Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@15:48:12 GMT

شبکه تخصصی پیگیری آسیب های اجتماعی راه اندازی می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۵۱۳۹

شبکه تخصصی پیگیری آسیب های اجتماعی راه اندازی می شود

از آن جایی که سمن ها با مدیریت جوان‌ها در حل بحران و مشکلات از جمله آسیب‌های اجتماعی بسیار اثربخش هستند و اکنون در هفته تشکل و مشارکت‌های اجتماعی قرار داریم، در این زمینه گفت و گویی با سجاد سالک، مدیرکل تشکل‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان انجام داده ایم. وی در این ارتباط می گوید: موضوع آسیب های اجتماعی اهمیت زیادی دارد تا جایی که امسال به دنبال راه اندازی شبکه تخصصی پیگیری مسائل آسیب های اجتماعی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص از ۳ استان پیشنهاد دریافت کرده ایم و در حال بررسی هستیم تا میزبانی این شبکه را به یکی از استان ها واگذار کنیم که اتفاق مهمی در سال ۹۸ خواهد بود.

آنچه در ذیل می آید، حاصل گفت و گوی ایرنا با مدیرکل تشکل های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان است:

ایرنا: چه تعداد سازمان مردم نهاد و در چه حوزه هایی زیر نظر وزارت ورزش و جوانان فعالیت می کنند؟

سالک: ۲۵۰۰ سمن دارای اعتبارنامه از وزارت ورزش و جوانان در حال فعالیت هستند که در چهار زمینه، اجتماعی، فرهنگی، علمی و پژوهشی و اعتقادی و مذهبی کار می کنند.

ایرنا: بخش عمده فعالیت های آنان در چه زمینه ای است؟

 سالک: بخش عمده سازمان های مردم نهاد، در حوزه اجتماعی فعالیت دارند و بیشترین مجوزها در این حوزه صادر شده است. وزارت نیز انتظارش همین است که فعالیت سازمان های مردم نهاد بیشتر سمت و سوی اجتماعی داشته باشد.

ایرنا: جوانان برای تشکیل سمن چه فرایندی را باید طی کنند؟

سالک: برای تشکیل سمن و تشکل همه فرایند به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه ثبت و صدور مجوز صورت می گیرد و برای این منظور لازم است که جوانان علاقه مند به سامانه ما مراجعه کرده، مدارک را تهیه، اهداف و نام سمن، اساسنامه و جزئیات دیگر را تکمیل و در نهایت بارگزاری کنند.  پس از آن به یک جلسه حضوری دعوت می شوند. آنجا درباره مسائل مربوط به تشکیل سمن نیز یک جلسه توجیهی و آگاه سازی برگزار می شود تا هم تبادل نظر صورت بگیرد و هم علاقه مندان و متقاضیان به بهترین شکل هدایت شده و برای انجام فعالیت های مردم نهادشان آماده شوند. در عین حال و در ادامه مسیر و دریافت اعتبارنامه، باید استعلام هایی صورت بگیرد. پس از نهایی شدن استعلام ها و دریافت گزارش که حدود یک ماه به طول می انجامد، همکاران ما در وزارت ورزش و جوانان، مراحل تاسیس سمن را نهایی کرده و مجوز نهایی را به دوستان ارائه می شود.

ایرنا: آیا برای تشکیل سمن نیازی به دفتر کار یا تشکیلات رسمی وجود دارد؟

سالک:هیچ الزامی برای وجود دفتر کار نیست. در این رابطه دغدغه مندی و حس مسئولیت پذیری افراد ارجحیت دارد. در نتیجه افراد با ساده ترین امکانات بدون اینکه نیاز به دفترکار داشته باشند، می توانند برای شروع  اقدام کنند. البته طبیعی است که اگر بخواهند تشکیلات خوب و قوی و منسجم داشته باشند، عضوگیری کنند و در ادامه برنامه ها، نشست ها و کارگاه های آموزشی برگزار کنند به مرور باید دفتر کاری هم در نظر بگیرند تا بتوانند فعالیت هایشان را پیاده کنند.

ایرنا: جوانان و اعضای تشکل ها چطور طرح ها و ایده هایشان را می توانند مطرح کنند؟

سالک: وزارت ورزش و جوانان هر سال فراخوان داده و در این فراخوان از سمن ها می خواهیم در رابطه با موضوعات اعلام شده، طرح ها و ایده های خودشان را به صورت مکتوب به اعلام کنند. موضوعات بیان شده بیشتر از مسائل و دغدغه های عمومی جامعه نشات می گیرد. مثل آسیب های اجتماعی از جمله کودکان کار، محیط زیست، نشاط آفرینی و... و. البته فقط به این موضوعات هم بسنده نمی کنیم. این اجازه را برای دوستان قائل هستیم که اگر خارج از موضوعات پیشنهادی ما، طرح و ایده ای داشتند به صورت آزاد به اعلام کنند.

ایرنا: این طرح ها کارشناسی می شوند؟

سالک: بله. بعد از اینکه دوستان طرح خودشان را مکتوب اعلام کردند، این طرح در شورای داوری مورد بررسی قرار می گیرد. ترکیب این شورا شامل یک نماینده از اداره کل وزرش و جوانان استان، دو استاد دانشگاه و دو نماینده از خود سازمان های مردم است. این شورای داوری در نهایت طرح ها و مبلغ آن را که تا سقف ۱۰ میلیون تومان می تواند باشد، تایید و برای ما ارسال می کنند. پس از آن ما اعتبارات مورد نظر را برای آنها تخصیص می دهیم.

ایرنا: اعتبارات به چه صورت به سمن ها تخصیص داده می شود:

سالک: ما دو نوع اعتبار برای تشکل ها در نظر گرفته ایم که یکی از مدل ها، این است سمن هایی است که می خواهند طرح خود را به صورت استانی ارائه کنند، تا سقف ۱۰ میلیون تومان به همه تشکل هایی که فرم وزارت را تکمیل کرده اند و در شورای داوری طرح آنها مورد تصویب قرار گرفته، پرداخت می شود. در عین حال وزارت کمک هزینه ای به مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را نیز برای برگزاری کارگاه ها توسط سمن ها در اختیار آنها قرار می دهد تا بتوانند مخاطب داشته و در موضوعات موردنظرشان کارگاه های آموزشی یا توانمندسازی برگزار کنند.

ایرنا: سازمان های مردم نهاد بیش از این نیز می توانند بر روی اعتبار وزارت خانه حساب باز کنند؟

سالک: بله. اگر سمن ها در خودشان این توانایی را می بینند که طرح هایی را به صورت منطقه ای یا ملی اجرا کنند، می توانند طرحواره طرح های فراگیر یا ملی را پر و تکمیل کنند، سپس استدلال های لازم آورده درباره طرح شان را بیان کرده، طرح منسجمی داشته و همچنین بتوانند از طرح شان به خوبی دفاع کنند تا ما قانع شویم که این طرح به صورت منطقه ای یا ملی قابل اجرا است. در این صورت میزان اعتبار برای آنها افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد اما تعداد طرح هایی که ما به صورت ملی واگذار می کنیم محدود است و به طور حتم باید قانع کننده بوده و از انسجام خوبی برخوردار باشد.

ایرنا: در خصوص کارآفرینی و توانمندسازی چه اقداماتی در این زمینه شده است؟

سالک: در دوسال گذشته از طرح های کارآفرینی حمایت ویژه ای کرده ایم. اگر افراد در زمینه کارآفرینی طرح و موضوع قابل اجرایی داشته باشند، می توانند از تسهیلات وزارت استفاده کنند. در همین راستا طبق توافقی که با صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض الحسنه رسالت صورت گرفته، ما وام هایی را برای افرادی که می توانند اشتغال مستقیم ایجاد کنند، اختصاص می دهیم. برای مثال صندوق کارآفرینی امید تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد که خیلی مورد استقبال واقع شده و منطقی هم هست، وام هایی را در اختیار متقاضیان قرار داده تا اقدام به کارآفرینی کنند.

ایرنا: فعالیت دیگری هم در این خصوص انجام گرفته؟

سالک: بله. به خاطر اهمیت موضوع کارآفرینی، ما دبیرخانه شبکه تخصصی کارآفرینی را هم سال گذشته راه اندازی کردیم تا همه سمن هایی که با موضوع کارآفرینی از وزارت ورزش و جوانان مجوز دریافت کردند، در این شبکه بتوانند یکدیگر را پیدا کنند، تجربیات خود را منتقل کرده، هم افزایی داشته باشند و بودجه ویژه ای هم برای آن اختصاص داده ایم تا دبیرخانه بتواند در این زمینه فعالیت کند.

ایرنا: از آنجایی که موضوعات مربوط به آسیب های اجتماعی نمود بیشتری دارد، به صورت ویژه در این زمینه هم فعالیتی داشته اید؟

سالک: موضوع آسیب های اجتماعی برای ما نیز از اهمیت زیادی برخوردار است تا جایی که امسال به دنبال راه اندازی شبکه تخصصی پیگیری مسائل آسیب های اجتماعی هستیم و تا به حال در این خصوص از سه استان پیشنهاد دریافت کرده ایم. در حال حاضر در حال بررسی هستیم تا میزبانی این شبکه را به یکی از استان ها واگذار کنیم. این اتفاق مهم در سال ۹۸ خواهد بود و در حال پیشبرد و کارهای راه اندازی این شبکه هستیم.

ایرنا:در حال حاضر سمن های وزارت ورزش و جوانان چه وضعیتی دارند و از لحاظ کیفی تا چه اندازه می توان آنها را به فعال و غیرفعال تقسیم کرد؟

سالک: متاسفانه تا به امروز ما در سطح کشور هیچ رتبه بندی و ارزیابی از سازمان های مردم نهاد در هیچ کدام از سازمان ها و ارگان هایی که مجوز صادر می کنند نداشتیم. امسال اما برای اولین بار، در وزارت طرح رتبه بندی و ارزشیابی سازمان های مردم نهاد را در دستور کار قرار داده ایم و در حال حاضر در دو استان سمنان و قزوین این کار انجام و نتایج آن نهایی شده است. امیدواریم تا پایان سال در ۲۹ استان باقی مانده نیز این کاررا به انجام برسانیم.

ایرنا: رتبه بندی سمن ها چه کمکی به ارتقا کار آنها در وزارت ورزش و جوانان خواهد کرد؟

سالک: این کار کمک می کند که بتوانیم درک روشن و تصویر دقیقی از وضعیت سازمان های مردم نهاد خودمان داشته باشیم. طبیعی است که پس از پایان اعتبارسنجی و رتبه بندی، مبنای مواجه ما با سمن ها همین رتبه بندی خواهد بود. به این ترتیب در تخصیص اعتبارات، در واگذاری طرح ها و کارگاه ها و پروژه ها، حتی در کارگاه های توانمندسازی و اعزام های داخلی و خارجی، از سمن های فعال و سطح اولمان استفاده می کنیم. در این بین و با ایجاد رقابت سمن هایی که در سطح پایینی قرار می گیرند باید تلاش کرده و خود را ارتقا دهند تا بتوانند از تسهیلات وزارت برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند.

ایرنا: آیا با توجه به ۲۵۰۰ سمن دارید همچنان به افزایش تشکل های جوانان نیازی می بینید؟

بله. با وجود اینکه در سال های اخیر رشد خوبی را شاهد بودیم اما افقی را ترسیم کرده ایم که تا سال ۲۴۰۰ به ازای هر ۵ هزار جوان، یک سمن داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف ضروری است که وزارت تعداد سازمان های مردم نهاد خود را تا سال ۲۴۰۰ به ۴ هزار سمن برساند که بتوانیم یک چشم اندازی برای خودمان ترسیم کردیم و امیدواریم به این هدف برسیم.

در عین حال ما از ارتقاء کیفی تشکل ها نیز غافل نیستیم. همین موضوع رتبه بندی و ارزیابی سمن ها، با وجود سختی ها و هزینه های زیادی که دارد، یک پیام و مهر تاییدی است که برای وزارت، موضوع کیفیت خیلی اهمیت دارد. در واقع سال ۹۸ را سال ارتقاء کیفی سمن ها برای خودمان تعریف و نامگذاری کردیم و در همین راستا، ما کارگاه های توانمندسازی و برنامه هایی را در نظر گرفتیم تا به امید خداوند تا پایان امسال وضعیت سمن ها از لحاظ کیفی ارتقاء زیادی پیدا کند. برایمان مورد قبول نیست که افراد مجوزی را دریافت کنند اما همه چیز بر روی یک برگ کاغذ خلاصه بماند و در عمل هیچ اتفاقی رخ ندهد. این دو موضوع به موزات هم قابل پیگیری است و امیدواریم بتوانیم در هر دو زمینه کمی و کیفی رشد خوبی را داشته باشیم.

ایرنا: توقعی که وزارت ورزش و جوانان از سمن های خود دارد چیست؟

سالک: انتظار داریم تشکل ها به طور کامل در خدمت جامعه باشند و با رویکرد مسئولیت پذیری و نگاه دغدغه مندانه تلاش کنند تا گره از مشکلات جامعه باز کنند. ضمن اینکه نگاه توسعه گرا داشته و به بهبود هرچه بیشتر اوضاع در جامعه فکر و تلاش کنند. البته از دو آفت و آسیب، یکی آفت کار سیاسی در دل فعالیت ان جی او و دوم کار اقتصادی و سوداگرایانه در قالب سمن خودداری کرده و خودشان را مصون بدارند.

ایرنا: بیشتر توضیح دهید؟

سالک: البته فعالیت سیاسی و اقتصادی در قالب و بستر خود که یکی احزاب هستند و دیگری شرکت های اقتصادی، امر پسندیده ای است. اما در همه جای دنیا مهم است که ان جی او ها، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیر اقتصادی باشند. خلاف عمل به این موضوعات برای ان جی اوها آفت است. به ویژه اینکه در مواقع نزدیک به انتخابات، برخی سمن ها سمت و سو و گرایش های سیاسی پیدا می کنندکه این به هیچ وجه پسندیده نیست. خوشبختانه ما نگاه خوب و دلسوزانه ای را در سمن ها شاهد هستیم و در عمل می بینیم که آنها سعی می کنند برای دردهای جامعه، مرهم باشند. آنها با وقت گذاشتن و برنامه ریزی و تلاش و پشتکار سعی می کنند که برای جامعه خودشان مفید باشند و این قابل تقدیر و ستایش است.

گفت و گو از فاطمه شیری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۵۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسل چهارم تلفن همراه در ۲ روستای نیکشهر راه‌اندازی شد

مجیب حسنی اظهارکرد: با پیگیری های صورت گرفته و ارزیابی‌های فنی، ۲ روستا دفتولگ و کنارکمبان در بخش بنت شهرستان نیکشهر به اینترنت پرسرعت فورجی وصل شدند.

وی بیان کرد: با توجه به نیاز و مطالبه همیشگی مردم در سطح شهرستان، توسعه شبکه اینترنت پرسرعت در مناطق مختلف روستایی بصورت ویژه در حال پیگیری است.

فرماندار نیکشهر افزود: اتصال روستائیان در مناطق مختلف به اینترنت پرسرعت باعث صرفه جویی در هزینه‌ها، رونق گردشگری و کسب و کار های مردم خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان
  • راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه
  • نسل چهارم تلفن همراه در ۲ روستای نیکشهر راه‌اندازی شد
  • استفاده از ظرفیت هنر و موسیقی در پیشگیری از اعتیاد ضروری است
  • راه‌اندازی ۶ مرکز نوآوری تخصصی در مشهد
  • فرمانداران مشکلات مردم سیل‌زده را با دقت و فوریت پیگیری کنند
  • فرمانداران مشکلات مردم سیلزده بلوچستان را با دقت و فوریت پیگیری کنند
  • پیگیری کنترل سرعت شبکه حمل‌ونقل عمومی با استفاده از سامانه‌های هوشمند
  • تشکیل ۱۲ کارگروه تخصصی برای شناسایی و رفع موانع واحدهای تولیدی