Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-20@03:08:08 GMT

عامل مختل کننده حافظه و یادگیری

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۰۲۲۳

عامل مختل کننده حافظه و یادگیری

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که میزان کلسیم، نقش مهمی در عملکرد سلول‌های خاص در مغز دارد.

با افزایش سن حافظه انسان کاهش می‌یابد و یادگیری موارد جدید در سن بالا سخت‌تر می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند علت این کاهش یادگیری به دلیل از بین رفتن تدریجی سلول‌های مغزی است، اما علت اصلی آن کاهش سلول‌های مغزی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت این مورد واکنش در سیناپس‌ها است که اتصالات الکتروشیمیایی بین سلول‌های عصبی و مولکول‌های انتقال‌دهنده عصب در ایجاد شبکه سیستم عصبی مرکزی است.

پروفسور نیک هارتل از گروه علوم اعصاب­- روانشناسی و رفتار دانشگاه لستر میزان کلسیم موجود در هیپوکامپ، بخشی از مغز که در یادگیری و حافظه درگیر است را مورد بررسی قرار داد.

بیشتر تحقیقات در این زمینه روی سلول‌هایی که انتقال‌دهنده‌های عصبی را دریافت می‌کنند متمرکز شده‌اند، زیرا اندازه‌گیری کلسیم در سلول‌های پیش‌سیناپسی بسیار دشوار است اما وی و همکارانش با ایجاد یک ماده خاص موفق به سنجش کلسیم در موش‌ها شدند.

در این تحقیق با روش‌های خاص عملکردهای شناختی موش‌ها در سنین 6 ، 12 ، 18 و 24 ماهگی بررسی شد و توانایی شناختی و سطح کلسیم پیش‌سیناپسی ارزیابی شد. در موش‌های مسن‌تر فرآیندهای هموستاتیک که نگهدارنده کلسیم داخل سلول است در سلول‌های پیش سیناپسی در هیپوکامپ ارزیابی شدند.

به طور تجربی با افزایش سطح کلسیم پیش‌سیناپسی داخل سلولی در مغز موش‌های جوان، خواص سیناپسی تغییر می‌کند به‌طوری‌که آنها مانند موش‌های مسن‌تر رفتار می‌کردند. کاهش کلسیم داخل سلولی در مغز موش‌های مسن نیز موجب جوان‌سازی سیناپس‌های آنها می‌شود.

نتایج بیانگر روند معکوس این چرخه در سیناپس‌ها است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مغز روانشناسی روانشناسی مغز کلسیم انگلستان یادگیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۰۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمینار عمومی یونسکو با تأکید بر آینده آموزش دیجیتال

سمینار عمومی یونسکو با تأکید بر آینده آموزش دیجیتال در دانشگاه علامه‌طباطبائی به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سمینار تخصصی کرسی یونسکو با هدف «بررسی آینده آموزش دیجیتال» با مشارکت و حضور دکتر علی اصغر کیا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشگاه علامه‌طباطبائی، مسئولان و کارشناسان یونسکو، جمعی از استادان کشور‌های عضو یونسکو همچون ایران، ایتالیا، آلمان، فرانسه، فنلاند، دانمارک، چین، هند، برزیل و کارشناسان آموزش همگانی بصورت آنلاین برگزار شد.

در این نشست کارشناسان با تأکید بر سرعت شتابان نوآوری دیجیتال و تأثیر همه جانبه آن بر تغییر زندگی، یاد آور شدند: آموزش و پرورش نه تنها باید خود را با این تغییرات تطبیق دهد، بلکه باید به ما کمک کند آینده دیجیتالی عادلانه‌تر، فراگیرتر و پایدارتری را تضمین کنیم. دگرگونی‌های دیجیتالی جوامع ما نیازمند بازنگری رویکرد‌ها و مدل آموزشی ما است. 

همچنین چگونه یاد می‌دهیم و یاد می‌گیریم، از مهم‌ترین نکات مورد اشاره در این نشست بود و در ادامه بیان شد: ما باید نه تنها هدف آموزش، بلکه سازمان یادگیری را نیز بازنگری کنیم. فن‌آوری‌های دیجیتال نه تنها به نوآوری‌های آموزشی از طریق یادگیری ترکیبی، بلکه برای مدل‌های آموزشی بازتر اجازه می‌دهند که فضا‌های آموزشی متنوع را بهتر به هم متصل کنند. 

سمینار تخصصی کرسی یونسکو با هدف «بررسی آینده آموزش دیجیتال» تاکید شد: این مدل از آموزش ترکیبی به عنوان مرکز اصلی شبکه‌ای از فضا‌های یادگیری است که آینده دیجیتالی آموزش را تعریف می‌کند. این شکل‌دهی به آینده‌های دیجیتالی آموزش باید به شیوه‌ای انسان‌محور هدایت شود؛ روشی که شمول و برابری در استفاده از فناوری را برای حمایت از یادگیری ریشه‌دار در تماس انسانی و تعامل اجتماعی در اولویت قرار می‌دهد.

نقش هوش مصنوعی در آموزش، راهکار‌ها و مشکلات آموزش دیجیتال، تأثیر فن‌آوری عمومی به‌ویژه هوش مصنوعی در آموزش‌های همگانی، نابرابری‌های دیجیتال، خطرات و ریسک‌پذیری هوش مصنوعی در آموزش به‌ویژه در کشور‌های اروپایی، ضرورت تدوین قوانین در خصوص آموزش دیجیتال، سواد دیجیتال و مهارت‌های استفاده از هوش مصنوعی و سیاست‌های استفاده از هوش مصنوعی مولد و راهنمای آن، مهم‌ترین محور‌های این سمینار بود.

دیگر خبرها

  • طبیعت گردی عامل کاهش تنش عصبی و حافظ سلامت روان
  • سمینار عمومی یونسکو با تأکید بر آینده آموزش دیجیتال
  • گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
  • داروهایی که حافظه را ضعیف میکند
  • رسانه عبری: حزب‌الله استفاده از موشک‌های ضد استحکامات را آغاز کرده است
  • بیانات رهبر انقلاب در باب اهمیت یادگیری قرآن + فیلم
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • آیا یادگیری سئو سخت است یا آسان؟ چقدر زمان میبرد؟
  • افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد