Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@09:58:39 GMT

آغاز برداشت فندق از 3000 هکتار از باغات استان قزوین

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۴۳۰۱

آغاز برداشت فندق از 3000 هکتار از باغات استان قزوین

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از شروع عملیات برداشت فندق از سطح 3230 هکتار از باغات این استان خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین علی اکبری با اعلام اینکه برداشت فندق از 3000 هکتار آغاز شده است، پیش‌بینی کرد: امسال بیش از 3300 تُن محصول فندق از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی میانگین متوسط عملکرد این محصول را حدود 1022 کیلوگرم در هکتار برآورد و تصریح کرد: از 3230 هکتار از سطح باغات فندق استان؛ 3150 هکتار باغات بارور و 80 هکتار به‌صورت غیر بارور است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اشاره کرد: تنها سطح زیر کشت این محصول در استان در منطقه الموت از توابع شهرستان قزوین، است که شامل روستاهای هیر، ویار، یارود و آکوجان است.

اکبری با اشاره به اینکه روستای یارود در منطقه رجایی دشت الموت را می‌توان به‌عنوان قطب فندق کاری استان برشمرد، خاطرنشان کرد: با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده‌های محلی موجود، زمان برداشت این محصول از اواخر مرداد تا اواخر شهریورماه است.

وی با اعلام اینکه استان قزوین رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید محصول فندق را پس از استان گیلان در کشور دارد، خاطرنشان کرد: ارقام موجود در منطقه شامل بومی: گرد اشکور، شصتک، زرآبادی، سیاه الموت و سه گوش، ارقام خارجی شامل روند دو پی یرمونت، فرتیل، سکورب و مرویل و ارقام گرده دهنده شامل نقرت، داویانا و لونگ است که رقم گرد اشکور حدود 70 درصد باغات را تحت پوشش قرارداده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: مدیریت غالب باغات فندق به‌صورت سنتی است و اغلب درختان به روش چند تنه تربیت می‌شوند که بایستی با آموزش و برنامه‌های ترویجی؛ باغداران را به تربیت درختان تک تنه و یا حداکثر سه تا پنج تنه برای رسیدن به تولید بیشتر تشویق کرد.

اکبری؛ توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کمک به توسعه باغات از طریق یارانه نهال و اندام‌های تکثیری را از برنامه‌های در دست اقدام این مدیریت برای محصول فندق دانست.

این مقام مسئول؛ تشکیل تعاونی تولید باغداران فندق در هر منطقه، انبارهای مناسب نگهداری محصولات، ایجاد باغ مادری و نهالستان استاندارد و استفاده از ارقام مناسب و گرده دهنده، ایجاد صنایع مرتبط جهت نگهداری و فرآوری، دور آبیاری مناسب، هرس جهت نوردهی و کاهش تعداد تنه‌ها و تغذیه و کود دهی مناسب را از مهم‌ترین برنامه‌های پشنهادی ذکر کرد که می‌تواند در رشد و توسعه این محصول نقش بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فندق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۴۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: برداشت گندم و جو از مزارع دشت دژگاه بخش دهرم آغاز شده است و تا اوایل خرداد  در بخش مرکزی ادامه دارد.
سید حسن موسوی افزود: در سال زراعی جاری در شهرستان فراشبند ، ۱۰ هزار و ۳۱۰ هکتار گندم دیم، پنج هزار هکتار گندم آبی، ۱۵۰ هکتار جو آبی و هزار هکتار جو دیم کشت شده است.
به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار تن گندم و ۴۰۰ تن جو از مزارع این شهرستان برداشت شود.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: در حال حاضر با توجه به اقدامات و پیگیری‌های انجام شده سه مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است.

دیگر خبرها

  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • برداشت محصول گوجه سبز در ۲ روستای پیران و کلاهمال
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب