Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@21:59:01 GMT

متهم اصلی گرانی مرغ کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۷۶۴۱

متهم اصلی گرانی مرغ کیست؟

باشگاه خبرنگاران: یوسف خانی با اشاره به اینکه مرغداران متهم اصلی گرانی مرغ هستند، گفت: مرغداران به بهانه های مختلف اقدام به عرضه مرغ بالاتر از قیمت مصوب در بازار می کنند.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۱ هزار، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۴ هزار و ۶۰۰، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۴ هزار و ۸۰۰ و در خرده فروشی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مرغداران مسئول گرانی مرغ هستند، افزود: ستاد تنظیم بازار براساس قیمت تمام شده تولید، نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده است که مرغداران به بهانه افزایش تلفات، کاهش وزن گیری لاشه و نوسان هزینه‌های تولید با نرخ‌های بالاتر اقدام به عرضه محصول در بازار می‌کنند.

یوسف خانی با اشاره به اینکه نرخ‌های فعلی بازار را قبول ندارم، بیان کرد: علی رغم آنکه نهاده‌های دامی با ارز دولتی در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد، اما قیمت‌های مصوب را قبول ندارند و همچنان بر عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب اصرار می‌ورزند.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: تا زمانیکه عرضه مرغ افزایش نیابد، مرغداران مرغ تولیدی را با نرخ‌های دلخواه در بازار عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه انتقاد مرغداران نسبت به نرخ مصوب قابل قبول نیست، افزود: با توجه به آنکه افزایش تلفات و کاهش وزن گیری لاشه در نرخ مصوب مرغ لحاظ شده است، اما مرغداران به سبب کمبود تولید، مرغ را با نرخ‌های بالایی به کشتارگاه‌ها عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان با اشاره به اینکه ملاک اصناف در خصوص مرغ قیمت مصوب است نه فاکتور خرید، تصریح کرد: مرغداران مرغ زنده را با قیمتی بیش از قیمت مصوب به کشتارگاه هاعرضه می‌کنند و واحد‌هایی که مرغ را به قیمت گران خریداری و عرضه می‌کنند، با جریمه بازرسان اصناف و تعزیرات مواجه می‌شوند.

اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیه‌‌ساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت مرغ بازار مرغ گرانی مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۷۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲، قیمت «کنسرو ماهی» و «قارچ» در مناطق شهری بیش از سایر کالا‌های خوراکی در مقایسه با اسفند ۱۴۰۱ افزایش یافته است. در مقابل، قیمت پیاز و روغن نباتی جامد نسبت به سایر کالا‌ها اُفت قیمت بیشتری را تجربه کرده است.

به گزارش اکوایران، یکی از داده‌های مهمی که توسط مرکز آمار منتشر می‌شود، متوسط قیمت کالا‌های خوراکی در مناطق شهری است. این آمار آخرین بار برای اسفند ۱۴۰۲ ارائه شده و مرکز آمار بیستم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ آن را به صورت رسمی منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، اگر قیمت کالا‌های خوراکی در مناطق شهری طی اسفند ۱۴۰۲ را با بهمن ۱۴۰۲ مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که بیشترین رشد قیمت برای سه کالای «فلفل دلمه‌ای»، «موز» و «انار» بود. در مقابل، پنج کالای خوراکی با کاهش قیمت نسبت به بهمن‌ماه مواجه شده‌اند که شدیدترین سطح این اُفت به نام «گوجه‌فرنگی» ثبت شده است. به صورت کلی و با صرف نظر از کالا‌هایی که کاهش قیمت داشته‌اند، می‌توان گفت که محدوده افزایش قیمت طی یک ماه مورد نظر بین ۰.۳ درصد تا نزدیک ۱۶ درصد بود.

حالا اگر قیمت کالا‌های خوراکی در مناطق شهری طی اسفند ۱۴۰۲ را با اسفند ۱۴۰۱ قیاس کنیم، سطح تغییرات قیمت بالاتر می‌رود. برای مثال در این حالت از مقایسه، قیمت «کنسرو ماهی» بیش از ۱۱۰ درصد افزایش یافته است. به طور کلی، از میان ۵۳ کالای خوراکی ارائه‌شده توسط مرکز آمار، قیمت ۲۰ کالا در اسفند سال گذشته بیشتر از ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه در یک سال قبل افزایش یافته است. در سوی دیگر این طیف نیز اقلامی مانند «پیاز» و «روغن نباتی جامد» قرار گرفته که قیمت آن‌ها با کاهش روبه‌رو شده است.

رشد ماهانه قیمت خوراکی‌ها در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به بهمن‌ماه

برای محاسبه رشد ماهانه متوسط قیمت خوراکی‌ها در اسفند ۱۴۰۲ باید سطح این شاخص را با سطح شاخص بهمن ۱۴۰۲ قیاس کرد. نتیجه این مقایسه برای ۵۳ کالای اعلام‌شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت ۴۵ کالا افزایش و قیمت هشت کالا کاهش یافته است. از میان کالایی که افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، بیشترین افزایش ۱۵.۷ درصد بوده که مربوط به فلفل دلمه‌ای می‌شود. به عبارت دیگر، در اسفند ۱۴۰۲ هر یک کیلوگرم فلفل دلمه‌ای، ۱۵.۷ درصد گران‌تر از بهمن‌ماه بوده است.

در مقام دوم نیز «موز» با افزایش ۱۳.۵ درصدی قیمت قرار گرفته است. «انار» نیز با ثبت رشد قیمت ۷.۵ درصدی، در رتبه سوم افزایش ماهانه قیمت خوراکی‌ها در مناطق شهری ایستاده است. افزایش قیمت سایر کالا‌ها نیز در محدوده ۶ تا ۰.۳ درصد بود. درست در سوی دیگر این طیف، محصولاتی مثل «گوجه فرنگی»، «مرغ ماشینی» و «روغن مایع» قرار گرفته‌اند که متوسط قیمت آن‌ها در اسفند به ترتیب ۷.۸ درصد، ۱.۹ درصد و ۰.۵ درصد نسبت به بهمن کاهش یافته بود.

این تغییرات قیمت در شرایطی حاصل شده که قیمت‌ها در اسفند ۱۴۰۲ با بهمن‌ماه همان سال مقایسه شده است. اگر قیمت‌های اسفند ۱۴۰۲ را با اسفند ۱۴۰۱ مقایسه کنیم رشد قیمت‌ها با اختلاف فاحشی نسبت به رشد ماهانه، شدت می‌گیرد. به بیان دقیق‌تر، اگر چه به نظر قیمت کالا‌های خوراکی در اسفند چندان نسبت به بهمن افزایش نیافته بود، اما خانوار‌ها برای خرید همین کالا‌ها در اسفند یک سال قبل به مراتب کمتر متحمل هزینه می‌شدند.

رشد قیمت خوراکی‌ها در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱

در نوع دیگری از مقایسه می‌توان رشد قیمت‌ها در اسفند ۱۴۰۲ را نسبت به اسفند ۱۴۰۱ سنجید. در این حالت مشخص می‌شود که از ۵۳ کالای اعلامی از سوی مرکز آمار، قیمت «کنسرو ماهی» در اسفند سال قبل ۱۱۱.۶ درصد نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. به بیان دیگر، خانوار‌ها در آخرین ماه از سال گذشته برای خرید کنسرو ماهی تقریبا ۲ برابر بیش‌تر از مدت مشابه در سال گذشته هزینه کرده‌اند.

در رتبه بعد با اختلاف نسبتا بالاتری، «قارچ» قرار گرفته که قیمت آن به صورت نقطه به نقطه ۷۰.۹ درصد افزایش یافته است. «کشمش پلویی» و «گوشت گاو یا گوساله» نیز در رتبه سوم و چهارم قرار گرفته‌اند و رشد قیمتی حداقل برابر با ۷۰ درصد را شاهد بوده‌اند.

همچنین، قیمت ۱۷ کالا بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است که از میان آن‌ها می‌توان به «قند»، «تخم‌مرغ ماشینی»، «شیر خشک» و «لوبیا قرمز» اشاره کرد. بر اساس این آمارها، قیمت شیر خشک ۵۷.۸ درصد افزایش داشت.

دیگر خبرها

  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟
  • نگاهی به بدترین گوشی های هوشمند جهان؛ از آیفون ۶ تا گلکسی نوت ۷ انفجاری (+عکس)
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • نظارت مستمر بر تامین کالاهای اساسی انجام می‌شود
  • جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)
  • تورم‏‏‌سنجی در فایل‏‏‌های آپارتمانی
  • گوشت قرمز ۲۹۹ هزار تومانی وارد بازار شد؛ از کجا می‌توان گوشت ارزان خرید؟
  • «کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد
  • وضعیت عجیب در بازار گوشت؛ فروش گوسفند با کارت ملی سوژه شد!