Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@17:14:13 GMT

فرهنگ اراک تولد دوباره می خواهد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۰۶۶۳

فرهنگ اراک تولد دوباره می خواهد

به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان و صاحب نظران، توسعه هر منطقه ای مبتنی بر رشد متوازن بخش های مختلف و جستارهای فرهنگی غنی و پیوست های موثر آن است ، موضوعی که در کلانشهر اراک با شناسنامه پربار از بزرگان و اندیشمندان تاریخ ساز نیازمند توجه ویژه است.

در نیم قرن اخیر کفه مولفه های اثربخش در توسعه اراک همواره به نفع صنعت و کشاورزی وزن گرفته و فرهنگ و زیرساخت های اساسی آن نیازمند حمایت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلانشهر اراک با وجود وزن انسانی بالا در نخبگان فرهنگی، در زیرساخت های این حوزه  فقیر و شکننده است و معدود بناهایی که سال ها پیش ایجاد شده اند بار سنگین خدمات فرهنگی را برای ساکنان اراک به دوش می کشند اما واقعیت آن است که با سازه های قدیمی، تجهیزات فرسوده و کاستی های از این دست نمی توان نمایه فرهنگی اثربخشی داشت و اهالی فرهنگ یا فرصت حضور و بروز نمی یابند و یا به دلیل فقر امکانات از این دیار کوچ می کنند.

فضاهای محدود فرهنگی اراک اگرچه در قواره پاسخگویی به نیازهای متنوع اهالی فرهنگ این شهر نیستند اما، در تمامی این سال ها کوشیده اند با همه کاستی، چرا غ فعالیت های فرهنگی شهر را روشن نگه دارند و این مهم ارزشمند است.

در شرایطی که ایجاد پردیس های سینمایی و مجتمع های پیشرفته و چندمنظوره فرهنگی در بیشتر استان ها محقق شده و یا مراحل تولد و حیات را سپری می کند، سینما فرهنگ اراک به عنوان یکی از دو محفل فعال و پذیرای دوستداران هنر هفتم تعطیل شد و چند روزی است که پلمپ آن بازگشایی شده است. 

سینما فرهنگ اراک در سال ۱۳۳۹ با نام «سینما دنیا» کار خود را آغاز کرد و در تمامی عمر ۵۹ ساله خود محملی برای حضور اهالی فرهنگ و هنر اراک بوده و مردم این شهر تولیدات متنوع سینمایی را بر پرده نمایش آن مشاهده کرده اند.

شاید زمان آن رسیده که نقشه فرهنگی شفاف و هدفمندی در بخش های زیربنایی و راهبردهای فرهنگی اراک ترسیم شود و در سایه تغییر نگرش ها در بازه زمانی مطلوب کاستی های این عرصه جبران شود.

اقدامات مقطعی درد فرهنگی اراک را دوا نمی کند

«یوسف نیکفام» یکی از صاحب نظران فرهنگی و نویسنده کتاب سینما دنیا در اراک معتقد است:  توسعه همه جانبه نیازمند بستر فرهنگی است و اگر مولفه های فرهنگ در جامعه انسانی به شکل آگاهانه رشد نکند نمی توان انتظار داشت که نشاط اجتماعی و موفقیت در حوزه های دیگر نظیر اقتصاد، عرصه اجتماعی و خدمات و کشاورزی هویدا شود.

وی گفت: در ۵۰ سال گذشته نگاه عمیق به حوزه فرهنگ در اراک وجود نداشته و در بزنگاه هایی که باید برای توسعه زیرساختی و امکانات این شهر تلاش می شده نوعی مشکلات بروز کرده که حاصل آن امروز با وجود فضاهای غیراستاندارد، خدمات فرهنگی خود را نشان داده است.

نیکفام یادآور شد: تعطیلی سینما فرهنگ اراک نوعی هشدار به برنامه ریزان است تا زخم های کهنه فرهنگی این شهر را مداوا کنند و برنامه هایی ارایه دهند که حاصل آن بهبود گفتمان فرهنگی اصیل و بومی باشد و ظرفیت های متعدد این خطه را انسجام بخشیده و بار دیگر درخشش فرهنگی اراک را رقم بزند.

این صاحب نظر فرهنگی عنوان کرد: پیشگیری از شعارزدگی در عرصه فرهنگ، یک بار برای همیشه باید در سایه تدوین طرح جامع فرهنگی و بهبود سهم اعتبارات حوزه فرهنگ انجام شود و فضایی ایجاد شود تا سرمایه های انسانی غنی در این حوزه بتوانند خود را نشان دهند و رشد کنند و پشتوانه فرهنگی این خطه در حد نام «کلانشهر»شود.

نیکفام عنوان کرد: اگرچه ترمیم نواقص و بازگشایی  سینما فرهنگ اراک در کوتاه مدت خواست مردم این شهر است اما دردی را از مشکلات فرهنگی این شهر دوا نمی کند و مسئولان باید به فکر زیرساخت های استاندارد مدرن با کاربری های چند وجهی و جذابیت های متعدد برای حوزه سینمایی باشند و نمی توان با کارهای روزمره و مقطعی کار را به پیش برد.

وی ادامه داد: حوزه فرهنگ نقشه راه می خواهد و باید در اراک پوست اندازی محتوایی در ساختارها ایجاد شود.

این صاحب نظر فرهنگی عنوان کرد: سینما قصر طلایی اراک چند سالی است تغییر کاربری پیدا کرده و از آن برای مقاصد اجرایی و اداری استفاده شده است درحالی که اراک به شدت تشنه زیرساخت های فرهنگی به ویژه در حوزه سینمایی است و باید با بازگرداندن این فضا به اصل خود با استانداردهای سینمایی، حق مردم در این راستا ادا شود.

نیکفام توضیح داد: شاخص اماکن سینمایی در اراک از پنج مکان در دهه ۵۰ اکنون به یک سینما رسیده که با وجود بازسازی هنوز فضای آن به طور کامل استانداردهای لازم را ندارد و این دردی است که چاره آن در پررنگ دیدن عرصه فرهنگ در نگاه برنامه ریزان نهفته است.

وی گفت: دغدغه های فرسودگی و کم اقبالی اماکن فرهنگی در اراک تنها به سینماها ختم نمی شود و برای مثال وضعیت کتابخانه ها نیز بهتر از آن نیست و تقویت گفتمان فرهنگی در تمامی شریان های این حوزه ضروری است.

احیای سینما فرهنگ مطالبه بحق مردم اراک

فعال رسانه ای و نویسنده کتاب «تاریخچه سینما در اراک » گفت: سینما فرهنگ یکی از کانون های اثرگذار در رخدادهای فرهنگی اراک بوده و احیای آن مطالبه بحق مردم این کلانشهر است.

«علی حیدر شاه حسینی» افزود: زایش فرهنگی و تحولات فرهنگ محصول کنش ها و واکنش های انسانی، امکانات ، ایده و حمایت ها است و برای شهری مانند اراک که در حوزه امکانات فرهنگی بضاعت محدودی دارد، تعطیلی اماکن حداقلی با وجود تمامی نواقص حلال مشکلات نیست.

وی اظهار داشت: سینما فرهنگ در سال های متمادی همواره تریبونی برای انتقال پیام های فرهنگی و ارایه آخرین آثار فاخر و تولیدات سینمایی بوده است و نباید از فعالیت آن جلوگیری شود و اگر غبار کهنگی بر آن نشسته و برای اهالی فرهنگ دوست آبرومند نیست باید همه دست به دست هم دهند تا شاکله شکننده فعلی آن را تغییر دهند.

این فعال رسانه ای و نویسنده گفت: حمایت برای بازسازی سینما فرهنگ اراک به معنای چشم پوشی به نیاز این کلان شهر در توسعه فضاهای جدید و چندمنظوره سمعی و بصری نیست و نمایندگان مردم در مجلس و حلقه مسئولان اجرایی و فرهنگی استان و کشور باید گریزگاه و چاره کار را در برچیدن ضعف های زیرساختی حوزه فرهنگی اراک در اولویت قرار دهند.

شاه حسینی توضیح داد: بنیان سینما فرهنگ اراک سال ۳۹ در قلب بافت شهری اراک گذاشته شده و این مکان از نظر مطلوبیت کاربری در  پیشانی اقتصادی شهر قرار داشته  اما سازندگان این سینما تفکر بزرگی داشته اند و آگاهانه سرمایه خود را به سمتی سوق داده اند تا فرهنگ را که مادر همه بخش ها است تقویت کنند و این مهم ارزشمند است.

