برنامه «به اضافه مستند» با پخش مستند مک دونالدز به بررسی تاریخچه شکل‌گیری این رستوران پرداخت. ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۹ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مستند «مک دونالدز تقدیم می‌کند» شب گذشته به روی آنتن شبکه مستند رفت و سپس نشست نقد و بررسی آن با حضور فواد ایزدی و ابراهیم متقی برگزار شد. 

فواد ایزدی در مورد مستند مک دونالدز تقدیم می‌کند، گفت: این مستند مجموعه‌ای از مستندهایی بود که در مورد مک دونالدز کار شده است و تکه‌تکه، بخش‌هایی را به هم چسبانده بودند. به نظرم، تکلیف کارگردان معلوم نبود که می‌خواهد کار تاریخی انجام بدهد، کار سیاسی باشد، اجتماعی باشد و ... از همین منظر، مستند دارای آشفتگی بود اما دیدن آن بهتر از ندیدنش است.

ابراهیم متقی در مورد این مستند گفت: به نظرم فیلم خوبی را دیدیم اما ماهیت توصیفی داشت و هدف آن مبهم بود. در آخر متوجه نشدیم که اقتصاد سرمایه‌داری مک دونالدز را شکل داده است یا مجموعه‌ای از مک دونالدزها است که اقتصاد سرمایه‌داری را روز به روز پویاتر می‌کنند. با این حال من فکر می‌کنم که مک دونالدز را باید در یک مجموعه هنجاری – رفتاری ببینیم و نشان بدهیم که اقتصاد سرمایه‌داری، حکومت‌داری و این دست مجموعه‌ها با هم گره خورده است. برای مثال، فرض کنید که رستوران مک دونالدز وارد یک کشور جهان سوم شود، در این صورت قالب‌های معنایی سبک زندگی، چه فضایی را به وجود می‌آورد. آیا آن رستوران پس از مدتی ورشکست می‌شود یا می‌تواند با سلایق مردم ارتباط برقرار کند. ژوزف نای، مک دونالدز را یکی از ابزار قدرت نرم آمریکا می‌داند و معتقد است که این مجموعه جاذبه‌هایی را به وجود می‌آورد که می‌تواند در مسیر تثبیت سیاست‌های آمریکا تاثیر داشته باشد.

فواد ایزدی به تاریخچه شکل‌گیری اقتصاد سرمایه‌داری و ارتباط آن با مک دونالدز اشاره کرد و گفت: سیستم فعلی آمریکا و اقتصاد آن به پیشینه تاریخی خود آمریکا برمی‌گردد. زمانی که آمریکا تاسیس شد، سیستم قالب صنعت نبود و بیش‌تر کشاورز بودند. مثلا در جنوب آمریکا زمین‌های حاصل‌خیزی وجود داشت و به همین دلیل مردم جنوب آمریکا مستقل‌تر بودند و زیر بار سیستم مالیاتی که ایالت‌های شمالی آمریکا گذاشته بودند، نمی‌رفتند. بعد از جنگ داخلی که بین مردم شمال و جنوب آمریکا بر سر همین مساله شکل گرفت، مردم شمال آمریکا پیروز شدند و به تدریج با وقوع انقلاب صنعتی، صنایع مختلف در این کشور ایجاد شد. انقلاب صنعتی در آمریکا ویژگی‌های خاصی داشت؛ از آن‌جا که زمین گسترده بود و منابع طبیعی زیادی وجود داشت، انقلاب صنعتی در فضای گسترده‌تری در آن رخ داد. همین مساله باعث شد تا بنیه اقتصادی آمریکا تقویت شده و مهاجرین زیادی از کشورهای مختلف برای کار کردن به آمریکا بروند.به دلیل این که اکثر تولیدکنندگان بخش خصوصی بودند و دولت دخالتی نداشت، سیستم کار کردن در آن‌جا منظم شد و نظان سرمایه‌داری روز به روز رشد کرد. بر همین اساس است که اکثر قوانین در آمریکا به نفع آن کسی است که پول بیش‌تری دارد. نتیجه این آزمون و خطا در 200 سال اخیر و به ویژه در زمان جنگ جهانی دوم منجر به ایجاد شرکت‌هایی نظیر مک دونالدز شده است.

متقی در تکمیل صحبت‌های قبلی گفت: زمینه‌های ظهور نظام سرمایه‌داری مربوط به قرن شانزدهم است. در این قرن، اقتصاد در اروپا بازتولید می‌شد و به همین دلیل اروپایی‌ها درصدد کشف حوزه‌های جغرافیایی جدیدی بودند. با این حال، کشیدن انقلاب صنعتی به آمریکا نتایج دیگری را به همراه داشت. پس از پایان جنگ‌های داخلی در آمریکا بین مردم شمال و جنوب آن، موج دوم انقلاب صنعتی ایجاد شد که باعث شد آمریکا شرایط بهتری نسبت به اروپا داشته باشد. این فضا باعث شد تا شرایط بهتری برای نظام سرمایه‌داری ایجاد شده و اقتصاد صنعتی به بالندگی برسد. به نظرم مک دونالدز را باید مبتنی بر نشانه‌های رفرمیست اجتماعی اقتصادی بدانیم که در آن آمریکا از نظام سرمایه‌داری عبور کرده و وارد مرحله سرمایه‌داری مالی می‌شود. از همین منظر، مک دونالدز را باید حاصل سرمایه‌داری مالی بدانیم که برای ایجاد ذائقه یکسان تلاش می‌کند.

ابراهیم متقی در مورد ورود مک دونالدز و دیگر نمادهای اقتصاد سرمایه‌داری به ایران گفت: واقعیت اقتصاد فرهنگ و جامعه ما نشان می‌دهد که اقتصاد سرمایه‌داری تا حد زیادی در تفکرات کارگزاران ما و نسل جدید در حال رسوخ کردن است. تحولات ابزارهای رسانه‌ای کمک کرده است که جاذبه اقتصاد سرمایه‌داری و نمادهای آن روز به روز بیش‌تر شود. دقت داشته باشید که وقتی مک دونالدز اولین شعبه خود را در روسیه تاسیس کرد، با صف‌های صد متری در مسکو روبه‌رو شد. این فضا نشان داد جامعه‌ای که در دوره‌ای دارای رویکردهای انتقادی نسبت به نمادهای جهان غرب است و خود نسبت به تولید سبک زندگی ناتوان است، نتیجه مطلوبی را به همراه ندارد. البته فکر می‌کنم که جامعه ایرانی کمی متفاوت است. مردم ما قالب‌های فرهنگی خاص خود را دارند. مثلا ببینید که در چند سال اخیر، چند قهوه‌خانه سنتی، غذاپزی‌های سنتی و ... توانسته جایگاه مناسبی پیدا کند. این موضوع نشان می‌دهد که جامعه ایرانی ممکن است در یک فضایی این ذهنیت را پیدا کند که مک دونالدز گمشده‌ای برای او است اما وقتی آن را تست می‌کند، می‌فهمد که او با زندگی و ساخت اجتماعی او بیگانه است. اکنون ایرانی‌های زیادی داریم که به آمریکا و کانادا مهاجرت کرده‌اند اما آنان سبک زندگی خاص خود را دارند.

وی تاکید کرد: بنابراین معتقدم که اقتصاد سرمایه‌داری به دلیل سرعت خوبی که دارد و هم‌چنین پیوندی که با مردم دارد و می‌تواند ذهن را تحت تاثیر قرار بدهد، در کوتاه مدت جاذبه دارد اما مطمئنا در طولانی مدت خود را بازتولید می‌کند و سنت را بر آن چیزی که وارداتی است تحمیل می‌کند.

