزانی که در این جهت یا تولیت هیأتی را دارند، یا تولیت موقوفه‌ای را دارند که مربوط به امام حسین (علیه‌السلام) است یا نذر خاصی در جهت اقامه عزای حسینی داشتند که همه‌ساله انجام می‌دادند، می‌خواهیم سعی کنند امسال با حفظ اصول بهداشتی و مطابق دستور ستاد مقابله با کرونا، با عظمت و گستردگی بیشتر و جالب‌تری عمل کنند و این‌طور نباشد که مطالب خاموش شود و ما برای زحمتی که این‌طور عزاداری دارد که در فضای باز بخواهیم عزاداری کنیم غیر از منزل و حسینیه‌ای که انجام می‌دادیم، منصرف شویم.

این کار را نکنید، شاید این قضایا امتحان الهی است که چقدر پای امام حسین (علیه‌السلام) ایستادید و چقدر در پای عشق ابی‌عبدالله مقاومت نشان می‌دهید، به‌مجرد این‌که مسائلی پیش‌آمده که برنامه عزاداری هزینه بیشتری لازم دارد و زحمت زیادتری دارد، شما از اقامه عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) منصرف شوید و بگویید نذر را می‌بریم جای دیگر و در برنامه دیگر، این اشتباه است، نذر باید همان‌طور که نذر شده انجام بگیرد، اگر می‌خواهید به برنامه دیگری منتقل کنید فقط وقتی می‌توانید این کار را انجام دهید که اجرای برنامه مورد نذر شما، ممانعتی داشته باشد، محال باشد و امکان‌پذیر نباشد و در مسئله‌ای که به مورد نذر شما نزدیک‌تر باشد اجرا کنید.

امروز در شرایطی هستیم که اجرای نذورات حسینی با هیچ مشکلی روبرو نیست، محال هم نیست، هرکس نسبت به سیدالشهدا (علیه‌السلام) نذری، عهدی و برنامه‌ای دارد باید با همان کیفیت، خیلی گسترده‌تر، خیلی جالب‌تر و زیباتر این برنامه را اجرا کند که خوشبختانه آستان قدس رضوی با همت تولیت عظمای آستان قدس و عزیزان خدمت گذارمان، آماده اجرای برنامه‌های بسیار مؤثر در ایام دهه محرم هستند و فضایی را نیز برای هیئات و جلسات در داخل آستان قدس تهیه دیدند، وقتی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید دسته روی و حرکت هیأت‌ها ممنوع است، بدون حرکت و بدون دسته روی نیز امکان دارد؛ به برخی عزیزان که مسؤول این قضیه هستند تذکر دادم که اگر بناست خیابان‌هایی که هیئات دسته روی داشتند، آن خیابان‌ها بین هیئات تقسیم شود، در هر قسمت یک هیأت با حفظ اصول بهداشتی و فاصله معین اقامه عزاداری و سینه‌زنی کند آن‌هم خیابانی که مقابل قبر مطهر امام هشتم (علیه‌السلام) و گنبد امام رضا است، اشک و عشق خودشان را به وجود مقدس امام هشتم با قطرات اشک و سینه‌های گلگون و فریاد یا حسین نشاند دهند، عمل به دستورالعمل ستاد کرونا نیز هست، یعنی در فضای باز عزاداری می‌کنند و حرکتی نیز انجام نمی‌دهند که باعث تراکم جمعیت شود و برخلاف اصول بهداشتی باشد.


 فضای باز مدارس، محل عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) شود

می‌توانیم برنامه‌های مختلف طراحی کنیم، از آموزش‌وپرورش درخواست کردیم مدارس را در اختیار بگذارند، هیئاتی که در حسینیه و زیر سقف قابل برگزاری نیست، در فضای باز مدارسی که در نزدیکی هیأت هست، مراسم عزاداری را با عظمت و جلالت بیشتر در فضای باز برگزار کنند، خواهش می‌کنم عزیزان ما این موقعیت را از دست ندهند.

امروز نیز روز پرافتخار خبرنگار هست، این روز عزیز را با تکیه‌بر همه فعالیت‌ها، ایثارگری‌ها و خدماتی که قشر مؤثر خبرنگار دارد برای این عزیزان گرامی می‌داریم.

معمولاً در روز خبرنگاران، تجلیل از خبرنگاران و تبیین عظمت جریان و حرفه خبرنگاری، ورد زبان همه هست اما من می‌خواهم یک‌چیز عرض کنم که شاید کمتر گفته می‌شود؛ خبرنگاری ضمن این‌که شغل بسیار با عظمت، مؤثر و ضروری در جامعه ما هست و در توسعه انقلاب و قوانین اسلام ما جریان خبرنگاری حرفه‌ای است که می‌تواند به‌خوبی نقش ایفا کند، عزیزان خبرنگار ما بدانند خبرنگاری یک نقطه امتحان و آزمایش الهی برای آنان در جریان تقوا هست.

