Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-سلطه محمد بن سلمان بر ثروت هنگفت آل سعودی تنگ‌تر می‌شود. این حرکت بی‌سابقه حاصل اقدامی با عنوان به اصطلاح سرکوب فساد علیه چهره‌هایی است که زمانی در این پادشاهی قدرتمند محسوب می‌شدند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای رسیدن به این موفقیت هتل لوکس ریتز-کارلتون ریاض را در نوامبر ۲۰۱۷ به زندان صدها مرد تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از زندانیان که برخی از بستگان او و شاهزادگان بودند، صرفا پس از آن آزاد شدند که حاضر شدند زمین، پول نقد و سهام‌هایشان را بدهند. به گفته مقام‌های سعودی، مجموع دارایی جمع‌آوری شده چیزی حدود ۱۰۷ میلیارد دلار شد.

این نمایش قدرت، چندین دهه قوانین نانوشته خاندان سری آل سعود را زنده کرد و عملا مخالفان بالقوه ولیعهد سعودی را به حاشیه راند. با ظهور بن‌ سلمان به مقام ولیعهدی و وارث احتمالی تاج و تخت، او نه تنها رهبر سیاسی دوفاکتوی عربستان شد بلکه رئیس میلیاردر بی‌رقیب شرکت خانوادگی خود شد که دارایی آن تقریبا از هر سلسله دیگری در کره خاکی بیشتر است.

براساس برآوردهای تحلیلگران سیاسی و چهره‌های آکادمیک، شمار خاندان سعودی با احتساب نوزادان تا سالخوردگان به ۱۵ هزار تن می‌رسد. ثروت جمعی آن‌ها در شاخص میلیاردرهای بلومبرگ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که جزو چهارمین خاندان‌های ثروتمند جهان می‌شوند.

مرکز ارتباط بین‌المللی وزارت اطلاع‌رسانی سعودی به درخواست‌ها برای اظهارنظر واکنشی نشان نداده است.

این ارزیابی عمدتا براساس منابع قابل ردگیری درآمد اعضای آل سعود برای چندین دهه بوده است. دستمزدهای خاندان سلطنتی از سوی دفتر خصوصی پادشاه تقسیم می‌شود. دستمزدهای ماهانه، همانطور که یادداشت دیپلماتیک سفارت آمریکا در ۱۹۹۶ نشان می‌دهد که ویلی‌لیکس منتشر کرد،‌ بین ۸۰۰ تا ۲۷۰ هزار دلار است و سالانه ۲ میلیارد دلار می‌شود. مشخص نیست که این ارقام از آن سال به چه صورتی تغییر کرده است. اگر دستمزدها هماهنگ با تغییرات، تورم یا درآمدهای نفتی سعودی تغییر کرده باشد و اگر دستمزدها در بازارهای ریاض سرمایه‌گذاری شده باشد، آل سعود احتمالا حدود یک تریلیون دلار می‌ارزد که آن را ثروتمندترین خاندان جهان می‌کند.  

قطعا نفت خام عامل ثروت آل سعود است و شرکت نفت دولتی کنترل یک‌پنجم از ذخایر نفت جهانی را در دست دارد اما سلطه بی‌بدیل این خاندان بر ساختار قدرت و دسترسی به امتیازات داخلی اجازه فوران به آن داده است. تا همین اواخر، شاهزاده‌های رده بالا با وزیران دولتی همانند دارایی‌های شخصی برخورد می‌کردند. شاهزاده محمد بن سلمان این سیستم را تغییر داد.

استفان هرتوگ، نویسنده کتاب "شاهزاده‌ها، بانکدارها و بروکرات‌ها: نفت و دولت در عربستان سعودی" در سال ۲۰۱۰ و پروفسور دانشکده اقتصاد لندن نوشت: همواره مرزی غیرشفاف میان امور مالی و شاهزادگان ارشد وجود داشته است. تنها دو فرد با چنین نوع دسترسی مستقیمی باقی مانده‌اند؛ ولیعهد سعودی و پادشاه.

محمد بن سلمان مارس سال گذشته در مصاحبه با برنامه "۶۰ دقیقه" سی‌بی‌اسی درباره میزان ثروتش آن را بیش از یک میلیارد دلار تخمین زد. او گفت: شخص ثروتمندی هستم، نه فقیر. عضوی از خاندان حاکم هستم که صدها سال پیش از تاسیس عربستان وجود داشتند.   

