Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@21:47:16 GMT

لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری+سند

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۵۶۲۸

به گزارش فارس، علی وکیلی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی کشور نوشت، به پیوست تصویر نامه به شماره 60.137653 به تاریخ 15 مرداد 98 دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت منضم به نامه‌های معاون بازرگانی داخلی و دبیرکارگروه تنظیم بازار وزارت صنعت در مورد لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواهشمند است دستور فرمایید ضمن رعایت مفاد نامه فوق با رعایت کامل سایر مقررات اقدام نمایند.

همچنین در نامه دیگری که از سوی سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به سازمان صنعت، معدن و تجارت در 31 استان و جنوب استان کرمان موضوع لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج اعلام شده است.

در این نامه آمده است: به پیوست تصویر نامه‌های معاون بازرگانی داخلی و دبیر کارگروهتنظیم بازار وزارت صنعت در مورد لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری ارسال می‌شود.

همچنین در نامه دیگری از عباس قبادی دبیرکارگروه تنظیم بازار خطاب به همتی رئیس کل بانک مرکزی در مورد لزوم تأمین ارز مورد نیاز واردات برنج در سال 98 آمده است: 

با توجه به افزایش قیمت انواع برنج داخلی در سال جاری و لزوم آرامش بخشی و تأمین نیاز جامعه و با هدف تأمین برنج وارداتی به قدر کافی در سال 98 به استحضار می‌رساند برحسب تصمیمات کارگروه تنظیم بازار و به منظور تسهیل فرایند تأمین در شرایط تحریمی و ایجاد تعادل نسبی در بازار داخلی برنج، ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری لغو شد.

در این نامه ضمن تقدیر از رئیس بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز در سال 97 ، از وی خواسته شده در سال جاری نیز تداوم روند تأمین ارز مانند روال سال گذشته در دستور کار قرار گیرد.

همچنین آمده است: از آنجا که بخشی از استان‌های شرقی کشور مصرف‌کننده برنج پاکستانی هستند و رشد قیمت نوع برنج وارداتی به دلیل عدم ارتباط سیستم بانکی دو کشور و هزینه‌های غیرمتعارف تأمین و انتقال ارز موجب تذکر چندباره رئیس جمهور شده است دستور فرمایید ضمن پیش‌بینی راهکارهای مؤثر تأمین ارز برنج وارداتی پاکستانی نسبت به تأمین ارز مورد نیاز واردات توسط بخش خصوصی اقدام لازم انجام شود.

هم اکنون کشاورزان شمال کشور در حال برداشت برنج (شالی) هستند، با توجه به نزدیک شدن ایام برگشت حجاج و پس از آن محرم ، تقاضای برنج افزایش می‌یابد، سال گذشته در فصل برداشت، برنج سفید درجه یک از کشاورز مازندرانی 10 هزار تومان خریداری می‌شد و به نرخ 12 هزار تومان در شمال فروخته می‌شد،‌ اما با رسیدن زمستان قیمت برنج به 20 هزار تومان رسید و بعد از عید نوروز 98 نیز به حدود 24 هزار تومان رسید، این افزایش قیمت عمدتا نصیب کشاورز نشد و به جیب دلالان رسید. اکنون نیز با برداشتن ممنوعیت واردات یعنی آزاد شدن واردات برنج در فصل برداشت، امید کشاورزان نا امید می‌شود و باز دلالان برنج کشاورز را که با رنج فراوان تولید شده را به نرخ مفت خریداری می‌کنند و سپس به نرخ بالا به مصرف کننده خواهند فروخت. بعد هم گلایه می‌کنیم چرا کشاورز زمین پدری شالیزار خود را برای ویلاسازی به دلالان می‌فروشد؟ پاسخ کشاورزان این است که حمایت نمی‌شویم، درآمد آبرومندی هم نداریم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۵۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

در پی بارش باران اردیبهشتی در رفسنجان، رودخانه گیودری که از مرکز شهر عبور می‌کند، جاری شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، در ادامه تصاویری از جاری شدن رودخانه فصلی در شهر رفسنجان را ببینید:

کد خبر 747975

دیگر خبرها

  • فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است
  • تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور با حمایت دولت
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد