Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا امیری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به اینکه از سوی هواداران و مخالفین مهدی حاجتی و جانشین وی گلایه‌ها و انتظاراتی بیان می‌شود که واکنش فرمانداری شیراز در این باره چیست،گفت: از زمان قطعیت و صدور حکم محکومیت حاجتی و به ویژه پس از ابلاغ موضوع به فرمانداری شاهد پیگیری و سماجت افراد و جریان سیاسی بودم که در تلاش بودند فرد جایگزین وی به شورا معرفی شود و بدون اینکه به رعایت قانون توجه شود مکرر به طرق مختلف فرمانداری را تحت فشار قرار می دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندار شیراز ادامه داد: در حال حاضر نیز پس از طی فرآیند قانونی که مقرر شده تا تعیین تکلیف عضویت فرد غایب، عضو علی البدل فقط به عنوان جانشین در جلسه شورا شرکت کند، باز هم شاهد فضاسازی و بعضاً گلایه از فرمانداری از سوی هواداران حاجتی و جریان سیاسی دیگری هستم.

وی اضافه کرد: لذا از آنجا که برخی افراد و جریانی که خواه ورود زودهنگام جانشین حاجتی بودند را که اغلب مدعی دینداری هستند را به رعایت تقوا دعوت می کنم و از افراد و جریانی که از ورود عضو جانشین نیز گلایه مندند و شعارشان قانون گرایی است می خواهم که اجرای قانون را از فرمانداری مطالبه کنند.

تابع فشار و جوسازی نخواهم شد 

فرماندار شیراز با بیان اینکه وزارت کشور مسئول حسن اجرای قانون شوراهاست،گفت: فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت این تکلیف را به عهده دارد،بنابراین در تلاشیم در حفظ امانت کوشا باشم و تابع فشارها و جوسازی‌های جریانات سیاسی و افراد قرار نگیرم.

وی بیان کرد: حاجتی یکی از منتخبین مردم و جوان شجاع، اندیشمند، و دلسوز مردم و جامعه است و فارغ از اینکه نتیجه رای هیات حل اختلاف چه خواهد شد، در این مرحله فرمانداری مکلف به اجرای قانون و امانت داری است و شخص حاجتی نیز از هواداران سرسخت اجرای قانون بود و در همین راستا موظفیم در پاسخ به نامه شورا فرد جانشین را به شورا معرفی کنیم. 

حاجتی سلب عضویت نشده است 

وی در پاسخ به اینکه آیا عضویت حاجتی از شورا سلب شده و با توجه به حکم صادره تکلیف وی چیست و چه اقداماتی در این خصوص انجام شده؟ گفت: خیر وی سلب عضویت از شورا نشده و فرمانداری صرفاً حکم دادگاه را طی نامه‌ای جهت رسیدگی به هیئت حل اختلاف استان ارسال کرده است.

وی ادامه سخنان خود را اینگونه بیان کرد: در ماده ۷ قانون شوراها آمده است که در صورت استعفا فوت و یا سلب عضویت یکی از اعضای شورا از عضو علی البدل به ترتیب بالاترین رای به عنوان جایگزین دعوت به عمل می آید.

او اضافه کرد: در تبصره ذیل همین ماده نیز ذکر شده،چنانچه عضوی به هر دلیلی تا دو ماه در جلسه شورا شرکت نکند و تا تعیین تکلیف وی که نباید بیش از شش ماه طول بکشد عضو علی البدل به ترتیب آرا به عنوان جانشین جهت شرکت در جلسات شورا معرفی می شود.

فرماندار شیراز گفت: دقت شود که در صدر ماده ۷ وضعیت عضو شورا مشخص شده یعنی فوت استعفا و یا سلب عضویت است اما در تبصره آن حالتی است که وضعیت فرد روشن نیست بنابراین مطابق این تبصره به هر دلیلی فرد غائب باشد عضو علی البدل به عنوان جانشین شرکت می کند و پس از تعیین تکلیف چنانچه عضو اصلی سلب عضویت نشده باشند می‌تواند به شورا بازگردد.

وی در پاسخ به این سوال که شورا باید از عضو علی البدل برای جانشینی یا جایگزینی دعوت کند یا فرماندار؟ ،گفت: مطابق قانون شوراها چنانچه عضوی شش جلسه متوالی و یا ۱۲ جلسه متناوب در جلسات شورا شرکت نکند و این غیبت به تشخیص رئیس شورا غیرموجه باشد، شورا مکلف است مراتب را صورتجلسه و از طریق رئیس شورا به فرمانداری اعلام و فرماندار نیز موظف است عضو علی البدل را ترتیب بیشترین آرا جهت شرکت در جلسات به شورا معرفی کند. 

