راز خنجری که عبدالسلام در دیدار با رهبر انقلاب به همراه داشت!
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۸۱۶۳
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز سه شنبه هیئت انصارالله پس از دیدار با وزیر خارجه کشورمان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند که بازتاب گستردهای در میان سیاستمدران و فعالان جنبشهای اسلامی و سران منطقهای و فرامنطقهای داشت. یکی از موضوعاتی که در شبکههای مجازی داغ شده است تصویر این دیدار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خنجری که میگوید: امام باید شمشیر را از رو ببند. این تفکر ریشه زیدی دارد. امام همواره باید قائم بالسیف باشد، یعنی امام باید حتما قیام کند. خنجری که زیدیهای یمن همواره بر پر شال یا کمربند خود دارند، اشاره به همین مفهوم اعتقادی دارد که امام باید همیشه شمشیر را از رو ببندد.
زیدیها چند امامی هستند؟ آیا آنها معتقد به امام قائم بالسیف هستند و هرکسی را که این شرط را داشته باشد امام میدانند؟
این سوال را سیداصغر قریشی سفیر اسبق ایران در یمن به خبرآنلاین پاسخ داده است و میگوید: ابتدا باید مشخص شود منظور ما در این سؤال از امام چیست و آیا منظور ما از امام تعریفی است که شیعیان اثنا عشری یا دوازده امامی از امام دارند؟ اگر این باشد باید گفت زیدیها سه امام اول شیعیان امامیه را به عنوان امام بر طبق تعریف خود میشناسند، زیرا که از نظرشیعیان زیدی امام کسی است که ضمن داشتن شروط امامت از لحاظ علمی و اجتهاد و دعوت به خود قیام به سیف کند یعنی برای تشکیل حکومت اسلامی در صورت ضرورت مبارزه مسلحانه کند.
طبق گفته نماینده انصار الله در سخنرانی چند سال پیش خود در دانشگاه تهران، شرایط امامت همان شرایط، ولی فقیه است به اضافه شرطی که انها میگویند امام باید از فرزندان حسنین (ع) باشد یعنی از سادات حسنی یا حسینی، ناصر اطروش امام زیدیهای ایران در اوایل قرن سوم هجری از سادات حسینی بود. امامان زیدیهای یمن بیشتر سادات حسنی هستند. امام از نظر آنها کسی است که قیام به سیف کند.
ناصر اطروش در طبرستان در حدود سال ۳۰۰ هجری در گیلان و طبرستان تشکیل حکومت داد قبل از آن در طبرستان قاسم بن ابراهیم طباطبا به عنوان امام شناخته شده بود.
در تاریخ ایران از آنها به عنوان علویان طبرستان یاد میشود، که همان شیعیان زیدی هستند؛ و در تاریخ زیدیان همواره، عدهای از علمای زیدی یمنی و علمای زیدی ایرانی میان دو کشور تردد داشته و اقامت گزیده اند. در طول تاریخ زیدیه مواردی وجود داشته که زیدیهای یمن امام زیدی ایرانی داشته اند و یا بالعکس ایرانیان زیدی، خصوصا در طبرستان (مازندران و گیلان امروزی) امام زیدی یمنی داشته اند. بنا بر این شمار امامان زیدی محدود به تعداد معینی نیست و امامت همچنان میتواند ادامه داشته باشد.
در طبرستان دو طایفه زیدی به نامهای طایفه قاسمیها منتسب به قاسم بن ابراهیم طباطبا و طایفه ناصریها منتسب به ناصر اطروش حضور داشتند و در زمان ناصر اطروش که از امامان بزرگ زیدی و صاحب حکومت زیدی در طبرستان بود فتوایی صادر شد که زیدیهای ایران میتوانند برای کمک به یحیی هادی مؤسس دولت زیدی در یمن که در آن زمان امام زیدیها در یمن بود به این کشور بروند.
اکنون در صعده گورستان معروفی هست که به آن گورستان طبریها میگویند و اینها همان کسانی هستند که برای کمک به یحیی هادی به این منطقه رفته بوده و در جنگهایی که وی به ویژه بر ضد قرمطیها داشته شرکت کرده و کشته شده اند. این گورستان یکی از نشانههای روشنی است که بر وجود روابطی عمیق چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ مذهبی و عقیدتی میان زیدیان یمن و زیدیان ایران یا به تعبیر دیگر علویان ایران دلالت دارد.
از این رو کاملا روشن است که ارتباط میان ایران و یمن بسیار فراتر از مسائل سیاسی و یا نظامی است و در طول این ۱۲۰۰ یا ۱۳۰۰ سال این روابط به طور مستمر و ریشه دار وجود داشته و هر دو ملت از آن تاثیر و تاثر پذیرفته اند.
با توجه به تاریخچه زیدیهای یمن و ایران، کاملا مشخص است که ورود با خنجر عبدالسلام تنها یک پیام داشت. امام شمشیر را از رو بسته است و ما آماده جهاد هستیم. به این مفهوم که شمشیر از سوی ولایت فقیه ما، برای دشمن از رو بسته شده است.
در اینباره محمد عبدالسلام پس از این دیدار در صفحه توییتر خود نوشت: رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار بر حمایت از ملت و یکپارچگی یمن و لزوم حل و فصل اختلافات از طریق گفتگوهای یمنی – یمنی و بدون دخالت خارجی تاکید کردند.
وی اضافه کرد: ایشان اصالت و سابقه تاریخی و تمدنی بی نظیر یمن را ستودند.
رئیس هیات مذاکره کننده یمنی افزود: یمن با یقین و قدمهای ثابت و با ملت بزرگ خود به سوی آینده روشن به نور عزت و کرامت گام برمی دارد.
وی با انتشار تصویر دیدار "عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهوری فراری یمن با ملک سلمان که در او را در آخر مجلس نشانده اند و تصویر دیدار هیات یمنی با رهبر انقلاب نوشت: تفاوت است میان اینکه هم پیمان و دوست باشی یا بنده و پیرو.
تصویر نخست، یک یمنی مجاهد آزاده و مدافع از دین و میهن خود را نشان میدهد که با لباس یمنی اصیل و "جنبیه" خنجر یمنی با بزرگترین شخصیت ایرانی دیدار میکند.
این تصویر، میزان احترام ایران به ملت یمن را به نمایش گذاشته است.
تصویر دوم، یک یمنی مزدور را نمایش میدهد که خواستار حمله به کشورش و اشغال آن شده است که سرورانش با بی احترامی او را در آخرین صندلی مجلس نشانده اند.
این تصویر نشان دهنده میزان بی احترامی عربستان به هادی و مزدوران را نشان میدهد.
این دو صحنه میزان احترام دیگران به تو را نشان میدهد که حتی مهمترین نشانه و مظهر شجاعتت (خنجر) را از تو نگرفته اند و تصویر دوم میزان ذلت و تسلیم را نشان میدهد که نه تنها خنجر را از وی گرفته اند بلکه حتی اگر از آنها بخواهد بدون لباس نیز وارد مجلس شوند، از این کار دریغ نمیکنند.
محمد یحیی منصور روزنامه نگار یمنی نوشت: موضع درخشان ایران درباره یکپارچگی یمن که از زبان رهبر انقلاب اسلامی جاری شد و بر اهمیت این یکپارچگی تاکید کرد را با موضع توطئه گرانه عربستان و امارات برای ایجاد مشکلات بیشتر در شمال و جنوب یمن مقایسه کنید.
محمد عبدالقدوس معاون مدیرعامل خبرگزاری رسمی یمن (سبا) تصویری از برخی مسئولان فراری یمن با محمد بن زاید را منتشر کرد که به آنها اجازه همراه داشتن خنجر را نداده اند و غلاف خنجرآنها خالی است و تصویری از دیدار هیات یمنی با رهبر انقلاب و تصویر خنجر محمد عبدالسلام نوشت: این دو تصویر تفاوت میان استقبال از دوست و هم پیمان و عمل و مزدور را به نمایش میگذارند.
میس القناوی تحلیلگر سیاسی و نویسنده فعال فلسطینی از غزه نوشت: زمان این دیدار در ظاهر و باطن عمیق آن نشانه پیروزی خنجر یمنی است. امام خامنهای محمد عبدالسلام را به حضور میپذیرد و از تاریخ و تمدن و سابقه یمن و مقاومت آن سخن میگوید و اینکه مقاومت ان پیروز خواهد شد.
در همین باره ایرنا به نقل از سیاستمداران یمنی در واکنش به حضور سخنگوی انصارالله با خنجر مقابل مقام معظم رهبری نوشته اند:
عبدالملک العجری عضو هیات یمنی، پس از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی نوشت: ایشان موضع خود را در حمایت از یمن یکپارچه اعلام کردند و فرمودند که یمن باید یکپارچه و متحد بماند.
وفا الکبسی فعال رسانهای یمنی نوشت: این تصویر آزادی، قهرمانی و سربلندی و شخصیتهای آزاده است. در محضر انقلابیون قهرمان، کتولهها جایی ندارند.
دیدار آزادگان بزرگ، دشمنان و بندگان احمق آنها را به خشم آورده است. از این خشم بمیرید. حق داریم به این دیدار تاریخی میان امام سید علی خامنهای و رئیس هیات یمنی افتخار کنیم.
صالح ابوعزه وکیل فلسطینی و پژوهشگر قانونی وسیاسی فلسطینی نوشت: این ایران است که امروز تعیین میکند نامه چه کسی را بپذیرد و نامه چه کسی را رد کند.
امام خامنهای نامه سید عبدالملک الحوثی را میپذیرد و نامه رئیس جمهوری بزرگترین کشور جهان را نمیپذیرد. امام خامنهای مستضعفان را به حضور میپذیرد و خاری در چشم جباران و مستکبران است.
حسین نجران نوشت: بن زاید از این دیدار دیوانه خواهد شد. هیات گارد ساحلی امارات فقط با همتای ایرانی خود دیدار میکند، نه بیشتر، اما رئیس هیات ما با سید علی خامنهای رهبرعالی انقلاب اسلامی ایران دیدار میکند.
محمد قاضی از فعالان سیاسی و رسانهای یمن نوشت: امروز رئیس هیات ما با بزرگترین شخصیت منطقه دیدار کرد، همان شخصیتی که امثال ترامپ و پمپئو آرزوی دیدارش را دارند.
مازن هبه فعال رسانهای یمنی نوشت: بله ما به این رابطه و حضور در این محور افتخار میکنیم و این محور، یمن را به جایگاه اصلی و شایسته خود در منطقه و جهان خواهد رساند.
اینجا یمن بزرگ است که همه دنیا باید خوب بدانند که حیاط خلوت آل سعود نیست.
این دیدار در حالی انجام شد که بن زاید نیز در سعودی با ملک سلمان درباره یمن رایزنی میکرد و خروجی آن نیز این بود که بن زاید اعلام کرد ما و عربستان در یک خندق هستیم. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با هئیت انصارالله تاکید کردند که ایران و انصارالله نیز در جبهه هستند، ایشان با تاکید بر وحدت و یکپارچگی به عربهای منطقه هشدار دادند و فرمودند: سعودیها و اماراتیها و حامیان آنها که مرتکب جنایات بزرگی در یمن شدهاند، قطعاً به نتیجه نخواهند رسید. آنها بهدنبال تجزیه یمن هستند که باید با قدرت در مقابل این توطئه ایستاد و از یمنِ یکپارچه، متحد و با تمامیت ارضی حمایت کرد.
رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: حفظ یکپارچگی یمن با توجه به عقاید دینی و قومیتهای مختلف این کشور نیازمند گفتگوهای یمنی – یمنی است.
منبع: خبرآنلاین
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: رهبر انقلاب شبکه های اجتماعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۸۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زنان یمنی از ترس، استاد این کار شدند!
فرارو- "وردا سیف" در یکی از روزهای تابستان سال ۲۰۲۲ در خیابانهای شهر عدن یمن به مدت دو ساعت زیر نور خورشید پرسه زد و به دنبال یک مرکز تعمیر گوشی تلفن همراه بود تا نقصی نرم افزاری که برای دستگاه اش ایجاد شده بود را برطرف کند. او میدانست که مشکل گوشی اش میتوانست ظرف یک ساعت حل شود، اما وقتی تکنسینهای مرد از او خواستند رمز عبور خود را به اشتراک بگذارد و دستگاه را برای یک یا دو روز نزد آنان بگذارد او نپذیرفت و به مرکز تعمیر بعدی رفت. خودداری او از ارائه گوشی اش به تکنسینهای مرد ممکن است عجیب به نظر برسد، اما واقعیت آن است که خطراتی که او از آن میترسد بسیار جدی هستند.
به گزارش فرارو به نقل از ال پائیس، به دلیل هنجارهای مردسالارانه و نقشهای سنتی تعیین شده برای زنان در جامعه یمن، انتخابها و اقدامات آنان زیر ذره بین قرار دارد و زنان به عنوان حاملان شرافت خانواده قلمداد میشوند. این موضوع آنان را به هدف آسانی برای اخاذی جنسی و باج گیری تبدیل میکند.
به همین خاطر گوشیهای تلفن همراه میتوانند به سلاحی در دست باج گیران جنسی تبدیل شوند. حتی اگر تصاویر شخصی و اطلاعات محرمانه درون آن چندان صریح و اشکار نیز نباشند امکان سوء استفاده از آن در جامعه یمن وجود دارد. "مختار عبدالمعز" بنیانگذار یک سازمان غیرانتفاعی با حدود ۴۰۰ کارشناس دیجیتال داوطلب میگوید: "فقدان دانش گسترده در عرصه فناوری اطلاعات در میان زنان و اتکای آنان به افراد غریبه برای تنظیم ایمیل یا تعمیر گوشیهای تلفن همراه شان آنان را به اهدافی راحت برای اخاذی تبدیل میکند و به قربانیان جرایم سایبری تبدیل میشوند".