وی عنوان کرد: سینما فرهنگ با ۲ سالن نمایش «دنیا» و «دیامون» سال ها حیات فرهنگی داشته و اینک مردم اراک نمی خواهند که شاهد خاموشی چراغ آن باشند، اگرچه ادامه فعالیت آن با صندلی های فرسوده و محیطی آشفته نیز برازنده مردم فرهنگ دوست اراک نیست و همه باید دلسوزانه به میدان بیایند تا در این امکان فرهنگی باز بماند و عرصه لازم برای حضور اهالی فرهنگ و هنر شهر فراهم باشد.

شاه حسینی خاطرنشان کرد: سینما فرهنگ اراک اگرچه مشکلاتی را در حوزه مدیریت اقتصادی و تاسیسات دارد اما در بهمن ۹۲ با میزبانی جشنواره فیلم فجر برای اراک آبروداری کرد و ده ها هزار نفر بر روی صندلی های آن نشستند و تولیدات برجسته کشوری را که در این رخداد فرهنگی بر پرده سینما رفت تماشا کردند و امروز نیز انتظار است که حمایت مسئولان به کمک این مجموعه بیاید و با اقدامات اصلاحی بار دیگر مردم شاهد بازگشایی سینما فرهنگ باشند.

وی گفت: مالکان این سینما نیز باید در قبال آن حساسیت بیشتری داشته باشند و برای بازسازی آن با همه توان بکوشند.

نواقص بهداشتی و رفاهی سینما فرهنگ را به تعطیلی کشاند

رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک گفت: سینما فرهنگ به دلیل برخی نواقص بهداشتی و رفاهی و غیراستاندارد بودن فضای فیزیکی با دستور مقام قضایی ۳ ماه قبل به طور موقت تعطیل شد.

«سعید محمد دوست»  افزود: اخطارهایی پس از بازدید از سینما فرهنگ در دهم مهر ماه سال ۹۵، هفتم فروردین و چهاردهم تیر سال ۹۶ و چهاردهم دی ماه سال گذشته به منظور رفع نواقص بهداشتی و رفاهی به این مجموعه صادر شد که مورد توجه مالکان قرار نگرفت و به ناچار این مجموعه با حکم قضایی مهر و موم شد.

وی ادامه داد: وضعیت غیر بهداشتی سرویس‌ها، راهرو، کف سالن و صندلی‌های فرسوده از جمله مواردی است که در این بازدیدها اخطارهایی برای رفع آنها به این مجموعه ارایه شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک خاطر نشان کرد: ۴۵ روز از طرف این مرکز برای رفع نواقص بهداشتی و رفاهی موجود، به مدیر سینما فرهنگ این شهرستان مهلت داده شد ولی تاکنون اقدامی در راستای اصلاح ساختار غیراستاندارد و نواقص اشاره شده صورت نگرفته است.

محمد دوست  عنوان کرد: با توجه به اینکه کلانشهر اراک تنها ۲ سالن سینما دارد و با تعهد مدیر سینما فرهنگ چندی پیش از این مجموعه فک پلمپ شده و انتظار است که هرچه سریعتر روند اصلاح نواقص کلید بخورد.

وی توضیح داد: مسئولان اجرایی و فرهنگی استان باید به کمک مالکان این مجموعه بیایند و از طریق اعطای تسهیلات یا حمایت های دیگر بکوشند تا روند اصلاحات نواقص این مجموعه جواب دهد و بار دیگر این مکان فرهنگی فعالیتش را از سر بگیرد.

قصه پردرد سینما فرهنگ اراک گوش شنوا می خواهد

مدیر سینما فرهنگ اراک گفت: این سینما بیش از ۵۰ سال کانون فرهنگی شهر بوده و اوقات فراغت خانواده ها و جوانان شهر با پخش تولیدات سینمایی آن پر می شده و اکنون که به سنین کهولت رسیده نیاز است که قصه مشکلات و کاستی هایش شنیده شود و مسئولان در همراهی با مالکان بکوشند تا شرایط غیراستاندارد کنونی را تغییر دهند.

«احسان بیات» که نیم قرن سابقه کار در محیط های سینمایی اراک را دارد، افزود: به عنوان مدیر سینما فرهنگ چنین سال است که موضوع نامناسب بودن فضا و صندلی های سالن و مشکلات این مجموعه را مطرح می کنم اما، بهسازی این مجموعه به تنها از عهده مالکان آن برنمی آید و نیاز است که مجموعه مدیریت شهری، حوزه بهداشت و درمان و ارشاد اسلامی همراهی و تسهیلگری در این موضوع داشته باشند و با اعطای تسهیلات کم بهره زمینه را برای ادامه حیات این امکان فرهنگی شهر مهیا کنند.

