Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ اگر نگوییم کردستان پایتخت موسیقی ایران است اما بهترین های موسیقی ایران را در خود جایی داده است. خانواده کامکار ها، یوسف زمانی ها، عندلیبی ها، صدیق تعریف، هوشنگ شگرف، سید علی اصغر کردستانی و بسیاری دیگر از بزرگان موسیقی کردستان که نه تنها در ایران بلکه در جهان نام آشنا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسیقی بخشی از فرهنگ مردم کردستان و ساز دف یکی از ساز های سنتی این دیار است که سالیان خیلی خیلی دور در آیین های مذهبی، عروسی ها و غیره مورد استفاده مردم این منطقه قرار گرفته است.

کردستان به واسطه دف بزرگان بسیاری را به ایران و حتی دنیا معرفی کرد که می توان به بیژن کامکار و خلیفه میرزا آغه غوثی اشاره کرد.

حوزه هنری استان کردستان در سال های اخیر تلاش های بسیاری را برای ثبت این ساز عرفانی به نام کردستان انجام داد که برگزاری جشنواره دف نوای رحمت یکی از این اقدامات بود.

این جشنواره هرساله با استقبال خوبی از سوی علاقه مندان به ساز دف در ایران مواجه می شود و به همین دلیل امسال وارد نهمین دوره خود شد.

یکی بخش های جنبی این جشنواره اجتماع بزرگ دف نوازان پیش از مراسم افتتاحیه است که در سال 96 در عمارت خسرو آباد سنندج تحت عنوان هزار دف، در سال 97 در میدان آزادی با عنوان سماع عارفان و در سال 98 نیز روز قبل از جشنواره در پارک استقلال با نام آوای دوست دف نوازان نوای دف را سر دادند.

یکی از زیبایی این مراسم در سال جاری بارش رحمت الهی همزمان با شروع مراسم بود که نه تنها باعث متفرق شدن مردم نشد بلکه به تعداد آنها افزوده و همه آنان را به وجد آورد.

جشنواره دف نوای رحمت با رویکردی که در پیش گرفته است به یک رویداد گردشگر محور تبدیل شده و در مراسم آوای دوست امسال نیز گردشگرانی را از سراسر کشور و حتی خارج از کشور به خود گرفته بود.

به گفته رئیس حوزه هنری استان کردستان این جشنواره به نسبت سال های گذشته از رشد کمی خاصی برخوردار بوده به گونه ای که در سال 97 و 98 دف نوازان 30 استان در جشنواره شرکت کرده اند.

یکی دیگر از نقاط قوت این جشنواره بین المللی بودن آن است که سال 96 زاهدی استاندار وقت کردستان وعده حمایت برای بین المللی شدن آن را داد اما تنها گروه هایی از اقلیم کردستان عراق به عنوان شرکت کنندگان فرا ملی در این رویداد حضور پیدا کردند.

مهدی احمدی دبیر هنری جشنواره دف نوای رحمت در نشست خبری نهمین جشنواره دف نوای رحمت نیز به اهمیت بخش بین الملل اشاره کرد و گفت : ساز دف یا مشابه به آن در بسیاری از کشور های دنیا به ویژه قاره آفریقا، آسیا و اروپا وجود دارد.

انتظار می رود حوزه هنری کردستان تلاش بیشتری در رابطه با معرفی این جشنواره به جهانیان داشته باشد تا رقابت بین المللی میان شرکت کنندگان شکل گیرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان کردستان موسیقی ایران حوزه هنری کردستان دف نوای رحمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۶۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی با اعضای انجمن فرهنگی قلم هورامان که در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: احداث دهکده گردشگری می‌تواند اقدامی ماندگار در راستای تقویت فعالیت‌های انجمن قلم و نیز الگویی برای مشارکت مردم در رونق اقتصادی منطقه باشد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد، اظهار داشت: این ظرفیت‌ها می‌تواند پتانسیلی برای برگزاری رویدادی بین‌المللی در راستای معرفی فرهنگ و تاریخ این منطقه باشد.

استاندار کردستان با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در سطح استان و منطقه هورامان، اظهار کرد: در راستای توسعه فعالیت‌های عمرانی تمام سعی و تلاش مجموعه این است که پروژه‌های نیمه تمام سالیان گذشته که بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان است به اتمام برسد.

زارعی کوشا با اشاره به برخی از فعالیت‌های حوزه توسعه روستایی، خاطر نشان کرد: در راستای طرح‌های محرومیت زدایی و توسعه عدالت اجتماعی در روستاها در طول دو سال گذشته، بیش از ۳۷۵ کیلومتر راه روستایی در دولت سیزدهم احداث شده است.

وی به نقش گردشگری در توسعه کردستان گریزی زد و گفت: توسعه استان نیازمند تسهیل حضور گردشگران داخلی و خارجی است و در همین راستا مراسم اربعین در باشماق مریوان سال گذشته در جذب گردشگران و معرفی نقاط گردشگری و جاذبه‌های استان نقش حائز اهمیتی داشته کما اینکه آمار قابل توجه گردشگران در نوروز امسال بیانگر این ادعا است.

استاندار کردستان تصریح کرد: طبق اعلام نهادهای مسؤول کردستان جزو سه استان اول کشور در ورود مسافران نوروزی بوده و این می‌تواند به عنوان یک پدیده کم نظیر و امید بخش در حوزه گردشگری استان باشد.

زارعی کوشا ادامه داد: در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری تمامی تمهیدات برای جذب سرمایه گذار و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است و امیدواریم در سال آتی شاهد حضور هرچه بیشتر هموطنان در کردستان باشیم.

وی در پایان با اشاره بر لزوم توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای برای معرفی فرهنگ هورامان، گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در جریان اطلاع رسانی دارند و در همین راستا با توسعه زیرساخت‌های رسانه‌ای و ایجاد تلویزیون اینترنتی هورامان می‌توانیم فرهنگ و اصالت هورامان را به تمام مردم دنیا معرفی کنیم.

در پایان این نشست هم اندیشی، اعضای انجمن فرهنگی قلم هورامان ضمن بیان ایده، درخواست‌ها و مطالبات خود به بحث و تبادل نظر در این باره پرداختند.

کد خبر 6081441

دیگر خبرها

  • طنین انداز شدن نوای دف در روستای پالنگان
  • تاریخی‌ترین شهرهای جهان کدامند؟
  • مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی دوسالانه ترویج نجوم ادیب تمدید شد
  • طلا دوباره از جا برخاست
  • طلای جهانی دوباره از جا برخاست
  • فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است
  • حمله ایران به اسراییل تیتر اصلی رسانه‌های جهان شد
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • اجتماع وعده صادق با نوای حیدر حیدر در حرم رضوی+ تصاویر
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است