نوشین جعفری کیست و چرا اهالی سینما از بازداشت او به وحشت افتادهاند؟ +تصاویر
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۵۷۱۲
سلبریتیها رابطه بسیار تنگاتنگی با تروریستها، معارضان و عناصر سازمانهای معارض کشور دارند و افشای این حلقه برای شناخت جامعی از چهرههای مشهور سینما و تلویزیون راهگشاست.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - برخی از هتاکیهای اخیر در فضای مجازی یا رسانههای مکتوب، توسط خبرنگاران و رویکرد اهانتآمیزشان به ساحات مقدس، شکل سازمان یافته و تا حدود زیادی ساختار پیوستهای به خود گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنچه گذشت...
۱- یکم اردیبهشت ۱۳۹۷ امیرحسین میراسماعیلی روزنامهنگار اصلاحطلب روزنامه جهان صنعت با انتشار پستی توئیتری به ساحت مقدس امام هشتم اهانت کرد. این روزنامهنگار که پیش از این نیز به دلیل انتشار مطالبی مشابه، خبرساز شده بود این بار پا را فراتر گذاشت و به طور مستقیم امام رضا (ع) را با آگاهی از ارادتی که مردم ایران و شیعیان و حتی پیروان مذاهب دیگر به ایشان دارند خطاب قرار داد و در توئیت خود مطالب هتکانهای را درج کرد.
۲- ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۷ روزنامه «ابتکار» در گزارشی را با عنوان «بیماری در کمین زائران بیملاحظه» با نام «پویان خوشحال» منتشر کرد و از آسیبهای بهداشتی که در ایام اربعین در کمین زائران شهر کربلا است مطالبی را به نگارش درآورد. در بخشی از این گزارش نویسنده به جای استفاده از عبارت «شهادت امام حسین (ع)» از عبارت «درگذشت امام حسین (ع)» استفاده کرد. بررسیها نشان میداد «پویان خوشحال» در صفحه فضای مجازی خود نیز چندین بار به ساحت ائمه هدی (ع) توهین و جسارت کرده و این موضوع باعث جریحهدار شدن احساسات عمومی شده بود.
۳- نوشین جعفری، عکاس سینما و تئاتر در ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ توسط ضابطان قضایی بازداشت شد. شنیدهها و اخبار غیررسمی حاکیست او در یک مهمانی در محله ولنجک دستگیر شد. مهمانی خاصی که برخی عوامل سفارت انگلستان و چند تن از بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون در آن حضور داشتهاند. میزانسنی که به صورت خاص، شبیه مهمانیهای سریال گاندو است و افراد کاملا مرتبطی، به صورت زنجیرهای، در این مجموعه مهمانیها حضور دارند. این مهمانی از قضا بسیار پرحاشیه بوده و تعدد افراد مشهور سینما، آن را تبدیل به مهمانی پرسرو صدای ولنجک کرده است.
مهمانی با شکایت اهالی محل مذکور، به دلیل ایجاد مزاحمت، به نیروی انتظامی گزارش میشود و با مراجعه عوامل انتظامی به محل مهمانی، پس از دستگیری مهمانانی که بهصورت مختلط و به سرو مشروب و اقدامات دیگری مشغول بودند، ماجرا وارد فاز تازهای میشود. در این مهمانی مشخص میشود که نوشین جعفری علاوه بر هتاکی به مقدسات در فضای مجازی، رابط اصلی سفارت انگلستان با هنرمندان سینماست. موضوعی که بسیاری از اهالی سینما از آن آگاهی داشتند اما از افشای آن خودداری میکردند. نکته جالب این است بر اساس برخی شنیدههای گزارش شده اکانت هتاک نوشین جعفری با عنوان "یاردبستانی" با هماهنگی چند تن از چهرههای سرشناس سینما اداره میشد.
توهین به مقدسات از اکانت یاردبستانی حمایت مهناز افشار از نوشین جعفری حمایت سحر دولتشاهی از نوشین جعفری حمایت نوید محمدزاده از نوشین جعفری حمایت بهرام رادان از نوشین جعفری حمایت باران کوثری از نوشین جعفریپس از دستگیری جعفری بسیاری از اهالی سینما اقدام به حمایت از او کردند که از جمله چهرههای حامی جعفری، همان سلبریتیهایی هستند که توییتها و پستهای اینستاگرامی خود را برای حمایت از چنین چهرههایی آماده کردهاند. مهناز افشار، ترانه علیدوستی، بهرام رادان، سحر دولتشاهی، باران کوثری، نوید محمدزاده و ... از جمله چهرههایی هستند که اقدام به حمایت از عکاس کردهاند و او را از هر اتهامی مبرا دانستهاند. برای این موج بزرگ از حمایتهای دو تفسیر وجود دارد. در تفسیر نخست باید اشاره کرد اهالی سینما بشدت از دستگیری او وحشتزده شدهاند و به شکل ملموسی از یک متهم به هتاکی به مقدسات، حمایت میکنند.
موج حمایتها از نوشین جعفری توسط سینماگران به شکل عجیبی در فضای مجازی افزایش یافت و این همهمه مجازی درباره یک عکاس در فضای توییتر بسیار کنجکاوبرانگیز شد. روایتی همچنان تصدیق نشده موجی از وحشت را در میان سینماگران مرتبط با او شکل داده است، آیا نوشین جعفری جعبه سیاه برخی اتفاقات در متن جریانات سینماست؟ یا روابط او در مسیر بازپرسی با سفارتخانهها انگلیس، ممکن است برای بسیاری از سلبریتیها دردسر شود؟
جعفری در شرایطی دستگیر شدکه نخستین اتهام او نه شرکت در مهمانی و ارتباط با سفارت بیگانه، بلکه اهانت به مقدسات از طریق اکانتی به نام "یار دبستانی" است. سینماگران در ایران اگر تالیف فیلم شایسته و به تبع آن فضاسازی را در مقابل دوربین بلد نباشند، در پشت دوربین به انواع و اقسام فضاسازی آشنایی کامل دارند و اغلب آنها این واحد را به صورت تخصصی گذراندهاند. نمونه شاخص آن احکام صادره برای پگاه آهنگرانی، جعفر پناهی و محمد رسولاف است که هیچکدام به صورت قطعی اجرا نشدند. به صورت موازی حول رسولاف یک جو سنگین ساختهاند، تا مانند قبل، حکمی اجرا نشود.
در مورد دستگیری نوشین جعفری، دایره فضاسازی توسط سینماگران بسیار گستردهتر از عملیات روانی خاصی بود که در مورد رسولاف و جعفر پناهی رخ داد. تطهیر خاص جعفری با پارامترهایی هوشمندانهای صورت میپذیرد. بسیاری از هنرمندان با درج پستهای گوناگون سعی میکنند فضای عمومی جامعه را به نفع جعفری تلطیف کنند و همین جو سنگین توام با اضطراب و اضطرار گویا این است که دربهای دیگری از حقایق در پس این پرونده گشوده میشود. در پیشانی عملیات تطهیر جعفری، دائما به این موضوع اشاره میشود که اکانت"یار دبستانی" متعلق به او نیست. اما مستندانی وجود دارد که احتمال مدیریت این اکانت توسط او را تقویت میکند.
همچنین سوابقی از فعالیتهای نوشتاری نوشین جعفری در فضای مجازی وجود دارد که اهانتهای او را به مقدسات و فعالیتهای تبلیغی سیاسی معارضانهاش را در قالب وبلاگی به نام یاردبستانی تصدیق میکند.
وبلاگی به نام یار دبستانی با آدرس (link: http://yaredabestani.blogfa.com) طی سالهای ۸۴-۸۵ فعال بوده که غالباً اخبار اعتراضات و اعتصابات و زندانیان سیاسی و مسائل حقوق بشری رو منعکس میکرد. این وبلاگ چند سال بعد حذف شده اما از طریق web Archive در آدرس زیر قابل دسترس است:(اینجا)
فعالیتهای معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی فعالیتهای معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی ۲ فعالیتهای معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی فعالیتهای معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی
در این وبلاگ مطالب زیادی هم درباره اعدام منافقین در دهه ۶۰ و بیانیه های «کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر» که اسم نوشین جعفری هم در میان آنهاست و بیانیههای حزب پان ایرانیست، که پدر نوشین قائم مقام این حزب است و مشخصات او در این پستها وجود دارد. عکس آخر هم پستی جعلی درباره خرید هواپیمای طلا برای مقامات عالی کشور است.
فعالیتهای معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانی فعالیتهای معارضانه نوشین جعفری در قالب وبلاگ یاردبستانیبا توجه به پستهای وبلاگ تا حدودی گرایشات فکری نویسنده مشخص میشود. انتشار عکس و بیانههای رضا پهلوی، حمایت از گوگوش با پرچم شیر و خورشید و قرار دادن سایتهای رضا پهلوی و فرح دیبا و حزب پان ایرانیست و احمد باطبی و... در پیوندهای وبلاگ.
مرداد ۸۵ این وبلاگ بدلیل فیلترینگ تعطیل میشود و نویسندهاش آدرس وبلاگ جدید رو پست میکند، (link: http://YareDabestaani.blogfa.com) و این وبلاگ هم پس از چند سالی حذف میشود ولی از Web Archive قابل دسترسی است.