وی اظهار داشت: این مجموعه پس از مهر و موم شدن در سه ماه قبل به فاصله چند روز رفع پلمب شد و به مالکان و مدیر سینما مهلت ۶۰ روزه داده شده که نواقص مطرح شده را رفع کنند اما مسئله این است که با بضاعت اندک مالی در این بازه زمانی اتفاقی رخ نمی دهد مگر مسئولان با نگاه حمایتگر به کمک بشتابند.

مدیر سینما فرهنگ اراک عنوان کرد: از سال ۴۴ تاکنون فعالیت کاری اینجانب در حوزه سینما بوده و ابتدا  سینما موسیو اراک را مدیریت می کردم و از سال ۵۴ با تعطیلی آن به سینما فرهنگ آمده و سکانداری آن را به دست گرفتم  و در تمامی این سال ها تنها یک بار در سال ۶۱ این مجموعه تعمیرات شده و اکنون از هر لحاظ با فرسودگی مواجه است.

بیات بیان کرد: در سال ۹۲ که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی سینماهای کشور را از سیستم پخش فیلم آپارات به دیجیتال تبدیل کرد با پیگیری های ارشاد اسلامی اراک تجهیزات فنی پیشرفته لیزری برای این سینما تهیه شد اما صندلی های کهنه و محیط فرسوده موجب شده که نتوان به صورت حرفه ای کار کرد.

وی اظهار داشت: تخریب سازه سینما امکان ندارد اما انجام عملیات بازسازی، افزایش سالن های نمایش جانبی و تعویض تجهیزات آن حیاتی است و باید از نظر محیطی شرایطی ایجاد شود که این سینما امکان اکران ۲ تا ۳ فیلم همزمان را داشته باشد و رضایتمندی دوستداران سینما به دست آید.

سینما فرهنگ اراک به زودی بازگشایی می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اراک گفت: این اداره کل اجازه تغییر کاربری سینما فرهنگ اراک را نمی دهد و با پیگیری هایی که برای رفع نواقص آن در دست انجام است، این مکان فرهنگی به زودی فعالیت خود را از سر می گیرد.

 حجت الاسلام والمسلمین «عباس دانشی» افزود: مقدمات قانونی بازگشایی سینما فرهنگ اراک و تعمیرات آن توسط مالکان  فراهم شده و  مدیر و سرمایه گذار آن باید در بازه زمانی کوتاه این مجموعه را در خور آبرو و شان اراک تعمیر کرده و زمینه فعالیت مجدد آن فراهم شود.

وی ادامه داد: مذاکراتی با شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک مبنی بر مشارکت در راه اندازی سینما فرهنگ اراک انجام شده و در مجموع اراده مجموعه استان و شهر اراک بر بازگشایی این واحد فرهنگی است اما این مهم کافی نیست و در برنامه بلند مدت تبدیل این سینما به پردیس با جدیت پی گرفته می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی به لحاظ ساختارهای فرهنگی و هنری کمبود دارد که جبران آن ها به میزان اعتبارات موجود و مشارکت با دستگاه های خدماتی وابسته است اما در خصوص سینما فرهنگ این مکان مرکزی نوستالژیک برای اراکی ها است و به عنوان مطالبه ای جدی باید با برنامه های هدفمند در مدیریت شهری و استفاده از ظرفیت های موجود به پردیس سینمایی تبدیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین دانشی اظهار داشت: ایجاد پردیس سینمایی حق مردم کلانشهر اراک است و توقع غیرمتعارفی نیست چرا که حتی شهرداری های تابعه استان مرکزی نیز این اقدام در کارنامه خود دارند.

وی توضیح داد: شورای شهر و شهرداری اراک این سینما را که به نوعی آبرو و حیثیت این شهر محسوب می شود باید بازسازی کنند چرا که معنا ندارد شهری که نام و اوازه مشاهیر آن همه جا را پر کرده در قعر جدول برخورداری از تاسیسات سینمایی باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی توضیح داد: متاسفانه آمارهای حوزه سینمایی اراک نه در قیاس با شاخص های بین المللی بلکه در مقایسه با استانداردهای کشوری نیز فاصله معناداری دارد و این مهم محصول سال ها غفلت از بهبود زیرساخت های این حوزه است و ادامه این شرایط پذیرفتنی نیست.

حجت الاسلام دانشی گفت: انتقادها و نقدهای سازنده، پیشنهادها و برنامه هایی که بتواند کاستی های حوزه فرهنگی و هنری استان مرکزی را رفع کند در حوزه های مختلف سینما، تئاتر، هنرهای بصری و تجسمی، کتاب و مطبوعات استقبال می شود چرا که حلقه مدیریتی کنونی ارشاد اسلامی استان به دنبال بهبود و ترمیم زیرساخت های فرهنگی مطابق شان و نیازهای واقعی این خطه است و انتظار است که سایر بخش ها نیز در این خصوص حمایت های موثر داشته باشند.

گفتمان سازی فرهنگی چاره ترمیم و التیام زخم های فرهنگی

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: حوزه فرهنگی و تصمیم سازی های آن  در دهه های اخیر نسبت به بخش های دیگر نواقص و عقب ماندگی هایی دارد که چاره جبران آن گفتمان سازی هدفمند در بخش های مردمی و دولتی و ترسیم برنامه ای کارآمد با تکالیف مشخص در هر سرفصل است.

«کاوه فلک افلاکی» افزود: مدیریت شهری اراک همواره برای برگزاری برنامه های فرهنگی، حمایت از هنرمندان  و مشارکت در بهبود شاخص های فرهنگی شهر پیشگام است اما یک دست صدا ندارد و منابع مالی محدود این حوزه نیز به تنهایی کارساز نیست و باید در قالب نقشه راه هدفمند در این راه گان برداشت.

وی عنوان کرد: شورای شهر در ایجاد خانه گفت و گو، خانه فرهنگ و خانه جوان در کلانشهر اراک مشارکت داشته و برای ایجاد اصلاحات و راه اندازی مجدد سینما فرهنگ اراک نیز پای کار است اما چاره کار مسکن های کوتاه مدت نیست و انتظار می رود تصمیم سازان کلان برای فردای این شهر برنامه های زیرساختی مناسبی در حوزه فرهنگ ترسیم کنند و به صورت شفاف تکالیف دستگاه ها و بخش های مختلف را مشخص و نظارت های خاص نیز اعمال شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان کرد: حضور آگاهانه و برنامه محور در وادی فرهنگی شهر اساس و رکن رشد سایر بخش ها است و به دلیل اهمیت این موضوع باید حمایت از افرادی که آگاهانه سرمایه خود را در بخش فرهنگی می اورند پررنگ و برجسته شود به نحوی که سودآوری سرمایه گذار تضمین شده و از فعالیت های موثر فرهنگی آن مردم بهره مند شوند و فرهنگ ارتقا یابد.

فلک افلاکی معتقد است: همانطور که معاونت های مختلفی در استانداری به عنوان دستگاه مادر استان وجود دارد باید معاونت فرهنگی نیز ایجاد شود.

مدیریت شهری مسئولیت اجتماعی در قبال فرهنگ دارد

شهردار اراک گفت: ورود در موضوعات فرهنگی از تکالیف مستقیم مدیریت شهری نیست اما این مجموعه همواره در راستای مسئولیت اجتماعی در عرصه فرهنگ نقش آفرینی کرده و پیشقدم بوده است.

«محمدکریم شفیعی» افزود: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری ها شرح وظایف مدیریت شهری بر مبنای بودجه ریزی که به تصویب شوراهای اسلامی شهر می رسد روشن است و شهرداری در این سرفصل ها به مردم ارایه خدمت می کند اما در مواردی که دستگاه های متولی خدمات، امور اجتماعی و فرهنگی در تکالیفشان به درستی عمل نکرده باشند و مطالبات شهروندان برزمین مانده باشد، ورود کرده و بر مبنای مسئولیت اجتماعی مشارکت می کند.

وی توضیح داد: سینماسازی و یا ایجاد کانون های فرهنگی تکلیف قانونی شهرداری نیست اما همواره در این موضوعات پیشگام بوده است و ایجاد تالار شهر در شهرصنعتی، خانه های گفت و گو و ده ها برنامه اجتماعی و فرهنگی برای اهالی فرهنگ و هنر و ساکنان اراک گواه بر این مدعا است که مدیریت شهری اراک از موضوعات فرهنگی در راستای مسئولیت اجتماعی استقبال کرده است.

شهردار اراک گفت: در خصوص سینما فرهنگ اراک نیز اگر مالکان اراده کافی برای ترمیم و بهسازی این ملک خصوصی را داشته باشند آمادگی وجود دارد که با مصوبه شورای اسلامی شهر در تخفیف عوارض و حمایت های موثر این حوزه گام های استوار برداشته شود.

اذهان مردم اراک خاطرات زیادی را از سینما فرهنگ در خود دارد ،تلخی ها و شیرینی هایی که به وسعت یک زندگی است. «فرهنگ» سینمایی است که سال های سال با مردمان اراک زمان گذرانده و اکنون در ایستگاه پیری چشم یاری از مسئولانی دارد که دردهایش را دریابند و مرهمی بر زخم هایش بگذارند.

هر قصه ای آغاز، اوج و فرودی دارد و درپس کوچه های محتوایش می کوشد  پیامی را منتقل کنند و امروز سینما فرهنگ اراک با مهر و مومش فریاد زد که فرهنگ کلانشهر اراک تولد دوباره ای می خواهد و باید در سایه درایت و برنامه سینما فرهنگ های جدیدی خلق شوند تا جریان دانایی، فرهیختگی و پرورش انسانیت و اندیشه در دیار مشاهیر زنده بماند.

گزارشگر :مژگان حیدری

۶۰۱۳/۳۰۷۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک فرهنگی سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۰۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت : ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی ثبت شده و ۸ اثر جهانی ثبت شده در خراسان رضوی داریم. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، احسان زهره وندی به مناسبت روز ملی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، در نشست علمی نویافته‌های باستان شناسی کشف رود در موزه بزرگ خراسان اظهارداشت: باتوجه به اینکه فرهنگهای مرتبط با پارینه سنگی قدیم ایران شامل فرهنگ ساطور ابزار الدوایی و فرهنگ تبر دستی آشولی هستند بنابراین کهن‌ترین شواهد این دوره که مربوط به فرهنگ الدوان است، در اطراف رودخانه کشف رود و در شرق مشهد یافت شده‌ است.

وی افزود: این شواهد شامل تعدادی ابزار سنگی ساخته شده از کوارتز است که شامل تراشه و ساطور ابزار هستند و طبق نظر کاشفین، این مجموعه حداقل 800 هزار سال قدمت دارد از فرهنگ آشولی نیز مدارک بیشتری در شمال غرب و غرب کشور بدست آمده‌است.

زهره وندی برخی از مکان‌های مهم شامل گنج پر در رستم‌آباد گیلان، شیوه تو در نزدیکی مهاباد، پل باریک در هلیلان بین کرمانشاه و ایلام دانست و گفت: اهمیت و جایگاه تاریخی خراسان بر کسی پوشیده نیست و ضرورت حفظ و نگهداری میراث فرهنگی آن، یک وظیفه عمومی است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به آثار متعدد تاریخی و ثبتی در این استان ادامه داد: در حال حاضر، 2 هزار و 100 اثر ثبتی همراه با 8 اثر جهانی در خراسان رضوی داریم و در کنار تفاخر به این داشته‌ها باید بدانیم حفظ و حراست از این میراث نیز اهمیت بالایی دارد.

زهره وندی با انتقاد از شرایط کنونی کشف رود خاطرنشان کرد: امروز در حاشیه این رود تاریخی و 220 کیلومتری، ساخت و ساز‌های متعدد و پسماند‌های مختلف داریم که هم تهدیدی برای محیط زیست و هم خطری برای حفاظت از محوطه‌های تاریخی به حساب می‌آید و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده  شود.

وی تصریح کرد:حفاظت از محوطه‌های تاریخی نه تنها برعهده میراث و در بخشی از وظیفه آن، بلکه از جمله وظایف محیط زیست، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

 همچنین درپایان نویافته هایی از آثار تمدنی دوره پارینه سنگی قدیم در منطقه «کشف رود» با حضور جمعی از پژوهشگران باستان شناسی رونمایی شد؛ این آثار مربوط به دوران پیشا تاریخ و در واقع، پیش از دوره‌های باستان شناسی و متعلق به عصر پارینه سنگی قدیم بود که به کوشش جمعی از پژوهشگران باستان شناسی کشف شده است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است
  • بررسی مسائل و مشکلات کوی امام علی(ع) اراک
  • تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • نشست هم‌اندیشی رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی برگزار شد
  • تلویزیون و سازمان‌های سینمایی آثار برتر رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی را تولید کنند
  • آثار برتر رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی باید تولید شود
  • ماجرای ورود پارک علوم و فناوری به فیلمنامه‌نویسی
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • آغاز اکران آنلاین فیلم «آخرین تولد»