Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: پاکستان از جمله کشورهای جنوب آسیا است و دارای مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عمان دارد و از غرب با ایران همسایه است؛ این کشور مشترکات دینی و فرهنگی بسیاری با کشور ایران اسلامی ما دارد و زبان مردم این کشور اردو و فارسی است.

کشور پاکستان در چهاردهم آگوست سال ۱۹۴۷ و یا به عبارتی ۲۳ مرداد سال ۱۳۲۶ به رهبری «محمد علی جناح» بنیان‌گذار این کشور از استعمار بریتانیا آزاد شد و به کشوری مستقل در منطقه خاورمیانه تبدیل شد؛ این روز سرنوشت‌ساز با تلاش و مجاهدت زنان و مردان آزادی‌خواه مسلمان پاکستان و شهادت بسیاری از مردم شکل گرفت و اکنون پس از ۷۲ سال این کشور به جایگاه مهمی در منطقه تبدیل شده است هرچند در طول این سال‌ها با چالش‌های بسیاری از جمله کشمکش و جدال بر سر یک منطقه استراتژیک مهمی به نام «جامو و کشمیر» روبرو است که در طی روزهای اخیر به تنش روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعی از طلاب و مهاجران پاکستانی ساکن در قم به پاس روز استقلال کشور خود ما را برای تهیه و پوشش خبری از جشن فرهنگی و معنوی خود دعوت کرده تا در این روز مهم شریک شادی آن‌ها به عنوان یک کشور دوست و همسایه باشیم کشوری که علاوه بر فرهنگ و دین و مذهب مشترک زبان مشترکی به نام زبان شیرین «فارسی» دارند ولی زبان آن‌ها از نوع اردو است.

شهر قم پایتخت معنوی جهان اسلام بعد از عتبات عالیات در عراق و هم‌چنین مشهد است و میعادگاه عاشقانی است که برای زیارت کریمه اهل بیت(ع) مسافت‌های طولانی را طی مسیر کرده تا از گردشگری معنوی و مذهبی این شهر بهره‌مند شوند؛ بی‌شک زائران و گردشگران پاکستانی در صدر گردشگران مذهبی قم هستند و وجود مرکز علمی جامعه المصطفی هم فرصتی است تا طلاب این کشور از تدریس دینی و علمی آن استفاده کنند.

به مرکز تجمع این طلاب و مهاجران پاکستانی قم می‌رویم تا بیشتر با فرهنگ، چالش‌ها و جایگاه این کشور آشنا شویم؛ دفتری که در بافت سنتی و تاریخی شهر مقدس قم قرار گرفته و معماری قدیمی این دفتر بر غنای فرهنگی آن افزوده است.

ایران و پاکستان دو کشور همسایه با دو فرهنگ و زبان مشترک

نامش مشتاق است و اکنون در مرحله دکتری در جامعه المصطفی تحصیل می‌کند، درباره ایران اسلامی می‌گوید: ایران از کشورهای استراتژیک در منطقه و جهان است و به قطبی قدرتمند در منطقه تبدیل شده باید دو کشور دوست و برادر که دارای نقاط مشترکی هستند از این فرصت استفاده کنند

حجت الاسلام مشتاق حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌افزاید: ایران و پاکستان نه تنها دارای فرهنگ و دین مشترکی هستند زبان مشترکی هم دارند که آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند زائران پاکستانی خاطرات خوبی را از زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) و مردم قم دارند؛ امید است این فرهنگ مشترک باعث ضعف بیشتر دشمنان شود.

منطقه تحمل تنش و جنگ تازه‌ای ندارد

با آمنه از بانوان گردشگری که به قصد زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) به شهر قم سفر کرده درباره روز استقلال کشورش می‌پرسم که می‌گوید: این روز به همت و فداکاری زنان و مردانی اتفاق افتاد که از جان خود گذشته و باعث استقلال و آزادی این کشور شدند و بر این کشور نام جمهوری و اسلامی را نهادند من هرچند از آن روزها یادی ندارم ولی برای من روز بزرگی است و طبق اطلاع می‌دانم نخستین کشوری که این روز را به ما تبریک گفت جمهوری اسلامی ایران بود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان می‌کند: امروز پاکستان به جایگاه خوبی در منطقه رسیده ولی تنش میان کشور ما و کشور هندوستان بر سر کشمیر وارد مرحله تازه‌ای شده است؛ امیدوارم با رایزنی کشورهای دوست و همسایه از جمله ایران با گفت‌وگو حل شود چرا که دیگر منطقه تحمل تنش و جنگی دیگر ندارد.

نا امنی خاورمیانه با تنش‌های بین دو کشور پاکستان و هندوستان

رئیس جامعه روحانیون بلتستان پاکستانی ساکن در ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با گذشت ۷۲ سال از استقلال پاکستان و جدایی این کشور از هندوستان هنوز چالش منطقه جامو و کشمیر حل نشده است؛ کشمیر منطقه‌ای خودمختار است که به دلایلی هنوز بلاتکلیف بوده ولی در روزهای اخیر بعد از سفر نخست وزیر پاکستان به آمریکا و پیشنهاد ترامپ برای میانجی‌گری این تنش شروع شد.

حجت الاسلام سید احمد رضوی می‌افزاید: با توجه به وجود چند قطعنامه بین دو کشور، نخست وزیر هندوستان قطعنامه را لغو و این کشور را منطقه خود مختار خود می‌داند که این خلاف قانون بین‌المللی است و مردم پاکستان خواهان الحاق این منطقه به پاکستان هستند؛ وجود این تنش‌ها باعث نا امن شدن خاورمیانه می‌شود.

به گفته وی، از جامعه بین‌الملل و کشورهای صلح طلب منطقه می‌خواهیم برای صلح و مذاکره بین دو کشور همکاری و رایزنی داشته باشند؛ کشمیر جزئی از ملت اسلام است و باید تنش و ظلم و ستم در این منطقه ریشه کن شود.

دشمنان اسلام برنامه‌ریزی داشتند روابط ایران و پاکستان کاهش یابد ولی این دو کشور دوست و همسایه در کنار هم هستند

رئیس جامعه روحانیون بلتستان پاکستان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود می‌گوید: کشور پاکستان ۷۲ سال پیش با نهضت مردمی به رهبری «محمد علی جناح» از کشور هندوستان جدا شد و اکنون به جایگاه خوبی در منطقه رسیده است؛ قبل از آزادی و استقلال پاستان با ایران روابط خوبی داشت ولی بعد از استقلال این روابط مستحکم‌تر شد.

حجت الاسلام رضوی می‌افزاید: جدای از وجود مرز مشترک ما فرهنگ و زبان مشترکی با ایران اسلامی داریم هرچند دشمنان اسلام برنامه‌ریزی داشتند روابط این دو کشور کاهش یابد ولی این دو کشور دوست و همسایه هنوز در کنار هم هستند و زبان شیرین فارسی حلقه اتصال بین دو کشور است.

وجود ۴ هزار طلبه پاکستانی در ایران

وی بیان می‌کند: وجود ۴ هزار طلبه پاکستانی در ایران که بیشتر آن‌ها در قم مشغول به تحصیل هستند فرصتی برای تبادل فرهنگی و علمی باشد؛ آن‌ها در کنار سفارتخانه‌ها و گردشگران به عنوان سفیران فرهنگی هستند که باعث گسترش روابط بین دو کشور می‌شوند که باید از این فرصت در برابر تهدیدات فرهنگی دشمنان استفاده کرد.

حجت الاسلام رضوی می‌افزاید: باید در مقابل فشارهای دشمنان تعامل اقتصادی و فرهنگی بیشتری داشته باشیم و در کنار این فشارها با تحکیم روابط از این بحران خارج شویم.

وی با اشاره به قرارداد نفتی ایران و پاکستان می‌گوید: باید قرارداد نفتی بین دو کشور وارد مرحله جدیدی شود و قرارداد لوله‌های نفتی که به نام «خط صلح» نام‌گذاری شده است باید در این شرایط کنونی که ایران اسلامی با آن روبرو است اجرایی شود.

کد خبر 4692196

منبع: مهر

کلیدواژه: پاکستان كشمير قم روز خبرنگار بوشهر قزوین شیراز گرگان شهرکرد خطبه های نماز جمعه عید سعید قربان سانحه تصادف ایلام بیرجند آتش سوزی خرم آباد مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۱۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های امیرعبداللهیان به سفیر ایران در امارات

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران، «رضا عامری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارات عربی متحده با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌گو کرد.

در این دیدار برنامه توسعه مناسبات ۲ کشور همسایه و راه‌های حل برخی موانع موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این ملاقات، سفیر ایران ضمن ارائه گزارشی از کشور محل ماموریت خود و روند رو به رشد روابط میان تهران و ابوظبی، از جمله افزایش حجم مبادلات تجاری میان ۲ کشور در سال گذشته، پیشنهاداتی را برای تقویت بیش از پیش روابط ایران و امارات ارائه کرد.

امیرعبداللهیان نیز در این دیدار با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در تحکیم روابط با همسایگان، بر عزم جدی تهران جهت هموار ساختن مسیر توسعه روابط با امارات تاکید کرد و با اشاره به اهمیت تبادل هیأت‌های عالی‌رتبه میان ۲ کشور، آمادگی ایران را برای تقویت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با امارات در چارچوب منافع و مصالح ۲ کشور اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • کاردار پاکستان: سفر هیئت پاکستانی به کابل موفق بود
  • فعالیت‌های فرهنگی شهرداری باید در تمام مناطق شهر گسترش یابد
  • آزار یک دختر ۱۲ ساله توسط مولوی پاکستانی + فیلم
  • نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور گسترش می‌یابد
  • دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل
  • مظلومیت زبان فارسی از نگاه رهبر معظم انقلاب
  • نشست دوجانبه مقامات طالبان و پاکستان
  • توصیه‌های امیرعبداللهیان به سفیر ایران در امارات
  • سفره‌های خیابانی افطار در پاکستان
  • بررسی تحولات افغانستان محور گفتگوهای وزرای خارجه انگلیس و پاکستان