Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شهر جهانی گوهر سنگ‌ها گفت: مشهد در ایجاد مرکز ملی گوهرسنگ‌ها، به عنوان الگو برای دیگر شهرهای جهانی شناخته شده است و در این مرکز تمام اتفاقاتی که در یک شهر جهانی نیاز است، تعبیه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ملیحه سلطانی که در همایش سومین سال انتخاب مشهد، شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در سالن همایش موزه بزرگ خراسان، سخن می‌گفت، اظهار کرد: مشهد در ایجاد مرکز ملی گوهرسنگ‌ها، به عنوان الگو برای دیگر شهرهای جهانی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مرکز تمام اتفاقاتی که در یک شهر جهانی نیاز است، تعبیه خواهد شد و لازم به ذکر است که این مرکز دارای ردیفی در بودجه بوده و هرسال برای آن مبلغی در نظر گرفته خواهد شد.

دبیر شهر جهانی گوهرسنگ‌ها ادامه داد: سه سال است که شهر مشهد به عنوان شهرجهانی صنایع دستی گوهرسنگ‌ها از سوی شورای جهانی صنایع دستی به دنیا معرفی شده است؛ البته این امتیاز تنها منحصر به شهر مشهد نبوده و برخی دیگر از شهرها نیز از این امتیاز برخوردار هستند.

وی افزود: مشهد دارای سابقه پنج هزار ساله فیروزه و چند هزار ساله عقیق است و افراد آن را به عنوان سوغاتی خریداری می‌کردند، اما موزه‌ای که معرف هویت این موضوع و نشان‌دهنده پتانسیل آن باشد، وجود نداشت.

دبیر شهر جهانی گوهر سنگ‌ها بیان کرد: بعد از انتخاب مشهد به عنوان شهرجهانی صنایع دستی گوهرسنگ‌ها، سه موزه تخصصی گوهرسنگ در مشهد ایجاد شد که در موزه بزرگ خراسان، آرامگاه فردوسی و سومین موزه هم  در پارک موزه علوم زمین مشهد واقع شده است.

سلطانی تصریح کرد: در موزه واقع در پارک علوم زمین مشهد بیش از 700 نوع گوهری که به شکل علمی و آکادمیک در آن طبقه‌بندی شده و گوهرهای استان خراسان به شکلی مجزا در آن مکان طبقه‌بندی شده است.

وی اضافه کرد: در مباحث پایه‌ای و زیرساختی، آموزش متوسطه بسیار مهم است و در این راستا در سال 95 پیشنهاد ایجاد هنرستانی تخصصی در زمینه گوهرسنگ‌ها ارائه شد و هنرستانی برای این کار در نظر گرفته شد؛ اما به دلیل نیاز به نوسازی، این هنرستان در مهرماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

سلطانی گفت: یکی از مباحث اصلی در شهرهای توسعه یافته استاندارد است و تا زمانی که محصول شما استاندارد نداشته باشد، ارزشی ندارد و در طی دو سال اخیر دو استاندارد تدوین شده و دو استاندارد دیگر نیز در دست تدوین است.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات ما که با بخش خصوصی و دولتی از قبیل شرکت شهرک‌های صنعتی، کانون جواهرات و سازمان فنی‌وحرفه‌ای رقم خورده است، ایجاد آکادمی تخصصی طراحی زیورآلات است. در گذشته به تعداد انگشتان دست نیز طراح جواهرات در مشهد وجود نداشت؛ اما از بهمن ماه سال 95 ، چهارشنبه هر هفته استاد فرهنگ، کار تدریس در این حوزه را برعهده داشتند.

دبیر شهر جهانی گوهر سنگ‌ها اظهار کرد: در حال حاضر ما در مشهد همچون کشورهای ترکیه و ایتالیا دارای طراح جواهر هستیم و در این راستا لازم به ذکر است که کشور روسیه یکی از خواهان طرح‌های جواهر از کشور ماست.