وردا در نهایت تسلیم شد و به خیل عظیم زنانی پیوست که ماهها و حتی سالها بدون گوشی تلفن همراه میمانند، زیرا نمیتوانند مشکلات فنی را که ممکن است برای هر دستگاهی رخ دهد برطرف سازند و قادر به خرید گوشی تلفن همراه جدید نیز نیستند.
"رعنا فضل" یک جوان ۲۷ ساله در عدن نیز در سال ۲۰۲۱ در یک سازمان امدادی بین المللی کار میکرد زمانی که گوشی تلفن همراه اش خراب شد. او خود نتوانست گوشی اش را تعمیر کند. او هم چنین نتوانست فرد قابل اعتمادی را برای این کار پیدا کند و از آنجایی که توانایی خرید گوشی تلفن همراه دیگری را نداشت نتوانست کار خود را به درستی انجام دهد و شغل اش را ترک کرد. او میگوید: "برادرم اصرار داشت که گوشی تلفن همراه را برای تعمیر به مرد غریبه ندهم".
موارد اخاذی جنسی رخ داده در یمن را نمیتوان نادیده گرفت. در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی یک قتل وحشیانه مرتبط با اخاذی از زنان این موضوع را بر سر زبانها انداخت. بنابر گزارشها "عبدالله الاقباری" یک مرد جوان اهل تغز تا سر حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت چرا که گفته میشود گویا در یک مرکز تعمیر گوشی تلفن همراه شروع به جمع آوری مدارکی مبنی بر استفاده تکنسینهای مرد آن مرکز از محتوای گوشیهای تلفن همراه مشتریان زن برای اخاذی از آنان کرده بود.
این جنایت همزمان با تعدادی از شهادتهای زنان در مطبوعات محلی بود که قربانی تکنسینهای اخاذی شده بودند. المعز میگوید:"ما روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ گزارش درباره جرایم سایبری دریافت میکنیم. برخی از زنان بخاطر این موضوع به دام روسپی گری کشیده میشوند به این امید که با این کار مانع از انتشار تصاویر شخصی شان توسط فرد باج گیر شوند. عدهای دیگر از زنان در نهایت با زخمهای روحی و عاطفی مواجه میشوند. برخی از آنان با خشونت خانگی، طلاق و ختی خودکشی به دلیل رسوایی یا ترس از رسوایی مواجه میشوند".
در سال ۲۰۲۰ میلادی در بحبوحه پاندمی جهانی کووید و درمیانه تب و تاب ناشی از انتشار خبر مرگ الاقباری "انیسه السلامی" تصمیم گرفت به وابستگی زنان یمنی به تکنسینهای مرد تعمیر تلفن همراه پایان دهد. این زن ۲۹ ساله ساکن شهر تعز در جنوب غربی یمن پس از خرابی گوشی تلفن همراه اش به مدت چهار سال بدون گوشی بود. او میگوید:" این همانجا بود که تصمیم گرفتم. من به گوشی ام مگاه میکردم و ناامید از این که نمیتوانم کاری با آن یا در مورد آن انجام دهم چهار سال را سپری کردم تا این که تصمیم گرفتم خودم آن را درست کنم".
برای رسیدن به این هدف او دورهای آموزشی را در موسسه فنی برنامه نویسی و نگهداری کامپیوتر گذراند و سپس با افتتاح یک مغازه وارد عرصه تعمیر گوشی تلفن همراه شد که در انحصار مردان بود. او اکنون برای تعمیر گوشی تلفن همراه به زنان خدمات ارائه میدهد تا حریم خصوصی شان حفظ شود. السلامی میگوید:" من از سوی اقوام و غریبهها مورد انتقاد و تمسخر قرار گرفتم، اما یک بار برای همیشه به این نتیجه رسیدم که هیچ زنی نباید بدون گوشی تلفن همراه زندگی کند و تصمیم ام را گرفتم، زیرا هیچ تکنسین زنی وجود نداشت که مشتریان زن بتوانند تعمیر دستگاه خود را به او بسپارد".
در یمن که سالها آشفتگی و ناآرامیهای آن بر لایههای تبعیض و نابرابری علیه زنان افزوده اختلاف بین مردان و زنان در مشارکت اقتصادی و استفاده از فرصتها یکی از وسیعترین موارد در جهان است و تنها ۲۸.۲ درصد از شکاف جنسیتی آن کشور تا سال ۲۰۲۱ میلادی پر شده بود. محدودیتهای فرهنگی، اجتماعی و امنیتی زنان یمنی را از شرکت در مشاغل یا رشتههایی که جامعه برای شان نامناسب میداند منع میکند. السلامی با اشاره به موانع و اختلافات سیاسی که کشورش را بین دو دولت متخاصم تقسیم میکند و با اشاره به چالشهایی که او به عنوان یک تعمیرکار گوشی با آن روبرو شده میگوید: "تکنسینهای مرد تهمتهایی را علیه من مطرح میکنند و اکنون از فروش قطعات یدکی به من که انحصار آن در دست شان است خودداری میورزند و مرا مجبور ساخته اند تا قطعات مورد نیاز را از صنعا با پرداخت هزینهای بیشتر تهیه کنم".
با این وجود، به دلیل تقاضای بالا فروشگاه السلامی در یکی از خیابانهای تجاری تعز سومین شهر بزرگ یمن مملو از مشتریان است و او تکنسینهای زن دیگری را برای کمک به کارش استخدام کرده است. او میگوید: "در برخی روزها من ده یا تعداد مشتریان بیش تری دارم که اکثرا خانم هستند. آنان از مکانهای دور و نزدیک میآیند. برخی از مردان که نگران تصاویر اقوام زن شان در گوشیهای شان هستند نیز برای تعمیر نزد من میآیند. من خدمات کاری ام را به همه مشتریان ارائه میکنم و هم چنین در مورد حفاظت از حریم خصوصی آنلاین، امنیت اطلاعات، کمک به زنانی که دانش کافی در این زمینه ندارند راهنمایی ارائه میکنم تا نحوه تنظیم گوشیها تلفن همراه و اصول اولیه کار با آن را بیاموزند".
به گفته "زینب القادی" مربی امنیت سایبری، ورود زنان یمنی به این عرصه گامی باورنکردنی قلمداد میشد و به کاهش بروز مواد اخاذی از زنان کمک کرده است. او میگوید:" این بدان معنا نیست که اخاذی از زنان متوقف شده یا این مسئله حل شده، اما تبدیل شدن زنان به تکنسین و تعمیرکار دستگاههای خود حداقل این خطر را برای زنان کاهش میدهد".
با توجه به موفقیت السلامی تعدادی از زنان دیگر الهام گرفتند که پا جای پای او بگذارند. "طحانی الجعفری" در گوشه کوچکی از خانه خود در تعز مغازه کوچکی را برای تعمیر گوشی تلفن همراه زنانی که به دنبال تخصص او بودند راه اندازی کرد و مانند سلامی در این زمینه در کلاسهای آموزشی شرکت کرد. این جوان ۲۷ ساله میگوید:"این یک تلاش کوچک از سوی من است، اما این چیزی است که میتوانم برای کمک به زنان و محافظت از آنان در برابر آن چه به زندگی بسیاری از آنها پایان داد ارائه دهم".
زنانی که قربانی اخاذی شده اند با پیامدهای سنگینی مواجه میشوند. بسیاری از آنان برای آن که تلاش کنند تا رسوا نشوند مجبور به ارائه پول به باج گیران میشوند و زمانی که موضوع توسط خانوادههای شان کشف میشود با خطر قریب الوقوع خشونت خانگی، مرگ یا خودکشی مواجه میشوند.
"امل السروری" یک دوره برنامه نویسی را گذراند و در ماه مه ۲۰۲۳ بخش کوچکی از خانه خود را در عدن به تعمیرگاه تلفن همراه برای ارائه خدمات به مشتریان زن تبدیل کرد.
او میگوید: "گوشیهای تلفن همراه یک ضرورت هستند و این که مجبور شوید هر بار که گوشی تان خراب میشود یک گوشی جدید خریداری کنید واقعا مضحک است همزمان اعتمادی به تکنسینهای مرد نیز وجود ندارد. بنابراین، من این فن و دانش را یاد گرفتم تا در خدمت منافع خودم و دیگران باشم".
"ازهر الجعفری" زن خانه دار ۳۲ ساله که گوشی تلفن همراه توسط السروری تعمیر شد میگوید از خدماتی که تکنسینهای زن ارائه میدهند احساس آسودگی خاطر میکند.
او میگوید: "تعمیرکاران زن بار سنگینی را از روی دوش ما زنان برداشته اند و باعث شده اند دیگر از خراب شدن گوشی ام دچار وحشت زدگی نشوم".