فواد ایزدی در پاسخ به همین سوال گفت: وقتی به نمادهای سرمایه‌داری غربی نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که این نمادها بیش از آن که یک نماد اقتصادی باشند، حرکتی در جهت سیاست خارجی آمریکا به شمار میرود. سوالی دارم و آن هم این است که آیا ما همبرگری بهتر از مک دونالدز در ایران نداریم؟ مطمئنا داریم اما پس چرا این قدر گرایش نسبت به آن وجود دارد. معتقدم که این نمادها در جهت سیاست خارجی آمریکا است. مطمئنا کشوری که به این نمادها عادت کرده باشد، وقتی که در معرض هجومی قرار بگیرد، نمی‌تواند از خود دفاع کند.

انتهای پیام/ 

R1539/P/S4,1430/CT1 واژه های کاربردی مرتبط سینمای مستند

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

اعلام نامزدهای دریافت جوایز یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشن مستقل سینمای مستند ایران، جعفر صانعی مقدم، علیرضا حسینی، حسن بهرام‌زاده، فرخ فدایی، معین کریم‌الدینی، حمید نجفی‌راد، محسن رمضان زاده، محمدحسن دامن زن و اشکان اشکانی به عنوان اعضای هیأت داوران یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران اسامی نامزدهای دریافت جوایز را اعلام کردند.

نامزدهای بهترین صدابرداری:

حسن شبانکاره (خانه ای برای تو)

محمود کاشانی (خط باریک قرمز)

بهرام هدایت (زمان)

مهدی یگانه (شهر زیبای من)

علی فرمانی (واکس چه)

نامزدهای بهترین صداگذاری:

مینا مشهدی مهدی (آنجا که باد می وزد)

انسیه ملکی (بهارستان خانه ملت)

امیرحسین قاسمی (پنهان)

امیرحسین قاسمی (روزی که رفت)

مهرداد جلوخانی (زمستان است)

نامزدهای بهترین موسیقی:

بهزاد عبدی (آواز جغد کوچک)

صبا ندایی (خط باریک قرمز)

صبا ندایی (روزی که رفت)

محمد نصرتی (زمستان است)

حبیب خزایی فر (مهمانی خداحافظی)

نامزدهای بهترین تدوین:

صادق رضانیا (آواز جغد کوچک)

عطا مهراد (خانه ای برای تو)

اسماعیل منصف (زمان)

رضا فرهمند، فاطمه بنیادی، مصیب حنایی (زنانی با گوشواره های باروتی)

لقمان خالدی (مهمانی خداحافظی)

نامزدهای بهترین فیلمبرداری:

محمود منصوری، حبیب الله حیدریان (آواز جغد کوچک)

محمد حدادی (ادوارد)

محمد رسولی (چشم ها و دست ها)

محمد حدادی (خانه ای برای تو)

محمد حدادی، مسلم تهرانی (زمان)

نامزدهای بهترین پژوهش:

بابک بهداد (بهارستان خانه ملت)

مژگان خالقی (خنده در تاریکی)

هدایت گواهی (روزی که رفت)

مهرداد زاهدیان (زمستان است)

باقر نظامی (در گرداب انقراض)

نامزدهای بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند:

مینا مشهدی مهدی (آنجا که باد می وزد)

شیرین برق نورد (پنهان)

امیر اصانلو (حلب سکوت جنگ)

الهام آقالری (شهر زیبای من)

هادی آفریده (صف سلام)

نامزدهای بهترین تهیه کنندگی فیلم کوتاه مستند:

مینا مشهدی مهدی (آنجا که باد می وزد)

محمدرضا جهان پناه (پنهان)

مهدی مطهر (حلب سکوت جنگ)

عطا پناهی (شهر زیبای من)

هادی آفریده (صف سلام)

نامزدهای بهترین کارگردانی فیلم نیمه بلند مستند:

مهدی نورمحمدی (آواز جغد کوچک)

پناه بر خدا رضایی (چشم ها و دست ها)

یاسر طالبی (دلبند)

رضا فرهمند (زنانی با گوشواره های باروتی)

لقمان خالدی (مهمانی خداحافظی)

کامران حیدری (واکس چه)

نامزدهای بهترین تهیه کنندگی فیلم نیمه بلند مستند:

مهدی نورمحمدی، صدیقه خدایی (آواز جغد کوچک)

پناه بر خدا رضایی (چشم ها و دست ها)

الهه نوبخت (دلبند)

مهدی مطهر (زمان)

لقمان خالدی (مهمانی خداحافظی)

کاوه فرنام (واکس چه)

نامزدهای بهترین کارگردانی فیلم بلند مستند:

بابک بهداد (بهارستان خانه ملت)

مهدی بخشی مقدم (خانه ای برای تو)

هادی معصوم دوست (روزی که رفت)

زینب تبریزی (تمام چیزهایی که جایشان خالی است)

فتح الله امیری (در گرداب انقراض)

مهرداد زاهدیان (زمستان است)

نامزدهای بهترین تهیه کنندگی فیلم بلند مستند:

بابک بهداد (بهارستان خانه ملت)

زینب تبریزی (تمام چیزهایی که جایشان خالی است)

مهدی شامحمدی (خانه ای برای تو)

نگار اسکندرفر، فرزاد خوشدست (خط باریک قرمز)

هادی معصوم دوست (روزی که رفت)

پیروز حناچی (زمستان است)

یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران ۳۱ مردادماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می شود.

کد خبر 4696331 نیوشا روزبان

توضیح شهردار قم درباره خارج‌نشینی فرزندانش: آنها سفیران نظام هستند!| زندگی ساده‌ای دارم

قبل از گیردادن به ویلا‌های لواسان، به حوزه لواسان باید گیر بدهید+فیلم

واکنش آیت الله نوری همدانی و جنتی به اختلاف محمد یزدی و آملی لاریجانی

کلیدواژه: سینمای مستند سینمای مستند

منبع این خبر، وبسایت tn.ai است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۴۷۷۰۶۶۳ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • نقد مستند «در جستجوی فریده» در موزه سینما
  • نقد و بررسی «در جستجوی فریده» در موزه سینما
  • وضعیت مبهم تیم‌های ملی فوتسال امید و بانوان
  • رونمایی از مستند امیدی‌هِ|جوانان امیدیه، عدالت‌طلبی تمیز را کلید زدند
  • نامزدهاي جوايز يازدهمين جشن مستقل سينماي مستند ايران معرفي شدند
  • تبلور عدالت طلبی تمیز در مستند «امیدی‌هِ»/منافذ قانونی غیرشفاف،بستر فساد شده است
  • تدارک شبکه مستند در غدیر/ سعید مظفری با «نامه های شنیدنی» می‌آید
  • تئاتر؛ آمیخته ای از شاعرانگی و فلسفه/ نقد تئاتر کاری هنرمندانه است
  • نمایش و نقد مستند «روابط خانوادگی» در کانون فیلم «سینماحقیقت»
  • مستند «امیدی‌هِ» نمونه عدالت طلبی است
  • جمهوری اسلامی در مقایسه با غرب و بسیاری از کشور‌ها در زمینه آزادی بیان نمره مثبت دارد/ گسترش نقد در رسانه‌های مکتوب ضامن ثبات و امنیت ملی خواهد بود
  • مستند «امیدی‌هِ» نمونه عدالت طلبی است / باید عدالت طلبی را به یک جریان اجتماعی تپنده تبدیل کنیم
  • مستند «امیدی‌هِ» نمونه عدالت طلبی است/ عدالت طلبی را باید به یک جریان اجتماعی تپنده تبدیل کنیم
  • نامزد‌های دریافت جوایز جشن مستقل سینمای مستند
  • معرفی نامزدهای جشن مستقل سینمای مستند ایران
  • ماجرای مبهم مجوز ۲ ماهه تردد خودروهای مناطق آزاد در کشور
  • گفت‌وگوی خواندنی با بازیگر نقش شهاب در سریال «بوی باران» / خودم را مدیون تلویزیون می‌دانم
  • توییت مبهم باشگاه سپاهان؛ نورافکن زرد پوش می‌شود یا رضایی؟
  • وضعیت مبهم قهرمان فصل پیش برای حضور در لیگ امسال!