ولیعهد سعودی از زمان به تخت نشستن پدرش ملک سلمان در سال ۲۰۱۵، سردمدار آزادی‌ها طبق طرحی موسوم به "چشم‌انداز ۲۰۳۰" شده است تا تحولی در اقتصاد، مقابله با بیکاری و کاهش اتکا به نفت انجام دهد. زنان دیگر ممنوعیتی برای رانندگی یا سفر خارجی ندارند و می‌توانند در استادیوم‌های ورزشی حاضر شوند. قوانین جدید همچنین رفتن به سینما و کنسرت‌ها را مجاز می‌کند.  

محمد بن سلمان با وجود تمام چالش‌های نشات‌گرفته از جنگ یمن، قتل جمال خاشقچی، حبس مخالفان سیاسی و فعالان که صدای منتقدان را درآورده است، رابطه نزدیک با دونالد ترامپ را حفظ کرده است. به نظر نمی‌رسد سلطه قدرت محمد بن سلمان در داخل تضعیف شده باشد و کنترل او بر ثروت آل سعود هم از این امر مستثنی نیست.  

شرکت نفت دولتی عربستان که جزو سودآورترین شرکت های جهان است، سال گذشته بابت حق اعضای سلطنتی، مالیات و سود سهام ۱۶۲.۹ میلیارد دلار به دولت سعودی پرداخت کرد که مستقیما به خزانه دولت رفت. با این حال مشخص نیست چه میزان از آن به اعضای خاندان سلطنتی سعودی رسیده است.

الن والد، نویسنده کتاب "شرکت سعودی: پیگیری سود و قدرت پادشاهی سعودی" در سال ۲۰۱۸ نوشت:‌ به لحاظ تاریخی تمایز اندکی میان خزانه دولت و متعلقات به خاندان سلطنتی وجود دارد. این یک پادشاهی مطلق است. وقتی بحث این باشد، پادشاه می‌تواند عملا هر چیزی را بگیرد.

در دهه‌های اخیر راه‌های کسب درآمد اعضای خاندان سلطنتی عربستان هم بیشتر بوده است. برخی از آن‌ها به عنوان رابط در قراردادهای بین‌المللی دولت وارد ‌شده و پول ‌گرفتند. عربستان از دیرباز بزرگترین واردکننده تسلیحات جهان بوده است و عمدتا با آمریکا، انگلیس و فرانسه داد و ستد دارند. این موارد جزو اهدافی بود که در سرکوب ۲۰۱۷ محمد بن سلمان هدف قرار گرفت.

اعضای آل سعود از پرهزینه‌ها هستند. تجزیه و تحلیل بلومبرگ نشان می‌دهد دست‌کم ۳۰ میلیارد دلار صرف رقابت‌های اسب‌دوانی، سهام عمومی و املاک و ۱.۶ میلیارد دلار صرف قایق‌های لوکس و دیگر موارد شده است.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۰۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی امروز دوشنبه از خدمات این کشور برای حجاج ایرانی قدردانی و تشکر کرد.

عنایتی ضمن استقبال از سفر شهروندان عربستانی به ایران، گفت: «ما مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی هستیم که به ایران سفر می‌کنند. از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد».

وی درباره ورود نخستین گروه از عمره‌گذاران ایرانی به عربستان پس از ۹ سال، تأکید کرد: «این افراد نخستین گروه از عمره‌گذاران هستند، ولی پس از موسم حج، این سفرها ادامه خواهد داشت».

مراسم اعزام اولین گروه زائران ایرانی به عمره، بامداد امروز دوشنبه با حضور عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان در ایران، در فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی برگزار شد.

محمدحسین آجیلیان مسؤول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها خبر داد که از امروز روزانه ۲ پرواز برای انتقال زائران عمره به عربستان انجام می‌شود.

زائران ایرانی در قالب کاروان‌های ۸۵ نفره به زیارت خانه خدا می‌روند. رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید که «اعزام عمره‌گزاران ۱۰ روز طول می‌کشد.» بر همین اساس آخرین پرواز عمره ۱۳ اردیبهشت صورت می‌گیرد.

عمره که سال ۹۴ تعطیل شده بود، سال گذشته قرار بود با اعزام ۷۰ هزار نفر در ۲ ماه برقرار شود که به دلیل مشکل فنی در پروازها هیچ اعزامی صورت نگرفت.

کد خبر 846497 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و عربستان خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • آخرین مهلت خروج عمره‌گزاران از عربستان چه زمانی است؟