Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@03:36:52 GMT

تامین امنیت خلیج فارس نیازی به نیروی خارجی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۲۳۰۶

تامین امنیت خلیج فارس نیازی به نیروی خارجی ندارد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره آماده برقراری روابط برادرانه و دوستانه با همه کشورهای اسلامی بویژه همسایگان است، گفت: هدف اقدامات قدرت‌های بزرگ بویژه آمریکا در این منطقه، چیزی جز ایجاد تفرقه و خالی کردن خزانه کشورهای اسلامی و منطقه نیست و کشورهای ساحلی خلیج فارس در کنار هم می‌توانند امنیت و ثبات منطقه را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه تمام شعارهایی که در خصوص ائتلاف جدید در منطقه خلیج فارس و دریای عمان داده می‌شود، ظاهری و غیرعملی است، گفت: بی‌تردید هر مقدار از این شعارها هم عملی شود، کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد.

رئیس جمهور خطاب به کشورهای ساحلی خلیج فارس، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای ساحلی این خلیج تاریخی آماده است امنیت منطقه را حفظ کند، همانطور که در طول تاریخ این کار را انجام داده است.

روحانی با تاکید بر اینکه برای امنیت و ثبات در خلیج فارس نیازی به نیروهای خارجی وجود ندارد، اظهار داشت: کشورهای منطقه با وحدت، انسجام و گفتگو می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند و بدون تردید ادعاها و اقدامات آمریکا هیچ سودی برای آنها ندارد. کشورهای منطقه در طول تاریخ همسایه و برادر بوده و خواهند بود و تفرقه و جدایی به نفع دشمنان است.

رئیس جمهور طرح ادعاهایی که رژیم صهیونیستی می‌خواهد در امنیت منطقه حضور داشته باشد را سخنان پوچ توصیف کرد و گفت:‌ پاسخ به این ادعاها روشن است، اسرائیلی‌ها اگر می‌توانند همانجایی که هستند امنیت خود را حفظ کنند! گر چه آنها هر جا که حضور داشتند، ناامنی، کشتار و ترور ایجاد کردند و عامل اصلی تروریزم ، جنگ و کشتار در این منطقه صهیونیست‌ها و رژیم غاصب اسرائیل است.

روحانی تصریح کرد: نباید کسی به دام چنین حرف‌ها و ادعاهایی بیفتد که پایان آن برای همه روشن است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت، 26 مرداد ماه و سالگرد بازگشت آزادگان به کشورمان، خاطر نشان کرد: بعد از پایان پر افتخار دفاع مقدس 8 ساله لازم بود که تلاش‌های پیگیر سیاسی برای ترمیم این زخم در منطقه انجام شود.

روحانی تصریح کرد: برای حل یک معضل منطقه‌ای و بین‌المللی بایستی همه ارکان قدرت‌ دست به دست هم دهند و یک قدرت به تنهایی نمی‌تواند مسأله را به پایان برساند، لذا بایستی قدرت سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کنار هم قرار بگیرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بعد از برقراری آتش‌بس در مرداد سال 67، مذاکرات رسمی با عراقی‌ها شروع شد در حالی که کسی تصور نمی‌کرد بعد از 8 سال جنگ خونین، با قاتلان فرزندان شهیدمان به مذاکره بپردازیم، اما امام شجاعانه تأکید کردند که در صلح جدی هستیم و اجازه دادند تا مقامات رسمی کشورمان با مقامات عراقی در حضور سازمان ملل در ژنو به مذاکره بنشینند.

روحانی افزود: مسئولیت مذاکره بر عهده وزارت خارجه بود، اما نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها نیز حضور داشتند و مرحوم حبیبی به عنوان نماینده دولت و بنده نیز به عنوان نماینده فرمانده جنگ و جانشین فرمانده کل قوا در جلسات اولیه حضور داشتم، البته در کنار مذاکرات سیاسی، مذاکرات غیرعلنی هم در ژنو شروع شد و هر دو را ادامه دادیم تا به نامه صدام به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منجر شد و این نامه سرآغاز تحولات جدید گردید.

رئیس جمهور گفت: عراق جنگ را شروع کرد و ایران در صلح پیش‌قدم گردید.

روحانی انجام مذاکرات و تبادل نامه‌ها بین ایران و عراق را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: البته در اینکه به نامه اول صدام جواب بدهیم و تشخیص اینکه این نامه واقعاً از طرف صدام بوده است و حتی اینکه اساساً مکاتبه با صدام چقدر مفید است، روند بسیار پیچیده‌ای داشت؛ اما به هر حال از این شرایط عبور کردیم و اگر آن اقدامات انجام نمی‌شد، بدون تردید شرایط آنگونه که شاهد بودیم، رقم نمی‌خورد. انجام آن مکاتبات باعث شد که صدام در نامه پایانی قرارداد 1975 را بپذیرد و از سوی دیگر اعلام کند که تمام اسرا را آزاد می‌کند.

