Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های کوهستانی کشور است که دارای مراتع و ارتفاعات سرسبز است که همین امر سبب شده است تا دامداری در این استان رونق بگیرد.

وجود تعداد گله های دام در این استان با افزایش تعداد سگ های نگهبان گله رابطه مستقیمی دارد. دامداران و چوپانان در این استان برای مقابله با خطر حمله گرگ ها به دام ها، تعداد سگ های گله را افزایش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از گردشگران و مسافران بدون اطلاع از خطر سگ های گله به نزدیگی گله های دام می روند که همین امر یکی از دلایل گزش توسط سگ ها در این استان به شمار می رود.

بسیاری از دامداران و چوپانان مراقبت های لازم ازسگ های گله را انجام نمی دهند و سگ ها را در شب ها رها می کنند که این سگ ها وارد شهرها و روستاها می شود و در معابر تردد می کنند. بی توجهی شهرداری ها به جمع آوری سگ های ولگرد در مناطق شهری یکی از مهمترین دلایل افزایش تعداد سگ های ولگرد و افزایش آمار گزش در این استان به شمار می رود.

بسیاری از گردشگران و مسافران برای دست زدن به بره های متولد شده نزدیک گله های دام می روند که همین امر موجب حمله سگ های گله به انها می شوندیکی از چوپانان استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص خطرات سگ های گله اظهار داشت: دامداران دام های سبک در این استان از  یک نژاد خاص سگ برای حفاظت از گله ها استفاده می کنند.

منافیان بیان کرد: سگ های های گله به کوچک ترین حرکت توسط افراد حساس هستند.

وی بیان کرد: بسیاری از گردشگران و مسافران برای دست زدن به بره های متولد شده نزدیک گله های دام می روند که همین امر موجب حمله سگ های گله به انها می شوند.

وی بیان کرد: بی تجربگی افراد در مقابله با سگ موجب حمله سگ ها به انها می شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از چوپان در این استان مراقبت های لازم برای جلوگیری از گزش افراد توسط سگ ها انجام می دهند، بیان کرد:  مسافران و گردشگران از نزدیک شدن به گله های دام باید پرهیز کنند.

سالانه بیش از چهار هزار و 500 نفر توسط حیوانات در استان چهارمحال و بختیاری مورد گزش قرار می گیرندمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سالانه بیش از چهار هزار و 500 نفر توسط حیوانات در این استان مورد گزش قرار می گیرند، بیان کرد:  وجود تعداد بالای سگ های گله و سگ های ولگرد در استان از مهمترین علل افزایش آمار بالای گزیدگی در استان است.

راشد جزایری بیان کرد: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های مهم کشور در بخش پرورش دام سبک به شمار می رود که گله های دام بسیار زیادی در آن وجود دارد و دامداران و چوپانان برای نگهداری و حفاظت از گله های دام  از سگ های گله استفاده می کنند.

وی بیان کرد:  وجود تعداد بالای گله های دام وسگ های گله یکی از مهمترین علل افزایش آمار گزش در این استان است.

وی تصریح کرد: در استان بیشترین گزش افراد توسط سگ گزارش شده است و کمترین آمار مربوط به گزش توسط روباه، گرگ و خرس است.

وی با بیان اینکه مردم در اولین گزش باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، بیان کرد: در مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت به سرعت محل گزش توسط مراقبین سلامت، بهورز و پزشک معاینه می شود و به سرعت محل گزش توسط آب و صابون شستشو می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: واکسیناسیون فرد دچار گزش از دیگر اقدامات در مراکز درمانی است که این اقدام بسیار مهم است.

وی بیان کرد: اگر حیوان مهاجم که فرد را دچار گزش کرده باشد دارای بیماری هاری باشد و واکسیناسیون انجام نشود، فرد فوت خواهد کرد به همین خاطر واکسیناسیون بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: واکسیناسیون و مقابله با بیماری هاری در هنگام گزش بسیار مهم است.

دامداران سگ های گله را رها نکنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به قیمت بالای واکسن هاری، بیان کرد: واکسن هاری حدود یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه دارد که این مهم به صورت رایگان انجام می شود.

وی با اشاره به هزینه های بالای واکسن تاکید کرد:  از دامداران درخواست داریم که در مراقبت از سگ های گله توجه ویژه داشته باشد و سگ های گله را رها نکنند که در  معابر شهرها و روستاها  تردد کنند و موجب گزش شهروندان شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری بیان کرد:  راه اندازی سایت زنده گیری سگ های ولگرد در استان و مناطق پر جمعیت ضروری است که این اقدام نقش مهمی از تکثیر سگ های ولگرد دارد.

جزایری بیان کرد: چهار سال است که مرگ ناشی از هاری در استان گزارش نشده است که این مهم با تلاش و کمک های نیروهای درمانی در مناطق مختلف استان محقق شده است.

بسیاری از شهروندان به ویژه در شهرکرد( مناطق مهدی آباد و برم پهنه) از تردد بیشمار سگ های ولگرد در کوچه ها و خیابان ها گلایه مند هستند.  ورود شهرداری ها و دستگاه های مربوط برای حفاظت شهروندان در مقابله با سگ های ولگرد ضروری است.

زنده گیری سگ های ولگرد و عقیم سازی انها نقش مهمی در کاهش تعداد سگ ها و آمار گزش در این استان دارد.

کد خبر 4692197

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرکرد حیوان گزیدگی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد روز خبرنگار بوشهر قزوین شیراز گرگان شهرکرد خطبه های نماز جمعه عید سعید قربان سانحه تصادف ایلام بیرجند آتش سوزی خرم آباد مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۰۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پل طبیعت هم رنگ پرچم ایران می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی پل طبیعت به رنگ پرچم کشورمان درمی‌آید

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جولان سگ های ولگرد در معابر شهرستان قرچک
  • حمله سگ‌های ولگرد به یک دختر دانش‌آموز+ عکس
  • تصاویر دلخراش از حمله سگ‌های ولگرد به یک دختر دانش‌آموز | عکس
  • بمب خنده در ایران ترکید
  • تصاویر| رژه روز ارتش در سراسر ایران
  • سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)
  • نگرانی ساکنان شهرک پرواز تبریز از جولان آزادانه سگ‌های ولگرد
  • ۱۵۱۸گازگرفتگی سگ در کهگیلویه و بویراحمد گزارش شد/کودک۹ساله در کما
  • پل طبیعت هم رنگ پرچم ایران می‌شود
  • سگ‌ها عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد