Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@16:00:57 GMT

سه اهرم برتری نفتی روس‌ها

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۵۳۶۴

سه اهرم برتری نفتی روس‌ها

اما بلومبرگ اخیرا از عاملی غیر از این دو عامل بالا به‌عنوان اهرم اثرگذاری روسیه یاد کرده است. آن‌طور که این سایت خبری گزارش می‌دهد، میزان ذخایر  بین المللی یکی از فاکتورهای مهم و اثرگذار در میزان قدرت یک کشور نفت‌خیز است. در حالی که در سال‌های اخیر میزان ذخایر ارزی عربستان به دنبال کاهش قیمت نفت و هزینه‌های بی‌شمار که مسائل اجتماعی و سیاسی روی دوش مقامات سعودی قرار داده مدام کاهش یافته، روسیه توانسته میزان ذخایر خود را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طوری‌که حال میزان ذخایر ارزی روسیه به سطح ذخایر عربستان بسیار نزدیک شده است. بر اساس این گزارش، برای اولین بار در ۸ سال گذشته میزان کل ذخایر بانک مرکزی روسیه شامل ذخایر ارزی، طلا و دیگر دارایی‌های بین‌المللی در حال عبور از میزان ذخایر عربستان سعودی‌ است که نشان از اهرم قدرتمند کرملین در مذاکرات نفتی بین کشورهای صادرکننده دارد.

ذخایر عربستان چگونه کاهش یافت؟

نفت تا میانه‌های سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰۰ دلار بر بشکه معامله می‌شد، اما از میانه‌های این سال قیمت‌ها رو به کاهش گذاشت و تا اواخر آن به کمتر از ۶۰ دلار بر بشکه رسید. اما کاهش قیمت‌ها به اینجا ختم نشد و در سال‌های بعد نیز ادامه یافت. به‌طوری‌که اوایل سال ۲۰۱۶ قیمت نفت به کمتر از ۳۰ دلار بر بشکه سقوط کرد و متوسط قیمت‎ها در این سال به ۴۳ دلار بر بشکه رسید که کف ۱۲ ساله قیمت نفت محسوب می‌شد. افت قیمت‌ها به کاهش درآمدهای کشورهای صادرکننده نفت منجر شد. آن‌طور که آمار اوپک نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۴ یعنی زمانی که متوسط قیمت نفت برنت بیش از ۹۰ دلار بر بشکه بود، میزان درآمدهای عربستان از صادرات نفت به ۲۸۵ میلیارد دلار می‌رسید. در حالی که میزان درآمدهای نفتی این کشور در سال ۲۰۱۶ به ۱۳۶ میلیارد دلار کاهش یافت که نشان از افت بیش از ۵۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۴ داشت.

با اجرای توافق نفتی اوپک و متحدانش که روسیه نقش اساسی در شکل‌گیری آن داشت، از ابتدای سال ۲۰۱۷ قیمت نفت بهبود نسبی یافت. با این حال بازار روزهای خوش پیش از سال ۲۰۱۴ را هیچ‌گاه دوباره تجربه نکرد و به تبع درآمدهای نفتی کشورهای صادرکننده از جمله عربستان نیز به سطوح قبل بازنگشت.

اما با وجود افت درآمدهای نفتی، عربستان به کاهش هزینه‌های خود اقدام نکرد. افزایش هزینه‌های اجتماعی این کشور برای جلب رضایت شهروندان و خاموش کردن اعتراضات داخلی در کنار سیاست جنگ‌طلبانه سعودی‌ها در یمن که هزینه‌های هنگفتی روی دست این کشور گذاشته، مانع از کاهش هزینه‌ها در این کشور شد؛ موضوعی که عربستان را وادار به برداشت از ذخایر ارزی خود کرد. آن‌طور که بلومبرگ می‌نویسد «در حالی که عربستان برای تامین هزینه‌های اجتماعی خود دست در ذخایر ارزی خود برده و بخشی از آن را برداشت می‌کرد، روسیه با وجود فشار تحریم‌های آمریکا به کاهش هزینه‌های خود دست زد و نه تنها توانست با درآمدهای نفتی بودجه خود را تامین کند، بلکه مازاد آن را نیز ذخیره کرده است.»

بر اساس این گزارش، ذخایر ارزی روسیه در ۴ سال گذشته ۴۵ درصد افزایش یافته و در ژوئن گذشته به ۵۱۸ میلیارد دلار رسیده است. در حالی که میزان ذخایر ارزی عربستان سعودی حدود ۵۲۷ میلیارد دلار بوده که تنها ۹ میلیارد دلار بیشتر از میزان ذخایر ارزی روسیه است. میزان ذخایر این کشور در سال ۲۰۱۴ و پیش از افت قیمت‌ها حدود ۷۵۰ میلیارد دلار بود.

تداوم این روند به این معناست که روسیه، عربستان را به زودی به جایگاه پنجم دارنده بزرگ‌ترین ذخایر ارزی جهان خواهد کشاند و خود در جایگاه چهارم در جای این کشور قرار خواهد گرفت. چین، ژاپن و سوئیس به ترتیب در سه جایگاه اول قرار گرفته‌اند. بلومبرگ معتقد است که به دلیل کند شدن رشد اقتصاد جهانی به دنبال جنگ تجاری چین و آمریکا و قیمت پایین نفت احتمالا افت ذخایر ارزی عربستان ادامه خواهد یافت.

افزایش برتری روسیه

 روسیه در سال‌های اخیر با شرکت در توافق نفتی کاهش تولید توانسته به جایگاه ویژه‌ای بین کشورهای صادرکننده نفت دست یابد. این کشور در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که حدود ۵/ ۱ میلیون بشکه بیشتر از بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک یعنی عربستان است. در کنار این موضوع در حالی که این کشور در برخی مسائل سیاسی کاملا باایران همراه است، با همراهی کامل با عربستان در بازار نفت و تشکیل توافق نفتی توانسته رابطه دوستانه‌ای با عربستان و متحدان این کشور شکل دهد. به‌طوری‌که روسیه حال به قدرت برتر در مذاکرات اوپک و مهره کلیدی در توافق نفتی بدل شده است. به شکلی که در تصمیمات اخیر اوپک یا با وساطت این کشور اتحاد بین کشورهای عضو اوپک شکل گرفته یا اینکه بدون حضور روسیه هرگونه توافقی غیرممکن به نظر می‎رسیده است.

حال افزایش ذخایر ارزی این کشور و فراتر رفتن  آن از ذخایر عربستان می‌تواند موجب افزایش برتری روسیه در بازار نفت شود، به این معنا که افزایش توان اقتصادی روس‌ها به افزایش قدرت چانه‌زنی‌ آنها بدل شده است. الینا ریباکوا، اقتصاددان ارشد در موسسه اینترنشنال فایننانس در واشنگتن توان اقتصادی و سطح تولید نفت این کشور را دو عامل قدرت‌گیری کرملین در بازار نفت می‌داند. او در این باره می‌گوید: «به دلیل قدرت اقتصادی و صادراتی روسیه، اوپک دیگر نمی‌تواند این کشور را نادیده بگیرد.»

اوپک و متحدانش از جمله روسیه در آخرین نشست این سازمان تصمیم گرفتند که توافق کاهش تولید را تا پایان سه ماه اول ۲۰۲۰ ادامه دهند. با این حال قیمت نفت در حال حاضر حدود ۵۸ دلار بر بشکه معامله می‌شود که ۲۰ درصد از سطح آوریل کمتر است و نشان از ورود بازار به فاز خرسی دارد. افت قیمت‌ها به دلیل نگرانی از کاهش رشد تقاضا و بازگشت مازاد عرضه در بازار نفت به خصوص بعد از تشدید تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا رخ داده است. یکی از مقامات عربستان هفته گذشته از آمادگی این کشور برای حفظ سطح صادرات نفت در کمتر از ۷ میلیون بشکه و تولید کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز خبر داد. موضوعی که از نگرانی سعودی‌ها از تداوم افت قیمت نفت خبر می‌دهد و حتی بحث تداوم توافق نفتی بعد از سه ماه اول ۲۰۲۰ یا حتی تعمیق دادن به آن را مطرح کرده است.

با این حال ممکن است، این بار روسیه حاضر به تداوم همکاری‌ها با عربستان نشود. پوتین پیش از این معامله نفت در سطوحی نزدیک به قیمت‌های کنونی را برای اقتصاد روسیه کافی دانسته بود. روسیه بسیار بیشتر از عربستان و دیگر کشورهای صادرکننده نفت برای افت قیمت‌ها آماده است، این کشور بودجه خود را با نفت ۴۰ دلاری تنظیم کرده که تقریبا نیمی از قیمتی است که عربستان برای سر به سر کردن هزینه‌های خود به آن نیاز دارد. از این رو احتمالا بر خلاف عربستان ذخایر ارزی روسیه همچنان رشد خواهد کرد.درکنار کاهش وابستگی به قیمت نفت، افزایش ذخایر ارزی به کشورهای صادرکننده نفت کمک می‌کند که برای رخ دادن شرایط بحرانی و افت قیمت‌ها آمادگی بیشتری داشته باشند. این به معنای قدرت بیشتر در بازار نفت و انعطاف بیشتر در برابر افت قیمت‌ها است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۵۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود

آیت‌الله مصطفی محامی ضمن حضور در دانشگاه علوم قرانی زاهدان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان اظهار کرد: در حوزه حقابه سیستان بنده سخنرانی‌ها و پیگیری‌های متعددی طی پنج سال گذشته داشته‌ام و عنوان کردم که ظاهرا خود آقایان در استان خشکسالی را باور نکرده‌اند و تازه ۲ سال است که موضوع حقابه سیستان تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است و حتی رئیس جمهور نیز هنگام حضور در استان نسبت به این مساله موضع گرفتند.

وی بیان کرد: پیگیری‌هایی هم از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفت اما بنده در خطبه‌های نماز جمعه عنوان کردم که آقایان آن گونه که باید کار نکرده و از همه اهرم‌ها استفاده نکردند.

امام جمعه زاهدان گفت: بخشی از این مشکلات حاصل از کم کاری ماست چرا که مسوولان گزارش دادند که با وجود خشکسالی‌ها میزان بارندگی‌ سالانه در جنوب استان طی این سالها ۲ میلیارد متر مکعب بوده در حالی که حقابه سیستان از افغانستان ۸۰۰ میلیون متر مکعب است و اگر در استان سدهایی ساخته شود می‌توان این بارندگی‌ها را مهار کرد و از آن در مصارف مختلف بهره برد و در این صورت دیگر نیازی به حقابه یا استفاده از آب دریای عمان و دستگاه آب شیرین کن نیست.

وی اظهار کرد: مشکل دیگر به خود مردم سیستان بر می‌گردد چرا که اتفاق نظر ندارند و هر کس حرف خود را می‌زند جهات سیاسی، قومی و حزبی را دنبال می‌کنند و برای نمونه یک نفر بحث آب ژرف را مطالبه می‌کند و فرد دیگر بر استفاده از آب دریای عمان تاکید دارد و هنوز توافقی صورت نگرفته که در این صورت مسوولان در مرکز کشور نیز ترتیب اثری نخواهد داد.

آیت الله محامی گفت: هزینه‌های زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرح‌های اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است.

وی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است و ما به عنوان مسلمان باید نهایت بهره را از آن ببریم افزود: با وجود همه این ویژگی‌ها توجه کافی به قرآن صورت نگرفته است و به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) با گلایه مطرح می‌کنند: "یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا" خداوندا قوم من قرآن را مهجور قرار دادند و آنگونه که باید به آن نپرداختند.

امام جمعه زاهدان با بیان اینکه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در رابطه با قرآن کریم صورت گرفته اما کافی نیست و باید در عرصه‌های مختلف به کار و فعالیت بپردازیم تصریح کرد: رشته‌های قرآنی که در مراکز علمی و دانشگاهی طراحی شده بیشتر به مباحث جانبی می‌پردازد هر چند که مباحث مهمی است اما کمتر به اصل معانی قرآن پرداخته شده و این یکی از آسیب‌های کار است و دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی باید در کنار واحدهای درسی به سراغ معانی و معارف قرآن نیز بروند.

وی اظهار کرد: قرآن کریم با علوم دیگر متفاوت است از این جهت که اگر تزکیه و پاکی دل نباشد ارتباط و فهم درستی از آیات و روایت کسب نکرده و به عمق قرآن پی نمی‌برند و با همین قرآن که کتاب هدایت است بسیاری از افراد هدایت شده و برخی نیز گمراه خواهند شد و گمراه شدن آنان به علت وجود نقص در خود آنهاست و اگر می‌خواهیم از هدایت قرآن بهره‌مند شویم باید به دل بپردازیم و دلمان را صاف و پاک کنیم.

آیت الله محامی در پاسخ به سوالات و مطالبات دانشجویان مبنی بر تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه، پیگیری حقابه سیستان، جلب توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی و جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم قرآنی زاهدان گفت: جهت تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه علوم قرانی در گذشته هم صحبت‌هایی صورت گرفت و مسوولان دانشگاه باید در این جهت تدابیری اتخاذ کنند و از ظرفیت خیرین بهره‌گیری کنند و در مواقع مورد نیاز بنده نیز قادر به پیگیری هستم.

وی در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر جلب کردن توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی اظهار کرد: بخشی از کار به خود شما بر می‌گردد و باید در جامعه حضوری فعال داشته و توجه‌ها را جلب کنید تا مردم تاثیرگذاری شما را ببینند و همواره درخواست استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: افزایش تعداد اعضای هیئت علمی حرف منطقی است و دانشگاه باید در این حوزه برنامه ریزی داشته باشد چرا که اگر این کار صورت نگیرد به تدریج باعث تضعیف رشته و دانشجویان خواهد شد.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • (ویدئو) حمله پهپادهای اوکراینی به تاسیسات نفتی روسیه
  • هر ریال عربستان ۱۷۰۷۰ تومان
  • فیلم| حملۀ اوکراین به تأسیسات نفتی روسیه
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید
  • الهلال از رسیدن به فینال آسیا بازماند
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود
  • امروز ۴ اردیبهشت؛ قیمت ریال عربستان در بازار آزاد
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
  • قیمت ریال عربستان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