Web Analytics Made Easy - Statcounter

با گسترش فضای مجازی و انتشار اخبار از روش‌های غیر سنتی، کسب و کار رسانه‌ها سنتی دچار مشکل شده است، بر اساس آمار در طی ۱۵ سال گذشته ۲ هزار روزنامه و مجله کاغذی در ایالات متحده آمریکا تعطیل شده است. در این راستا هفته نامه آتیه نو از چهار سردبیر نشریه دعوت کرد تا در نشستی با عنوان «روزنامه نگاری تخصصی و آینده مطبوعات» موضوعات و راه حل‌هایشان را مطرح کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه، در دوران طلایی‌اش وزیر جابجا می کرد

سردبیر روزنامه اعتماد با بیان این که برخی از مشکلات روزنامه نگاری در دنیا با مشکلات مطبوعات در ایران مشترک است، گفت: برای مشکلات مشترک، راه‌کارهایی مطرح است که می توان از آنها استفاده کرد اما برای رفع و مشکلات خودمان باید راه‌کار داشته باشیم.

سید علی میرفتاح افزود: برای رسیدن به این مرحله باید وضعیت کنونی روزنامه‌ها و دلایلی که منجر به این وضعیت شده را بررسی کنیم، واقعیت این است که مشکلات کنونی رسانه‌ها کشور تنها دلایل سیاسی ندارند و موضوعات اجتماعی نیز تاثیر زیادی داشته است.

وی رقیب‌های دولتی و اعطای رانت و بودجه‌های دولتی به برخی از روزنامه ها را از مشکلات رسانه کشور دانست و گفت: هم اکنون به اندازه وزارتخانه های کشور روزنامه و خبرگزاری داریم که نمی توانند نقد قدرت کنند زیرا وام‌دار آنها هستند.

او در ادامه از دیگر رسالت‌های رسانه را رساندن حرف مردم به مسئولان دانست و گفت: روزنامه هایی که بودجه‌های دولتی می گیرند نمی توانند به درستی قدرت را نقد کنند اگر نقدی نیز انجام شود با لکنت است.

سردبیر مجله کرگدن افزود: روزنامه‌های کشور دوره طلایی داشتند و حتی می توانستند در آن دوره وزیر را از جایش را برکنار کنند. در شرایط کنونی باید هر کسی وظیفه اش را بداند و برای بهبود شرایط روزنامه کاری بکند.

وی ادامه داد: البته برای بهبود شرایط  روزنامه نباید ایرادهایی که در فضای مجازی وجود دارد در روزنامه نیز دیده شود، کسی به سمت روزنامه می رود می خواهد مطلبی را بخواند که صحت داشته و غلط املای نداشته باشد.

میرفتاح یکی دیگر از مشکلات حوزه روزنامه را قوانین قدیمی و وابسته به قدرت بودن صاحب امتیاز روزنامه دانست و گفت: فعالیت روزنامه نگاری کار روشنفکری است و سیاست زدگی برای آن مضر است.

وی افزود: روزنامه خوب، ‌ موثر، ‌ مسئولیت پذیر روی زمین نمی ماند و قطعا مخاطب خودش را پیدا می کند؛ راه‌کار استقبال مردم به روزنامه، محصول خوب است.

نیازمند برند در مطبوعات هستیم

مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به این کاهش اقبال مردم به روزنامه در مواجه مردم با فضای مجازی شکل نگرفت، گفت: نبود برند مطبوعات مردم را از روزنامه‌خوانی ناامید کرد. مردم اگر بدانند برندی در مطبوعات اخبار و تفاسیر درست و حرفه‌ای به آنها می دهند از آن استقبال می کنند.

علی میرزاخانی با بیان این که روزنامه در ایران دوره طلایی نداشته است، ‌ گفت: در دوره‌هایی همچون،  پس از وقوع انقلاب یا اوایل دوره اصلاحات مطبوعات جبهه مقدم و تریبون جریان‌هایی سیاسی شده بود ولی به رونق و رشد مطبوعات کشور کمکی نکرد.

وی یکی از راه‌حل های رونق وضعیت روزنامه‌ها را اعطای آزاد مجوز انتشار دانست و گفت: در این شرایط سرمایه گذاری می تواند روی دهد و منجر رونق در مطبوعات شود. در شرایط کنونی مجوز ها تحت مناسبات رانتی اعطا می شود.  این رانت‌ها ابزار اعمال قدرت هستند که رسانه را از انجام رسالتش دور می کند.

تحلیل و سرگرمی راه حل رونق روزنامه

 

سردبیر روزنامه هفت صبح در ادامه با بیان این که کاهش تیتراژ روزنامه مشکل کنونی جهان نیست، گفت: جمعیت زیاد افراد در چین و هند، ‌ هنوز تیراژ روزنامه را در جهان کاهش نداده است البته کشور های غربی با این مشکل مواجه شده اند.

آرش خوشخو افزود: فشار فضای مجازی بر مطبوعات آنها را به سمت انتشار مطالبی با محتوای تحلیلی و سرگرمی برده است. بسیاری از سرگرمی ها روی کاغذ  است، که می توان این امکان را در روزنامه برای خوانندگان مهیا کرد.

وی این اتفاق را مستلزم وجود خبرنگار زبده دانست و گفت:  واقعیت این است که حدود ۳۰۰ روزنامه نگار زبده در کشور وجود دارد که بخش اعظم آنها جذب رسانه های ارگانی و دولتی شده ‌اند.

او در ادامه حذف تولی گری دولتی در مطبوعات را یکی از راه‌کارها ارزیابی کرد و افزود: جذب مخاطب کار سختی نیست چون بسیاری از خوانندگان جدی علاقمند مطالب جدی و درست هستند.

خوشخو افزود: تا وقتی برخی از رسانه‌ها از کاغذ و رانت بهره می گیرند رقابت بی معنی است؛ اگر دولت بچه‌اش را زمین بگذارد همچنان می شود از روزنامه هم سود کرد هم کار مفید انجام داد.

سربیر ماهنامه  اندیشه پویا شرایط کنونی روزنامه و مجلات را سخت دانست و گفت: سیاست‌های کنونی دولت به تقویت جریان خاصی از مطبوعات منجر شده است. این سیاست نگاه کمی به مطبوعات دارد و محتوا را در رسانه های کشور از بین برده است.

رضا خسته رحیمی افزود: در این نگاه افرادی که مجوز انتشار ۳۰ رسانه را می گیرد و می توانند رانت را نیز دریافت کنند. نگاه تولی گر دولت  کنونی به مطبوعات، بدترین شکل تولی گری بوده است.   در دوره‌ها مطبوعات سیاست زده رفتار کردند و به جای احزاب سیاسی دست به کار سیاسی زدند و پس از ان دوره ها شاهد مرگ مطبوعات بودیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۷۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وزیر دفاع سابق انگلیس گفت که این کشور با تهدیدهای مختلف از سوی دشمنان خود مواجهه است.

«بن والاس» وزیر دفاع سابق انگلیس مدعی شد که این کشور با اشکال خاصی از جنگ غیرمتعارف از سوی دشمنانش روبرو است.

به ادعای وزیر دفاع سابق انگلیس، سرقت های برخط تحت حمایت مسکو که افراد مسن را هدف قرار می دهد، ازجمله این موارد است.

این سیاست مدار محافظه کار انگلیسی، که در اوت گذشته از سمت خود استعفا داد، روز چهارشنبه به اسکای نیوز گفت که جهان امروز، جنگ های قرن گذشته را برای او یادآور می شود.

والاس گفت که وضعیت کنونی دنیا، مشابه دهه ۱۹۳۰ است، با این تفاوت که اکنون دنیا با چالش تروریسم و جنگ غیرمتعارف روبروست.

وی کمپین‌های اطلاعاتی دشمنان با هدف ایجاد تفرقه، غارت، جاسوسی و ایجاد تنش در جامعه از فضای مجازی را از نمونه های جنگ غیر متعارف عنوان کرد.

والاس بزرگترین تهدید کنونی برای انگلیس را روسیه دانست.

کد خبر 6088045

دیگر خبرها

  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی
  • نگاهی به مطبوعات امروز/ تعطیلی شنبه آری یا خیر؟