Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که دولت امروز با عارضه بی‌تصمیمی مواجه است، گفت: دولت متوجه شده بدنه اجتماعی او راهمراهی نمی‌کند و شاهد آن تصمیم در مورد حذف یارانه بنزین است. ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶ اقتصادی صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسعود خوانساری در دومین همایش ملی تشکل‌ها با اشاره به رنج تاریخی اقتصاد ایران به دنبال فاصله‌گذاری بین دانش تجربی و سیاستگذاری اظهار کرد: نهاد دولت همیشه ترجیح داده پیش از آن که بازیگران واقعی اقتصاد کشور را به کار گیرد،‌ متکی به گفته‌های مدیران بالادستی و اداری باشد، در حالی که کنشگران واقعی عرصه اقتصادی بیش از مقامات اداری به نیازهای اساسی عرصه فعالیت خود آگاهی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که فرهنگ سنتی ایران به مهارت و خبرگی و کسوت اعتقاد داشته ولی نظم بروکراتیک معاصر ایران به چنین مفاهیمی قائل نیست افزود: در شرایطی که حتی تکنوکراسی مدرن در دهه 40 بر کشور حاکم شد هم فضا برای حضور کنشگران متخصص فراهم بود.

وی افزود: اعتقاد دارم مدیران ارشد کشور به مشورت گرفتن از متخصص حرفه‌ای اعتقاد دارند، اما بدنه میانی و کارشناسی دولت نه تنها چنین نگاهی ندارند، بلکه حتی با این ایده ستیز دارند، لذا این که دولت بگوید معتقد به استفاده از دانش تشکل‌هاست کفایت نمی‌کند بلکه باید ساز و کار فرهنگی و قانونی برای تمکین به خواسته‌های اساسی بخش خصوصی در بدنه اجرایی دولت فراهم شود.

خوانساری وفور درآمدهای نفتی را یکی از دلایل کمرنگ شدن تشکل‌گرایی در کشور دانست و گفت: این درآمدها در برهه‌ای به قدری زیاد شد که دولت عملا از ملت بی‌نیاز شد و حتی نیاز به دریافت مالیات هم نداشت و اوج این نگاه مربوط به سال‌های میانی دهه 80 است و متاسفانه باوری در کشور شکل گرفت که وقتی ما هم پول داریم و هم اختیار چرا باید سراغ دیگران برویم؟!

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در چنین شرایطی افرادی در دولت آمدند که اعتقادی به بخش خصوصی نداشتند و به دنبال دریافت رانت بودند و خروجی آن فسادی شد که دامن‌گیر کشور شده است.

وی افزود: همچنین کارشناسان دولتی به دلیل ارتباط با افراد بدون هویت صنفی و تخصص اولا در معرض فساد قرار گرفتند و دوماً نسبت به همه فعالان اقتصادی که سالم یا غیرسالم بودند موضع تدافعی پیدا کردند، پس طبیعی است که جامعه‌ای که به نخبگان خود پشت کند محکوم به فروپاشی اقتصادی است.

خوانساری با بیان این که نادیده گرفتن نظرات نخبگان باعث خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی می‌شود، گفت: متاسفانه طی یک سال گذشته شواهد زیادی تایید می‌کند که رفتار دولت اینگونه تنظیم شده که مستقل از نگاه و نظر تشکل‌ها رفتار کند. به عنوان مثال ادامه توزیع ارز 4200 تومانی، ادامه پرداخت ناعادلانه یارانه نقدی، عدم توجه به پیشنهادات تشکل‌ها برای اصلاح ساختار بودجه و عدم توجه به پیشنهادات مطرح شده برای بازگشت ارز صادرات، نمونه‌ای از این موارد است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: متاسفانه امروز دولت با عارضه بی‌تصمیمی مواجه است، چرا که متوجه شده بدنه اجتماعی او را همراهی نمی‌کند، شاهد مثال هم همین تصمیم در مورد حذف یارانه بنزین است. تصمیم به این اندازه مهم به سرعت خنثی شد چرا که مردم نه نسبت به ثمرات اجرای آن آگاه شدند و نه مدیران از طریق تشکل‌ها به مردم اطمینان خاطر دادند.

وی تشکل‌ها را بازوی حرفه‌ای و مشاور منطقی دولت‌ها در اقتصاد‌های توسعه یافته دانست و خاطر نشان کرد: تشکل‌گرایی یعنی دولت بدون مشورت افراد صاحب‌نظر تصمیم نگیرد ولی امروز چند درصد تصمیمات دولت با مشورت بخش خصوصی انجام می‌‌شود؟!

خوانساری با تاکید بر بازنگری اساسی در نظام اقتصادی فکری و اجرایی کشور گفت: همانطور که نظام سیاسی نیاز به احزاب دارد، اصول اقتصادی بدون تشکل‌ها به موفقیت نخواهد رسید. شما همین امروز محاسبه کنید که چند درصد از افرادی که از آنها به عنوان مفسد یاد می‌شود عضو تشکل‌ها بودند و من به جرات می‌گویم این عدد نزدیک به صفر است.

انتهای پیام/

R34343/P/S7,77,78/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۸۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان

آفتاب‌‌نیوز :

جهانگیری گفت: چرا هنرمند ما امروز مایوس است؟ رتبه‌های اول کنکور دارند از ایران می‌روند! الان دارند می‌گویند که پرستار، پزشک، کارگر فنی از ایران می‌روند، خب نباید بگذاریم این‌ها بروند! این افراد را اینجا مایوس کرده‌ایم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در گفتگو با سالنامه «اعتماد» گریزی به دوره مدیریت خود در دولت گذشته زده و شرایط این روز‌های ایران را هم بررسی کرده است.

در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو را می‌خوانید؛

*دولتی که نتواند حقوق کارمندش را خودش تامین کند، یا نتواند پول آب و برقش را تامین کند، استقلالش کجاست؟

* مجلس در اموری که نباید دخالت کند، دخالت می‌کند. این آشفتگی‌ها باید برطرف شود، الان آشکارترین موضوع آن، بحث برنامه است و بودجه.

*این مجلسی‌ها مگر همان‌هایی نبودند که می‌گفتند ما یک خیزش هستیم که می‌خواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل کنیم، مسائل اقتصادی حل شد؟ الان چهار سال تمام شد. تورم را کنترل کردید؟ اجازه ندادید سفره مردم کوچک شود؟

*اینکه آدم صدایش را بلند کند، اینکه به پشتوانه یک جایی که از آدم حمایت می‌کند بیاید و به هر پستی که می‌خواهد برسد، این دلیلی بر شایستگی نیست. من معتقدم وقتی در سال ۸۴ دولت را تحویل می‌دادیم خودروسازی ایران از خودروسازی ترکیه و چین جلوتر بود.

*به نظرم دولت احمدی‌نژاد بنایی گذاشت که کشور از ریل توسعه خارج شد. یکی از بی‌اعتمادی‌ها در اثر بی‌حرمتی به انسانیت اتفاق افتاد.

*چرا هنرمند ما امروز مایوس است؟ رتبه‌های اول کنکور دارند از ایران می‌روند! الان دارند می‌گویند که پرستار، پزشک، کارگر فنی از ایران می‌روند، خب نباید بگذاریم این‌ها بروند! این افراد را اینجا مایوس کرده‌ایم.

*این واقعا خیلی بد است که کشور بگوید من ۲ و نیم میلیارد دلار برای دارو گذاشته‌ام، بعد به بچه‌ای که شیرخشک می‌خورد بگویند شما سهمیه شیرخشک دارید. مردم می‌گویند پول شیرخشک نبوده، اما چطور برای چایی این مقدار داده شده است.

*خدا شاهد است که وقتی می‌شنوم مردم ایران دیگر خود را با کشور‌های منطقه مقایسه می‌کنند، عزا می‌گیرم. مردم ایران خود را با اروپا مقایسه می‌کردند، نه نهایت با ژاپن و کره مقایسه می‌کردند.

دیگر خبرها

  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران
  • نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی ۱۴۰۲
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • اسحاق جهانگیری: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران بود | سال ۱۳۹۵ استثنا بود
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی
  • تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است