خبرنگاری با حفظ اصل تقوا، شغلی مقدس استخبرنگار با حفظ اصول تقوای دینی و شرعی در این شغل مقدس به بالاترین مقام عبودیت حق نائل می‌شود و اگر خدایی نکرده تقوا در اجرای این حرفه وجود نداشته باشد، نه‌تنها این حرفه باعث تعالی نیست بلکه باعث گرفتاری و عذاب الهی خواهد شد و در حساب زندگی به‌عنوان یک خزی در کارنامه عملی‌اش ثبت می‌شود، خبرنگاران عزیز در جریان خبرنگاری تقوا را رعایت کنند.

امیدواریم خداوند متعال به همه ما این توفیق را بدهد هرکس هر حرفه و جریانی می‌تواند ایجاد کند، او را در خط خدمت به اسلام و انقلاب استخدام کند.

 

 فاجعه بیروت، ضایعه‌ای برای اسلام است

آخرین عرض من ابراز تأسف از فاجعه و حادثه بسیار دل‌خراش سرزمین دوست و برادرمان، بیروت و لبنان است، این فاجعه بسیار ضایعه مصیبت باری را ایجاد کرد، ۱۰۰ کشته، چهار هزار مجروح و ۳۵۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شدند، این در یک ملت بیدار و مردم هوشیار بصیر عرصه مقاومت، ضایعه بزرگی برای اسلام و مسلمین به حساب می‌آید و امیدواریم همت شما مردم و همت همه برادران و عزیزان ما در حلقه مقاومت و عنایت خاصه پروردگار، این ضایعه را نیز مثل بقیه خسارت‌هایی که در جریان مقاومت به وجود آمده است، ان‌شاءالله جبران کند و بر صبر و مقامت عزیزان ما نیز در این سرزمین که صف مقاومت جبهه با کفر، فساد و استکبار است، بی افزاید.

خدایا، به عزت امیرالمؤمنین هرچه زودتر چشمان رمد دیده ما را به جمال میوه دلش، حضرت بقیه‌الله روشن بفرما، ارواح مطهره شهدا و روح مطهر امام بزرگوار را از برکات این عید سعید و خیراتی که مردمی انقلابی ما دارند بهره‌مند بگردان؛ سایه پربرکت مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار، دشمنان ناپاک ما که دشمنان امیرالمؤمنین هستند را از صفحه روزگار برانداز.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رضوی: انتخابات زود هنگام عراق؛ پیام‌آور دوره پرچالش در منظومه سیاسی این کشور / امکان ضرر جریان شیعی با وجود الکاظمی در مسند قدرت
  • مرعشی به عنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری می‌تواند موثر باشد/ اگر همین شرایط ادامه یابد مردم به انتخابات 1400 اقبال نشان نمی‌دهند
  • جوکار: دشمن از جریان تحریف به عنوان موتور پیشران تحریم‌های خود استفاده می‌کند
  • مکرون در ویرانه های بیروت به دنبال چیست؟
  • فرهنگ‌سازی از وظایف اصحاب رسانه است/ در کنار مقاومت در برابر تحریم باید در برابر جریان تحریف هم ایستاد
  • علم الهدی: فضای باز مدارس، محل عزاداری امام حسین (ع) شود / اقامه باشکوه عزای حسینی با حفظ اصول بهداشتی انجام شود
  • هدف جریان تحریف به روایت فعال سیاسی اصلاح طلب
  • علم الهدی : فضای باز مدارس، محل عزاداری سیدالشهدا شود
  • علم الهدی: از اقامه عزای سیدالشهدا منصرف شوید و بگویید نذر را می‌بریم جای دیگر اشتباه است/اگر تقوا در خبرنگاری نباشد باعث عذاب الهی خواهد شد
  • درخواست امام جمعه مشهد: فضای باز مدارس، محل عزاداری سیدالشهدا شود
  • علم‌الهدی: عزاداری بدون دسته‌روی هم امکان دارد
  • هشدار رهبر حزب چپگرای فرانسه نسبت به اظهارات ماکرون در لبنان
  • مداخله در سیاست لبنان قابل پذیرش نیست
  • آیت‌الله علم‌الهدی: خبرنگاری با حفظ اصل تقوا، شغلی مقدس است
  • آیت‌الله علم‌الهدی: عزاداری محرم طبق دستور ستاد مقابله با کرونا انجام شود
  • علم‌الهدی: فضای باز مدارس، محل عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) شود
  • صنایع کوچک و هنرهای دستی می‌تواند جای انتظار برای حمایت های دولت را پر کند/ جهاد رسانه‌ای حق‌گویی در برابر ظالمان است
  • اقامه باشکوه عزای حسینی با حفظ اصول بهداشتی / خبرنگاری با حفظ اصل تقوا، شغلی مقدس است
  • غدیر گفتمان خاص اجتماعی در حکومت امت اسلام است/ اقامه باشکوه عزای حسینی با حفظ اصول بهداشتی