Web Analytics Made Easy - Statcounter

سومین روز جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با اجرای آثار مختلفی از نمایش‌های ایرانی دنبال می‌شود که در بخش‌های صحنه‌ای، محیطی و قهوه‌خانه‌ای اجرا خواهند شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری نوزدهین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، سومین روز جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را می‌توان روز نمایش‌های شادی‌آور نامید چون نمایش‌های این روز عموماً نمایش‌های شادی‌آوری هستند که می‌توانند اوقات شادی را برای مخاطبان خود فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایش‌های صحنه‌ای

در مجموعه تئاتر شهر،‌ سیاوش توده‌فلاح که سابقه همکاری با خیرالله تقیانی‌پور را دارد قرار است نمایش «باسلوق‌آباد» را روی صحنه ببرد. نمایش در نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسو روی صحنه می‌رود. نمایش داستان مفتخرالسطان از شاه‌زادگان قجری و والی یکی از بلدیه‌های ممالک قجری است که می‌خواهد برای مجلسی که رجال سیاسی در آن حضور دارند نمایشی ترتیب دهد تا بتواند به قدرت برسد.

در تالار سایه کیوان نخعی یک اجرای نوروزی دارد. «بازی‌نامه نوروز» داستان دختر جوانی به نام فهیمه است که برای امرار معاش مجبور می‌شود خودش را به جای پسری جوان جا بزند و به مشاغل مختلفی از جمله سیاه‌بازی روی ‌آورد؛ اما ... . این نمایش با بازی مهناز غمخوار در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ روی صحنه می‌رود.

در کارگاه نمایش منیژه داوری می‌خواهد براساس نمایشنامه «اندر حکایت یوسف و زلیخا» در دو نوبت ۱۶:۳۰ و ۱۸:۳۰ اجرایی روی صحنه برد. نمایش داستان عشق زلیخا به یوسف است که با سه بازیگر و به صورت نقالی، پرده‌خوانی، سیاه‌بازی و تعزیه اجرا می‌شود.

اما در دیگر سالن تئاتر شهر علیرضا داوودی از بندرعباس قصد دارد در دو نوبت ۱۸ و ۲۰ «موغلی پناه» را روی صحنه برد. این نمایش که اقتباسی از «خانه برناردا آلبا»ی لورکاست، داستان موغُلی‌پنا (نام یک قابله جنوبی در آداب و رسوم زایمان نزد عوام و مترادف با شخصیت خاله‌رورو در فرهنگ عامیانه) است که همراه با چهار دخترش، مادربزرگ و خدمتکار خانه در یک عمارت با شرایط زندان‌گونه‌ای ‌حکم می‌راند. سن دخترها بالا رفته و زمان ازدواجشان فرارسیده است.

در تماشاخانه سنگلج، در بخش مرور، نمایش «طریقه حکومت گجرخان» به قلم و کارگردانی مجید امرایی در دو نوبت ۱۸ و ۲۰ روی صحنه می‌رود. نمایش نگاهی انتقادی با دست‌مایه گذشته‌نمایی است در باب چپاول بیت‌المال به دست دیوانیان.

برای طرفداران شخصیت مبارک امروز در تالار هنر نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» کاری از علی طربی روی صحنه می‌رود. متن این اثر نیز نوشته داوود فتحعلی‌بیگی است. نمایش در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ اجرا می‌شود. «مبارک و خاتون پرده‌نشین» داستان برگرفته از حکایت زن پارسای الهی‌نامه، روایتگر زنی است که همسرش او را به دست برادرش می‌سپارد و به مکه می‌رود؛ اما برادر شوهرش قصد تعرض به او را دارد که موفق نمی‌شود و زن را آواره می‌کند.

هادی کیانی و حسینعلی عمادی از خمینی‌شهر در یک نوبت نمایش «طربنامه شهر هرت» را روی صحنه می‌برند. این نمایش در یک نوبت، ساعت ۱۸ در تالار محراب اجرا می‌شود. در این نمایش خاله‌خانوم که منتقد دربار است با رهاکردن باز پادشاهی، سلطان جدید شهر هرت می‌شود. او سه سوال از وزیرش می‌پرسد؛ خدا چه می‌خورد؟ چه می‌پوشد؟ و کارش چیست؟ و یک هفته برای پاسخ وزیر به او مهلت می‌دهد.

