Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان حج و زیارت علت برنگردادن گوشت‌های قربانی حج به ایران را توضیح داد و گفت: انتقال گوشت‌های قربانی به کشور، مقرون به صرفه نبود.
به گزارش صدای ایران از ایسنا، از بین ۸۸ هزار ایرانی که امسال به حج اعزام شدند، حدود ٨۶ هزار زائر ایرانی مناسک حج را به جا آوردند. رییس سازمان حج گفت که ٨۶ هزار و ۵٠٠ رأس دام از طرف این زائران در حج قربانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از آغاز حج نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج گفته بود که با عربستان رایزنی می‌کنند تا این گوشت‌ها امسال به ایران بازگردانده شود. گوشت‌های قربانی حج هر سال زیر نظر بانک توسعه اسلامی بین کشورهای محروم توزیع می‌شود.
رییس سازمان حج و زیارت همزمان با اجرای مراسم قربانی و ذبح دام در سرزمین منا و پس از دیدار با رییس بانک توسعه اسلامی خبر داد که گوشت قربانی حجاج ایرانی به همراه سایر گوشت‌های قربانی حجاج کشورهای اسلامی به ۲۷ کشور محروم ارسال می شود.
با عربستان مذاکره کردیم که گوشت‌های قربانی حج را به ایران برگردانیم. عده‌ای مخالفت کردند که این گوشت‌ها صدقه است و آیا ملت ایران آن‌قدر فقیر شده که می‌خواهید گوشت صدقه به آن‌ها بدهید؟!علی‌رضا رشیدیان اکنون با پایان اعمال اصلی حج و بازگشت حجاج از منا به مکه با اشاره به این‌که ذبح گوسفندهای قربانی زائران ایرانی توسط ۶۴ ذابح ایرانی در کشتارگاه صنعتی «المعیصم» در مکه مکرمه با نظارت دقیق ناظران بعثه مقام معظم رهبری در روزهای دهم و یازدهم ذی‌الحجه (۲۰ و ۲۱ مردادماه) صورت گرفت، درباره علت برگرداندن گوشت‌های قربانی حج به ایران توضیح داد: همان ابتدای پیگیری مباحث حج امسال، نظرمان را برای انتقال گوشت‌های قربانی به داخل کشور طرح کردیم و حین مذاکرات مربوط به حج قصد مذاکره در رابطه با انتقال گوشت‌های قربانی به کشور را هم داشتیم اما عده‌ای که کم هم نبودند و سایت‌های مربوط با این قضیه مخالفت کردند با این عنوان که "این گوشت‌ها صدقه است و آیا ملت ما آنقدر فقیر شده می‌خواهید گوشت صدقه به آنها بدهید".
وی افزود: به آنها توضیح دادیم که این گوشت‌ها با پول حجاح ایرانی خریداری و در بهترین و مقدس‌ترین سرزمین‌ها قربانی می‌شود و گوشتی خوب بوده و از بُعد برکت و تبرک به کشور منتقل و در اختیار بخشی از خانواده‌ها قرار می‌گیرد اما زمانی که پیگیر مباحث اجرایی این قضیه بودیم، دامپزشکی تاکید داشت که این گوشت‌ها باید استانداردهای مربوط به این سازمان را داشته باشد و باید همه گوسفندها را قبل از ذبح معاینه و تایید کنند و بعد از آن نیز بر مراحل ذبح و آماده کردن و فریز کردن و مراحل بعدی انتقال کاملا نظارت داشته باشند تا اجازه ورود آن را به داخل مرزهای جمهوری اسلامی بدهد.
رییس سازمان حج و زیارت گفت: بخشی از این کار را دنبال کردیم و با دامپزشکی به توافق‌هایی رسیدیم اما در بخش دوم که به سردخانه‌ها، تدارک کشتی سردخانه‌دار و اجاره آن برای انتقال گوشت از بندر جده به بندرعباس مربوط بود با مشکلاتی مواجه شدیم.
تدارک کشتی سردخانه‌دار برای انتقال گوشت‌ها مشکل بود. انتقال با هواپیما هم مقرون‌به صرفه نبود. برای همین با بانک توسعه اسلامی توافق کردیم امسال هم گوشت‌ها به کشورهای محروم اسلامی فرستاد شود وی افزود: موضوع کشتی سردخانه‌دار حل نشد و انتقال این گوشت‌ها با هواپیما هم به هیج‌وجه مقرون به صرفه نبود. با توجه به این شرایط  وقتی دیدیم امکان انتقال گوشت‌های قربانی امسال به کشور میسر نیست، به ناچار در نشستی با رییس بانک توسعه اسلامی به وی اعلام کردیم طبق روال سنوات گذشته، گوشت را با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای محروم اسلامی بفرستند.
رشیدیان با بیان این‌که از مدافعان انتقال گوشت‌های قربانی زائران ایرانی به داخل کشور است، اظهار کرد: حجاج همه کشورها امسال در مجموع دو میلیون و ۵۰۰ هزار رأس گوسفند قربانی کردند که یک ثروت بیکران برای مسلمانان است و حیف است چنین ثروت بزرگی هدر برود. باید تلاش کنیم از این ثروت عظیم استفاده درست و مناسبی شود.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: گوشت قربانی حج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۴۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت با تمام توان پیگیر حل مساله ریزگردها است

علی سلاجقه رییس سازمان محیط‌زیست روز سه‌شنبه در حاشیه نخستین همایش ملی" دانش سنتی محیط‌زیست در ایران " در گفت وگو با خبرنگاران گفت: براساس نشست‌های منطقه‌ای و تکلیف سازمان ملل، قرار بر این است که سازمان منطقه‌ای محیط‌زیست در کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود که در زمان حاضر دبیرخانه آن مستقر شده است.

وی یادآور شد: در نشست آخر در سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی دولت جمهوری اسلامی ایران جزو ۲۲ قطعنامه‌ای بود که به اتفاق آرا تصویب رسید و الزام‌آور و تعهدآور شد.

به گفته سلاجقه، براساس این قطعنامه برای کشورهایی که در منشاء، مسیر و محل تاثیر هستند تکالیفی دیده شد که رایزنی دوجانبه با کشورها به خصوص کشور عراق با توجه به تغییر و تحولات این کشور ادامه دارد.

تفکیک حقابه محیط‌زیست از عهدنامه‌های موجود ، مهمترین رویکرد جمهوری اسلامی در شرق کشور است که طرف افغانستان نیز رویکرد مناسبی در این خصوص دارد.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: در این ارتباط با توجه به رویکرد مناسب کشور افغانستان؛ رهاسازی آب در یک بازه زمانی کوتاه انجام شد.

سلاجقه اظهار داشت: بحث این بود که آیا میزان آب موجود در سدهای دو طرف طوری است که رها سازی انجام شود یا نه که امید می‌رود این روند ادامه پیدا کند.

رییس سازمان محیط‌زیست گفت: در این خصوص قرار است یک هیات افغانستانی به ایران برای پیگیری این بحث سفر کند.

وی اضافه کرد: در خصوص ترکیه نیز آخرین نشستی که در سازمان ملل برگزار شد با تفاهم‌نامه‌ها و ارتباطات انجام شده بین ایران و ترکیه رویکرد نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و بر این اساس قرار است هیات‌های کارشناسی بین دو کشور رد و بدل شود.

سلاجقه یادآور شد: مدیریت این بخش از سوی جمهوری اسلامی به وزارت نیرو سپرده شده و در این ارتباط تبادل هیات‌های کارشناسی به صورت جامع انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود به این صورت این مساله در پروژه داپ که بیشتر مربوط به سرشاخه‌های ارس است حل شود.

رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: همچنین در مساله گاپ نیز رایزنی‌های لازم با سه کشور ترکیه، عراق و سوریه ادامه دارد.

وی با اشاره به برقراری ارتباط با کشور ارمنستان پس از ۱۸ سال گفت: وزارت نیرو به عنوان نماینده جمهوری اسلامی با ارمنستان ارتباطاتی برقرار کرده است و در نخستین نشست معاونان همتای دو طرف در ایروان توافق‌نامه خوبی به امضا رسید.

سلاجقه ادامه داد: نتیجه این توافق‌نامه برگزاری نشستی (یک ماه قبل از عید امسال) در نقطه مرزی در جمهوری اسلامی ایران بود که دولت ارمنستان طبق تفاهم‌نامه مسائل را مطرح نکرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در تلاش است مسائل از طریق رایزنی وزارت امور خارجه با ارمنستان حل شود گفت: جمهوری اسلامی مساله آلایندگی ارس که را قابل حل می‌داند و در این خصوص قبول کرده‌اند که از ظرفیت‌های علمی و دستگاه اجرایی به خصوص وزارت صمت ایران استفاده کنند.

رییس سازمان محیط زیست اظهار داشت: تلاش می‌شود موضوع آلودگی ارس به نحو مطلوبی حل شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از سال‌ها قبل نسبت به مدیریت منابع آب دقت لازم نداشته است گفت: به طور تقریبی میانگین سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب از کشور خارج و به همین میزان نیز آب وارد کشور می‌شود.

به گفته سلاجقه، تلاش شده براساس قوانین بین‌المللی، ارتباطات و تفاهم‌نامه‌های فی مابین کار انجام شود با این وجود کشورهایی هستند که نمی‌خواهند این ارتباطات به خصوص در بین کشورهای همسایه به نحو مطلوب برقرار شود.

وی ادامه داد: در این ارتباط موضوع آب را دستاویزی قرار می‌دهند برای اینکه اختلافاتی بین کشورها ایجاد شود؛ با این وجود جمهوری اسلامی با تدبیر و با استفاده از ظرفیت قانونی تلاش می‌کند این مسائل را تعدیل و حقابه‌ها را دریافت کند.

رییس سازمان محیط‌زیست در خصوص انتقال بین حوضه‌ای آب در کشور گفت: در جاهایی که آب شرب اولویت اول است با توجه به مجوزهای داده شده کار انتقال انجام می‌شود اما اگر قرار باشد درخواستی برای انتقال آب صورت بگیرد باید مبتنی بر مبدا، انتقال و مقصد و در قالب یک برنامه و بسته کامل باید انجام شود.

به گفته سلاجقه، فقط آب شرب قابل انتقال است و اگر قرار است آب برای مصارف دیگری انتقال داده شود باید براساس مزیت‌های سرزمینی و بحث‌های توسعه‌ای این کار انجام شود.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • رزمی کاران ایرانی قربانی کلاهبرداران روادید در تایلند
  • بزرگترین مزیت جمهوری اسلامی وجود نیروی جوان و نخبه است
  • دولت با تمام توان پیگیر حل مساله ریزگردها است
  • استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان
  • صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه بصره
  • سد و نیروگاه سریلانکا ساخت مهندسان ایرانی آماده بهره برداری شد
  • احداث مگاپروژه سد و نیروگاه در سریلانکا بدست مهندسان ایرانی
  • ضربه 140 میلیاردی پورتو به طارمی قبل از انتقال به اینتر!
  • تسلیت رییسی در پی درگذشت پدر شهیدان دهنوی
  • صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه _ بصره