وبلاگ سابق نوشین جعفرینویسنده وبلاگ یاردبستانی، در وبلاگ جدید نقاب رو کنار میگذارد و مطالب را با اسم خودش مینویسد: «نوشین جعفری»!
که در یکی از پست ها هم قسمتی از متنی که در وبلاگ قبل هم گذاشته بود را دوباره منتشر میکند و در موردی خاص مطالبی را به وبلاگ سابقش ارجاع میدهد که در اینجا قابل دسترس است.
در وبلاگ جدید هم جعفری پست های بسیاری را درباره زندانیان سیاسی مثل احمد باطبی و حزب پان ایرانیست منتشر میکند. در پیوندهای وبلاگ هم آدرس سایت های مرتبط با حزب پان ایرانیست وجود دارد که پس از مدتی حذف میشود.
با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، پست های وبلاگ هم گرایش به اصلاحطلبی و انتخابات پیدا میکند. به مرور هرچه میگذرد نوشین از فعالیت های سیاسی رادیکال و حقوق بشری فاصله میگیرد و ظاهرا تغییر میکند. این وبلاگ هم سال ۸۷ حذف و در همان سال نوشین جعفری به عنوان خبرنگار فرهنگی و عکاس روزنامه اعتماد فعالیتهایش را آغاز میکند.
در ظاهر فعالیت سیاسی جعفری کمتر و معتدل تر میشود. بهمن ۸۸ نزدیک به یک ماه بازداشت شده و پس از آن عمده فعالیتهایش به حوزه عکاسی، سینما و هنر معطوف میشود. یکی از پست های عجیب وبلاگ دوم جعفری هم پستی بود که خبر تصویب قطعنامه علیه ایران را درج کرده است. گویا برای تصویب قطعنامه علیه ایران روزها و سالها چشم انتظار بوده است.
و در نهایت عکس پروفایل یار دبستانی که در یکی از توییتهای این اکانت گفته شده است به صاحب آن شباهت دارد.
عکس حساب کاربری یاردبستانی نوشین جعفریشراب خواری علنی در ماه رمضان و انتشار عکس آن در اینستاگرام، فالو کردن اکانت فحاش به مقدسات و برانداز ساشتی توسط اکانت شخصی نوشین جعفری در توییتر و منشن اکانت یاردبستانی درباره اینکه از ساشتی در توهین به مقدسات الگو گرفته کاملا مشخص و واضح است.
تمام این موارد ذکر شده با استدلالهای بسیار قابل تاملی رابطه نوشین جعفری با اکانت یار دبستانی را اثبات میکند و باید منتظر نتیجه ماند تا از بررسی دقیقتر فعالیتهای نوشین جعفری چه اطلاعاتی در مورد سینماگران و حلقههای اینچنینی دارد. حلقههایی که اثبات میکند سلبریتیها رابطه بسیار تنگاتنگی با تروریستها، معارضان و سفارتخانههای اروپایی و نیروهای معارض نظام دارند و افشای این حلقه برای شناخت جامعی از چهرههای مشهور سینما و تلویزیون راهگشا خواهد بود.
منبع: مشرق
کلیدواژه: دادگاه نجفی بازار سکه و ارز اخبار خودرو نفتکش انگلیسی سفارت انگلستان جعفر پناهی روزنامه اعتماد محمد رسول اف توئیتر ولنجک مهناز افشار رضا پهلوی ترانه علیدوستی اینستاگرام سحر دولتشاهی محمد رسول اف نوشین جعفری روزنامه ابتکار توییتر نیروی انتظامی بهرام رادان روزنامه ابتکار روزنامه جهان صنعت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلیل دفاع آوینی از فیلم «عروس»/«مریم مقدس» بازار ترکیه را فتح کرد
به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت سی و یکمین سالگرد شهادت مرتضی آوینی نشست «سه دهه در آیینه جادو» با محور بازخوانی اندیشه های سینمایی آوینی در آینه تجارب سه دهه اخیر سینمای ایران امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین در حوزه هنری برگزار شد.
بهروز افخمی در بخشی از این نشست در سخنانی بیان کرد: تا آنجا که سیدمرتضی آوینی را از طریق مستندهای «روایت فتح» می شناختیم او آدمی اهل فن بود، خودش پای میز تدوین می نشست و گفتار متن را خودش می نوشت. او در عین حال لازم می دید به لحاظ تئوری هم توضیح دهد که چرا باید فیلم ساخت. آنچه می نوشت تاملاتی بود که با خودش داشت و می خواست سینما را بیشتر بشناسد و افکارش را جایی ثبت کند. اما نکته این است که بیش از آنچه که او در سینما نوشته، نظریه دیگری در سینمای ما مطرح نشده است، آثاری تک، نوشته شده اما در فضایی هستیم که تولید داخلی و اکادمیک در زمینه نظریه نداریم.
وی اضافه کرد: اینکه گفته شود مطالب آوینی نظریه پردازی نیست در فضایی که چیزی نداریم شاید حرف گزافی باشد؛ از گوینده چنین اظهارنظری باید پرسید چه نظریه دیگری می شناسد که در ایران تولید شده باشد؟
افخمی در ادامه و در بخش دیگر این نشست درباره ایدئولوژیک بودن یا نبودن تصریح کرد: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی چسبد، نمی شود کسی ادعا کند فهم ایدئولوژیک دارد و در عین حال پدیدارشناس هم باشد.
شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما در ادامه درباره نسبت آوینی با فیلم های دهه ۶۰ و ۷۰ عنوان کرد: بخشی از هزینه هایی که آوینی داد به دلیل حمایت از فیلم های خاص و نبود حمایت از فیلم های مردم پسند بود و شاید اگر زمانه اینگونه نبود که از فیلم های خاص و نفروش و روشنفکری و غیر جذاب حمایت بیشتری صورت نمی گرفت، آوینی از برخی فیلم های دیگری که در این جریان نبودند حمایت نمی کرد. در خاطرات یدالله صمدی بوده است که درباره فیلم «دو نفر و نصفی» با بازی علیرضا خمسه تعریف می کرد که در همان دوران، یک مدیر سینمایی به او زنگ زده و بابت این فیلم و بازیگرش گفته است از شما بعید بود چنین فیلمی بسازید.
وی با اشاره به حمایت های آوینی از فیلم «عروس» ساخته افخمی تصریح کرد: حمایت ها آن زمان از فیلم های خاص بوده است و طبیعی است در این فضا شهید آوینی که وجه مردمی صنعت سینما برایش اهمیت داشت، واکنش نشان دهد و از برخی فیلم ها دفاع کند. حتی بعدها مقاله ای هم می نویسد و کمی هم عقب نشینی دارد و بعد از دفاعیات سابقش از «عروس» به طور مثال می گوید این چنین نیست که «عروس» ایده ال سینمای ایران است.
اسفندیاری با اشاره به وجه مردمی برخی فیلم و سریال ها در سینمای دینی بیان کرد: سریال «یوسف پیامبر» را هرچقدر هم منتقدان دوستش نداشته باشند، باید بپذیریم که میلیون ها نفر آن را دوست دارند. سریال «مریم مقدس» زمانی بازارهای ترکیه را فتح کرده بود. سریال های «مختارنامه» و «یوسف پیامبر» هر یک در کشورهای مختلف طرفداران بسیاری داشته اند.
رامتین شهبازی منتقد سینما و مدرس دانشگاه هم در این نشست در باب سوتفاهمی که نسبت به ایدئولوژیک بودن یا نبودن آوینی وجود دارد، تصریح کرد: ایدئولوژی اینجا به معنای منفی آن نیست. بالاخره هر نظریه ای طرفدارانی پیدا می کند. ما از برخی نظریات آنقدر دفاع می کنیم و پشت آن ها می ایستیم که شاید در طول زمان به ایدئولوژی تبدیل می شود. شاید فرد نظریاتی داشته باشد که ایدئولوژی او نیست ولی دیگران به ایدئولوژی وی تبدیلش کرده اند.
سیدمهدی ناظمی دیگر پژوهشگر و کارشناس این نشست در ادامه درباره پیوند ایده و تجربه عملی در سینمای ایران مطرح کرد: شهید آوینی از نظر من بیشتر گشایش گر انسدادهایی در فضای تجربه و گفتار بود. ما در عصر تجدد موفق نمی شویم به تجربه ای تثبیت شده برسیم.
وی اضافه کرد: آوینی در چارچوب تثبیت شده ای قرار نمی گرفت و اگر در زمان کنونی حضور داشت به همین دلیلی که گفته شد شاید باز هم در دانشگاه جایی نداشت.
ناظمی درباره میراث فکری آوینی و آنچه می تواند راهبر باشد، گفت: آوینی در سینما دنبال این بود که ببیند چقدر می تواند بیان حقیقت داشته باشد. شاید اینکه سعی داشت خود را به کلماتی مثل سینمای اسلامی محدود نکند به همین دلیل بود. شاید او به این دلیل سمت سینمای داستانی نمی رود که در فضای دیالکتیکی بین خیال و واقعیت فکر می کند سینمای داستانی به نوعی خیال نزدیک است.
کد خبر 6081450 عطیه موذن