در تالار کوچک محراب نیز نمایش «قصه باغ زالزالک» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و با کارگردانی شیوا رضایی روی صحنه می‌رود. اجرای این نمایش در دو نوبت ۱۶:۳۰ و ۱۸ برقرار است. نمایش از آنجا آغاز می‌شود که باغ زالزالک فیروز، به دست سلطان مصادره می‌شود. فیروز تصمیم می‌گیرد برای ساختن تاج، وارد دربار شود.

نمایش‌های محیطی

در بخش نمایش‌های محیطی تئاتر شهر میزبان شش اثر است. در محوطه تئاتر شهر، رأس ساعت ۱۷:۳۰ نمایش «لافندبازی» کاری از جمشید حسین‌زاده از رشت اجرا می‌شود.

در ساعت ۱۸ نمایش «آرتولاما» به کارگردانی حمیدرضا قزلباش ازشهر زنجان اجرامی‌شود. نمایش اَرتولاما به آداب و رسوم و فرهنگ آشتی‌کنان در بین مردم زنجان در گذشته، در قالبی طنز می‌پردازد. بدین‌گونه که اهالی طی مراسمی زنان و مردانی را که با یکدیگر قهر کرده‌اند، آشتی می‌دهند و سپس به شادی و پایکوبی می‌پردازند.

در ساعت ۱۸:۳۰ حسنا قبادی از ایلام نمایش «خون سل» را اجرا می‌کند. درباره این اجرا آمده است: در قوم کرد رسم بر این است که هرگاه خونی از عزیزشان ریخته می‌شود برای آن مراسم چمری اجرا می‌کنند. در این نمایش مراسم چمر با چند آیین دیگر تلفیق شده تا گوشه‌هایی از رسوم قوم کرد، در بستری دراماتیک، به تصویر کشیده شود.

ساعت ۱۹ «آرسین» اثر محمد یوسفی‌زاده از مرند اجرا می‌شود. این نمایش هم براساس تکتم‌خوانی است. نمایش اَرسین روایت آیین آق‌قویون قره‌قویون با مضمون تقابل خیر و شر و پیروزی خیر بر شر است.

آخرین برنامه فضای اطراف تئاتر شهر «رشکی و ماسی» از رباط کریم و به کارگردانی رضا فقیهی است که ساعت ۲۰ اجرا می‌شود.

از ساعت ۲۱ هم جشنواره میزبان عروسک‌های غول‌پیکر به کارگردانی حمیدرضا اردلان است. این نمایش با عنوان «تنها یک زمین داریم» اجرا می‌شود و قرار است تا ۲۵ مرداد به اجرای خود در محوطه تئاتر شهر ادامه دهد.

در ایران‌مال که خود تهیه‌کننده نمایش «تنها یک زمین داریم است» نیز امشب سه نمایش از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ اجرا می‌شود. نمایش نخست «بازی‌ها و حرکات آیینی آذربایجان» اثر توحید حاجی بابایی است. سپس نمایش «حریره، چوبی، ‌قره» اجرا می‌شود که کارگردانی آن بر عهده سوران حسینی از مریوان است. پایان‌بخش این برنامه نمایش «تکه» اثر پریوش فتاح‌زاده است که روز گذشته در تئاتر شهر روی صحنه رفته بود.

خیمه‌شب بازی  در محوطه تئاتر شهر

از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ در محوطه تئاترشهر علاقه‌مندان می‌توانند به تماشای خیمه‌شب‌بازی بنشینند. ابتدا «پهلوان کچل» اثر عباس تجاری از کیش روی صحنه می‌رود. سپس حسین ربیعی «بارگاه سلیم‌خان» را روی صحنه می‌برد و پایان‌بخش این بخش «نمایش ممنوع» نوشته سوسن هاشمی  و با کارگردانی ساسان مهرپویان از کرج است.

پاتوق نمایش‌های سنتی برای کودکان و نوجوانان در پارک دانشجو

علاوه بر نمایش‌ها در محوطه پارک دانشجو برای کودکان و نوجوانان پاتوق نمایش‌های سنتی برپا شده است. این برنامه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار می‌شود. نخستین برنامه «بانو گشسب» کاری از نیوشا تنگسیری از بوشهر است. سپس سیدپیمان یاقوتی قسمت دوم «یاقوت صندل‌ساز»  را اجرا می‌کند. نیایش تنگسیری از بوشهر در این بخش «بیژن و گرگین» را اجرا می‌کند. «علی (ع) و احد» کاری از مجید خسروآبادی از تهران یک شبیه‌خوانی است. «نبرد سهراب و بانو گشسب» کار آوا فیاضی براساس طومار مرشد ترابی روایت می‌شود. دیگر اثر امروز «رزم رستم و اسفندیار» دیگر طومار مرشد ترابی اثر محمدحسین پاسیار از کاشان است. پایان‌بخش این بخش نیز اجرای آیدن روحانی از مشهد است. اسم این اجرا «مهرنامه» است.

نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای در عمارت کاظمی

علاقه‌مندان پایان‌بخش برنامه‌های جشنواره را می‌توانند در نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای جست‌وجو کنند. این آثار از ساعت ۲۱ تا ۲۳ در عمارت کاظمی واقع در محله اودلاجان برگزار می‌شود و به ترتیب شامل «نقل موسیقایی خسرو و شیرین» اثر فاطمه حیدری‌فر از کرج، «سیاه‌بازی خواستگاری مبارک» اثر حمیدرضا مرادی و هادی شیرمحمدی از تهران، «نقالی اسب چوبی» اثر محمدحسن معجونی از تهران و نقالی بهاره جهاندوست از تهران است.

عمارت کاظمی در خیابان پانزده خرداد شرقی، چهارراه سیروس، کوچه امامزاده یحیی،‌ روبه‌روی امامزاده، بن‌بست طهماسبی‌، پلاک ۶ واقع شده است. برای علاقه‌مندان به حضور در این محل وسیله ایاب و ذهاب مهیا شده که ساعت ۲۰:۳۰ از مقابل تالار وحدت به سمت عمارت حرکت می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نوزدهمین جشنواره آیینی سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۳۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نمایش، «آن‌ها دروغ می‌گویند» به نویسندگی و کارگردانی سهراب حسینی که از نیمه اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود، روایت زن و مردی جوان است که به طور اتفاقی در پارک با هم آشنا شده‌اند. آن‌ها نقشه گروگانگیری و سرقت مسلحانه می‌کشند، اما به مرور برنامه‌ها به هم می‌ریزد و مسیرشان تغییر می‌کند.

حسن مصطفوی تهیه‌کنندگی این نمایش را بر عهده دارد.

سهیل مستجابیان در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازد و اسامی سایر بازیگران نیز متعاقبا اعلام می‌شود.

بهزاد عبدی آهنگسازی و بهنام معیریان طراحی گریم این پروژه را بر عهده دارند و مریم نراقی مجری طرح این نمایش است.

سهراب حسینی پیش از این نمایش‌های «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، «زیبایی گاهی زن است» و «خونین‌زار» را روی صحنه برده است.

نمایش «آن‌ها دروغ می‌گویند» از ۱۶ اردیبهشت‌ هر شب در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

کد خبر 6063454 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • سفر به فرهنگ و آئین‌های سنتی مردمان لر
  • «هیدن» پس‌ از ۲۳۰ اجرا به صحنه باز می‌گردد
  • از نمایش «طلوع خونین» چه خبر؟
  • «هیدن» پس‌از ۲۳۰ اجرا به صحنه باز می‌گردد
  • «آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد
  • درخشش هنرمندان سیرجانی در سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی
  • طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجرا است
  • گرگیعان آیینی سنتی ویژه کودکان عرب‌ خوزستانی
  • استقبال مخاطبان از «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»
  • هوربابا؛ آیینی چند صد ساله در نیمه ماه رمضان در آران و بیدگل