امیری عنوان کرد: در حصوص حاجتی نیز پس از اعلام رئیس شورای شهر شیراز مبنی بر غیبت ۸ جلسه‌ای و بیش از دو ماه او،از عضو علی البدل دوم یعنی علی راستگو دعوت به عمل آمد و با توجه به انصراف وی از عضو سوم یعنی محمدتقی تذروی دعوت شد که وی اعلام آمادگی کرد و در پی آن به شورای شهر شیراز معرفی شد.

فرماندار شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه امکان بازگشت حاجتی به شورای شهر شیراز وجود دارد یا خیر؟ گفت: آنچه برداشت من از قانون است چنانچه حاجتی پس از طی مدت ۶ ماه از زمان غیبتشان در شورا از زندان آزاد شود و البته حکمی از سوی هیئت حل اختلاف شوراها مبنی بر سلب عضویت وی نیز صادر نشود، می‌تواند به شورا بازگردد و عضو علی البدل معرفی شده پس از آن دلیلی برای حضور ندارد.

جانشین درست است

قبلا از کلمه جایگزین برای عضو علی البدل که قرار است وارد شورای شهر شیراز  شود استفاده شد، فرماندار شیراز اعلام کرد: در حال حاضر کلمه جانشین برای عضو علی البدل سوم شورای شهر شیراز درست است.

محمدتقی تذروی سومین عضو علی‌البدل پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز روز گذشته در گفت و گو با ایرنا گفت: چهارشنبه ۲۳ مردادماه جاری به عنوان عضو این شورا فعالیت خود را آغاز خواهم کرد.

در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز، سعید نظری در جایگاه چهاردهم آرا قرار داشت که با انصراف سیروس پاک‌فطرت از ادامه فعالیت، به این شورا راه یافت تا ترکیب ۱۳ نفره شورای شهر از فهرست امید باشد.

جایگاه پانزدهم و شانزدهم آرای مردمی در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر شیراز به نام علی راستگو و محمدتقی تذروی ثبت شد و این افراد به عنوان عضو علی‌البدل مطرح شدند.

به گفته تذروی، علی راستگو به دلیل تمایل برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی،‌ فعالیت به عنوان عضو شورا را نپذیرفت.

به گفته تذروی، وی چهارشنبه ۲۳ مرداد ۹۸ ساعت ۱۵ در صحن علنی و با حضور فرماندار شیراز و یا نماینده وی برای نشستن بر کرسی شماره ۱۳ این نهاد سوگند یاد می‌کند و به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد؛‌ صندلی که پیش از این در اختیار مهدی حاجتی قرار داشت،او بیش از دو ماه است در زندان به سر می‌برد.

شورای اسلامی شهر شیراز ۱۳ عضو دارد.

مهدی حاجتی نفر سیزدهم راه یافته به پنجمین دوره شورای شهر شیراز ۱۲ خرداد ۹۸ بازداشت و روانه زندان شد.

حاجتی پیش از این نیز پنجم مهرماه ۹۷ بازداشت اما ۱۵ مهرماه این سال با قرار وثیقه دو میلیارد ریالی آزاد شد اما به گفته مسئولان قضایی رسیدگی به پرونده وی ادامه داشت.

وی به یکسال زندان و همچنین تبعید به یکی از شهرهای خارج از استان فارس محکوم شده است.

جرم وی را اقدام علیه امنیت ملی اعلام کرده اند و جزئیاتی بیشتری گفته نشد.

۹۸۷۳ /۱۸۷۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر مهدی حاجتی شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۹۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهدی پاشازاده: استقلال به لطف هواداران اول است؛ قانون باید برای همه یکسان باشد / فیلم

صحبت های مهدی پاشازاده را مشاهده می کنید.

دانلود (18.4MB)

دیگر خبرها

  • شهرداری با پرداخت نکردن بازار کار شورا را مقابل کارکنان شهرداری قرار داد
  • مهدی پاشازاده: استقلال به لطف هواداران اول است؛ قانون باید برای همه یکسان باشد / فیلم
  • آیین‌نامه‌های شورا‌های عالی آموزش و پرورش استان‌ها بازنگری می‌شوند
  • ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورا پیش رود
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورای پیش رود
  • ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • ارگان‌ها و ادارات، مانع اجرای رأی کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر یزد نشوند
  • اعضای شورای شهر تهران معترض به توهین‌های باند زاکانی
  • تامین آب پایدار و ارتقای ایمنی راه‌ها در اولویت مطالبه از دولتمردان است