Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ شب گذشته در پی انتشار اخباری در خصوص به تعویق افتادن اعمال تعرفه 10 درصدی بر 300 میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا، قیمت جهانی انواع نفت خام با رشد قابل توجه ای روبرو شد. تا جایی که هر بشکه نفت وست تگزاس در بالاترین رقم به 57 دلار و 16 سنت رسید. همچنین هربشکه نفت برنت نیز شب گذشته به 61 دلار 41 سنت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این در حالی بود که با انتشار خبر فوق، اغلب کامودیتی ها از جمله مس و آلومینیوم نیز با رشد قیمتی در معاملات بازارهای شرق آسیا روبرو شدند. در این شرایط، معامله گران به امید کاهش تنش بین قدرت های اقتصادی اول و دوم دنیا، شروع به خرید کامودیتی ها نموده به گونه ای که مس با رشد  1.81درصدی، روی با افزایش 2.51 درصدی، آلومینیم با رشد 1 درصدی و همچنین نرخ اوراق قرضه 2 ساله آمریکا نیز با جهش 5.87درصدی روبرو شده است.

گفتنی است صعودی شدن نرخ تورم آمریکا و رسیدن به رقم 2.2 درصد، مهم ترین عامل عقب نشنینی ترامپ از اعمال تعرفه 10 درصدی بر کالاهای چینی است. در نتیجه زمان اعمال تعرفه بروی موبایل و کامپیوتر و بازیهای کامپیوتری و لباس و کفش و برخی دیگر از کالاهای مصرفی چین به 15 دسامبر (حدود 4ماه دیگر) به تعویق افتاده است. البته در آمریکا بهانه این تغییر سیاست، امنیت ملی و کالاهای مرتبط با سلامت ذکر شده است.

اما صبح امروز با گزارش EIA در خصوص رکوردزنی جدید صنعت نفت و گاز آمریکا در ماه آینده میلادی، ترمز افزایش قیمت نفت خام کشیده شد. از این رو تا کنون هر بشکه نفت وست تگزاس برای تحویل در ماه اوت با افت یک دلاری نسبت به سقف روز قبل در قیمت 56 دلار و 4 سنت دادو ستد می شود.

همچنین هر بشکه نفت برنت نیز با عقب نشینی 80 سنتی از بیشترین قیمت رو زقبل در محدوده 60 دلار و 76 سنت قرار دارد. طبق گزارش اداره انرژی امریکا، در ماه آینده میلادی حجم تولید نفت شیل آمریکا با عبور از 8 میلیون و 770 هزار بشکه در روز و همچنین استخراج 81 میلیون و 600 هزار متر مکعب گاز در روز، رکورد تازه‌ای در این صنعت به ثبت می‌رساند.

در همین راستا روز جاری ترامپ ضمن سخنرانی از بی نیازی کشورش به نفت و گاز خاورمیانه خبر داد و گفت: ما دیگر به نفت و گاز خاورمیانه نیازی نداریم؛ ایالات متحده اکنون به دنبال تسلط بر بازار انرژی جهان است. وی افزود: احتمالا دیده‌اید که در تنگه‌ها چه خبر است؛ کشتی های آمریکایی زیادی آنجا نیست و من از آن توافق خارج شدم و کار خوبی هم کردم.

در نتیجه به نظر می رسد با اوج گرفتن شکوفایی صنعت شیل آمریکا، دوران طلایی اوپک رو به افول است. در ضمن اینکه سران کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) در حال حاضر هرچند در کاهش تولید، وحدت رویه اتخاذ کرده اند اما چند دستگی در میان آن ها بیش از پیش بر بدنه این اجتماع بزرگ نفتی ضربه وارد کرده است. در خصوص تصدیق این مطلب می توان تاثیرپذیری روند قیمت نفت را با انتشار اخبار اوپک و اخبار میزان تولیدات آمریکا مقایسه کرد. یک تحلیل اجمالی نشان می دهد، تاثیرپذیری قیمت انواع نفت خام از کاهش تولید اوپک کم تر و از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از تاثیر اخبار مربوط به تولید و ذخایر نفت آمریکا است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دلار نفت رشد تورم موبایل کفش چین امنیت ملی سلامت نفت و گاز عقب نشینی انرژی گاز صنعت خاورمیانه ایالات متحده جهان کشتی اوپک اوپک قیمت نفت نفت آمریکا تولید نفت ذخایر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۲۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید ۹۵ میلیارد دلاری برای دو جنگ؟

مجلس نمایندگان آمریکا روز بیستم آوریل با حمایت اعضای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، بسته کمک مالی ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد. ۶۰/۸۴ میلیارد دلار به اوکراین، ۲۶ میلیارد دلار به اسرائیل (شامل ۹/۱ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه) و ۸/۱۲ میلیارد دلار برای حمایت از تایوان در دو اقیانوس هند و آرام اختصاص پیدا کرده است. آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، تنها نمایندگان جناح افراطی حزب جمهوری‌خواه با این طرح مخالفت کردند.

