Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

سفیر آمریکا در روسیه روز چهارشنبه، آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای میان مسکو و واشنگتن را «معیوب» و «قدیمی» توصیف کرده و گفته که واشنگتن خواستار آن است که این معاهده بعد از اتمام موعدش در سال ۲۰۲۱ ابطال شده و با معاهده‌ای دیگر جایگزین شود.

به گزارش فارس معاهده موسوم به «نیواستارت» برای محدود کردن تعداد کلاهک‌های هسته‌ای میان دو قدرت بزرگ هسته‌ای دنیا میان آمریکا و روسیه منعقد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق مفاد این معاهده، آمریکا و روسیه مجاز به نگهداری بیش از ۱۵۵۰ کلاهک نیستند.

«جان هانتسمن»، سفیر آمریکا در روسیه روز چهارشنبه گفت: «برخی می‌خواهند پیمان نیواستارت را تمدید کنند. برخی در حال بحث بر سر ایجاد معاهده‌ای جدید هستند. من مطمئن نیستم [سرنوشت این معاهده] به کجا ختم می‌شود.»

آینده نیواستارت به ویژه بعد از خروج آمریکا از پیمان دیگری که برای محدودسازی موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد هسته‌ای میان آمریکا و روسیه منعقد شده بود در مدار توجه قرار گرفته است. آمریکا بعد از متهم کردن روسیه به نقض مفاد «پیمان منع موشک‌های میان‌برد» (INF) از آن خارج شد. روسیه اتهامات آمریکا را تکذیب کرد. 

معاهده INF در تاریخ ۸ دسامبر ۱۹۸۷ بین آمریکا و روسیه بسته شد و از ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد. این معاهده شامل موشک‌های زمینی استقرار یافته و استقرار نیافته میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) است.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل گوشه رینگ گیر افتاد

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- مریم خرمائی: اینکه آمریکا بعد از گذشت ۶ ماه از تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه، بالاخره از موضع خود مبنی بر وتوی قطعنامه‌های آتش‌بس عقب‌نشینی کرد، موضوعی است که به محل گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره آینده روابط کاخ سفید و کابینه فعلی تل‌آویو تبدیل شده است.

رای ممتنع برای بایدن حکم انتخاب میان دو گزینه «بد» و «بدتر» را داشت؛ چراکه کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ برای او حق انتخاب چندانی نمی‌گذارد

روز دوشنبه، بعد از آنکه در پیش نویس ارائه‌شده از سوی الجزیره عبارت «آتش‌بس دائم» به «آتش‌بس» تغییر کرد، قطعنامه «آتش‌‎بس فوری در غزه» با ۱۴ رای موافق در برابر یک رای ممتنع آمریکا، تصویب شد تا نشانی باشد از رویکرد نسبتاً متحد جامعه بین‌الملل درباره لزوم توقف هرچند کوتاه درگیری‌ها در باریکه‌ای که مردم آن زیر بمباران مداوم جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با خطر قحطی و نسل‌کشی دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته بعد از سه بار وتوی قطعنامه‌های مشابه، دادن رای ممتنع به قطعنامه اخیر کار چندان راحتی برای «جو بایدن» سکان‌دار دموکرات کاخ سفید نبود. 

از زاویه چشم این کهنه سیاستمدار پیر که به قضیه نگاه کنیم، رای ممتنع برای او حکم انتخاب میان دو گزینه «بد» و «بدتر» را داشت؛ چراکه کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ برای او حق انتخاب چندانی نمی‌گذارد. بایدن باید میان «پرهیز از واگذاری رای حامیان اسرائیل به نامزد جمهوری‌خواه» و «از داست دادن حمایت دموکرات‌های ترقی‌خواهی که او را متهم به حمایت بیش‌‎ از اندازه از اسرائیل می‌کنند»، توازن برقرار کند.

اینکه دولت واشینگتن بلافاصله بعد از رسانه‌ای شدن خبر تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه به عبارت‌هایی مثل «الزام‌آور» نیست یا «این به معنای تغییر موضع آمریکا نیست» متوسل شد، حکایت از سردرگمی کاخ سفید و بندبازی بایدن بین این دو گزینه دارد.

به عبارت بهتر، رای ممتنع را می‌توان راهکاری برای فرونشاندن آتش خشم افکار عمومی جهان و در عین حال، تطمیع رای‌دهندگان دموکرات ترقی‌خواه تلقی کرد و اصرار آمریکا به غیرالزام‌آور بودن قطعنامه را هم راهی برای دلجویی از تل‌آویو و راضی نگه داشتن رای‌دهندگان آمریکایی طرفدار صهیونیسم به حساب آورد.

با این اوصاف، تیتر خبرگزاری «رویترز» مبنی بر اینکه «بایدن و نتانیاهو در مسیر برخورد با یکدیگر قرار گرفته‌اند»، البته به شرطی که این تصادف را کنترل شده ارزیابی کنیم، می‌تواند تا حدی صحت داشته باشد. با این حال، نباید فراموش کنیم که این تصادف تاحد زیادی زنجیره‌ای و متأثر از عامل برخورد بایدن به دیوار اعتماد رای‌دهندگان آمریکایی است.

قطعنامه دیروز شورای امنیت را فقط به یک شرط می‌توان نشانه گسست پیوند میان کاخ سفید و کابنیه فعلی تل‌آویو تلقی کرد و آن شرط هم این است که بپذیریم «بایدن حمایت خود را از بنیامین نتانیاهو دریغ کرده است و نه اسرائیل». 

حتی اگر بنابر ادعای «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «قطعنامه شورای امنیت الزام‌آور نباشد و اجرای آن در گرو ادامه مذاکره باشد»، شورا می‌تواند به پشتوانه آن اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کند.

انگ «نسل کشی» برای رژیمی که مشروعیت کاذب خود را از افسانه «هولوکاست» و قتل‌عام یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم می‌گیرد، بسیار گران تمام می‌شود

اما فراتر از علنی شدن اختلاف میان بایدن و نتانیاهو، «نمایش منزوی شدن اسرائیل در عرصه جهانی» است که اهمیت دارد.

حتی بعد از آنکه روزنامه «اسرائیل هیوم» به نقل از «دونالد ترامپ» متحد نزدیک تل‌آویو و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌نویسد «باید این جنگ‌تان را تمام کنید»، لذت تماشای انزوای رژیم اسرائیل بیشتر هم می‌شود.

ترامپ در مصاحبه با این روزنامه صهیونیستی می‌گوید: «اسرائیل باید خیلی محتاط باشد؛ چراکه شما در حال از دست دادن حمایت بخش قابل توجهی از جهان هستید. دارید حمایت زیادی را از دست می‌دهید».

آنگونه که روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشته است، امروز سه‌‎شنبه «فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه سازمان ملل در مسائل حقوق بشری فلسطین، با ارائه گزارشی خواستار گنجاندن اسرائیل در لیست تحریم‌های تسلیحاتی به جرم اقدام به «نسل‌کشی» خواهد شد.

در نسخه‌ای از این گزارش که به رؤیت گاردین رسیده است، آلبانیز استدلال می‌کند که دلایل معقولی وجود دارد که باور کنیم اسرائیل دست‌کم ۳ تا ۵ فقره جرم مرتبط با نسل‌کشی مرتکب شده است.

حتی این احتمال هم وجود دارد که در صورت حمله اسرائیل به رفح، آمریکا برای حفظ ظاهر هم که باشد، بخشی از کمک تسلیحاتی به تل آویو را تعلیق کند.

از آن گذشته، انگ «نسل کشی» برای رژیمی که مشروعیت کاذب خود را از افسانه «هولوکاست» و قتل‌عام یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم می‌گیرد، بسیار گران تمام می‌شود. جهان برای نخستین بار به طور یک‌پارچه درباره اصالت هولوکاست و حقانیت رژیم صهیونیستی دچار تردید شده و این مسئله در کنار قطعنامه روز گذشته شورای امنیت، دستاوردی بزرگ برای محور مقاومت است.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • آمریکا ۶ فرد و ۲ نهاد مرتبط با کره شمالی را تحریم کرد
  • بلینکن هفته آینده به اروپا می‌رود/ دیدار با مکرون درباره اوکراین در دستور کار
  • آغاز بتن‌ریزی ساختمان راکتور واحدسوم نیروگاه اتمی بوشهر در آینده
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • روش‌های موثر مصرف سیب برای کاهش وزن
  • ضیافت افطاری ایتام قم به میزبانی هیات خادم الرضا (ع) برگزار شد
  • سی‌ان‌ان: خرید و انتقال فوری سلاح، محور دیدار گالانت و آستین است
  • اسرائیل گوشه رینگ گیر افتاد
  • ضیافت افطاری ایتام قم به میزبانی هیات خادم الرضا(ع) برگزار شد