سلطانی بیان کرد: همچنین در مرکز فناوری‌های پیشرفته دانشگاه فردوسی یک مرکز تخصصی گوهرشناسی وجود دارد و مشکلات مربوط به رنگ، کیفیت و... در این مرکز به صورت آکادمیک حل می‌شود. یکی دیگر از مباحث مهم در کشورهای توسعه یافته ایجاد انجمن‌ها و انجیوهاست و هرچه تعداد آن افزایش پیدا کند، مسیر توسعه کوتاه‌تر می‌شود و انجمن تخصصی طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی مشهد بعد از جهانی شدن شهر مشهد ایجاد شد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به مباحث تحریم‌ها یکی از تصمیمات دبیرخانه، ورود به بحث موانع تولید است تا مشکلات مربوط به واردات و صادرات در این زمینه را تسهیل کند؛ ضمن این که در آینده وارد حوزه آموزش عالی نیز خواهیم شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهر جهانی گوهرسنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۴۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای مدال جهانی آلیش به موزه آستان قدس رضوی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، یکی از قهرمانان کشتی «آلیش» بانوان، مدال طلای قهرمانی خود در مسابقات جایزه بزرگ ۲۰۲۱ «ارکینبایف» کشور قرقیزستان را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

  «سپیده بابایی رکنی» امروز در آیین اهدای مدال خود در مشهد گفت: امروز مدالی را که به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردم، در حقیقت برگرداندن امانت به دست صاحب اصلی اش امام رئوف است و بنده معتقدم که کار اصلی را خدا و حضرت ثامن الحجج (ع) انجام می‌ دهد، فقط باید خلوص نیت داشت.   وی ادامه داد: من همواره در زندگی و بویژه مسابقات ورزشی به حضرت امام رضا (ع) متوسل می‌ شوم، یک سری اسامی ناخودآگاه به ذهن و زبان انسان جاری می‌ شود و نام ائمه اطهار(ع) از این دسته اسامی است.   مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی نیز گفت: ورزشکاران و نخبگان با توجه به عشق و ارادت ویژه شان به امام رضا(ع)، مدال‌ های ارزشمند خود که حاصل سال‌ ها تلاش آنان است، را تقدیم امام رئوف می‌ کنند و این همت والا باعث شکل‌ گیری گنجینه‌ ای ارزشمند از مدالهای ورزشی، علمی و فرهنگی در موزه حرم مطهر شده است.   علیرضا اسماعیل زاده تصریح کرد: ۸۷ مدال المپیکی، ۹۰ کاپ ورزشی و سه مدال اخلاق در این گنجینه موجود است، همچنین ورزشکاران تیمی مثل ورزش فوتبال مدالهای متنوعی را به این موزه اهدا کرده‌ اند.   امیر خالقی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی نیز گفت: گنجینه موزه ورزشکاران حرم مطهر رضوی در مساحت ۲۵۰ متر مربع شامل مدالها و جام های ارزشمند حاصل تلاش و زحمات ورزشکاران خوب کشورمان است.   سپیده بابایی عضو تیم ملی کشتی آلیش زنان است. کسب مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا کشتی آلیش کلاسیک ازبکستان ۲۰۲۳، مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا کشتی آلیش کلاسیک قرقیزستان ۲۰۲۲، مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا کشتی آلیش آزاد قرقیزستان ۲۰۲۲ و کسب مدال طلا مسابقات جهانی کشتی آلیش کلاسیک در ترکیه ۲۰۲۱ برخی دیگر از عناوین ورزشی این بانوی کشتی گیر است.   کشتی آلیش از سال‌ های بسیار دور به صورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، لیتوانی، قزاقستان، افغانستان و آسیای میانه دارای ریشه بوده و در مناطقی از جمله استان گلستان و ترکمنها دارای آثار دیرینه است.   اولین دوره مسابقات بین‌ المللی آلیش در سال ۱۹۹۵ با قوانین متحد الشکل در کشور قرقیزستان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد.   هم‌ اکنون ۳۹ کشور جهان دارای فدراسیون و انجمن رسمی و ۵۸ کشور جهان به صورت غیررسمی در این زمینه فعالیت می کنند.

دیگر خبرها

  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • ارتقای کیفیت زندگی شهری به کمک رشد هوشمند
  • نشست ادواری شهرداران کلان شهرها و مراکز استان ها در مشهد+ عکس
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • نشست ادواری شهرداران کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در مشهد+ عکس
  • مطالبه ۳۰ همتی شهرداری مشهد از دولت
  • الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد
  • اهدای مدال جهانی آلیش به موزه آستان قدس رضوی