Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: حجم بالایی از منابع ورودی صندوق توسعه ملی توسط سه بخش مورد تأکید در اساسنامه صندوق، هزینه نشد که بیانگر نقض شدن قواعد مالی حاکم به مدیریت درآمدهای نفتی است. طی این نقض قواعد مالی، صندوق توسعه ملی به یک صندوق ضربه گیر بودجه تبدیل شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «بررسی گزارش مصارف ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی تحلیلی بر مصارف غیرمنطبق با اساسنامه» اعلام کرد: «حجم بالایی از منابع ورودی صندوق توسعه ملی توسط سه بخش مورد تأکید (بخش‌های خصوصی، عمومی غیردولتی و تعاونی) در اساسنامه صندوق، هزینه نشد و این موضوع بیانگر نقض شدن قواعد مالی حاکم به مدیریت درآمدهای نفتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این نقض قواعد مالی، صندوق توسعه ملی به یک صندوق ضربه گیر بودجه تبدیل شد و این اتفاق بیانگر یک ضعف بزرگ در قواعد مالی حاکم بر مدیریت درآمدهای نفتی است».
در بخش «مقدمه» گزارش بازوی کارشناسی مجلس آمده است: «صندوق توسعه ملی با هدف کاهش وابستگی بودجه عمومی به درآمدهای نفتی ایجاد شد تا بدینوسیله درآمدهای نفتی به جای هزینه در مخارج جاری کشور به ثروتهای ماندگار و بین نسلی تبدیل شود. براساس آنچه در اساسنامه صندوق توسعه ملی آمده است این صندوق میتواند جهت تحقق اهداف مذکور در اساسنامه به سه بخش خصوصی، عمومی غیردولتی و تعاونی‌ها تسهیلات ارزی و ریالی پرداخت کند، اما شواهد حاکی از آن است که منابع ورودی این صندوق به بخشهایی غیر از این سه بخش هم نیز پرداخت شده است».
در بخش «چکیده» گزارش این مرکز پژوهشی آمده است: «در این گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی از ابتدای تأسیس تا تاریخ 1397/12/29 بررسی شده است. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که بخش قابل توجهی از منابع صندوق توسعه ملی با کسب مجوز و یا تصویب قوانین مختلف، خارج از روال مندرج در اساسنامه صندوق، هزینه شده است.
- تاکنون بیش از 41 درصد کل تسهیلات ارزی مسدود شده توسط صندوق، خارج از روال قوانین صندوق و در قالب مصوبات بودجه ای و غیربودجه ای هزینه شده است. کل تسهیلات ارزی پرداخت شده توسط صندوق 67.87 میلیارد دلار بوده است.
- تاکنون بیش از 613 هزار میلیارد ریال قرارداد جهت تسهیلات ریالی منعقد شده که حدود 45 درصد آن خارج از روال اساسنامه صندوق توسعه ملی بوده است.
- بخشی از منابع ارزی صندوق، نزد بانک‌های سپرده پذیر، سپرده گذاری شده است، این رقم تاکنون حدود 6.06 میلیارد دلار بوده که بالغ بر 93 درصد آن در قالب مصوبات بودجه ای است».

در بخش «جمع بندی» گزارش بازوی کارشناسی مجلس با اشاره به آمارهای فوق الذکر درباره پرداخت منابع صندوق توسعه ملی در راستای برنامه های خارج از روال اساسنامه این صندوق، آمده است: «همانطور که در متن گزارش مشاهده شد حجم بالایی از منابع ورودی صندوق توسعه ملی توسط سه بخش مورد تأکید (بخش‌های خصوصی، عمومی غیردولتی و تعاونی) در اساسنامه صندوق، هزینه نشد و این موضوع بیانگر نقض شدن قواعد مالی حاکم به مدیریت درآمدهای نفتی است. طی این نقض قواعد مالی، صندوق توسعه ملی به یک صندوق ضربه گیر بودجه تبدیل شد و این اتفاق بیانگر یک ضعف بزرگ در قواعد مالی حاکم بر مدیریت درآمدهای نفتی است.
ضعفی که فقدان توجه به آن موجب نقض پیاپی قواعد مالی حاکم بر مدیریت درآمدهای نفتی خواهد شد و این نقض هیچ ارتباطی هم با شرایط تحریمی و غیرتحریمی ندارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود در سالهای آتی به ویژه هنگام طراحی برنامه هفتم توسعه این قواعد مالی مورد بازنگری قرار بگیرد و به سؤالات ذیل در این بازنگری پاسخ داده شود.
- صندوق توسعه ملی از ابتدا تاکنون بیش از 100 میلیارد دلار ورودی داشته که بخش خصوصی، عمومی غیردولتی و تعاونی تاکنون فقط از 19 میلیارد دلار آن استفاده کرده اند. آیا این موضوع ناشی از آن است که ظرفیت سه بخش مذکور، در کشور به قدری بالا نیست که توانایی جذب همه این منابع را داشته باشد؟ یا مسائل دیگری در فرایند تصمیم گیری درباره منابع صندوق، مانع تخصیص این منابع به بخش خصوصی شده است؟
- با توجه به سؤال قبل آیا نباید در مورد سهم صندوق توسعه ملی هم از منظر میزان و هم از منظر تبدیل سهم درصدی به سهم ثابت دلاری بازنگری صورت گیرد؟
- آیا برای اقتصادی با ماهیت اقتصاد ایران که در معرض تکانه های مختلفی مانند نوسانات قیمت نفت، تحریم و... قرار دارد وجود سازوکاری برای ضربه گیری بودجه سنواتی الزامی است یا صرف وجود صندوق توسعه ملی کفایت می‌کند؟».
به گزارش فارس، اخیرا راهکار پیشنهادی دولت برای جبران کسری بودجه امسال در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسیده است. واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت، استفاده از حساب ذخیره ارزی، فروش اوراق مالی اسلامی و برداشت 45 هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی، 4 راهکار دولت برای جبران کسری بودجه است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۳۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، فرهاد زیویار سی ام فروردین ماه در جلسه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه تأمین نبودن منابع مالی اساسی‌ترین دلیل توقف واحد‌های تولیدی و نیمه تمام است، گفت: فراگیری و ترویج روش‌های نوین تأمین منابع مالی به عنوان یک افق نوین به ویژه در بین فعالان اقتصادی می‌تواند کارگشا باشد.

وی به تأمین مالی طرح‌ها از منابع دولتی به عنوان مهم‌ترین منبع در کشور در دهه‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: آموزش برای فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و دستگاه‌های اجرایی برای فراگیری روش‌های نوین در شرایط موجود یک ضرورت است.

استاندار لرستان تأکید کرد: سازوکار اتاق بازرگانی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی مناسب بوده و می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه استان بهره برد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است
  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • حقوق بازنشستگان با چه فرمولی افزایش یافت ؟
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • زمان و شرط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا
  • گذر نهضت سوادآموزی از وضعیت حاضر به مدل‌های جدید طبق برنامه هفتم
  • رشد ۵۸۳ درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم