Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@19:02:49 GMT

طرح ۴۶ هزار هکتاری توسط رئیس جمهوری افتتاح می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۳۹۸۸

طرح ۴۶ هزار هکتاری توسط رئیس جمهوری افتتاح می شود

علیرضا نورا روز چهارشنبه در کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به خشکسالی های ۲۰ سال استان بهره برداری از این طرح مهم می تواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.

وی با اشاره به اهمیت آبرسانی به مزارع باهوکلات در پایین دست سد پیشین گفت: ضروریست با ارائه راهکارهای مناسب ضمن استفاده حداکثری از منابع موجود در این سد زمینه استفاده بهره برداران بخش کشاورزی منطقه را از این نعمت الهی فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی درحال سیر مراحل نهایی است.

غلام حیدر زورقی افزود: هم اینک کار ساخت سه ایستگاه پمپاژ اصلی، پنج ایستگاه پمپاژ مستقل، ۹ ایستگاه پمپاژ ثانویه این طرح بزرگ بخش کشاورزی در سیستان به اتمام رسیده و درحال تست و راه اندازی است.

وی ادامه داد: همچنین برق مورد نیاز ایستگاه‌های این طرح تامین شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: کل مصرف برق طرح ۴۶ هزار هکتاری در زمان استفاده ۵۲ مگا وات است.

وی تاکید کرد: هم اینک با وجود کامل بودن شبکه امکان آبگیری تمام طرح ۴۶ هزار هکتاری وجود دارد.

زورقی ادامه داد: پیشنهاد می شود در مرحله نخست بهره برداری از این طرح ، ۲۰ هزار هکتار آبدهی شود و با اجرای کامل شبکه های فرعی داخل مزرعه کار آبرسانی به تمام اراضی مورد توجه قرار گیرد.

وی راه اندازی ۱۰ تعاونی روستایی و ۲ هزار و ۶۷ گروه هم آب در سیستان را از جمله اقدامات برای هماهنگی و استفاده بهینه از منابع آبی با همکاری جوامع محلی در طرح ۴۶ هزار هکتاری ذکر کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت طرح ۴۶ هزار هکتار در سیستان گفت: جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن بر کشور، ناپایداری اکوسیستم طبیعی و انسانی منطقه، بالا بودن تلفات انتقال و توزیع آب، تبخیر افزون بر چهار هزار میلیمتر در سال، وجود اقلیم خشک و رطوبت کم و دمای بالای ۴۸ درجه سانتیگراد، وابستگی کامل اقتصادی معیشت و اشتغال مردم به بخش کشاورزی ضرورت راه اندازی این طرح را دو چندان کرده است.

به گزارش ایرنا طرح ۴۶ هزار هکتار انتقال آب با لوله در دشت سیستان در سال ۹۳ بعد از سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان مصوب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
۷۳۱۶ **۳۲۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۳۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکل آب در شهربنت و ۲۷ روستای نیکشهر

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، علیرضا قاسمی گفت: سیل در جنوب سیستان و بلوچستان به تاسیسات پمپاژ، خطوط انتقال آب و شبکه توزیع شهر بنت و تعدادی از روستا‌های شهرستان نیکشهر آسیب رساند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به موقعیت منابع تأمین که عمدتا چاه‌های در حاشیه رودخانه‌ها هستند، به دلیل سیلابی بودنِ مناطق امکان دسترسی و ترمیم لوله‌های خطوط پمپاژ وجود نداشت، اما با فروکش کردن سیلاب و با عنایت به اهمیت تامین آب مورد نیاز خانواده‌های منطقه بلافاصله تیم‌های عملیاتی برای ترمیم آسیب‌ها وارد عمل شدند.
 وی گفت: تنها یک روستا در منطقه با مشکل آب رو به رو است که به دلیل سیلابی بودن منطقه امکان استقرار جرثقیل و دسترسی به لوله آسیب دیده وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: در صورت فروکش شدن این سیلاب تیم عملیاتی مستقر در آن منطقه برای ترمیم خط آسیب دیده بلافاصه وارد عمل خواهند شد.

دیگر خبرها

  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت خبرنگار سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت
  • خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم
  • سفر استاندار سیستان و بلوچستان به شهرستان زهک
  • ۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد
  • رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان منصوب شد
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان
  • رفع مشکل آب در شهربنت و ۲۷ روستای نیکشهر
  • خسارت ۲۱ هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۲۱۰۰ میلیاردی سیلاب بلوچستان به بخش کشاورزی