Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: داشتن مکانی برای نمایش های آئینی و سنتی مهم است و اتفاقی خوبی در این راستا در حال رخ دادن است، خوشبختانه گذرهای فرهنگ و هنر در شهرها فرصت‌هایی را برای مکان‌های خیابانی و ثابت نمایش‌های آیینی و سنتی ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» امروز چهارشنبه( بیست و سوم مردادماه) با حضور در مجموعه تئاتر شهر در سومین روز جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به تماشای نمایش «بازی نامه نوروز» در تالار سایه نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران در مورد انتقادات متعدد هنرمندان نمایش‌های آیینی و سنتی نسبت به بی توجهی مسئولان به این گونه نمایشی که جای ثابتی ندارند تا در طول سال به اجرا و آموزش نسل جوان بپردازند، گفت: داشتن مکانی برای نمایش‌های آئینی و سنتی مهم است و اتفاقی خوبی در این راستا در حال رخ دادن است، خوشبختانه فضاهای سنتی و معماری های قدیمی در حال بازسازی و مرمت است، همچنین بحث گذر فرهنگ و هنر در شهرها فرصت‌هایی را برای مکان‌های خیابانی و ثابت نمایش‌های آیینی و سنتی ایجاد می‌کند.

وی کاشان را به عنوان اولین شهر برای نقطه شروع این امر ذکر کرد و افزود: شهرهای دیگری شرایط پیوستن به این مسیر را دارند، یکی از ویژگی‌های نمایش‌های آیینی و سنتی داشتن ارتباط راحت با این نوع مکان‌ها می باشد، از این رو به نظر می رسد می‌توانیم مکان‌های نمایش‌های آیینی و سنتی را متناسب با مکان‌هایی که با فرهنگ ما سازگاری داشته توسعه دهیم و تمام این فضاها را به محلی برای نمایش های آیینی تبدیل کنیم.

صالحی یادآور شد: این قدم امسال از شهر کاشان برداشته شد و حتماً این اقدام می‌تواند‌ به شهرهای دیگر و حتی خود مرکز هم تسری یابد تا خانه‌های کهن میراثی و تاریخی را به عنوان مکانی برای نمایش‌های آیینی سنتی تبدیل کنیم.

وی افزود: البته این اتفاق، این مساله را نفی نمی‌کند که ما می‌توانیم یا باید، مکان‌های ثابت و روشنی را برای این موضوع داشته باشیم یعنی تکیه دولت‌های جدید برای نمایش‌های آیینی لازم است. تکیه دولت تهران اگرچه به طور گسترده برای نمایش‌های مختلف بود اما تهران و همین طور دیگر کلان شهرها به تکیه دولت خودشان نیاز دارند. در این باره خوشبختانه شوراهای شهرهای بزرگ ما از جمله تهران به این فضا نزدیک‌تر شده‌اند یعنی همانطور که مکانی برای هنرهای مدرن داریم، هنرهای سنتی هم باید چنین فضایی داشته باشند.‌

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شهردار تهران نیز با نگاه فرهنگی که دارند این همراهی را انجام داده و امید است با همراهی دوستان در حوزه‌ نمایش‌های آیینی و شورای شهر و کمک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این دغدغه هنرمندان را کم کنیم.

صالحی ابراز داشت: البته در این راستا وعده هایی داده شده و امیدوارم سرعت بیشتری پیدا کند و همه تلاش خود را در این باره خواهیم کرد.

وی در ادامه درباره ورود پول‌های مشکوک به سینما و اینکه این مسئله در حوزه‌های دیگر مثل موسیقی و تئاتر هم کم و بیش شنیده می‌شود و واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مساله چگونه خواهد بود، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید دو موضوع را پا به پای هم بررسی کنیم، ابتدا سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر باید مورد استقبال قرار گیرد به این معنا که نباید سرمایه را از این حوزه فراری داد زیرا این موضوع به نفع فرهنگ و هنر نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم که کسانی که علاقه دارند به صورت فردی یا ملی و حتی ترکیبی از این دو  در امر سرمایه گذاری داشته باشند به این سمت ترغیب شوند، البته برخی سخنان باعث می شود افراد از این امر پشیمان شوند.

صالحی تاکید کرد: از یک سو طبیعی است که سرمایه وقتی در این حوزه وارد می‌شود باید سالم باشد و سالم حرکت کند تا بتواند تضمینی برای استمرار باشد. هر سرمایه اگر به طور ناسالم در حیطه‌ای وارد شود یا سالم وارد شود ولی سالم خارج نشود، بعد از مدتی آن حیطه را دچار فساد می‌کند که دیگر سرمایه‌گذاری وارد نشود.‌ چون بعد از مدتی امنیت حرکت را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره از یک طرف تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم تا در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری کنند. این‌ سرمایه گذاری هم فرهنگی است و هم می‌تواند اقتصادی باشد اما از سوی دیگر باید به سلامتی آن هم فکر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یک راه برای حفظ این سلامتی این است که کسانی که در این حوزه هستند و در واقع صنوف، خودشان پاسداران سلامت باشند چون اگر بخواهیم مسئولیت را از دولت بگیریم گاهی مسیر سخت و غیر قابل کنترل می‌شود. ضمن اینکه نهادهای قضایی هم کار خود را می‌کنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا در این میان حرکت کند.‌

صالحی در پایان درباره کمک هزینه‌های جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیز با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی آن که هنوز به گروه‌ها نرسیده است، گفت: شرایطی که در حوزه‌های مختلف وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چندماه اول سال بوده حتی متناسب با بودجه تقلیل یافته هم نبوده است ولی به هر حال پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم و امیدوارم این پیگیری‌ها موجب شود هرچه سریعتر به تعهدی که در ارتباط با جشنواره داشتیم، عمل کنیم.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید قربان عید قربان کانون های فرهنگی هنری مساجد روزنامه غدیر روزنامه ها دعای عرفه شبستان یزد دهه امامت و ولایت روز خبرنگار پول های مشکوک نمایش های آیینی و سنتی صالحی سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۹۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نخستین نخستین المپیاد ملی آموزش هنر منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فراخوان نخستین المپیاد هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

بر اساس این فراخوان، شناسایی، کشف و هدایت استعداد‌های هنری به ویژه در میان جوانان و نوجوانان، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی، ارائه شناخت به خانواده‌ها در زمینه فرصت‌های رشد فرزندان در رشته‌های هنری، ارتقای مهارت‌های فردی، گروهی و اجتماعی، ایجاد همبستگی و نشاط، امید و انگیزه به خصوص در میان هنرجویان و هنرمندان مراکز آموزشی، کمک به توسعه عدالت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با استفاده از ابزار‌های هنری و آموزشی از اهداف مهم المپیاد هنر است.

این فراخوان در سایت معانت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است و از اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شکست رکورد مخاطب سینما در سال ۱۴۰۲
  • برپایی نوروزگاه وبازارچه عشایری سمیرم
  • فراخوان نخستین المپیاد ملی آموزش هنر منتشر شد
  • فراخوان نخستین نخستین المپیاد ملی آموزش هنر منتشر شد
  • مجوز ۱۴ کنسرت موسیقی در ایلام صادر شد
  • فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در سالی که گذشت
  • دعوت وزیر ارشاد از کودکان و نوجوانان برای شرکت در «پویش ملی حافظ شو»
  • ۲۷ اجرا در پنجمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی راه ابریشم
  • برگزاری مراسم آیینی سنتی نوروز در ایستگاه راه‌آهن رشت
  • آخرین وضعیت عمره از زبان وزیر ارشاد