رئیس جمهور افزود: البته در اینکه صدام حاضر است یکطرفه تمام اسرای ما را در حالی که هنوز اسرای آنها را در اختیار داریم، آزاد کند، تردید داشتیم اما وقتی دلاورمردان کشورمان و بویژه سیدآزادگان مرحوم ابوترابی فرد بعد از سال‌ها زجر و شکنجه به کشورمان بازگشتند روز بسیار شادی ‌آفرین برای همه مردم ایران بود.

روحانی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد از مذاکرات توانستیم نظر سازمان ملل و دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل را در اینکه عراق آغازگر جنگ بود، جلب کنیم و پیروزی‌هایی که از لحاظ سیاسی به دست آوردیم، نشان‌دهنده تحرک عمیق و حساب‌شده همه ارکان کشور در این مسأله مهم بود و این نمونه و الگوی بسیار خوبی است که اگر بخواهیم مسایلی را حل و فصل کنیم، باید همه ارکان قدرت در کنار هم قرار بگیرد و همه با هم باشیم.

ادامه دارد ...

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هيات دولت امنیت خلیج فارس همسایگان ایران رژيم صهيونيستي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۲۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور: عزم دولت برای تامین آب سمنان جدی است

به گزارش قدس آنلاین،  آیت‌الله رئیسی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۲ واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان گفت: دولت نسبت به رفع دغدغه مردم در زمینه تأمین آب بخش‌های مختلف دغدغه جدی دارد و در استان سمنان نیز طرح‌های متعددی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: یکی از خواسته‌های اصلی مردم استان تامین آب است که نیاز آبی استان را برطرف کنیم. برای سه شهرستان ایوانکی، گرمسار و آرادان طرح‌هایی در حال انجام است. در شاهرود و دامغان هم اقداماتی پیگیری می‌شود.

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: با این خط انتقال که امروز بهره‌برداری شد بخشی از نیازهای آبی استان برطرف ‌می‌شود و امیدواریم که در گام‌های بعدی هم بتوانیم مساله آب استان اعم از آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت را حل کنیم.

آیت‌الله رئیسی در اولین سفر استانی در سال ۱۴۰۳ و در چهاردهمین سفر از دور دوم سفرهای استانی دولت سیزدهم، از فرودگاه وارد سمنان شد و از سوی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان مورد استقبال قرار گرفت.

حضور در نشست شورای اداری، نشست با نخبگان، بازدید و بهره‌برداری از چند طرح مصوب و تکمیل‌شده سفر اول دولت سیزدهم به استان، از برنامه‌های رییس جمهور در شهر سمنان است.

آیت الله رئیسی عصر امروز در سفر به شاهرود، دیدار مردمی در استادیوم این شهر دارد.

با حضور رییس جمهور جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم در یکی از کارخانه‌ها، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت، و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برگزار می‌شود.

در دور دوم سفر آیت الله رئیسی به سمنان طرح‌هایی با درصد پیشرفت بالا و با اعتبار ۹۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال پیشنهاد شد که ۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در مصوبات اولیه گنجانده شد.

در دور اول سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۶ درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی جذب شد که بیشترین جذب اعتبار در سفرهای دور اول رییس‌جمهور بوده است. دور اول سفر هیات دولت به سمنان ۱۴۵ مصوبه داشت که بالغ بر۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. از ۱۳۷ طرح دور اول سفر ۲۶ مصوبه کامل اجرا شد، ۸۶ مصوبه در حال اجرا و ۲۵ مصوبه در دست پیگیری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • شرکت ۳۵۰۰ داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس
  • آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • رئیس‌جمهور: عزم دولت برای تامین آب سمنان جدی است
  • ابراز رضایت رئیس هیئت مدیره استقلال از واگذاری به هلدینگ خلیج فارس
  • آقای احمدی نژاد! اسرائیل، کشور است؟ /ناگفته هایی درباره واکنش معنادار رئیس جمهور پیشین به حمله موشکی سپاه
  • رئیس هیات مدیره استقلال: انتقال مالکیت به هلدینگ خلیج فارس، اتفاقی عالی است
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: کشتی‌هایمان را از خلیج عدن تا دهانه سوئز اسکورت می‌کنیم
  • آمریکا باید از ‌آب‌های خلیج فارس خارج شود
  • اسکورت کشتی‌های ایران تا دریای سرخ