Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@09:45:21 GMT

مرمت حمام ملابابا در کازورن آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۲۹۶۱

مرمت حمام ملابابا در کازورن آغاز شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اظهار کرد: مرمت بنای تاریخی حمام ملابابا با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در بخش‌های استحکام بخشی و تقویت پی در داخل بنا، اجرای کف سازی بخش داخلی بنا، تراشیدن اندود‌های بدون استحکام در بخش داخلی بنا، تعمیرات استحکام بخشی دیوار در بخش‌های مورد نیاز توسط مرمتگران و متخصصین میراث فرهنگی فارس در دست انجام است و پیش بینی می‌شود تا آخر مهرماه سال جاری پایان یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بنا از جالب‌ترین حمام‌های دوره قاجاری است که در بین فضا‌های معماری شهری از اهمیت زیادی برخودار است.

سقف گنبدی شکل آن دارای ارتفاع ۸ متر است و مصالح به کار رفته در گچ و سنگ است. بخش‌های مختلف آن شامل راهرو و یک صحن وسیع، سقف‌های گنبدی شکل و نورگیر‌های در مرکز گنبد قرار دارد و قسمت‌های داخلی شامل سکو‌های نشمین، خزینه و آتشدان است. این بنای تاریخی به شماره ۳۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/چ

مرمت بنای تاریخی حمام ملابابا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مکان های تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۲۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه از کشف یک آب‌انبار تاریخی مربوط به اواخر عهد قاجاریه در این شهرستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تربت‌حیدریه، علی محمدی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: حین انجام عملیات مرمت و ساماندهی «سرای تاریخی امین»، بقایای آب‌انباری تاریخی کشف شد که بررسی‌های کارشناسی و مستندسازی آن در دست اقدام است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه ادامه داد: اکنون قسمت پلکان ورودی و پاشیر مشخص شده است که با توجه به وجود درختان و فضای سبزی که از قبل بر بالای این اثر کاشته شده است، نیاز به هماهنگی اداری برای جابه‌جایی است.

وی گفت: تربت‌حیدریه به‌دلیل داشتن 13 کاروانسرا و 6 سرا به شهر «سرا و کاروانسرا» معروف بوده است و یکی از سراهای معروف که در سه استان خراسان و حتی در سطح کشور از نظر معماری برجسته است و در راسته‌بازار فردوسی واقع شده، «سرای تاریخی امین» است.

محمدی افزود: سرای امین که قدمت آن مربوط به دوران قاجاریه است توسط حاج محمدرضا لاری ساخته شده و در زمان خود یک مرکز تجاری بزرگ بوده است، در زمان حاضر عملیات مرمت و ساماندهی این اثر ملی با مشارکت اداره میراث فرهنگی، اوقاف، کسبه و همکاری شهرداری و شورای اسلامی از سال گذشته آغاز شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه عنوان کرد: بیشتر آب‌انبارهای تربت‌حیدریه و به‌خصوص در بخش مرکزی شهر که در مسیر حرکت کاروان‌های تجاری قرار داشته، مربوط به دوران قاجاریه است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون بزرگترین آب‌انبار کشف‌شده در تربت‌حیدریه، واقع در بازار «شیر چهارسوق، با گنجایش بیش از یکهزار و 700 متر مکعب، در دست مرمت است، این آب‌انبار از نظرهای مختلف، نظیر وسعت زیاد، در خراسان رضوی و حتی در سطح کشور کم‌نظیر است.

محمدی خاطرنشان کرد: در دهه‌های اخیر، با گسترش شهرنشینی و خانه‌سازی نوین، بناهای تاریخی تخریب شده یا به زیر خیابان‌ها و معابر رفته‌ است و اکنون با ساخت‌وساز و خاک‌برداری، بقایای آنها از دل خاک بیرون می‌آید.

گفتنی است؛ شهرستان تربت‌حیدریه در فاصله حدود 150کیلومتری جنوب‌ مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/282/+

دیگر خبرها

  • بناها و عمارت‌ها گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن کردستان
  • اِسپیَ مزگتِ؛ مسجدی رها شده در جنگل‌های گیلان
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • بازدید ۳۵۰۰ گردشگر از دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله و حمام قدیمی سنگی دو جاذبه گردشگری شهرستان کبودراهنگ
  • معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان/از رمز و راز حمام «شیخ بهایی» تا معرفی مقبره ناشناخته شاعر معروف
  • بنای تاریخی کاخ موزه باغچه جوق ماکو پذیرای گردشگران
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ
  • ارگ راین؛ دومین بنای خشتی جهان پذیرای مسافران نوروزی
  • سفر به دیار چشمه و آبشار/ بویین میاندشت، یک مقصد گردشگری خنک