Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@07:55:46 GMT

تاثیر میرشکاک بر من ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۶۷۵۲

تاثیر میرشکاک بر من ادامه دارد

امید مهدی‌نژاد می‌گوید: شعر گفتن را خیلی دیر شروع کردم و تشویق‌های میرشکاک در شاعری‌ام تأثیرگذار بود. تاثیر آموزه‌های او بر شعر من و فرم آن هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، نهمین نشست «شیرازه شعر» که به بررسی کارنامه شعری امید مهدی‌نژاد - شاعر و طنزپردازد - اختصاص داشت، سه‌شنبه (۲۲ مردادماه) با حضور شاعران و علاقه‌مندان به شعر، در خانه شاعران ایران و به همت دفتر شعر جوان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی‌نژاد در بخش‌های مختلف این برنامه، تجربه‌های شعری خود و چگونگی ورود به این عرصه را بازگو کرد و به شعرخوانی از مجموعه‌های خود پرداخت.

او درباره ورودش به عرصه شعر گفت: برخلاف هم‌دوره‌ای‌هایم، شعر گفتن را خیلی دیر شروع کردم و اولین نوشته‌ای را که می‌شد نام شعر بر آن گذاشت  در ۲۱ سالگی سرودم. البته پیش از آن، شعر برایم مسئله بود. بارها قصیده‌های خاقانی را خوانده بودم و به اشعار بیدل دهلوی، علی معلم و مهدی اخوان‌ثالث هم بسیار علاقه داشتم و آن‌ها را نیز مطالعه می‌کردم. پس از آن‌که شروع به سرودن شعر کردم، لحن قدمایی آن‌ها کاملا متاثر از شعر خراسانی و قصیده‌های خاقانی بود.

مهدی‌نژاد سپس بیان کرد: آن‌چه در تجربه‌های شعری من اثر گذاشت، جلسه‌های «معماری شعر و هندسه کلام» بود که توسط یوسفعلی میرشکاک در دفتر مجله صبح برگزار می‌شد که گاهی تا پنج ساعت هم طول می‌کشیدند. تشویق‌های میرشکاک در شاعری من بسیار تاثیرگذار بود و هنوز هم فکر می‌کنم که تاثیر آموزه‌های او بر شعر من و فرم آن ادامه دارد.

 این شاعر درباره ورودش به عرصه طنز نیز اظهار کرد: طنز را همزمان با شعر جدی شروع نکردم؛ زمانی که برای مجله سوره که سردبیر آن وحید جلیلی بود، شعر می‌فرستادم، با پیشنهاد او به نوشتن طنز روی آوردم و حدود یک سال طنز آگهی می‌نوشتم که خوشبختانه با اقبال روبه‌رو شد.

او افزود: شعرهایم یا جدی بودند یا طنز تا این‌که محمدکاظم کاظمی در کتاب «رصد صبح» یادداشتی درباره اشعار کتاب اول من نوشته و گفته بود جای تعجب است مهدی‌نژاد با این‌که قوه طنزپردازی دارد، چرا در شعرهای جدی، تا این حد جدی است؟ این نگاه باعث شد که تصمیم بگیرم در شعرهای طنز رگه‌هایی از شعر جدی و در اشعار جدی، رگه‌هایی از شعر طنز هم بیاورم.

در ادامه برنامه، امید مهدی‌نژاد به شعرخوانی پرداخت.

از جمله سوابق و فعالیت‌های مطبوعاتی و ادبی این شاعر می‌توان به عضویت در هیئت تحریریه ماهنامه سوره (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵)، دبیر تحریریه ماهنامه تخصصی شعر (۱۳۸۶)، عضویت در هیئت تحریریه روزنامه همشهری، چاپ عصر (۱۳۸۷)، سردبیر همشهری محله منطقه هفت (۱۳۹۲)، تأسیس و سرپرستی وب‌گاه شعر مقاومت سجیل (۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷)، عضویت در کمیته داوران نخستین جشنواره وبلاگ‌های طنز (۱۳۸۹)، دبیری نخستین محفل طنزپردازان کشور در حوزه هنری (۱۳۹۱ و ۱۳۹۲) و عضویت در هیئت داوران اولین و دومین جشنواره طنز سوره (۱۳۹۳ و ۱۳۹۵) اشاره کرد.

«کتاب سوم» (مجموعه آگهی طنز/ فراندیش/ ۱۳۸۵)، «رجزمویه» (چاپ اول سپیده‌باوران/ چاپ سوم شهرستان ادب)، «پیاده‌ها» (چاپ اول سوره مهر/ ۱۳۸۷/ چاپ دوم شهرستان ادب ۱۳۹۷)، «پیش از اقیانوس» (صریر/ ۱۳۸۸)، «سین‌جیم» (فراندیش/ ۱۳۸۸)، «از قبیل زندگان» (تکا/ ۱۳۸۸)، «دادخواست» (گزیده صد شعر اعتراض، با همکاری محمدمهدی سیار/ سپیده‌باوران/ ۱۳۸۸)، «یک بغل کاکتوس» (سپیده‌باوران/ ۱۳۸۸)، «قهوه قندپهلو» (گزیده شعر طنز امروز/ سوره مهر/ )، «با کاروان حوله» (طنزی به شعر و ادب/ سوره مهر/ ۱۳۹۱)، «حالیوود» (طنز سینمایی/ مروارید/ ۱۳۹۱)، «ملاحظات» (شهرستان ادب/ ۱۳۹۷) و «ابوالچپ» (کتاب قاف/ ۱۳۹۷) برخی از آثار امید مهدی‌نژاد هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امید مهدی نژاد شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۶۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رد پا» مسافر ایتالیا شد

به گزارش قدس آنلاین از روابط عمومی، فیلم کوتاه «رد پا» به کارگردانی مصطفی اعلمی از تولیدات باشگاه فیلم رویش، محصول مرکز فیلم جوان سوره به بخش رقابتی بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه کورتی دا سوگنی - آنتونیو ریچی (Corti da Sogni - Antonio Ricci) ایتالیا راه یافت.

بدین ترتیب این جشنواره ۱۶ تا ۲۰ آوریل برابر با ۲۸ فروردین تا یکم اردیبهشت ماه در شهر راونا ی ایتالیا برگزار می‌شود.

هدف از جشنواره بین‌المللی کورتی دا سوگنی - آنتونیو ریچی، ترویج فرهنگ سینمایی از طریق مناظره‌های فیلم، کنفرانس‌ها، نشریات و هر ابزار دیگری است که امکان انتقال ارزش‌هایی را که این جشنواره نمایندگی می‌کند، فراهم می‌آورد.

همچنین هیات داوران این جشنواره، افراد حرفه‌ای در زمینه سینما نیستند، بلکه سه متخصص از دنیای علمی هستند: جیووانا موریگی فیزیکدان، پیرلوئیجی رندی هواشناس و ونسا اسپاداوکیا دانشمند محیط زیست.

در این رقابت، از بین هزار فیلم کوتاه ارسالی، ۶۴ فیلم به نمایندگی از ۱۹ کشور از جمله ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ایران، بریتانیا، ترکیه، کانادا، استرالیا و... برای مرحله نهایی انتخاب شدند. 

«ردپا» که جایزه بهترین فیلم داستانی را از سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ کسب کرد، پیش از این در هند و اسپانیا نیز به نمایش درآمده‌ و پخش بین‌المللی این فیلم کوتاه برعهده مرکز بین‌الملل سوره است.

محدثه رضایی

دیگر خبرها

  • «رد پا» مسافر ایتالیا شد
  • دور جدید رسیدگی به پرونده متهمان تشکیلات مجاهدین خلق از امروز
  • راهیابی پویانمایی «پیچ تاریخی» به جشنواره مسکو
  • «پیچ تاریخی» در راه جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو
  • جلسات تدبر در سوره رعد برگزار می‌شود
  • اشتباه استخراج هنر مدرن از «مدرن غرب» در ایران
  • مهرداد صدقی با آخرین آبنبات به نمایشگاه می‌آید
  • دادگاه منافقین برگزار می‌شود
  • شروع صبح با قرآن کریم؛ صفحه ۲۱۸+صوت
  • ۱۰۵ میلیارد تومان مطالبه چایکاران از دولت؛ تاثیر تخلفات چای دبش ادامه دارد