به گزارش هم میهن، بیشترین میزان این کمک مالی به اوکراین تعلق دارد و حدود ۶۱ میلیارد دلار است. انتظار می‌رود که این مصوبه هفته آینده در مجلس سنای آمریکا به تصویب برسد و سپس برای امضای رئیس‌جمهور به کاخ سفید برود. کمک و پشتیبانی اروپا و آمریکا طی دو سال گذشته یکی از ستون‌های اصلی مقاومت اوکراین در برابر حملات روسیه بوده است.

ناظران بر این باورند که اعطای این مبلغ از سوی آمریکا به اوکراین که ۲۳ میلیارد دلار آن برای تامین تسلیحات است، می‌تواند بر توان مقاومت اوکراین در برابر روسیه تاثیر بگذارد. دبیرکل ناتو نیز از تقویت سیستم دفاع هوایی اوکراین خبر داده است.

استقبال زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با انتشار یک پیام ویدئویی و متنی در شبکه ایکس (توئیتر) به تصویب این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا واکنش نشان داد. زلنسکی نوشت: «از مجلس نمایندگان ایالات متحده، دو حزب و رئیس مایک جانسون (رئیس مجلس نمایندگان) به خاطر تصمیمی که تاریخ را در مسیر درست نگه می‌دارد، سپاسگزارم. [تصویب این کمک مالی]جنگ را از گسترش باز می‌دارد، جان هزاران هزار نفر را نجات می‌دهد.»

واکنش روس‌ها

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرد: «اقدامات ایالات متحده به‌عنوان طرف واقعی درگیری به‌طور قاطع خنثی خواهد شد. غوطه‌ور شدن عمیق‌تر واشنگتن در یک جنگ ترکیبی علیه روسیه منجر به همان شکست تحقیرآمیز ایالات متحده خواهد شد که در ویتنام و افغانستان با آن مواجه گشت.

در هر صورت، تلاش‌های تب‌آلود با هدف نجات رژیم نئونازی زلنسکی محکوم به شکست است. اهداف و مقاصد عملیات ویژه نظامی روسیه به‌طور کامل محقق خواهد شد. کاخ سفید دیگر روی پیروزی اسطوره‌ای رژیم تحت کنترل کی‌یف شرط‌بندی نمی‌کند، بلکه روی این واقعیت شرط می‌بندد که نیرو‌های مسلح اوکراین حداقل تا رای‌گیری ماه نوامبر، بدون اینکه چهره جو بایدن را خراب کنند، مقاومت کنند.»

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اقدامات واشنگتن به‌عنوان طرف واقعی درگیری با پاسخ بی‌قید و شرط و قاطع مواجه خواهد شد. مقامات ارشد روسیه به تصمیم آمریکا واکنش‌های تندی نشان دادند.

ویاچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه در مورد تصمیم ایالات متحده برای ارائه کمک‌های بیشتر به کی‌یف اظهار داشت که از این طریق واشنگتن «مجبور است تا آخرین اوکراینی بجنگد» که «در نهایت اقتصاد اوکراین را دفن و آن را از داشتن آینده محروم می‌کند».

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور پیشین روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور در کانال تلگرامی خود نوشت: «رای حرامزاده‌های سرخوش آمریکایی فقط جنگ را طولانی می‌کند و تعداد قربانیان این جنگ را افزایش می‌دهد. مشخص است که ما با وجود دلار‌های خونینی که در گلوی صنعت دفاعی سیری‌ناپذیر آمریکا ریخته شده، پیروز می‌شویم. قدرت و حقیقت طرف ماست.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره این اقدام آمریکایی‌ها گفت: «نخبگان حاکم در واشنگتن آماده‌اند تا کی‌یف را با سلاح پمپاژ کنند که تا آخرین اوکراینی بجنگد و برای دستیابی به این هدف به سرقت دارایی‌های روسیه متوسل می‌شوند.»

سخنگوی کاخ کرملین نیز در واکنش به این اقدام آمریکا گفت: «تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای کمک به اوکراین باعث افزایش ثروت ایالات متحده و افزایش ویرانی اوکراین خواهد شد.»

سفر بلینکن به پکن

به نظر می‌رسد که آمریکا قصد دارد فشار بر روسیه را بیشتر کند. چراکه رایزنی‌های مقامات آمریکایی درباره این جنگ همچنان ادامه دارد. به گزارش فارس به نقل از پولیتیکو، آنتونی بیلنکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با هدف تلاش برای محدود کردن حمایت‌های فنی و نظامی پکن از روسیه، به چین می‌رود.

آمریکا برنده اصلی جنگ روسیه و اوکراین است

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره این مصوبه مجس نمایندگان آمریکا گفت: «با توجه به اینکه اکثریت مجلس سنا در اختیار حزب دموکرات است، این مصوبه به احتمال زیاد مورد تصویب آن نهاد نیز قرار می‌گیرد. بحث اصلی در خصوص کمک‌های اختصاص‌یافته به اوکراین، هدف و حوزه‌ای است که بسته حمایت مالی به آن تعلق می‌گیرد. ۶۰/۸۴ میلیارد از این ۹۵ میلیارد دلار برای اوکراین است، اما شیوه مصرف آن را باید در نظر گرفت.

۲۳ میلیارد دلار از این پول برای تامین تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز ارتش اوکراین است که اکثر آن‌ها از آمریکا و بخش کوچک‌تری از کشور‌های اروپایی تامین می‌شود. ۱۰ میلیارد دلار به زیرساخت‌های اوکراین اختصاص دارد. این بودجه در اختیار ارتش آمریکا قرار می‌گیرد که با تولید سلاح، تجهیزات و مهمات از طریق شرکت‌های آمریکایی، آن را در اختیار اوکراین قرار دهد.

بخش عمده این پول کمک به صنایع نظامی آمریکاست. چراکه این صنایع با کمبود روبه‌رو شده و نیازمند تزریق مالی است. تفکیک این اعداد بسیار مهم است. موضوع بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که کمک‌های مذکور در چه بازه زمانی در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌گیرد. ۶۰ میلیارد دلار رقم اندکی نیست. اما به حواشی این کمک‌ها و تخصیص‌ها نیز باید توجه کرد.

آمریکایی‌ها می‌گویند که ما ۲ تریلیون دلار طی ۲۰ سال در افغانستان هزینه کردیم. اگر این مبلغ در زیرساخت‌ها، ایجاد شغل و برای ساختن این کشور هزینه می‌شد، افغانستان را تبدیل به بهشت می‌کرد. اما بخش عظیم این پول در اختیار صنایع نظامی و شرکت‌های پشتیبانی‌کننده ارتش آمریکا در افغانستان قرار گرفت و مشخص نیست در چه مسیری صرف شد.

[..]این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: «۴ استان شرقی اوکراین تحت اشغال روسیه است و این کشور در برابر تجاوز مقاومت می‌کند. روس‌ها مطرح می‌کنند که اوکراین ویتنام آمریکایی‌هاست، اما در این مسئله دچار خطای راهبردی هستند. در مسئله ویتنام، آمریکا بود که لشکرکشی کرد و با حدود ۵۰ هزار کشته از آن کشور خارج شد. در اوکراین، این روس‌ها هستند که دست به تجاوز زده‌اند.

روس‌ها اعتراض می‌کنند که چرا آمریکایی‌ها و کشور‌های غربی به اوکراین کمک می‌کنند. مسکو اگر می‌خواهد اوکراین بیشتر به غرب و آمریکا وابسته نشود، باید دست از تجاوز بردارد.

روسیه یک اشتباه تاریخی انجام داد و امنیت ملی این کشور امروز نسبت به دو سال قبل که این جنگ را آغاز کرد، بیشتر در معرض خطر قرار گرفته است. با حمله روسیه به اوکراین، حتی سوئد و فنلاند که در تمام این سال‌ها و دوران جنگ سرد بی‌طرف بودند، به ناتو پیوستند. مقادیر زیادی سرمایه از روسیه خارج شده و این کشور تحت تحریم‌های شدید قرار گرفته است. این‌ها نتیجه تجاوز روسیه به اوکراین است.»

بهشتی‌پور اضافه کرد: «پیش از آغاز جنگ، روس‌ها می‌ترسیدند که اوکراین به ناتو بپیوندد و ۱۸۵۰ کیلومتر مرز مشترک‌شان به خطر بیفتد. در آن صورت ناتو با روسیه هم‌مرز می‌شد. اما در حال حاضر و با این جنگ، نه‌تن‌ها خون‌های زیادی ریخته شد، بلکه ترس روسیه نیز از بین نرفت. دستاورد روس‌ها در این جنگ صرفاً نظامی بوده؛ آن‌ها توانستند ۴ استان را اشغال و پیوند زمینی با شبه‌جزیره کریمه برقرار کنند. اما این دستاورد به چه قیمتی به دست آمد؟

در ارزیابی برای انجام یک تصمیم باید این عوامل مد نظر قرار بگیرد که چه چیزی می‌دهیم و چه چیزی می‌گیریم. امنیت ملی روسیه به دنبال این جنگ به خطر افتاد، تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت، ناتو گسترش پیدا کرد و وابستگی اوکراین به غرب بیشتر شد. قبلاً اگر شانسی بود که با یک انتخابات، جریان روس‌گرا در اوکراین بر سر کار بیاید، الان دیگر این شانس هم وجود ندارد.

هر چه این جنگ ادامه پیدا کند، اوکراین بیشتر در آغوش غرب می‌رود. همین کمک حدوداً ۶۱ میلیارد دلاری، باز هم وابستگی اوکراین به آمریکا و اروپا را بیشتر می‌کند. عقل سلیم می‌گوید که اگر روس‌ها به دنبال خروج از این وضع هستند، باید جنگ را تمام و شرق اوکراین را تخلیه کنند. اما این اتفاق نمی‌افتد؛ چراکه روس‌ها چنین تصمیمی را یک شکست برای خود می‌دانند؛ بنابراین جنگ تا مدت نامعلومی ادامه پیدا خواهد کرد.

اگر بخواهیم تاثیر این کمک‌ها را در نظر بگیریم، صرفاً بر توان مقاومت اوکراین در برابر روسیه مؤثر خواهد بود و تحول خاص و بزرگی در جریان جنگ ایجاد نخواهد کرد. نمی‌شود آمریکا و اروپا را برای کمک به اوکراین شماتت کرد. چراکه آن‌ها به کشوری کمک می‌کنند که مورد تجاوز قرار گرفته است. روسیه دستاورد نظامی که برشمردم را به دست آورد، اما به قیمتی گزاف.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: «آمریکا برنده اصلی جنگ میان اوکراین و روسیه است. آن‌ها از رهگذر این جنگ سلاح‌هایشان را می‌فروشند، موقعیت خود را در غرب روسیه تثبیت کردند و ناتو نیز از ترس تهدید روسیه گسترش پیدا کرد. کشور‌هایی که متحد روسیه بودند، از ترس اتفاقی که در اوکراین افتاد هر چه بیشتر به سمت اروپا و آمریکا متمایل شدند.

حدود ۳۰ درصد جمعیت حدوداً ۲۰ میلیونی قزاقستان را روس‌تبار‌ها تشکیل می‌دهند. روسیه به بهانه مقابله با تهدید ناتو و حمایت از روس‌تبار‌ها به اوکراین حمله کرد؛ درحالی‌که اوکراین ۱۷ درصد از جمعیت حدود ۴۰ میلیونی آن روس‌تبار هستند. کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز از حمله روسیه به اوکراین ترسیدند.

تماس‌ها و همکاری‌های این کشور‌ها با اروپا، آمریکا و چین افزایش پیدا کرده است. کشور‌هایی که پیش از این حیاط خلوت روسیه بودند، حالا تحت نفوذ غرب قرار گرفته‌اند. آمریکا تلاش می‌کند با وضعیتی که روسیه در منطقه به وجود آورده، موقعیت خود را در آسیای مرکزی و قفقاز تثبیت کند.»

بهشتی‌پور درباره آن بخش از کمک‌های مصوب کنگره آمریکا که به اسرائیل مربوط می‌شود، گفت: «۲۶ میلیارد از این بسته حمایتی مربوط به اسرائیل است که ۹/۱ میلیارد دلار آن به کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه اختصاص دارد. اما این کمک‌ها بیشتر از کمک‌های تسلیحاتی به اسرائیل محل تردید است. اسرائیلی‌ها اجازه رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم ستمدیده غزه را نمی‌دهند و مشخص نیست این کمک میلیارد دلاری چطور قرار است به دست آنان برسد.

آیا به دست سازمان ملل می‌رسد؟ در اختیار مصر قرار می‌گیرد تا از طریق گذرگاه رفح وارد نوار غزه شود؟ این‌ها سوالات جدی در این زمینه است. ۴ میلیارد دلار نیز برای تقویت سامانه پدافند هوایی اسرائیل هزینه می‌شود. حقیقت این است که اگر حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از اسرائیل نبود، هیچ‌کدام از این فجایع اتفاق نمی‌افتاد.»

دیگر خبرها

  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟
  • سقوط آزاد طلا/ فلز زرد چند قیمت خورد؟
  • قیمت نفت نزولی شد
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • کلید ۹۵ میلیارد دلاری برای دو جنگ؟
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ |برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • خیز قیمت جهانی نفت پس از حمله بچه‌گانه رژیم صهیونیستی به اصفهان
  • ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای ۹۶ دلار نیاز دارد