Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@20:21:21 GMT

از صلح گفتن

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۵۹۷۱۹

از صلح گفتن

چهارشــــنبه، بیســـــت‌و‌سوم مرداد ماه به همت کمیته صلح بین‌الملل در سرای اهل قلم نشستی با محوریت صلح و ادبیات برپا خواهد شد. انجمن علمی مطالعات صلح ایران نهادی است غیرانتفاعی و بین رشته‌ای که در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را با مجوز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است. الهام فلاح ر

آنچه گفتن و پژوهش درباره صلح را دشوار می‌کند ماهیت غیرفیزیکی آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واحد شمارش و بررسی کیفیت و کمیت ندارد. درست برخلاف جنگ. جنگ را می‌توان با متر و معیار جهانشمول شدت و وسعت آن را نشان داد. چهار بمب. دوهزار‌و‌پانصد اسلحه. سه انفجار، تعداد مین‌های کاشته شده، تعداد کشته‌شدگان و آوارگان و اسرا. هرقدر این عدد بزرگ‌تر باشد نشاندهنده جنگی مخوف‌تر و وسیع‌تر است که هراس و تلخکامی بیشتری به بار خواهد آورد. از همین رو مواجهه با صلح خصوصاً در ادبیات و سایر شاخه‌های هنری مواجهه سلبی است و نه ایجابی. به این معنی که درباره صلح این‌گونه می‌نویسند که اگر جنگی با این شدت نباشد چقدر خوب است. درست مانند تصویر کردن یک بیماری دهشتناک و کشنده برای تکریم و ترویج فرهنگ بهداشت و پاسداشتن سلامتی.
از آنجا که ایران قرنی پرحادثه و پر از جنگ و کشمکش‌های داخلی و خارجی را تجربه کرده است، بخصوص جنگ با عراق که سی سال از پایان آن گذشته است، مسلماً بخش فرهنگ و ادبیات امروز ایران نمی‌تواند وام‌دار این رویداد بزرگ نباشد. تعداد شهدا، آوارگان و اسرا و باقی تلفات جانی و انسانی این جنگ و نیز ویرانی‌هایی که مسبب خسران و ضربات جبران‌ناپذیر جسمی و روانی به مردم ایران شد، به‌قدری زیاد و درخور توجه است که بدون شک برای پرهیز و ممانعت از تکرار این فاجعه باید علاوه بر تقویت قوای نظامی و بخش سیاست بین‌الملل به قلم که از هر تفنگ و شمشیری برنده‌تر و کارسازتر است توجه شایان نمود. خصوصاً در وضعیت فعلی که کشور با فشارهای حداکثری فضای بین‌الملل و نقض فاحش حقوق خود مواجه است و از لحاظ اقتصادی و معیشتی اوضاع کم از دوران جنگ ندارد.‌

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۵۹۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم‌ ایران‌ رایزنی می‌کند

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت که در نشست امروز (دوشنبه) شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی خواهد شد.

به گزارش مشرق، جوسپ بورل در آستانه برگزاری نشست شورا به خبرنگاران در لوگزامبورگ افزود: «ما علیه تولید و صادرات موشک و پهپاد ایرانی اقدام خواهیم کرد.» او بر همین اساس ابراز امیدواری کرد که بسته جدید تحریمی علیه ایران، با اکثریت آراء تائید شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر تصریح کرد: اقدام ایران کاملا مشروع و پس از مدت‌ها خویشتن داری در برابر حملات رژیم صهیونیستی انجام داده و این نشان دهنده رفتار کاملا مسئولانه و حرفه‌ای ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

او درباره اقدام برخی دولت‌های غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت: رویکرد آنان مسئولانه نبوده و به ایران بدهی دارند. اما در خصوص هرگونه تحریم جدید اگر قصدی داشته باشند سازنده نخواهد بود و کمک به روابط دوجانبه نخواهد کرد. ایران در موضوع هسته‌ای مسئولانه عمل کرده و تعهدات خودش را مبتنی بر توافق هسته‌ای و پادمان ادامه خواهد داد. در ارتباط با سیاست‌های اقتصادی اروپا، ایران مایل به ارتقا روابط بر اساس احترام منقابل و منافع مشترک است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۲/ رئالیسم نوین ایرانی
  • ایران؛ ظهور یک ابر قدرت در عرصه بین الملل
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل
  • ابوعبیده: پاسخ قاطع ایران معادلات دشمن را برهم زد
  • ضرورت تقویت جبهه فرهنگی در سطح بین‌الملل برای مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • نیاز ایران به تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در سیاست خارجی
  • رسالت کانون تقویت ادبیات داستانی است
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم‌ ایران‌ رایزنی می‌کند